Nuffnang Ads

Monday, July 21, 2014

Kerana aku pernah gagal.


Petang ini, aku punya rasa untuk mengimbas. Mengenang kembali setiap kesalahan yang pernah aku lakukan. Kesilapan dalam membuat keputusan hidup. Kekhilafan dalam menentukan arah langkah kaki.

Dulu mak abah pernah cakap. Bila nak cari, yang penting solat. Solat itu tiang agama. Bila kenal solat, tahu wajibnya solat, kenal tanggungjawab pada agama insyaAllah aku dan anak akan selamat dunia akhirat.

Semua itu aku pandang sepi. Aku pandang sebelah mata. Atau mungkin aku tak pandang langsung. Aku tak menilai dengan hati. Aku tak memandang agama. Aku tak menjadikan 4 syarat itu sebagai landasan dalam memilih dan mencari.

Mereka kata itu pilihan aku sendiri. Itu yang aku mahu itu yang aku cari. Tapi dalam masa yang sama terlupakah mereka pada takdir? Aku tak pernah punya kuasa untuk menentukan mati dan hidup. Aku tak pernah punya daya untuk menentukan ajal dan jodoh.

Waktu dan peluang yang ada ini seharusnya aku gunakan untuk memperbaiki. Setiap dan segala kekurangan dan kelemahan diri aku perhalusi dan perkuatkan dengan asas yang kukuh. Asas yang menongkatkan setiap kerapuhan agar menjadi kekuatan aku untuk terus hidup.

Hadirlah kau yang akan menjadi imam di setiap solatku. Imam yang mengajar alif ba ta pada anakku. Imam yang mengajar aku tentang pilihan buruk dan baik. Imam yang mendidik aku mendekati syurga menjauhi neraka.

Kerana aku pernah gagal. Cukuplah sekali. 

0 comments: