Nuffnang Ads

Tuesday, February 11, 2014

Cinta antara benua katanya.

Aku terbaca satu artikel tentang cinta bangsa luar. Bangsa luar itu bermaksud bukan orang Malaysia. Boleh jadi mereka itu adalah Bangladesh, Pakistan, Indonesia, Negro dan yang sekutu dengannya.

Artikel tu kata diorang suka menggunakan ayat-ayat manis untuk mengurat gadis-gadis Melayu kita. Atau mungkin menggunakan raut wajah serupa Shah Rukh Khan dan Jay Z. Salah satu sebab nak duit atau pun nak status penduduk tetap. Tu pun kalau kahwin lah. Kalau bawak lari balik negara diorang tu azab lain.

Aku just nak share cerita betul yang jadi kat kampung aku. Dia bercerai mati dengan suami dia dah lama. Anak-anak pun dah besar. Tapi tetiba dia kahwin dengan sorang Bangladesh dan dibawa lari ke Pahang dok kat ladang getah kot kerja teruk-teruk kena panjat bukit. Dok pulak kat rumah setinggan yang dorang selalu kongsi-kongsi macam kat tapak pembinaan tu.

Tinggalkan anak yang masih sekolah terkontang-kanting kat kampung. Cuma harapkan kakak ngan abang diorang jelah. Sedangkan si emak hanyut dalam dakapan si Bangla. Wah gitu.

Jodoh itu rahsia Allah. Betul takde sape pun boleh nafikan sesuatu yang pasti. Ajal, rezeki dan jodoh. Tapi kalau dah sampai lupakan tanggungjawab pada anak itu dah lain. Katanya cinta si Bangla ni romantik. Selalu dibelai dimanja. Tu yang terpana dalam romantika agaknya.

Tapi dengar kata dah berpisah. Si emak diselamatkan anak-anak yang tak pernah setuju dan rela dengan perkahwinan baru si emak. Si Bangla pun pernah menerima tamparan dan tumbukan daripada si anak. Tak tahulah apa sudahnya.

Kadang kita bukan saja-saja nak meluat, menyampah, menggeli dengan kaum-kaum diorang tu. Tapi memang betul kebanyakannya memang menggatal. Dok kenyit-kenyit mata, dok senyum-senyum, dok tengok kita atas bawah. Yelah bini jauh kat Bangladesh kat Pakistan. Faham-faham jelah.

Cuma aku pelik budak-budak muda dan ada yang masih sekolah lagi boleh terkesima dengan janji manis pujuk rayu diorang. Sampai boleh lari ikut pi Lombok la apa. Lepas tu bila dah dok sana rasa susah dok makan ubi kayu rebus hari-hari barulah nak menangis suh kerajaan Malaysia selamatkan. 

Masa kau di alam percintaan berpegangan tangan bercomolot laga pipi kenapa tak fikir semua tu? Tak fikir mak abah adik beradik? Masa nilah segala ilmu hitam, ilmu pengasih jadi alasan. Tolonglah berhati-hati kat mana pun kita berada, dengan siapa pun kita berkawan.

0 comments: