Nuffnang Ads

Monday, March 30, 2015

Sakit mata, sakit hati.

Bila kita dengar orang bercakap, bercerita atau menyampaikan itu berbeza dengan bila kita nampak dengan mata kita sendiri.

Bercakap, bercerita dan menyampaikan tu boleh jadi satu tuduhan, rekaan atau fitnah. Boleh jadi juga ditokok tambah untuk menyedapkan cerita. Belum tentu betul dan jelas kebenarannya.

Tapi bila kita nampak sendiri dengan mata kita? Sakitnya tu kita je yang rasa. Tak rasa boleh lah cakap sorry, maaf, bukan ada pape pun. Cuba kalau dah rasa sendiri? 

Lebih baik kita diam je. Tengok jelah sejauh mana ikhlas dan berusaha atau tak orang tu untuk cuba memperbetulkan keadaan dan memperbaiki kesilapan. Ni kalau awal-awal pun dah give up, nak kata apa?

Untuk apa membuang waktu?

Masa berjalan tanpa sesaat pun menunggu kita.
Takkan pernah berhenti menunggu kau dan aku.
Berlalu yang tak mungkin kembali.

Untuk apa kita membuang waktu?
Untuk apa kita mempersia masa?
Sedangkan kita tahu ianya tak berpihak pada kita.

Kalaulah aku mampu memutar masa itu.
Akan aku pastikan kau menjadi milikku.
Persetankan dia, kerana kau aku punya.

Sinis senyum memandang sebuah kebenaran.
Untuk memilih yang bernama hakikat.
Supaya aku kembali berjalan dan terus hidup.

Sunday, March 29, 2015

Hidupkan aku dari terus lena.

Seminggu ini cukup menjadikan aku pening. Pusing dengan pertelingkahan hati. Pening dengan kekeliruan jiwa. Sungguh.

Ingin saja aku putuskan dan terima. Tapi bagaimana harus aku bermula semula? Tentang sesuatu yang bisa merubah segalanya. Tentang kamu yang mampu menggoyah jiwa.

Tuhan, jalan ini penuh dengan simpang. Yang jika aku pilih semuanya mungkin bisa memberikan bahagia yang telah lama hilang. Untuk kita yang pernah tersungkur.

Aku egois? Menafikan sesuatu yang mula mengambil tempat dalam hidup bukan mahuku sepenuhnya. Sekadar memberi ruang untuk aku benar-benar memahami. Cukup untuk membuka peluang agar kau terus mengambil hati.

Haihhh, berikanlah sikap yang aku mahu. Indahkan hidup dengan jawapan yang aku perlu. Hiasilah jiwa dengan kasih sayang yang satu. Supaya kita, berdua dan hidup bercinta selalu. Hidupkan aku dari terus lena.

Wednesday, March 25, 2015

Salah ke hah?

Kawan kata, jangan bermain dengan api Farz.
Aku kata, aku dah banyak kali sabar dan selalu sakit hati.

Awak kata kalau orang dah suka tu terima jelah. Haihhh kalaulah nak buat tu semudah bercakap. Hebatnya manusia dalam dunia bila pejam mata pun apa yang dikata boleh tertunai begitu saja. Membuka jalan tanpa mahu itu buruk akibatnya. Sebab pintu dah lama tertutup. Aku tahu aku tak rela. Aku tahu aku tidak benar-benar redha. Tapi soalan yang selalu ditanya, sampai bila?

Memberi ruang dan peluang itu perlu. Cumanya kadang-kadang terfikir, salah ke? 

Benar nih?

Kita tahu kita happy bila tengah drive pun boleh senyum sorang-sorang.
Kita tahu kita happy bila tengok handphone pun boleh senyum sorang-sorang.
Kita tahu kita happy bila tengah buat kerja pun boleh berhenti jap lepas tu senyum sorang-sorang.

Kita teringat sesuatu. Kita terkenang sesuatu. Kita terbayang sesuatu.

Happy tu tandanya kita suka. Kita suka dengan apa yang kita ada. Kita suka dengan apa yang kita punya. Disekeliling kita, di dalam hidup kita apa lagi di dalam hati kita. Kita sangat suka.

