Nuffnang Ads

Thursday, March 19, 2015

Stop blame others and be happy.

Manusia selalunya akan kata "aku bukan manusia yang sempurna" bila dah buat salah. Lepas tu minta maaf. Itu pun kalau nak minta maaf lah. Kalau tak cukuplah dengan alasan "aku bukan manusia yang sempurna" tu untuk lepaskan diri.

Manusia juga selalunya akan menuding jari pada orang lain bila sesuatu berlaku pada diri sendiri. Kononnya orang lain lah yang jadi punca. Mencari salah dan buruk orang lain lebih mudah daripada mencari salah dan buruk diri sendiri kan? Itulah manusia.

Aku pernah melalui lebih daripada itu. Aku pernah melalui lebih daripada apa yang kau, kau dan kau rasa hari ini. Jadi kalau sesiapa yang nak nasihat percuma daripada aku, anytime je hehehe. Bezanya kita kenalah bijak mengawal keadaan dan tak menunjukkan kelemahan yang lagi mempamerkan kebodohan diri yang akhirnya cuma memalukan diri sendiri je.

Sekali lagi itulah manusia. Mencari salah dan menuding orang lain sebagai punca memang senang. Kita tak pernah tengok diri kita sendiri. Apa, bagaimana dan macam mana kita buat? Apa yang kita buat kat orang? Bagaimana kita buat orang? Macam mana kita buat orang?

Carilah punca kenapa dan punca tu cari daripada akarnya. Daripada diri sendiri. Bukan daripada luar atau daripada orang lain. Memang bercakap tu mudah tapi mudahnya aku bercakap sebab aku ada pengalaman. Sebab tu aku cuma mampu ketawa bila tengok sesetengah manusia yang meroyan takde adab ni. Laju je nak memburukkan orang lain sedangkan dalam masa yang sama dia dah menunjukkan buruk dia daripada awal dah.

Kalau kita redha, kita akan berlapang dada. Sebab apa? Aku banyak belajar apa saja yang jadi semuanya dengan izin Dia dan Dia jadikan segalanya berhikmah. Ada sebab kenapa didatangkan seseorang dalam hidup dan ada hikmah kenapa kita diberikan ujian. Terimalah yang semuanya mesti bersebab. Kalau kau buruk, kau cantikkanlah diri kau. Kalau kau jahat, kau baikkanlah diri kau. Kalau kau kurang, kau lebihkanlah diri kau. Bukannya sibuk nak cari apa lebih orang lain sampai memperbodohkan diri sendiri. Dan jangan nak salahkan orang lain je.

Satu je aku nak share. Bila kita redha dan menerima setiap ujian yang Dia bagi kita sendiri akan tenang. Nak tau sebab apa? Kalau Dia tak uji aku macam tu dulu, aku pun takkan hidup happy macam sekarang. Malah hidup aku lebih baik dan lebih bahagia walaupun cuma berdua dengan Zara. Kehilangan bukan bermakna hidup aku musnah. Malah kehilangan tu buat aku lebih hidup sebab dah bebas daripada manusia yang tak jujur. Orang takkan tahu betapa lapangnya dada, tenangnya hati dan amannya hidup bila kau dah bebas dan dah tak perlu lagi nak fikir tentang cemburu, syak wasangka dan curiga setiap masa. 

Buat apa nak teruskan kalau hati tak tenang, penuh dengan rasa curiga, syak wasangka dan hidup tak aman asyik bermasam muka? Tahan ke nak hadap benda tu sampai ke tua? Lama-lama esok kita yang gila. Sebab takde jaminan bila manusia ni akan berubah. Sangat-sangat buang masa untuk menunggu benda yang takde hasil. Orang kata sekali dia buat, esok lusa dia baik kejap minggu depan dia buat lagi. Sebab aku dah tak sanggup nak hadap benda tuela aku nekad dan pergi. And now, i'm happy. Happier.

Hidup ini pilihan dan kita jangan pilih untuk bersedih. And stop blame others.

0 comments: