Nuffnang Ads

Tuesday, April 29, 2014

Sendiri pun okay-okay je.

Tetiba rasa macam nak memanjangkan isu 'biarlah aku sendiri di ofis' tu. Haha okay gelak tak ikhlas.

Nak ikutkan sejak aku mula bekerja lagi dah macam tu. Entahlah kenapa tapi aku lebih suka membawa diri sendiri. Tempat kerja pertama aku di Unisel Sek.7, Shah Alam. Masa tu memang confirmlah sorang-sorang kot sebab keliling kau semuanya lecturer. Kita tak setaraf la konon~

Aku duduk rumah kakak aku dan lebih suka bawa bekal. Jadi memang aku tak pernah pergi ke cafe. Kalau aku pergi aku rasa macam malu gila semua orang tengok aku scan atas bawah. Serious! Padahal kat situlah dulu aku belajar sebelum kolej tu pindah ke Port Klang.

Lepas tu Fakulti tempat aku kerja pindah ke Bestari Jaya kat Kuala Selangor. Tak lama tu aku dapat dok kat kuarters. Benda sama jugakla yang jadi. Bila tengahari aku akan balik rumah, solat dan tidur kejap. Jarang-jarang aku nak join mereka-mereka tu lunch sekali. Sebab? Waktu lunch tu lah akan jadi waktu dan tempat aku menambah beban di bahu kiri aku tatkala telinga mendengar segala jenis umpatan dan disertakan dengan bibir-bibir becok bersenggama antara satu lain mengeji dan bergosip. World class ayat aku~

Sumpah aku tak pernah berminat dengan situasi itu. Biarlah diorang nak mengata aku sekali pun tapi aku lebih suka dengan cara aku waktu tu.

Macam tu jugaklah bila berpindah ke tempat lain pun. Aku lebih suka tak keluar lunch dan hanya duduk di meja sendiri sambil makan biskut dan roti kalau ada. Sampailah aku kerja dengan kerajaan sekarang ni. Kalau boleh kirim dengan kawan, aku lagi suka. Kalau bawak bekal lagi best, tapi sebelum lunch dah tinggal tupperware kosong okay kesian.

Aku pun tak tahu kenapa aku dijadikan sebagai manusia yang tak suka keluar waktu lunch. Aku rasa macam arghhh malasnya nak bersesak-sesak kat kedai makan panas-panas semata-mata nak makan nasi. Apa ke pelik alasan kau nih? Paling rajin pun aku akan beli bungkus je kat ofis sebelah. Pastu tetap gak makan kat meja sendiri.

Kasihan manusia ini.

Mood jangan moody.

Benarlah kata orang. Mood kita di pagi hari akan menentukan perjalanan kita sepanjang hari tu. Jagalah mood kita di waktu pagi kalau mahu bahagia hingga ke malam. Indeed.

Betul. Kalau kau keluar rumah dengan rasa tak puas hati ke, sedih ke, marah ke tengoklah sampai ofis membawak ke petang memang ada je benda yang tak kena. Hati tu rasa bengkak je. Pastu moody sensorang.

Tapi kalau keluar rumah dengan hati yang happy, muka pun senyum je mesti satu hari tu kita akan rasa ceria dan gembira macam takde masalah. Macam la~ Kecuali tetiba kau kena marah dengan bos pastu kena attend meeting catat minit sampai pukul 8.00 malam tanpa sebarang air sirap mahupun kuih donut. Kau nak kena tumbok eh bos?

Kekadang kita ni susah sangat nak menjaga mood sendiri. Tak pasal-pasal mood harey kita tu terpalit sama kat orang lain. Yelah kalau dah muka kau macam apam bantat pastu kau bajet orang nak tepuk tangan hip hip horey sambil lompat bintang tengok muka kau?

Kita lupa pembawakan diri kita pun boleh mempengaruhi mood orang keliling pada kita khususnya. Kalau moody je, orang pun menyampah. Tapi kalau kita ceria, orang pun happy nak berkawan.

Memang sakit hati rasanya kalau ada orang kacau mood kita pagi-pagi. Senyum pun macam tak ikhlas je. Aihhh sabarlah hati.

Tapi untuk aku yang lebih suka membawa haluan sendiri bila di ofis asalkan aku bahagia ini kekadang aku rasa itu lebih baik. Bukan jadi kera sumbang tapi asalkan kita berkawan baik dengan orang keliling dan takde musuh itu sudah memadai. Jangan sombong, selalu senyum dan tegur orang. Mungkin kerana aku bukan jenisnya nak menghuru-harakan ofis.

Sebab, aku dah berjumpa dengan banyak topeng. Manis di depan pahit di belakang. Aku tak mahu dengan cakap-cakap orang yang mengklasifikan aku sebagai CNN, Melodi, busy body blablabla. Biarlah aku diam dengan baik. Menjadi aku dengan apa adanya.

Seorang tak bermakna aku sendiri. Allah ada.

Monday, April 28, 2014

Permulaan.

Dalam kesusahan dan ujian yang aku masih tak tahu di mana penghujungnya, Allah memberikan aku satu jalan, ruang dan peluang.

Aku suarakan pendapat dan idea dan dia terima dengan baik. Mungkin ini adalah petunjuk? Siapa tahu.

Benarlah, pertolongan daripada Dia kita takkan tahu bila dan bagaimana. Cumanya kita sahaja yang faham atau tidak. Kita ambil peluang itu atau cuma membiarkan.

Bismillah. Astaghfirullah. Semoga Dia memudahkan segala urusan dan permulaan.

Apa saja demi maruah.

Pagi-pagi bila masuk kerja aku mesti akan online Berita Harian atau Harian Metro. Dunia sekarang dah canggih katanya. Tak payah beli suratkhabar lagi dah. Semua ada dalam internet.

Aku ada baca satu tajuk kat Harian Metro. "Gadis tangkis cubaan perkosa". Umur perempuan tu baru je 17 tahun. Tapi dia ada satu kekuatan yang Allah bagi untuk buat apa saja demi mempertahankan maruah dan harga diri. Nak melawan kudrat seorang lelaki yang lebih kuat dan besar daripada dia mungkin bukan benda mudah. Tapi bila kita nekad dan berserah dalam berusaha, Allah pasti akan selamatkan dan budak perempuan tu berjaya selamatkan diri.

Apa yang aku nak tekankan adalah BUAT APA SAJA UNTUK MEMPERTAHANKAN MARUAH DAN HARGA DIRI daripada diperkosa. Itulah sebenar-benarnya.

Tapi dalam Malaysia, ada sesetengah lelaki yang tak berapa nak lelaki. Sebab lemah dan kalah dengan lelaki berumur hinggakan telah berjaya dinoda dan diliwat.

Pelik dan ajaib. Dunia dunia.

Friday, April 25, 2014

Bicara tentang nyawa.

Satu benda yang pasti bila kau ada anak, kau takkan pernah tahu apa itu masalah bila kau lihat dia senyum dan ketawa. Segala masalah kau lenyap, musnah, hilang dan terbang entah ke mana. Segala amarah kau boleh bertukar menjadi senyuman bila kau lihat nyawa kau dengan girangnya berlari menyambut bila kau balik kerja. Sambil panjat grill pintu dan jerit 'Mummy! Mummy! Mummy!' Gedit?

Itulah perasaannya. Bila aku ada masalah gambar dia yang aku renung. Bila dia ada depan mata, jasad dia yang aku peluk. Bila dia memandang, mata dia yang akan mencairkan hati. Bila dia ketawa bunyian itu yang akan menjadi lagu indah di telinga. Dialah peruntun segala kesedihan hati. Dialah penenang segala kekacauan jiwa.

Kerinduan pada anak takkan pernah padam. Walaupun baru lima minit kau jejak kaki di office. Bukan kata di office, baru seminit kau masuk dalam kereta nak start enjin pergi kerja pun kau dah rasa macam nak off balik pastu naik rumah pengasuh ambil dia balik pastu sambung golek-golek depan tv berdua.

Jiwa aku tenang setiap kali bercerita tentang dia. Tak kira di sini mahupun di mukabuku. Tiada niat untuk aku menunjuk-nunjuk seolah-olah hanya aku yang punya nyawa secomel itu apa lagi menanam rasa pilu pada insan yang masih belum punya. Aku sekadar menghargai perasaan halus ini yang mampu ditawan oleh jasad sekecil itu. Bukankah anugerah itu untuk dihargai?

Kau tahu, bila aku bercerita di sini walaupun tiada suara yang meluah dan hanya jemari yang pantas bertingkah, hati aku sejuk dan sayu. Segala kekesalan bila aku terlepas amarah akan bertandang. Segala kerinduan bila aku berjauhan akan datang. Segala perasaan waktu susah dan senang tapi dia masih setia di sisi akan terkenang. Segenap rasa cinta akan membawa kau bagai di syurga.

Aku bangga dengan dia. Satu-satunya zuriat yang aku ada. Itulah nyawa dan jiwa. Walaupun dia selalu tiba-tiba cakap 'Tanak kawan mummy' sambil menjeling dan tanpa motif yang aku pasti, apa lagi yang kau mampu rasa pada jasad yang bergelar nyawa?

Malang tak berbau. Semoga anje selamat.

Dah lama dah aplikasi Whatsapp tu wujud tapi baru-baru ni je adik beradik aku buat group. Ada 5 orang kesemuanya kecuali sorang sebab hp dia tak canggih muahahahaha

Kitorang takdelah berborak sangat pun. Bila ada hal penting je baru contact contohnya macam masa abah sakit hari tu. Pastu senyap balik. Sampailah pagi tadi tetiba abang aku bagitahu sorang budak kampung @ anak buah abg yoi kemalangan jalan raya. Abg yoi tu abang ipar aku. Dia kawen dengan kakak aku so anak buah dia tuela yang eksiden. Tak faham? Takpe tak penting pun. Tapi kami semua memang satu kampung.

Kereta yang eksiden tu adalah kereta pertama yang aku bawa dalam hidup. Kereta yang aku belajar memandu tapi auto lah. Itulah keretanya. Satria lama warna hijau. Dia berlanggar dengan lori besar gaklah. Bila aku tengok gambar yang abang aku share dalam group memang jahanam sungguh lah. Maaf kasar bahasa tapi memang itulah dia.

Pintu belah pemandu memang dah tak nampak. Dah remuk kemek segala. Daripada gambar tu aku boleh nampak gak darah kat kerusi. Seram sejuk bila tengok sebenarnya. Apa yang kakak aku bagitahu dia memang agak parah. Kaki kanan patah dua. Kaki kiri patah kat lutut. Tangan kanan pun patah jugak. Pastu pagi tadi operate rahang. Allahuakbar, takut bila dengar.

Sama-samalah kita doakan dia takde pape dan baik-baik je okay. Semoga Allah sentiasa melindungi dia.

Wednesday, April 23, 2014

Bila kau redha, kau menerima.

Redha. Itu saja satu cara untuk kita lebih menerima tentang sesuatu. Redhakanlah hati dalam menerima. Redhakanlah hati walau terpaksa. Bilamana sesuatu itu bukan lagi milik kita. Aku hanya mampu redha dan percaya bila diambil sesuatu itu daripada kita, Dia akan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih sempurna.

Bila aku ditukarkan aku redha. Satu, kerana aku sedar diri. Aku sedar tentang kesilapan dan kekhilafan yang telah aku lakukan. Dua, mungkin inilah masa yang sesuai sebab aku dah terlalu lama di tempat itu. Hampir 6 tahun, selama aku masuk bekerja di Jabatan ini. Tiga, aku perlukan persekitaran baru, ilmu baru, pengalaman baru dan segala-galanya yang baru. 

Sebab itu aku kata, carilah hikmah di dalam setiap ujian. Itu akan membuatkan kita redha dan menerima.

Aku pujuk hati sendiri. Tiada perkembangan yang bagus bila dan jika aku masih berada di sana. Kerana semuanya sama dan tiada benda baru. Tiada ilmu dan pengalaman baru. Segalanya hanya menjadikan aku manusia malas dan tidak maju. Berada di dalam zon selesa hampir 6 tahun meletakkan kita dalam satu situasi yang semuanya diambil mudah, tidak punya semangat dan keyakinan diri.

Percayalah pada setiap rancangan Dia. Kerana bukankah Dia itu adalah sebaik-baik perancang? Makin lama aku semakin lupa dan selesa meninggalkan tempat lama. Malah sedikit pun aku tak punya rasa untuk kembali apa lagi menjejakkan kaki ke sana. Apa yang berlaku, layanan yang aku terima semuanya aku ketip kemas dalam setiap pengalaman.

Pedih dan perit. Kerana hanya negatif yang menjadi alas setiap perkataan dan pandangan. Tapi aku diajar supaya jangan pernah pedulikan kata-kata yang menjatuhkan dan aku perlu teruskan langkah dan terus memandang ke hadapan. Jangan lagi memandang ke belakang pada sesuatu yang cuma menjahanamkan barunya harapan.

Lega, mungkin itulah perasaannya sekarang. Kerana aku telah meninggalkan satu tempat yang penuh dengan palsu, penuh dengan hipokrit, penuh dengan umpatan, penuh dengan lakonan. Tiada yang jujur di sana. Itulah hikmah yang aku percaya Allah menegur aku secara halus dengan kejadian yang aku harapkan akan menjadikan aku manusia lebih baik.

Abah saya.

Minggu lepas subuh Jumaat 18 April 2014. Aku dapat wasap daripada group adik beradik bagitahu abah mungkin kena tahan kat wad 3 hari. Abah aku selalu sakit perut dan diorang syak abah ada sakit jantung. Yelah abah pun umur dah 70 lebih. Bila dah tua ni penyakit-penyakit ni kita tak jemput pun dia tak malu nak datang singgah rumah orang.

Disebabkan aku dah kat tempat baru aku macam teragak-agak nak minta cuti. Takpelah aku pergi je dulu then baru bagitahu bos. Kebetulan meeting batal jadi aku dapat lah balik awal sikit. Aku sempatlah basuh baju dulu sebelum balik kampung.

Alhamdulillah abah okay je. 3 hari kena tahan untuk cucuk ubat apa entah. 2 malam emak lah yang jaga abah. Kami bagi peluang dorang check in berdua kat hospital eheheh. 

Eh terasa penat sikitla balik kampung kali ni. Mungkin sebab mak ada kat hospital je jadi kerja masak semua kat jari jemari aku yang halus ni. Memasak kat kampung adalah sesuatu yang sangat misteri bagi aku pada pandangan semua keluarga aku. Malang sungguh rasanya~

Tapi Alhamdulillah sampai hari ni suami dan anak aku sihat takde sakit apa-apa hasil daripada air tangan aku okay. Eh aku terror masak paprik, asam pedas ngan laksa tau! Bila kau tak berapa makan sesuatu itu tapi tetiba kau kahwin dengan orang yang suka makan sesuatu itu, maka wajiblah kau tahu masak sesuatu itu! Kahhhh kasihan aku. Sebab baru nak belajar. - Ini keluar topik sebab nak defend diri.

Petang Ahad abah keluar wad. Kami tak sempat pun nak tunggu sampai abah keluar sebab kami gerak balik Putrajaya awal sikit sebelum tu. Asalkan abah okay sudahlah. Tapi dapat gaklah bebel sebaris dua daripada aku ni. Abah macam biasa lah. Diam dan sengih. Abah abah, apa yang susah sangat nak jaga makan ntah.

Ujian itu menjadikan aku siapa.

Mula-mula kita mesti bermadah pujangga dulu. Saja bagi suspen la kan. Pastu baru boleh sembang macam biasa hahaha

Aku malas nak mengimbau tentang kenangan selama dua bulan menyepi. Sikit lah aku akan cerita kalau rajin. Untuk mengisi masa lapang di sini. Ya, di sini. Tempat baru aku mencari rezeki.

Aku ditukarkan ke sini. Sama bahagian lain cawangan. Redha dalam setiap apa yang berlaku menjadikan diri aku kuat untuk berhadapan dengan apa saja cemuhan, hina mana pandangan, banyaknya nasi tambah dalam perbualan. Aku bangkit dan tidak mahu peduli. Bil-bil, makan minum aku, diorang yang bayar ke?

Bukan mudah untuk aku mencari kekuatan untuk menghadapi segala kecelakaan yang dah berlaku. Aku jatuh tersungkur di waktu aku memang hampir rebah. Bosan dengan peribahasa 'Sudah jatuh ditimpa tangga'. Sebab aku tak naik tangga. Aku naik lif.

Di waktu tersungkur itu juga aku kenal siapa orang di sekeliling. Aku lebih kenal. Siapa yang menghulur tangan untuk membawa aku kembali berjalan akan aku kenang sampai nafas aku berakhir. Siapa yang hanya memandang, siapa yang mentertawakan, siapa yang berbisik-bisik, siapa yang tersenyum sinis, siapa yang menjeling puas, siapa yang bertepuk tangan juga aku kenang sampai aku tiada lagi di dunia ini. Terima kasih kerana setiap watak memberikan aku satu pengalaman dan pengajaran. Rambut memang sama hitam, tapi hati ada yang baik, ada yang tidak, ada yang karat, ada yang suci, ada yang penuh minyak tar sebab dia perokok tegar.

Allah, kepada Dia lah aku kembali. Istighfar aku tak pernah berhenti. Zikir dibibir sentiasa meniti. Aku mahukan ketenangan hati. Aku tahu hanya Dia yang mampu memberi. Lima itu aku penuhi setiap hari. Aku perelokkan setiap inci. Aku cantikkan setiap sudut kalimah suci. Allah, Kau adalah sebaik-baik perancang yang Maha Mengetahu hikmah di dalam setiap ujian dan kejadian. Aku mencari. Mencari setiap hikmah di dalam setiap apa yang berlaku. Supaya aku lebih redha.

Semoga kekuatan untuk istiqamah ada dalam setiap pegangan aku padaMu.

Mula.

Dua bulan aku menyepi tanpa khabar berita.
Bukan aku tak ada cerita.
Cuma jemari malas berbicara.
Bibir hanya mahu membisu seribu bahasa.

Arghhh~

Di waktu ini banyak yang sudah aku tak punya.
Aku bagaikan bertatih bermula semula.
Bermula daripada bawah seperti tidak tahu apa.
Segalanya sudah tak sama.

Redhalah hati.