Cuma kita masih belum pasti adakah kita benar-benar suka dengan apa yang kita suka? Atau cuma untuk melepas geram dan dendam pada manusia yang menyakitkan hati kita? 

Say no to blacklist.

8 tahun dulu telah berlaku ketidakadilan daripada pihak Courts Mammoth dengan aku. Beli barang tapi ada defect. Lepas tu buat aduan langsung tak layan takde ambil action apa pun. Sudahnya tetiba nama aku naik kononnya tunggu naik kat mahkamah. Wadda?

Tapi tapi tapi. Hari ni aku lega. Bila nama dah clear daripada blacklist bodoh kat Courts Mammoth tu. Lawyer bagi tempoh sampai 25 Mac 2015 makanya hari ini juga aku settle. Mula-mula dulu suruh aku bayar bulan-bulan tapi aku malas nak serabut dah. Ambiklah kau duit tu.
Jangan kacau aku lagi okbai. So sekarang ni tunggu release letter sampai rumah je. Yippieeee.

Terima kasih. Terima kasih. Terima kasih. Tak tahu nak cakap macam mana. Tu jelah.

Apa suka-suka?

Perasaan apakah namanya kalau baru sekali berjumpa dah ada rasa suka?
Perasaan apakah namanya kalau baru sekali bertegur sapa dah mula rasa suka?
Perasaan apakah namanya kalau baru sekali berbual dah mula cakap yang kita suka?

Apa ni apa ni apa ni? Arghhhh confuse.

Dari semalam aku garu kepala yang tak gatal. Ah cliche sungguh ayat ini. Aku tak berhenti berfikir tentang rasa. Rasa apa yang ada sebenarnya? Rasa bagaimana yang kita rasa sebenarnya? Rasa apa yang mula wujud sebenarnya?

Aku tanya, ini semua cakap kosong atau ada isi? Aku tanya yakin benarkah dengan apa yang dikata? Kau kata kalau dah suka nak buat macam mana. Hati dah suka. Ahhh kau cuma buat aku pening. Sampai ke waktu ini aku pening dan sudah mula rasa macam nak bengong.

Apa ni apa ni apa ni? Arghhhh apa nak buat ni?! Apa suka-suka kat orang ni?

Tuesday, March 24, 2015

Wanita terbahagia

Jujur ku mengagumi
Pantas ku beri
Seribu pujian buat kamu

Jauh di dalam hati
Selalu ku rasa
Bersyukur aku mengenalmu

Kerna cinta dari kamu
Jadikan aku
Wanita terbahagia di dunia

Bersama kamu ku jadi tahu
Artinya waktu lebih berharga
Dari harta di dunia

Bersama kamu ku rasa jauh
Lebih mengerti arti cinta
Tanpa harus mengucapkan cinta

Kamu ku yakin tahu
Ku yakin sama
Tujuanmu dengan tujuanku

Monday, March 23, 2015

Hmm hmm negatif jap hewhewhew.

Ah tetiba mood rasa macam nak tumbok kat muka pastu nak tepok dahi laju-laju biar sampai kau nangis!

Call tak angkat tu memang boleh buat orang marah. Sekali takpe. Dua kali okay. Tiga kali okayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy! Selalu yang kena bebel macam ni adalah family aku. Susah betul la nak angkat bila sekali call pun tak tahu kenapa. Eeeee buang jelah handphone tu dalam parit depan rumah kalau tak nak pakai kan. Errr bab tak dengar call masa tengah vacuum rumah tak boleh kira hewhewhew.

Msg balas lambat pun sakit hati jugak. Lambat seminit okay lagi. Lambat 10 minit okay. Lambat setengah jam okayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy! Sakitnya hati kalau tengok macam tu. Kalau memang tak online takpelah jugak. Tapi kalau online pastu tak balas eeeeeeee mencinya dengan kau ni lah! Lagi-lagi kalau ada something yang urgent ke contohnya nak mintak tolong punchkan kad hahahaha.

Satu lagi kalau dah buat salah pastu buat selamba macam tak bersalah. Hoihhh pantang betul aku dengan manusia macam ni. Pastu jumpa atau sembang dengan kita macam takde pape je. Ewah-ewah manyak cantek muka kau kan. Daripada subuh tadi aku tunggu kau kat bus stop, petang lepas asar baru kau sampai pastu kau boleh sengih-sengih takde cakap sorry apa lagi nak explain kenapa kau lambat. Ehhh? Okay ni namanya contoh.

Eeeeee kalau boleh tepok dahi orang-orang macam ni dah lama dah tepok pastu ketuk dengan keyboard. Puas hati!

Ehh tapi tapi tapi. Tadi kita baru cakap pasal minda yang positif kan kan kan? Errr errr okay okay. Ah tak kira nak marah jugak! Pastu baru mintak maaf.

Dari positif kepada positif.

Aku banyak berfikir. Sangat banyak. Lagi-lagi bila tengah driving. Berfikir pastu tengok handphone, pastu ulang banyak kali sampai bosan. Selalunya idea-idea pun akan datang bila driving. Jenuh nak ingat point-point untuk update. Tak masuk lagi nak jawab soalan-soalan yang keluar dari mulut kecik tu.

Satu ayat yang aku terfikir pagi tadi. Hidup yang positif bermula dengan fikiran / minda yang positif. Positiflah dalam apa saja sebab kalau kita layan walau sedikit negatif yang datang memang rosaklah hidup nanti. Apa ayat aku tunggang terbalik ni? Gedit or not?

Berbual dalam whatsapp dengan kawan aku yang ada kat Sabah. Dia kata ada ujian yang datang tapi dia positifkan fikiran dia dan terima segala yang datang sebagai satu cabaran untuk dia berubah ke arah yang lebih bagus. Dia kata dia pun ada banyak buat silap dan dia nak perbetulkan semua silap tu. Eh alamak, aku lupa aku dah bagi link blog ni kat dia. Hai nad, aku harap kau tak baca blog aku ni hehehe. Sampai sekarang aku masih tergelak bila teringat cerita dia. Bukan semua orang mampu buat macam kau nad. Tak semua orang boleh fikir positif dan cari hikmah di setiap ujian yang Dia bagi.

Betullah. Kalau kita sentiasa positif, hidup kita pun akan positif. Cuba kalau kita asyik nak fikir negatif? Tak akan ada ketenangan dalam hati dan jiwa pun akan sentiasa penuh dengan ketidakpuasan hati. Kita jadi stress, tension dan sampai satu tahap boleh jadi gila. Nanti satu kerja pun tak jadi sebab asyik nak fikir perkara yang negatif je.

Cuma satu je nad, part win-win situation tu aku tanak mengiyakan sangat. Aku dengan rela hati boleh tolong jagakan hewhewhew.

Berbagi rasalah untuk saling bahagia.

Aku pernah baca, kalau kita nak happy dan bahagia kita kena happy dan bahagiakan orang lain dulu. Bila orang happy, kita pun happy. Macam sistem barter. Kau saling memberi dan menerima. Adil dan saksama dalam pembahagian rasa dan jiwa.

Pernah aku suarakan hal ni satu waktu dulu. Macam mana kita nak bahagia kalau kita cuma mengharap saja. Menunggu hanya untuk menerima semata-mata. Tak berusaha untuk memberi agar saling sama berbagi rasa. Tapi pada dia benda-benda macam ni benda bodoh dan remeh yang cuma menyusahkan.

Bila kita happy hati pun tenang je. Hidup aman damai macam takde masalah. Kalau ada pun kita akan lupa yang kita sebenarnya ada masalah. Sebab keutamaan kita adalah untuk teruskan hidup tanpa menyemakkan otak dengan perkara-perkara remeh.

Bila bercakap pasal happy dan bahagia ni tak semestinya 100% semuanya tentang cinta, couple, tunang atau suami isteri. Dengan family, anak, kawan-kawan pun terbabit lah sebab hidup kita dikelelingi dengan semua tu. Ambil contoh paling mudah kita happykan mak abah kita. Confirm hidup kita akan happy jugak sebab benda bukan cuma melibatkan perasaan tapi juga restu dan doa yang datang daripada mak abah kita tu. Sama juga dengan kawan-kawan. Kalau kawan happy dan sukakan kita, dorang pun mesti akan sentiasa doakan kita yang baik-baik. Cuba kau gaduh dengan mak atau adik beradik kau? Atau kawan ofis sebelah meja? Hati kau aman boleh tidur dengan tenang ke? Kita ni hidup nak selalu ketawa tapi menangis sekali sekala. Bukan ketawa 1-2 kali menangis tiap-tiap hari.

Sebab tu bila kita susah hati ke rasa tak tenang ke check lah balik macam mana hidup kita. Ada orang pernah minta maaf dengan aku sebab pernah terdoakan yang tak baik untuk aku masa dia frust dengan aku dulu-dulu. Tapi lepas tu dia menyesal dan mintak maaf sebab dia tahu aku tak pernah ada niat untuk buat dia menangis. Maaf awak diterima hehehe. Hakikatnya kalau kita sendiri tak pernah membahagiakan orang lain, macam mana kita nak rasa bahagia?

Cuma, dalam sesetengah perkara kita kena jugak bahagiakan diri kita dulu. Apa juga keadaan, sesekali kita kena fikir dan pentingkan hati kita dulu sebelum fikir pasal perasaan orang lain. Manusia ni kadang-kadang terlalu nak menjaga hati dan perasaan orang lain lepas tu hati sendiri sakit takde siapa nak jaga. Lepas tu padan muka sendiri.

Sunday, March 22, 2015

Weekend kita berdua.

Weekend macam ni cepat je masa berlalu. Urghhh dengki betul cuti mesti kejap je tetiba eh dah Isnin dah. Kenapa tak kerja dua hari cuti lima hari?!

Bila cuti lah masa nak belek diri, belek anak, belek rumah, belek peti ais, belek handphone. Apa je yang kurang kasih sayang masa weekdays boleh diberikan kasih sayang tu masa cuti.

Belek diri? Dah lama sangat tak buat hair treatment. Why Farz why? Suppose sebulan sekali mesti kena buat. Mesti! Takde excuse. Kalau pergi ni mesti orang tu pun tahu "Eh u sudah berapa lama tak buat treatment hah?" Krik krik krik. Last pergi dengan kawan siap potong paras bahu dan saya nampak 10 tahun lebih muda. Macam Dian Sastrowardoyo... Punya jiran. Bila pakai tudung ni lagilah kena jaga. Satu hari bertutup kepala so tak nak la bila bukak nanti habis bau. Tu belum kira kalau berminyak, berkelemumur and so on. That's why kena buat hair treatment at least sebulan sekali. Syampu pun kena pilih yang sesuai. Aku ada 4 syampu yang tiga daripadanya dah nak kena reject sebab tak best. Satu lagi tu baru try. Kena try and error untuk tahu the best. Bukan the best je tapi yang paling sesuai untuk kulit kepala dan rambut. Pastu jangan lupa pakai serum supaya rambut wangi, lembut dan halus. Tu baru rambut, belum kuku, muka, kulit blablabla. Duhhh~

Belek anak? Time niela nak layan extraordinary kat Zara. Ketip kuku dia ke, layan dia main ke, bawak dia jalan-jalan ke. Tapi cuaca sekarang tak mengizinkan nak buat outdoor activities. Panas sangat pastu bahang macam nak bagi orang pengsan kadang-kadang tu.

Belek rumah? Ehhh baju semua dah siap lipat dan basuh okay. Jumaat lagi dah settle. Cuma nak kemas rumah je. Cuci dapur ke toilet ke vacuum ke mop ke lap habuk ke. Semuanya buat sendiri la. I'm a supermom.

Macam masak ke apa tu bangun pagi dah terus masak untuk Zara. Hari cuti pun aku mesti bangun awal. Dah jadi mak ni lainla kena tahu tanggungjawab. Even hari-hari setiap pagi aku bangun awal subuh untuk masakkan nasi ngan lauk dia untuk bawa ke taska. Tak pernah miss. Kalau rajin bawakkan jugak biskut ke fries ke nugget ke untuk dia. Kalau tak sempat sekalipun mesti akan belikan breakfast. Gigih la untuk anak. Kita tak makan takpe asalkan anak sentiasa ada makanan untuk dia.

Tapi sebenarnya weekend ni time untuk kita rest. Tak keluar jalan-jalan pun takpe dok rumah lagi best dan aman. Kecuali kalau Zara dok kat kampung. Time tu mommy pun panjang langkah buat OT la, outstation la. Hmmm yang penting hidup aman hati tenang dan kita happy bahagia walaupun dok rumah je hewhewhew.

Kelakar seram.

Selamat pagi Ahad. Zara masih tidur kat sebelah. Malam tadi mengigau menangis turun katil cari aku padahal aku ada je kat sebelah. Haihhhh dalam tidur pun emo eh Zara.

Hidup ni satu perjalanan. Kita takkan sentiasa jumpa jalan yang lurus dan lancar je. Ada yang berselekoh, jalan rosak, berlubang-lubang, jalan jem, tetiba ada accident, signboard jatuh lori langgar. Eh tu macam kat Putrajaya je.

Dalam perjalanan tu pun tak semestinya kita sentiasa bertemankan matahari. Ada mendung, hujan, ribut petir dan kadang-kadang ada pelangi. Angin lintang pun ada gak.

Apa yang kau cari sebenarnya dalam hidup? Bila kau rasa kau dah punya segala-galanya. Bila kau yakin segala apa yang kau ada itu adalah milik kekal kau selama-lamanya. Kita akan rasa ambil mudah dan sambil lewa dengan semua benda. Bila tiba-tiba ada yang Dia nak tarik balik, baru kau kelam kabut dan menggelabah. Menggelupur ketakutan panik tak tentu arah.

Masa tu barulah nak rasa kehilangan. Barulah tak tentu hala buat macam-macam. Yang busuk bertukar wangi. Yang benci bertukar cinta. Yang pendek menjadi tinggi. Yang besar berubah kecil. Yang gemok menjadi kurus. Yang kasar pun boleh jadi lembut. Semuanya terus berubah sekelip mata. Sebelum ni takde pun? 

Maki sesuka hati, panggil aku sesuka panggilan. Bila aku dah tak nak barulah kau nak rasa cinta yang sebenar nak rasa kehilangan nak rasa menyesal nak rasa menggelabah nak meroyan. Dandan tuela nak tunjuk kat semua orang aku ni kau punya cinta sejati, tayang kat orang kononnya aku ni yang paling kau cinta, up status buh gambar konon kita ni tengah bahagia. Tu contohnya. Punyalah kau berusaha keras kan? Gigih betul. Simple je. Kalau betul kita ni tengah bahagia sangat kononnya kau letaklah gambar sekarang yang paling latest kalau ada. Haaaa ada? Tak boleh kan? Sebab apa? Sebab memang takde! Tolonglah, jangan buat kelakar boleh tak?

Aku penat dengan game orang macam ni. Orang dah tak nak tu dahla. Jangan jadi manusia desperate yang menagih perhatian dan simpati orang dengan cara macam tu. Ingat kita heran ke? Apa yang kau nak sebenarnya? Apa yang kau nak buktikan? Buatlah apa cara sekalipun, dengan orang lain bolehlah nak sorok tapi hakikatnya kita tahu apa cerita sebenarnya.

Ini namanya kelakar seram.

Baju raya oh baju raya.

Bulan 6 dah nak puasa. Bulan 7 dah raya. Macam tahun-tahun lepas lagi 2-3 bulan nak puasa aku dah pening nak fikir pasal baju raya yang nak hantar tempah. Budak office kata "Woiii awalnya nak fikir baju raya!" Awal? Seriously? 

Kalau nak beli siap je bolehlah fikir esok raya malam ni pergi Jalan Tar carik baju. Tapi kalau nak hantar tempah memang kena sekarang la. Kawan aku pun cakap untuk baju melayu ada yang dah tutup tempahan. See?

Nak hantar kat mana tu takde masalah sebab aku guna tailor kakak aku je. Bab warna tu yang pening fikir. Dulu color block pastu dress. Tapi tahun ni memang variety. Aku ada songket, cotton, satin valentro. Bab design pun cakap je nak macam mana tailor tu boleh buat. Aku print screen siap-siap yang cun untuk jadikan contoh. Kain pecah 8 ke kembang payung ke apa ke semua dah dalam kepala. Yang manik tabur yang lace pun settle. Tinggal tunggu siap je. Warna? Rahsia hihuhihu. Yang penting mommy ngan Zara harus glamour and gorgeous.

Selamat dah hantar tadi. Siap ukur Zara semua dah. Macam mana baju aku macam tu jugakla aku nak baju Zara pun sama. Barulah comel sedondon sepasang. Lepas ni tinggal carik tudung, kasut pastu beg. Pastu baju biasa untuk Zara. Tapi tu lambat lagi pun takpe.

Memang macam ni la selalunya. Aku akan fikir benda-benda ni walaupun nampak macam remeh tapi siapa lagi yang nak tolong fikir? Aku cukup jaga bab pakai ni. Aku nak Zara happy dan aku pun happy jugak. Aku nak semuanya nampak sempurna. Pastu pening nak membayo upah wuuwuuwuu.

Friday, March 20, 2015

Kelakar sangat.

Kelakar. Ada macam-macam jenis kelakar.

Kelakar. Bila ada orang suka lepas tangan dengan kerja sendiri.

Kelakar. Bila orang suka buat kerja orang lain daripada kerja diri sendiri.

Kelakar. Bila ada orang dapat kerja tapi pass dekat orang lain lepas tu dia lari.

Kelakar. Bila ada orang baru kenal tapi layan dan menggedik macam dah lama kenal.

Kelakar. Bila ada orang baru tau 1% pasal kita tapi layan kita over macam dah tahu luar dalam.

Kelakar. Bila orang suka busy body dan tak habis-habis nak ambil tahu pasal kita, tentang hidup kita.

Kelakar. Bila apa yang kita buat semuanya diperhatikan. Semuanya serba tak kena.

Kelakar. Bila orang suka menjatuhkan dan ketawa lihat kita tersungkur.

Kelakar. Bila ada orang yang pelik tengok kita selalu senyum dan tak suka tengok kita happy.

Haihhh. Dalam dunia ni terlalu ramai manusia yang suka buat kelakar. Tapi tak lawak dan kita tak rasa nak gelak pun. Dan aku rimas dengan lawak-lawak yang tak kelakar ni.

Kawan saya nama Faridah.

Faridah, aku kembali ke sini sebab kau tau. Ehhh tetiba nak sound hehehehe. Dah lama sangat tak menulis. Ke menaip? Kau dahlah kantoikan aku ada blog kat orang lain.

Entah apalah yang si Faridah ni suka sangat baca. Tetiba suruh aku update. Kau peminat aku eh Faridah? Nak sain? 

Semalam aku memang ada macam-macam nak share lepas tu aku dah lupa. Kalau aku ingat aku kena terus taip. Kalau aku tangguh memang aku takkan ingat dah terus lupa.

Aku buat entry ni untuk kau je Faridah. Aku harap kau bangga hehehehe. Kau tahu banyak pasal aku. Kau sentiasa faham aku walaupun kita jauh beratus km. Dah dekat 20 tahun kita kawan. Daripada rumah kau kat tepi jalan Kuala Selangor sampai dah ada rumah banglo kat Sungai Yu. Ehhh?

Terima kasih sebab kadang-kadang kau jadi angel yang tolong aku dan Zara. Walau kita msg setahun sekali je tapi aku tahu kau selalu skodeng aku hihihi. I love you Faridah.

Hidup kena selalu happy.

Kawan-kawan kata jangan selalu stress nanti muka cepat tua dan berkedut. Best bila ada kawan yang concern. Belum cerita pape lagi tengok muka kita je dah tahu kita tengah stress. Pastu siap share video-video vangang konon nak buat aku gelak. Tapi krik krik krik.

Selalunya bila stress aku akan cari Zara. Dapat tengok muka, dengar suara, peluk cium dia pun okay dah. Dia je yang aku ada untuk share pape. Bila aku mengadu tengah sedih biasanya dia akan tahu kenapa. Pandai Zara teka. Kalau aku menangis dia akan lapkan air mata. Soooo sawitttt.

Nak ikutkan takde sebab pun untuk kita stress. Semua orang ada masalah. Kawan aku pernah nasihat bila tengok aku serabut sangat dia suruh aku travel sorang diri jadi backpacker. Pergi tempat orang, rasa pengalaman hidup dan survive sorang kat tempat orang, cari dan belajar untuk kenal diri sendiri. Dia cakap "awak akan jumpa dan kenal siapa diri awak nanti..". Huhu memang aku pernah terfikir tapi bukan sekarang kot. One fine day.

Kawan aku lagi sorang plak cakap suka atau tidak kita kena hadap jugak masalah tu. Tak boleh selesai terus selesaikanlah sikit-sikit. Dia cakap takde masalah yang takde penyelesaian. Baiklah awak. Kawan yang ni memang kekwat. Call setahun sekali, msg 6 bulan sekali.

Kadang-kadang bila kita tak tahu nak buat apa kawanlah akan jadi mangsa. Macam aku dengan arwah An dulu. Bila kita tengah marah, stress dan sedih otak memang tak boleh nak berfikir dengan waras dah. Tapi bila bercakap dengan arwah, dia akan tune balik otak aku supaya jadi waras, tenang dan berfikir dengan logik balik. Lepas tu semuanya jadi okay semula! Hmmm I miss you so much An. Kalau kau ada lagi, mesti kau happy tengok aku sekarang.

Aku happy. Sangat happy walaupun kadang-kadang ada masanya rasa sedih. Itu biasa sebab hidup mana ada selalu ketawa. Aku happy dengan Zara. Aku happy dengan tempat kerja walaupun sekali sekala boring dengan bos. Aku happy dengan hidup aku hari ini. Bertahun-tahun aku rugi masa, dah kenapa aku nak buang masa untuk rasa sedih lagi?

Thursday, March 19, 2015

Stop blame others and be happy.

Manusia selalunya akan kata "aku bukan manusia yang sempurna" bila dah buat salah. Lepas tu minta maaf. Itu pun kalau nak minta maaf lah. Kalau tak cukuplah dengan alasan "aku bukan manusia yang sempurna" tu untuk lepaskan diri.

Manusia juga selalunya akan menuding jari pada orang lain bila sesuatu berlaku pada diri sendiri. Kononnya orang lain lah yang jadi punca. Mencari salah dan buruk orang lain lebih mudah daripada mencari salah dan buruk diri sendiri kan? Itulah manusia.

Aku pernah melalui lebih daripada itu. Aku pernah melalui lebih daripada apa yang kau, kau dan kau rasa hari ini. Jadi kalau sesiapa yang nak nasihat percuma daripada aku, anytime je hehehe. Bezanya kita kenalah bijak mengawal keadaan dan tak menunjukkan kelemahan yang lagi mempamerkan kebodohan diri yang akhirnya cuma memalukan diri sendiri je.

Sekali lagi itulah manusia. Mencari salah dan menuding orang lain sebagai punca memang senang. Kita tak pernah tengok diri kita sendiri. Apa, bagaimana dan macam mana kita buat? Apa yang kita buat kat orang? Bagaimana kita buat orang? Macam mana kita buat orang?

Carilah punca kenapa dan punca tu cari daripada akarnya. Daripada diri sendiri. Bukan daripada luar atau daripada orang lain. Memang bercakap tu mudah tapi mudahnya aku bercakap sebab aku ada pengalaman. Sebab tu aku cuma mampu ketawa bila tengok sesetengah manusia yang meroyan takde adab ni. Laju je nak memburukkan orang lain sedangkan dalam masa yang sama dia dah menunjukkan buruk dia daripada awal dah.

Kalau kita redha, kita akan berlapang dada. Sebab apa? Aku banyak belajar apa saja yang jadi semuanya dengan izin Dia dan Dia jadikan segalanya berhikmah. Ada sebab kenapa didatangkan seseorang dalam hidup dan ada hikmah kenapa kita diberikan ujian. Terimalah yang semuanya mesti bersebab. Kalau kau buruk, kau cantikkanlah diri kau. Kalau kau jahat, kau baikkanlah diri kau. Kalau kau kurang, kau lebihkanlah diri kau. Bukannya sibuk nak cari apa lebih orang lain sampai memperbodohkan diri sendiri. Dan jangan nak salahkan orang lain je.

Satu je aku nak share. Bila kita redha dan menerima setiap ujian yang Dia bagi kita sendiri akan tenang. Nak tau sebab apa? Kalau Dia tak uji aku macam tu dulu, aku pun takkan hidup happy macam sekarang. Malah hidup aku lebih baik dan lebih bahagia walaupun cuma berdua dengan Zara. Kehilangan bukan bermakna hidup aku musnah. Malah kehilangan tu buat aku lebih hidup sebab dah bebas daripada manusia yang tak jujur. Orang takkan tahu betapa lapangnya dada, tenangnya hati dan amannya hidup bila kau dah bebas dan dah tak perlu lagi nak fikir tentang cemburu, syak wasangka dan curiga setiap masa. 

Buat apa nak teruskan kalau hati tak tenang, penuh dengan rasa curiga, syak wasangka dan hidup tak aman asyik bermasam muka? Tahan ke nak hadap benda tu sampai ke tua? Lama-lama esok kita yang gila. Sebab takde jaminan bila manusia ni akan berubah. Sangat-sangat buang masa untuk menunggu benda yang takde hasil. Orang kata sekali dia buat, esok lusa dia baik kejap minggu depan dia buat lagi. Sebab aku dah tak sanggup nak hadap benda tuela aku nekad dan pergi. And now, i'm happy. Happier.

Hidup ini pilihan dan kita jangan pilih untuk bersedih. And stop blame others.

Kenapa dengan Zara agaknya?

Maaf, pada mulanya mood aku baik-baik saja. Tapi selepas terbaca comment bodoh daripada manusia tak diundang tu aku terus rasa macam "Eh kau dah kenapa? Mental problem eh?" Ini tak boleh biarkan ni kena sound sikit sedas dua dah lama dah aku diamkan. Malas nak cerita lebih-lebih. Okay abaikan.

Aku terfikir sesuatu bila melihat Zara makin membesar. Bila tengok dia memberontak dan suka buat perangai aku rasa macam something wrong je anak aku ni. Adakah disebabkan persekitaran? Atau pengaruh semasa aku mengandung? Atau apa yang dia pernah nampak sebelum ni? Kenapa dengan Zara agaknya eh?

Kalau disebabkan persekitaran aku kena berusaha keras untuk memastikan dia tak akan terpengaruh dengan sesuatu yang buruk itu untuk jangka masa yang panjang. Masa budak ni mungkin susah kita nak kawal sebab budak memang sangat cepat belajar dan tangkap apa saja yang dia nampak tanpa dia dapat fikir baik atau buruk sesuatu benda tu. Apa yang kita boleh buat cuma tegur dan bagitahu banyak kali yang benda tu tak baik jelah. Explain nicely walaupun Zara ni kadang sangat menguji kesabaran iols!

Pengaruh sebab mengandung? Aku kesian kat Zara kalau itulah puncanya. Sebab orang kata emosi bila kita mengandung akan mempengaruhi emosi anak juga. Bukan kita tak boleh nak control tapi haihhh keadaan dan masalah berpanjangan yang tak mengizinkan kita untuk bertenang dan sentiasa happy kot.

Apa yang dia pernah nampak tu pun boleh jadi satu sebab. Dia nampak dan dia ikut. Cuma aku selalu doa supaya ingatan tu takkan pernah kekal dalam kepala Zara. Semoga dia takkan pernah ingat semua benda-benda bodoh yang pernah jadi depan mata dia. Sebab aku tak nak dia terkesan dan bagi effect buruk dalam pembesaran dia.

Serius aku kesian dengan Zara. Cuma satu benda yang aku pasti dia sangat-sangat copy aku. Kasar dan garang macam mana pun Zara, dia sebenarnya sangat manja. Mommy doakan tiada negatif yang akan mempengaruhi dan Zara akan jadi anak yang baik sampai bila-bila.