Nuffnang Ads

Monday, October 22, 2012

Mari rajin lipat baju.

Saya tak suka lipat baju. Kenapa pasal lipat baju pun saya nak cerita? Haha suka hati.

Sumpah saya paling tak suka lipat baju. Rasa macam itu satu benda yang renyah sangat. Tapi bila dah kahwin dah ada anak kau rasa tak suka aku tu akan membawa kebahagiaan ke tak? Haha memang taklah!

Jadi untuk memastikan kerja melipat baju tu sentiasa berjalan dengan lancar dan rasa macam 'ehhh dah siap dah?' saya telah menemukan satu cara yang pada saya memang berkesan. Saya tak tahu pada orang lain sama je ke atau tak tapi pada saya memang rasa macam kejap je siap.

Bila kita lipat baju tu kan ada macam-macam jenis kan. Ada tuala, kain batik/pelikat, seluar, kemeja, short, t-shirt dan blablabla. Saya akan asingkan siap-siap ikut jenis tu. Waima t-shirt berkolar dan tidak pun saya akan asingkan jugak.

Lepas tu saya akan mulakan dengan jenis yang besar je dulu. Biasanya saya akan lipat seluar / kain dulu. Lepas tu tuala / napkin dakcik nayang mommy yang nomey nangat tu ke kalau ada. Lepas tu baru kemeja, t-shirt, short dan seterusnya. Yang 'kecik-kecik' tu last skali lah. Pengasingan tu jugak saya lakukan mengikut jantina baju tersebut. Contohnya baju dia, baju dia jelah. Baju saya tak geng dengan baju dia. Asingkan habis-habisan. Selain daripada memudahkan untuk membuat pengecaman itu baju siapa, mudah jugak untuk menyusun sebab dah asingkan siap-siap.

Sejak saya buat macam tu siyes saya tak terasa macam lambat je nak siap bila tiap kali lipat baju. Habis lipat seluar, lipat baju pulak, lepas tu lipat yang lain pulak. Lipat ikut kategori. Memang rasa cepat siap. Mula-mula bila kita asingkan tu nanti memanglah akan ada banyak longgokan kalau nak bandingkan bila baju tu semua dihimpun sekaligus tapi sebenarnya pengasingan tu akan lebih memudahkan kerja kita nanti.

Kalau tak caye nanti cuba buat. Kalau betul sila angguk kepala selepas kerja melipat baju tu selesai sambil memuji saya. Kalau rasa cara saya ni tak effective langsung sila geleng kepala sambil cakap 'ek eleh tak boleh pakai betul teori Farz ni..' (mak tak marah pun nakkkk..)

Sekian.

0 comments: