Nuffnang Ads

Friday, September 28, 2012

Pok amai-amai.

Rutin setiap pagi saya sesudah sampai ofis adalah call kampung! Saya nak tahu Zara tengah buat apa, dah bangun ke belum, dah mandi ke belum, dah susu ke belum.

Biasanya bila saya call mak ngan Zara mesti tengah tengok tv rancangan Tanyalah Ustaz pastu sambung pulak dengan Pesan Atuk. Mak memang suka bagi Zara tengok rancangan keagamaan macam tu. Mak bagi dia dengar orang mengaji, azan dan sebagainya. Even masa mak solat Maghrib ke kadang-kadang tu Zara mesti akan dok kat sebelah guling-guling sambil main. Satu pendedahan yang sangat suci untuk budak kenit macam Zara yang baru nak mengenal dunia dan persekitaran, baru nak adapt dengan keadaan sekeliling, baru nak belajar malah cepat belajar dengan apa yang dia nampak.

Pagi tadi macam biasalah saya akan call untuk tanya Zara. Mak cerita malam tadi Zara bangun menyusu pukul 1 pagi. Selalunya lepas nyusu dia mesti akan tidur balik. Tapi malam tadi tak. Habis je nyusu dia terus campak botol tu dan tepuk tangan pok amai-amai tak berhenti sampai pukul 3 pagi. Dengan kaki-kaki dia sekali ikut bertepuk. Just imagine 2 jam non stop dan mak tension! Hahaha. Mak cakap mak tak layan pun. Mak biarkan je dalam gelap tu sebab ingatkan dia akan penat dan tidur balik tapi dia tetap dok pok amai-amai tak benti. Mak cakap sekarang ni musim dia asyik nak tepuk tangan je.

Akhirnya mak give up dan bawak Zara tidur luar dengan abah. Sudahnya semua orang tidur kat luar hanya kerana Zara. Bagusnyaaaaa. Anak sapelah tu!

Zara, tak baiklah buli nenek ngan atuk. T_____T

0 comments: