Nuffnang Ads

Wednesday, April 23, 2014

Ujian itu menjadikan aku siapa.

Mula-mula kita mesti bermadah pujangga dulu. Saja bagi suspen la kan. Pastu baru boleh sembang macam biasa hahaha

Aku malas nak mengimbau tentang kenangan selama dua bulan menyepi. Sikit lah aku akan cerita kalau rajin. Untuk mengisi masa lapang di sini. Ya, di sini. Tempat baru aku mencari rezeki.

Aku ditukarkan ke sini. Sama bahagian lain cawangan. Redha dalam setiap apa yang berlaku menjadikan diri aku kuat untuk berhadapan dengan apa saja cemuhan, hina mana pandangan, banyaknya nasi tambah dalam perbualan. Aku bangkit dan tidak mahu peduli. Bil-bil, makan minum aku, diorang yang bayar ke?

Bukan mudah untuk aku mencari kekuatan untuk menghadapi segala kecelakaan yang dah berlaku. Aku jatuh tersungkur di waktu aku memang hampir rebah. Bosan dengan peribahasa 'Sudah jatuh ditimpa tangga'. Sebab aku tak naik tangga. Aku naik lif.

Di waktu tersungkur itu juga aku kenal siapa orang di sekeliling. Aku lebih kenal. Siapa yang menghulur tangan untuk membawa aku kembali berjalan akan aku kenang sampai nafas aku berakhir. Siapa yang hanya memandang, siapa yang mentertawakan, siapa yang berbisik-bisik, siapa yang tersenyum sinis, siapa yang menjeling puas, siapa yang bertepuk tangan juga aku kenang sampai aku tiada lagi di dunia ini. Terima kasih kerana setiap watak memberikan aku satu pengalaman dan pengajaran. Rambut memang sama hitam, tapi hati ada yang baik, ada yang tidak, ada yang karat, ada yang suci, ada yang penuh minyak tar sebab dia perokok tegar.

Allah, kepada Dia lah aku kembali. Istighfar aku tak pernah berhenti. Zikir dibibir sentiasa meniti. Aku mahukan ketenangan hati. Aku tahu hanya Dia yang mampu memberi. Lima itu aku penuhi setiap hari. Aku perelokkan setiap inci. Aku cantikkan setiap sudut kalimah suci. Allah, Kau adalah sebaik-baik perancang yang Maha Mengetahu hikmah di dalam setiap ujian dan kejadian. Aku mencari. Mencari setiap hikmah di dalam setiap apa yang berlaku. Supaya aku lebih redha.

Semoga kekuatan untuk istiqamah ada dalam setiap pegangan aku padaMu.

0 comments: