Nuffnang Ads

Monday, December 16, 2013

Jiwa, nyawa dan segalanya.

Dhia Zara, bilamana kau menjadi nyawa. Kau juga jiwa. Kau adalah segala-galanya.

Bila aku marah, sedih atau susah hati. Ingatlah pada Zara dan aku akan tenang. Aku akan senyum membuang segala rasa negatif. Itulah indah dan hebatnya bila dikurniakan anak. The best one and only my pain killer.

Dia dah nak 2 tahun bulan depan. Bersamaan dengan tahun depan. Sebab bulan depan dah Januari 2014 uols! Kejap sangat masa tu berlalu. Daripada dia masih fresh daripada oven sampailah dah sebesar sekarang. Ragam dan keletah dia tu yang buat orang siyes tension! Mak ngan abah sendiri kata perangai Zara tu yang buat orang selalu teringat kat dia.

Zara dah clearly pandai panggil dan sebut mummy daddy. Tapi bila dia panggil jangan sesekali kau tak pandang atau buat tak tahu. Dia akan panggil, panggil dan terus panggil sampai kita pandang dan tengok atau dengar apa yang dia nak cakap atau tunjuk. Jangan sesekali kau tak fokus dengan dia. Maka bumi akan bergegar dengan amukan sang semut.

Dia anak yang sangat manja baik dengan aku mahupun dengan daddy dia. Apa lagi dengan nenek ngan atuk. Cucu-cucu lain boleh jadi hilang hak dek kerana tahap cemburu Zara yang tinggi sama seperti mummy. Eh apakah? Cemburu Zara tak kira dengan siapa. Maklong dengan nenek pun dia cemburu. Mummy ngan daddy pun sama cemburu. Mummy dengan baby orang lain dia cemburu. Sepupu-sepupu dia yang lain dengan nenek pun cemburu. Tiada yang tidak cemburu melainkan cemburu belaka. Satu perangai Zara, harta aku tu aku punya tapi harta kau? Aku jugak yang punyaaaaaa hahahahahaha

Zara kalau tak bagi mummy dekat dia boleh halau kita macam tu je. 

'Tak oleh!' = Tak boleh!
'Go! Go! Go!' = Pergi pergi pergi!
'Aneeee' = Saneeeee

Tu antara perkataan atau ayat-ayat cinta yang dia bagi. Kecewa hati mummy kena halau macam tu je dengan budak kecik. Tumbok kang.

Dia dah pandai cakap penuh. Dah boleh cakap dua tiga perkataan sekaligus dengan jelas. Contohnya 'Mummy, nak mamam!' 'Mummy, nak chuchu!' 'Mummy, nak minum!' dan banyak lagilah. Hari tu dia buat sepah pastu mummy tanya 'Siapa buat sepah?' Dia jawab 'Zara..'. Okay betul dah jawapan tu. Tapi bila mummy tanya 'Siapa yang nak kemas ni nanti?' Dengan hati yang ikhlas dan suci dia jawab selamba 'Mummy....'. Tu dah habis jujur dah tu. Tapi ada jugak bila sampai masa dia tak jujur dia akan jawab yang buat sepah mummy dan yang kemas pun mummy. Terima kasih anak. Sobsssss

Dan dia juga sangat hebat dalam mengajuk apa yang orang cakap. Kalau kita dengar apa yang dia ajuk kita cakap tu rasa macam nak tepuk je dahi dia tu. Hmmm hebat kan ciptaan Allah ni?

0 comments: