Nuffnang Ads

Friday, July 6, 2012

Rindu seorang mummy.

Tak mampu untuk menjaga anak sendiri bukan sesuatu yang menggembirakan hati ini. Tak mampu yang dimaksudkan bukan dalam segi kewangan tetapi dalam erti kata tak punya pengasuh yang sesuai, tidak berkeyakinan untuk menghantar anak ke nursery dan sebagainya. Apakan daya saya.

Anak saya dijaga emak kat kampung. Tahu macam mana sakitnya perasaan ni bila anak takde depan mata? Bila balik kampung sampai sekarang saya akan menangis bila tiba masa untuk balik ke KL. Hanya Allah yang tahu macam mana perasaan saya bila berjauhan dengan dia. Saya kesian dengan dia. Dia perlukan saya tapi saya tak mampu untuk bersama dengan dia.

Satu kerugian besar dalam hidup saya. Sebab saya tak berpeluang nak melihat perkembangan dalam pembesaran dia. Bila dia berguling kali pertama, bila dia meniarap kali pertama, bila dia pandai mengangkat punggung kali pertama. Segala yang pertama bukan berlaku di depan mata saya. Kecewanya hati saya tak dapat nak digambarkan dengan apa perkataan sekali pun. Dan skype video call adalah rutin harian saya bila balik dari kerja. Kadang-kadang sambil video call pun saya akan menangis.

Saya dan dia memang mencari peluang yang lebih baik lagi untuk menjaga Zara sendiri. Tak dapat lagi nak ditentukan bila masanya tapi seawal yang boleh sebab saya tak nak sampai satu tahap Zara tak kenal mummy dan daddy dia sendiri atau pun boleh jadi kurang rapat dengan kami. Memang menangislah saya 24 jam.

Entry ni saya tulis dengan rindu yang sarat dalam hati. Air mata nak keluar tapi saya tahan. Gambar dan video dia jelah yang jadi peneman saya setiap hari bila rindukan dia. Bantal dan baju memang sentiasa dalam pelukan saya sebelum tidur. Bercakap sorang-sorang dalam kereta, kat rumah pun dah jadi kebiasaan saya. Seolah-olah dia ada di sebelah saya. Dialah nyawa saya. Mana mungkin saya bernafas tanpa udara yang menghidupkan setiap aliran darah di tubuh ini. Rindunya.


2 comments:

ekin_b0peep87 said...

sedeyyy bace entry ni...sangat faham perasaan seorang ibu terhadap anaknye..org mmg xsanggup hidup berjauhan dengan aqil..he's my life!

MsGaijin said...

Mmg sedih sgt..hidup kita jd sunyi sepi..