Nuffnang Ads

Tuesday, February 11, 2014

Mak Minah si penjual kek.

Tersebutlah kisah.................

Mak Minah ada kedai kek. Mak Ton pun ada kedai kek. Kedai diorang jauh. Tak jumpa pun. Tapi diorang jual kek online dan saling berkawan di facebook. Satu hari Mak Minah mengupah seorang jurukamera untuk mengambil gambar semua kek beliau. Dia berusaha untuk menjadikan kek-keknya nampak lebih menarik. Itu marketing strategy yang Mak Minah buat untuk kedai kek dia.

Mak Ton pun buat benda yang sama tapi cuma pakai kamera handphone. Mak Minah nampak tapi biasa-biasa jelah sebab Mak Minah tahu itu adalah persaingan dalam perniagaan. Mak Minah tak ambik kisah dan biarkan jelah orang nak ambik gambar pakai apa pun.

Bila sampai masanya Mak Minah pun upload lah semua gambar-gambar kek dia. Tetiba Mak Ton komen kat gambar kek tu.

"Eh kenapa gambar kek ni nampak macam pelik? Nampak macam kemek macam penyek je."

Krik krik krik. Gambar dan kek Mak Minah kena komplen. 

Mak Minah baca tapi tak balas sebab Mak Minah rasa tak perlulah nak respon dengan komen negatif macam tu. Daripada penjual kek jugak pulak tu. Mak Minah juga berasa tak payahlah dia nak layan orang yang dengki tak boleh tengok orang lain lebih. Mak Minah pun teruskan berniaga secara kecil-kecilan sampailah semuanya keknya habis dijual.

Okay sekian sahaja kisah sedih untuk hari ini. Okay babai.

Cinta antara benua katanya.

Aku terbaca satu artikel tentang cinta bangsa luar. Bangsa luar itu bermaksud bukan orang Malaysia. Boleh jadi mereka itu adalah Bangladesh, Pakistan, Indonesia, Negro dan yang sekutu dengannya.

Artikel tu kata diorang suka menggunakan ayat-ayat manis untuk mengurat gadis-gadis Melayu kita. Atau mungkin menggunakan raut wajah serupa Shah Rukh Khan dan Jay Z. Salah satu sebab nak duit atau pun nak status penduduk tetap. Tu pun kalau kahwin lah. Kalau bawak lari balik negara diorang tu azab lain.

Aku just nak share cerita betul yang jadi kat kampung aku. Dia bercerai mati dengan suami dia dah lama. Anak-anak pun dah besar. Tapi tetiba dia kahwin dengan sorang Bangladesh dan dibawa lari ke Pahang dok kat ladang getah kot kerja teruk-teruk kena panjat bukit. Dok pulak kat rumah setinggan yang dorang selalu kongsi-kongsi macam kat tapak pembinaan tu.

Tinggalkan anak yang masih sekolah terkontang-kanting kat kampung. Cuma harapkan kakak ngan abang diorang jelah. Sedangkan si emak hanyut dalam dakapan si Bangla. Wah gitu.

Jodoh itu rahsia Allah. Betul takde sape pun boleh nafikan sesuatu yang pasti. Ajal, rezeki dan jodoh. Tapi kalau dah sampai lupakan tanggungjawab pada anak itu dah lain. Katanya cinta si Bangla ni romantik. Selalu dibelai dimanja. Tu yang terpana dalam romantika agaknya.

Tapi dengar kata dah berpisah. Si emak diselamatkan anak-anak yang tak pernah setuju dan rela dengan perkahwinan baru si emak. Si Bangla pun pernah menerima tamparan dan tumbukan daripada si anak. Tak tahulah apa sudahnya.

Kadang kita bukan saja-saja nak meluat, menyampah, menggeli dengan kaum-kaum diorang tu. Tapi memang betul kebanyakannya memang menggatal. Dok kenyit-kenyit mata, dok senyum-senyum, dok tengok kita atas bawah. Yelah bini jauh kat Bangladesh kat Pakistan. Faham-faham jelah.

Cuma aku pelik budak-budak muda dan ada yang masih sekolah lagi boleh terkesima dengan janji manis pujuk rayu diorang. Sampai boleh lari ikut pi Lombok la apa. Lepas tu bila dah dok sana rasa susah dok makan ubi kayu rebus hari-hari barulah nak menangis suh kerajaan Malaysia selamatkan. 

Masa kau di alam percintaan berpegangan tangan bercomolot laga pipi kenapa tak fikir semua tu? Tak fikir mak abah adik beradik? Masa nilah segala ilmu hitam, ilmu pengasih jadi alasan. Tolonglah berhati-hati kat mana pun kita berada, dengan siapa pun kita berkawan.

Gemok itu aku.


Kau datang kerja pagi-pagi dengan hati yang gembira lalalalalala. Walaupun lambat, drive lelaju, parking kelam kabut, punch in lewat tapi kau rasa itu adalah biasa.

TAPI!!!!!!!!! Segala-galanya berubah bila kau dengar sesuatu.

"Eh farz kenapa nampak gemok sangat???"

What??? Did i u said SANGAT????

Seluruh hari kau bertukar suram muram mendung awan kelabu berarak di langit yang gelap. Hati kau rasa terguris dan terhiris. Kau rasa pandangan mata kau gelap nak pengsan. Kau mengharap ini semua hanyalah mimpi semata-mata.

Itu semalam. Dan perkataan gemok tu aku dengar sampai ke petang setiap kali aku jumpa orang yang sama. Kau rasa aku patut guna kaki yang kiri ke kanan? T______T

Pagi tadi aku rasa macam nak pakai penny plain by thepoplook.com. Aku ambik yang kaler merah. Bertudung hitam, merah, biru, kuning, putih semua ada. Tapi bila sarung je aku rasa ketat sikit. Ye sikit. Sikit je. Nanges.

Aku memang dah sedar hakikat tu. Bila aku dapat mengesan seluar jeans pertama tak boleh pakai aku okay lagi. Ala chill la. Tapi bila ada jeans kedua yang bukan setakat tak boleh button tapi tak boleh zip. Okay sedih.

Pelik sebenarnya macam mana berat boleh naik almost 10kgs. Damn this is really unbelievable. Berat normal aku daripada zaman bujang adalah 47 - 49 kg. Aku sangat susah nak dapat 50kg. Berat aku lebih 50kg dan hampir ke 60kg cuma masa mengandungkan Zara sahaja. Other than that? Hell noooooo

But now, aku adalah 56kg. Itu beberapa minggu lepas punya timbang. Hari ni tak tahu. How come?!!!! Bila dia start nak ejek je aku akan cakap "biarlah badan berisi sikit barulah ada figure ada shape..perut je kena work out.." (-___-")

Ku pujuk hati sendiri.

Monday, February 10, 2014

I miss you An.

Nor Zaihan Ishak. Sape yang follow blog ni mesti tahu macam mana kita sayangkan arwah sahabat kita ni. Dia pergi 2 hari sebelum hari raya 2011. Masa tu Zara pun masih dalam perut lagi.

Sejak dia pergi sekali pun kita tak pernah mimpikan dia. Sekali pun tak pernah. Allah je yang tahu macam mana kita rindukan dia perlukan dia. Dia pergi membawa segala amanah dan rahsia hidup kita. Rahsia yang tersimpan dan terkubur bersama dia.

Bila kita ada masalah kita selalu mengharap dia muncul dalam tidur kita. Kita nak sangat berborak dengan dia. Nak mengadu dengan dia. Tapi tak pernah pun dia datang. Kadang kita rasa macam ada buat salah dengan dia. Kenapa dia tanak ziarah kita walau dalam mimpi? Sekali je kita nak. Dia ada marah kat kita ke? Kita fikir macam tu.

Tapi malam minggu hari tu. Kita mimpi dia! Kita mimpi kitorang tengah drive tapi lain-lain kereta. Tak sempat nak berborak apa pun kita terjaga. Rindunya dengan dia. Lepas hampir 3 tahun baru kita jumpa dia dalam mimpi. Terima kasih Allah walaupun sekejap cuma.

An, hidup aku dah tak sama lagi. Aku masih belum jumpa sahabat sejati macam kau. Sebab aku tahu kau memang takkan ada pengganti. Takpe, aku akan jadikan Zara teman dan sahabat aku dunia akhirat selain daripada kau. Miss you An.

Salah satu cerita.

Kita suka nak cerita aktiviti kita bila hujung minggu. Minggu lepas hari Jumaat tu kita bawak Zara datang kerja. Terpaksa sebab nak jimat susu. Tapi tengahari tu kita dah balik dah. Heeeeee

Kita dah plan minggu ni tamau pergi mana-mana. Kita nak kemas rumah! Kita nak basuh baju! Kita nak lipat baju! Kita nak vacum rumah! Kita nak tido puas-puas!

Tapi yang buat cuma basuh baju. Hmmm basuh baju je. Aah yang lain tu tak buat pun. Hmm hmm hmm. T________T

Kenapa kita malas sangat ni? Dua kali pusing mesin tapi baju kotor masih belum habis basuh. Apakah? Berapa orang yang ada dalam rumah ni hah?

Selalunya basuh baju pun saya ada cara sendiri. Saya akan basuh baju saya dan Zara dulu. Baju Zara masuk dalam net tu. Baju saya akan didahulukan yang light-light je. Yang berat-berat macam baju kurung ke tu kendian. Dah habis baru basuh baju dia. Dah habis lagi baru basuh yang lagi superb berat macam jeans, towel, cadar blablabla.

Kita rasa macam nyesal tanak basuh baju awal-awal bila tengok dah takde space lagi nak sidai. Bidai kat ruang tamu, kerusi meja makan pun boleh jadi ampaian. Baju belum pun kering kita dah rasa oh malasnya nak lipat pulak. Sobsssss

Tapi malam tadi kan tetiba kita jadi rajin. Baju semua kita lipat. Pastu kemas beg Zara, pastu iron baju, pastu cuci muka pakai bedak sejuk dan tengok filem The Posession. Pastu ada orang cakap 'dahlah tengok cite hantu pastu tengok pulak muka u mcmni pun dah mcm hantu.' T________T

Ah kita nak cantek so biarlah.

Malangnya bila malas time cuti dan terlebih rajin di malam bekerja dan tidur pukul 3 lebih. Kita terjaga pukul 7.35 pagi. Masuk kerja pukul 7.30 pagi. Kau rasa? Tunggang terbalik hidup ini. Sudahnya banyak benda yang kita lupa. (-___-")

Thursday, February 6, 2014

Jom fikir kaler baju raya!

Sekarang kita dah masuk bulan Februari. Dalam kepala ni tak habis-habis nak fikir pasal baju raya hahahah. Apalah kita ni! Tapi kita kan mak budak so kenalah fikir daripada sekarang. Penting tau! Heeeee~

Bukan apa. Sebagai seorang mak yang naif banyak yang kita nak kena fikir. Baju kita, baju dia, baju anak kita yang omey angat tu. Kalau sesape ada anak gadis mesti tahu kenapa mak-mak macam super tamak bila tengok baju gigirl di sana sini pink pink.

Mak Zara tu dia dah fikir nak tema kaler apa. Tapi itu bulan Februari punya plan lah. Tak tahulah kalau masuk bulan Mac, April, Mei nanti macam mana. Masih sama ke atau dah berubah. Yang penting baju mak Zara dulu pastu baru fikir baju suami dan anak hewhewhew

Mak Zara dah cakap dengan suami dia. Baju dia dah start beli daripada sekarang. Dia bagi alasan sebab nak jimat beli sikit-sikit. Mohon suami mak Zara percaya dengan muslihat itu.

Eh tapi betullah tak tipu tau. Daripada dulu belum kawen lagi kita punya family memang macam tu. Beli sikit-sikit terutamanya yang nak kena hantar tempah sebab baju raya kena buat awal-awal. Kalau tak nanti silap-silap lagi 2 bulan pun orang dah tutup kedai tamau amik tempahan lagi. Kan mak Zara terpaksa beli ready made kat butik JM tak memasal. Duhhh~ 

Tapi suami mak Zara tak perlulah risau sebab mak Zara jenis yang ukur baju di badan sendiri. Mak Zara tamau yang mahal-mahal cuma nak yang cantek-cantek je. Mahal tu pun tak semestinya cantek tau! Tapi kalau cantek tu tak semestinya yang mahal. Yang murah pun ada kalau pandai cari.

Jadi niat mak Zara tu dah betul sebenarnya. Dia beli sikit-sikit baju dia. Nanti bila dah puasa ke dah nak raya ke barulah cari baju suami mak Zara dan baju Zara sekali. Jadi takdelah terasa sangat kan. Mak Zara selalu tak nak susahkan suami dia. Sebab tu sekarang ni mak Zara dah ada 4 baju raya wakakakakaka

Tapi tu pun kalau mampu bertahan tak pakai sampai raya. Kahhhhh

Aku yang selalu berfikir.

Otak kita ni tak pernah berhenti berfikir. Berfikir untuk memajukan. Berfikir untuk memperbaiki. Berfikir untuk memperbetulkan.

Orang kata usaha tu tangga kejayaan. Usaha yang macam mana agaknya ye? Kadang-kadang kita rasa kita dah berusaha sebaik mungkin. Dah mencuba sehabis daya. Tapi kita masih di tempat yang sama.

Kita melihat sekeliling dan ternampak kepayahan insan lain. Kita bersyukur yang nasib kita tak seperti mereka. Tapi bila melihat diri sendiri. Kita akan mengeluh kembali. Bezanya nasib kita lebih baik sedikit saja. Mungkin.

Kita korbankan macam-macam untuk dapatkan apa yang kita inginkan. Kita usahakan itu ini dengan niat segala pengorbanan memberikan manis. Besar harapan kita supaya segalanya akan terbalas dengan 1001 kebaikan.

Kadang-kadang kita rasa dunia ni tak adil. Kita tuduh Tuhan berlaku kejam dengan kita. Kita kata manusia keliling tak pernah simpati dengan masalah kita. Doalah selalu. Istighfarlah sentiasa. Betapa aku selalu ingin dekat denganMu.

Wednesday, February 5, 2014

Terima kasih pakcik Alam Flora!

Semalam kita tak kerja sebab tak larat sampai rumah lambat dari Penang. So kita rasa cuti adalah jalan terbaik untuk diri kita, dia dan anak kita yang comel tu.

Dalam pukul 10 lebih macam tu tetiba ada orang ketuk grill rumah. Kita memang tengah tunggu pos laju sampai so kita ingat pos laju lah kan. Kejutkan dia suh ambik barang tu since kita kan pempuan so kita macam malu-malu lah nak jumpa abang posmen tu. Dia bebel 'dia punya barang kita pulak yang kena ambik!' Alaaa do i care?

Bila kita bukak pintu sikit dan intai kita tengok ada dua orang pakcik pakai baju Alam Flora tengah pusing-pusing depan rumah. Eh pastu mata kita terpandang sesuatu yang dia pegang kat tangan. 

Wallet aku!!!

Pakcik tu cakap dia terjumpa dalam toilet kat area Monumen, Putrajaya. Dia bukak untuk tengok kot ada alamat ke untuk hantar balik. Siap explain duit memang takde dalam tu. Its okay pakcik sebab masa hilang memang takde duit pun. Cuma ada syiling je sebab masa tu belum withdraw duit lagi. Tapi syiling yang bape puluh sen tu pun lesap juga. Haihhhh.

Tak terkira rasanya ucapan terima kasih yang kita cakap kat pakcik tu. Baiknya diorang. Semoga Allah murahkan rezeki diorang berdua.

Kita cepat-cepat cek dan Alhamdulillah sangat sebab semua yang penting masih ada terutamanya IC, lesen, kad takaful Zara dan mykid Zara. Happy sangat tak tahu nak cakap macam mana lagi-lagi dapat balik mykid Zara tu. Since sekarang ni JPN dah stopkan pengeluaran mykid so kita rasa ralat sangat masa hilang tu. Syukur sangat pada Dia yang mendengar dan memakbulkan doa kita. Hari-hari kita check post box tau sebab mengharap kot-kot ada orang pulangkan ke, pos laju ke kan.

Now, kita ada dua IC dua lesen dan yang penting Zara dah ada mykid balik! Kami bukan lagi PATI hahaha. Errr tapi kita dah buat semua baru dah pun last week. So simpan jelah kan.

Sana sini masa cuti.

Minggu lepas kami frust sebab nak pergi pasar borong tapi tutup! Daripada 31hb Januari sampai 3 Februari. Ish overnya sambut Chinese New Year. Diorang ni tak kesian ke kami takde lauk langsung dalam peti ais? Tak kesian ke kami dah berapa lama tak makan siakap masak asam pedas?

Lalu patah baliklah kami pulang ke rumah dengan hati yang hampa.

Esoknya dia ajak balik Subang. Tapi aku dah standby bawak baju siap-siap takut nak tidur sana. Sampai je sana tok mummy Zara ajak pegi Ampang pulak dah ambik baju. Pastu eh tetiba ajak pergi Genting Highland pulak. Saya yang mengikut sahaja. 

Bukan main seronok lagi Zara main indoor game. Dan setiap kali mainan tu berhenti dia akan nangis sekuat-kuatnya sebab tak nak turun. Adoi Zara ni buat lawak betullah. Dalam pukul 10 lebih baru gerak balik turun dari Genting. Balik dah lewat memang confirmlah kena tidur sana.

Tetiba ayah balik ajak pergi Penang pulak. Dalam hati aku cakap nasib baiklah aku bawak baju lebih. Malam tu gak kitorang gerak dalam pukul 3 lebih. Sepanjang jalan aku tak selesa tidur pun tak lena sebab dok belakang pastu kena pangku Zara yang tidur tapi tak dok diam. Sampai sana baru cari hotel tu pun sejam lebih baru jumpa sebab semuanya penuh since tengah public holiday. Kat Penang kitorang takde kerja lain selain daripada makan. Balik hotel tidur. Lepas tu makan. Lepas tu aku gemok.

Isnin petang lepas makan baru gerak balik. Kesesakan lebuh raya di mana-mana. Kesian kanda yang memandu dikala orang lain semua bantai tidur. Tengah malam baru sampai Putrajaya kau! Memang confirm aku tak kerja esoknya.

Aku happy sebab dapat bawak Zara jalan-jalan. Walaupun penat tu sampai sekarang ni pun tak hilang lagi. Semalam dok rumah pun kitorang lemau je sebab masih letih. Tapi fun untuk Zara mengubat segala penat. Thanks to tok mummy and tok daddy sebab sudi bawak Zara jalan-jalan.