Nuffnang Ads

Wednesday, June 24, 2015

Berlari itu tak mudah.

Aku ada satu masalah. Kalau dah start menulis nanti aku tak boleh nak berhenti. Sehari aku boleh bantai lebih daripada 3 entry. Tapi kena control sebab kalau aku syok sangat nanti dikhuatiri segala luahan dan cerita disalah erti oleh manusia-manusia perasan. Okbai.

Dah setahun lebih berlalu. Daripada jatuh tersungkur, aku belajar merangkak, bertatih hinggalah aku boleh berjalan semula. Apa lagi nak kembali berlari. Semuanya tak mudah. Tak pernah begitu mudah.

Walaupun yang dilihat ramai adalah aku memimpin tangan Zara tapi hakikat sebenarnya Zara lah yang memimpin tangan aku. Kerana dialah aku bangun semula. Kerana dialah aku hidup kembali. Segalanya kerana Zara.

Hari ini mungkin aku boleh menarik nafas lega. Sedikit. Walau tak banyak perubahan tapi aku tahu semuanya datang daripada usaha aku sendiri. Banyak yang aku berjaya kawal untuk pastikan masalah utama aku takde lagi dah. Perubahan tempat kerja hinggalah memajukan diri dengan kerja baru. Semuanya memberikan aku kebaikan. Dia dah kata, semua ujian membawa hikmah disebaliknya. Cuma sabar dan tunggu je.

Aku usahakan sendiri. Serius tak tipu nih. Didorong dengan rasa dan semangat diri sendiri yang betul-betul nakkan perubahan. Sebab dulu aku tak happy. Bila aku dah lepas bebas daripada segala malapetaka of course aku kena move on. Buat apa nak stay dalam kehidupan yang buat kita sakit hati, sakit jiwa lepas tu asyik nak sedih je. Kat mana tenangnya hati? Kat mana amannya hidup? Hidup ni kena berani. Berani untuk buat keputusan dan berubah. Sebab aku tahu, kita takkan menyesal melepaskan sesuatu yang tak pernah menghargai kita. Ini namanya pengalaman. 

Aku tak pedulikan langsung hinaan orang. Mulut-mulut longkang jahanam yang gelarkan aku macam-macam. People can say anything because i just don't give a shit. Bukan kau yang suap anak aku makan. Bukan kau yang ada masa aku susah. Bukan kau yang ada bila aku sedih. Kau kenal aku pun tak tapi kau sedap mulut bajet cantek je nak mengata aku.

Do i care? Sebab aku tahu siapa yang selalu ada. Aku tahu siapa yang selalu bersama. Aku tahu siapa yang sentiasa menerima seadanya. Kerana kau juga aku senyum.

0 comments: