Nuffnang Ads

Thursday, May 2, 2013

Haihlah PRU.

Kotornya politik dalam negara ni rasanya lebih kotor lagi daripada tempat pembuangan sampah Bukit Tagar. Politik dalam negara lebih jijik dan penuh dengan sampah sarap.

Tahun 2008, masa tu facebook masih belum aktif. Mengundi masa tu lebih aman aku rasa sebab maklumat hanya tersebar dengan terhad jika nak dibandingkan dengan keadaan sekarang. Facebook menjadi perantara segala peristiwa. Facebook menjadi punca segala suasana. Segala-galanya facebook. Aku serabut dengan facebook lagi-lagi bila bermulanya isu PRU13.

Bukak je news feed aku boleh nampak segala sampah sarap tentang pihak sana dan pihak sini. Itu belum nak dikira dengan komen daripada orang ramai. Yang maki hamun, mencaci, mengutuk, menghina dan macam-macam lagi. Tak kira lelaki atau perempuan. Mulut semuanya di tapak kaki. Tak fikirkan aib, maruah dan harga diri. Asal boleh semuanya nak dimaki.

Aku bukan peminat tegar isu politik. Bukan sebab aku buta tapi sebab keadaan yang memaksa. Melihatkan keadaan persengketaan yang ada, perpecahbelahan yang berlaku. Kita boleh berfikir di mana letaknya diri kita dalam negara sendiri bila melihat sesama bangsa bergaduh berebut kuasa. Negara kita, negara yang bermajoritikan Melayu. Errrr tapi aku jawa. Eheh.

Cerita 2013 juga tak sama dengan cerita 2008. Kalau dulu mungkin ada juga kotornya tapi tidaklah sekotor sekarang. Skandal seks dan video lucah jadi topik utama untuk menjatuhkan pihak lawan. Kau takde isu lain ke nak bagi? Jahanam masa depan anak aku nanti kalau cerita 18SX jugak yang jadi kepentingan untuk memfitnah orang lain dalam mempertahankan kuasa sendiri. Maaf bahasa agak kasar di situ. Nak bagi clear. Ahaks.

Aku bukan penyokong taksub yang di sana mahupun di sini. Tapi aku lebih suka mencari, mendengar, membaca dan menilai sendiri. Bukan menerima bulat-bulat apa yang disuap dan disogokkan. Aku suka mendengar cerita abah sebab abah suka baca suratkhabar. Sampai ke Sg. Besar dia sanggup mencari suratkhabar yang terhad tu. Sekurang-kurangnya abah takdelah hadap baca satu jenis je. Bacalah daripada semua pihak dan biarlah penilaian tu kita buat sendiri berdasarkan fakta ataupun keyakinan kita pada sesuatu pihak tu. Satu je abah pernah cakap dgn aku, kalau betul itu semua fitnah kenapa masing-masing diam tak berani nak saman suratkhabar tu, orang itu dan orang ini? Okay aku diam kat situ.

Cuma ada satu yang menarik pasal abah aku. Kalau datang rumah kampung aku sekarang orang mesti confuse abah aku sokong mana. Sebab segala jenis bendera dia pacak depan rumah tepi parit. Bendera Malaysia ngan Selangor tu wajib ada lah. Tapi yang bab politik ni aku pun macam confuse sambil garu kepala lutut. Strategi untuk mengelirukan tu penting. Kahhhhhh

Biarlah pangkah aku ke arah mana sekalipun. Itulah hak rakyat yang aku ada. Hak individu yang aku rasa takde sape pun yang boleh pertikaikan. Suka hati jari aku nak pangkah kat mana pun. Kau faham?

0 comments: