Nuffnang Ads

Friday, August 22, 2014

Persoalannya, sampai bila?

Pagi ini aku terjaga dengan 1001 perasaan. Perasaan yang menimbulkan segala kemungkinan. Keberadaan aku di dalam hidup yang akan mengalirkan luka.

Kalau aku suarakan ini, pasti akan disangkal dan dihalang. Haihhh kalaulah begitu mudah untuk aku terus bertahan dan bersikap seperti tiada apa yang berlaku.

Hakikatnya, aku sering makan hati. Aku sering mengalah dalam terpaksa. Menanggung segala rasa sendiri. Menyimpan segala sunyi di hati.

Persoalannya, sampai bila?

Thursday, August 7, 2014

Sahabat.

Semalam aku terkenang. Teringatkan sahabat yang telah tiada. Telah banyak kali aku bercerita tentang dia di sini. Aku takkan jemu. Takkan pernah untuk berhenti merindu.

Aku kehilangan sesuatu yang takkan pernah ada gantinya. Tempat bercerita segala rahsia. Tempat mengadu segala rindu. Tempat meluah segala rasa. Ceritalah apa saja. Takkan pernah ada kata-kata yang negatif keluar dari mulutnya. Dia takkan mudah menyalahkan aku apa lagi memberikan tanggapan aku yang bersalah untuk segalanya.

Bila aku menangis tersedu-sedu dalam phone pun dia boleh ketawa. Dia tahu bila masa dia perlu ketawa. Dia tahu bila masa dia perlu menangis bersama. Dia tahu bila masa gilanya aku untuk memaki hamun tapi disambut dengan gelak ketawa dia saja. Tapi aku tak kisah. Kerana apa? Kerana dia benar-benar memahami. Aku dan dia ketawa dan menangis bersama.

Bila dia menangis begitu juga aku. Mendengar dan menerima segala keluhan hatinya yang penuh sengsara. Bila dia ketawa aku selalu bersama mendengar segala cerita bahagianya. Berbagi rasa dengan dia buat aku rasa hidup ini bertongkatkan sebuah persahabatan yang tak pernah memandang buruk dan negatif pada aku. Nasihatnya berbaurkan kata-kata positif. Jarang malah mungkin tidak pernah untuk dia mengatakan aku ini degil dan keras kepala tidak mahu menerima pandangan orang lain.

Aku terlalu rindukan dia. Bila waktu aku sedang kacau, tiada lagi sahabat yang boleh aku hubungi jam 4 pagi untuk bercerita. Bila aku mengantuk drive ke tempat kerja, tiada lagi yang aku boleh ganggu untuk menemankan aku bercerita walaupun dia masih belum bangun tidur. Tak pernah dia gagal untuk bersama aku dalam apa juga keadaan. Dia benar-benar sahabat susah dan senang. Dia sahabat dunia dan akhirat.

An, i really miss you.