Nuffnang Ads

Friday, March 20, 2015

Hidup kena selalu happy.

Kawan-kawan kata jangan selalu stress nanti muka cepat tua dan berkedut. Best bila ada kawan yang concern. Belum cerita pape lagi tengok muka kita je dah tahu kita tengah stress. Pastu siap share video-video vangang konon nak buat aku gelak. Tapi krik krik krik.

Selalunya bila stress aku akan cari Zara. Dapat tengok muka, dengar suara, peluk cium dia pun okay dah. Dia je yang aku ada untuk share pape. Bila aku mengadu tengah sedih biasanya dia akan tahu kenapa. Pandai Zara teka. Kalau aku menangis dia akan lapkan air mata. Soooo sawitttt.

Nak ikutkan takde sebab pun untuk kita stress. Semua orang ada masalah. Kawan aku pernah nasihat bila tengok aku serabut sangat dia suruh aku travel sorang diri jadi backpacker. Pergi tempat orang, rasa pengalaman hidup dan survive sorang kat tempat orang, cari dan belajar untuk kenal diri sendiri. Dia cakap "awak akan jumpa dan kenal siapa diri awak nanti..". Huhu memang aku pernah terfikir tapi bukan sekarang kot. One fine day.

Kawan aku lagi sorang plak cakap suka atau tidak kita kena hadap jugak masalah tu. Tak boleh selesai terus selesaikanlah sikit-sikit. Dia cakap takde masalah yang takde penyelesaian. Baiklah awak. Kawan yang ni memang kekwat. Call setahun sekali, msg 6 bulan sekali.

Kadang-kadang bila kita tak tahu nak buat apa kawanlah akan jadi mangsa. Macam aku dengan arwah An dulu. Bila kita tengah marah, stress dan sedih otak memang tak boleh nak berfikir dengan waras dah. Tapi bila bercakap dengan arwah, dia akan tune balik otak aku supaya jadi waras, tenang dan berfikir dengan logik balik. Lepas tu semuanya jadi okay semula! Hmmm I miss you so much An. Kalau kau ada lagi, mesti kau happy tengok aku sekarang.

Aku happy. Sangat happy walaupun kadang-kadang ada masanya rasa sedih. Itu biasa sebab hidup mana ada selalu ketawa. Aku happy dengan Zara. Aku happy dengan tempat kerja walaupun sekali sekala boring dengan bos. Aku happy dengan hidup aku hari ini. Bertahun-tahun aku rugi masa, dah kenapa aku nak buang masa untuk rasa sedih lagi?

0 comments: