Nuffnang Ads

Tuesday, July 24, 2012

Its about breastfeeding.


Sampai hari ni orang masih bertanya kat saya 'Zara masih susu badan ke?' Ye kawan-kawan. Baby saya masih lagi menyusu badan sampai sekarang. Alhamdulillah Allah berikan saya peluang untuk terus memberikan kasih sayang secara macam ni memandangkan saya tak dapat menjaga dia sendiri buat masa sekarang. Okay saya sedih.

Kan ke dalam Islam pun sangat-sangat memuliakan ibu yang menyusukan anaknya sehingga 2 tahun atau pun sekurang-kurangnya 6 bulan. Islam sendiri sangat menggalakkan penyusuan ibu. Orang tanya macam mana eh? Saya buat stok hari-hari. Setiap hari saya akan pump paling kurang 5 kali sehari. Bergantung kepada tahap kerajinan saya dan juga masa yang ada. Tapi sebenarnya kena cari jugak masa tu.

Macam mana nak simpan? Bagi orang yang tak tahu memang agak tension pada awalnya. Sebab banyak sangat benda yang kita kena belajar sebelum mengambil keputusan untuk menyusukan anak sepenuhnya. Macam mana nak jaga susu, macam mana nak simpan, macam mana nak buat jadual pam, macam mana nak itu, macam mana nak ini. Sebab penjagaan susu badan tak sama macam susu tepung. Saya sendiri pun agak tak yakin masa mula-mula tu tapi saya nekad nak cuba jugak selagi saya mampu. Dan syukur pada Dia sebab saya dah berjaya melalui fasa 6 bulan dengan jayanya walaupun ada masalah itu ini.

Pemakanan pun kena jaga sebab kita tahu yang apa saja yang kita makan akan menjadi susu dan susu itulah yang akan baby kita minum kan? Makin lama jugak daripada orang yang tak makan sayur saya dah jadi orang yang sangat bosan tengok nasi kalau takde sayur kaler hijau. Sebab saya rasa seronok sangat bila membayangkan semua tu akan dimakan Zara jugak. Saya nak dia membesar dengan sihat dan berkhasiat okay.

Saya bangga dan bersyukur sangat sebab masih mampu menyusukan Zara. Dan saya jugak tak segan untuk 'breastfeeding in public' sebab saya ada shawl khas untuk ibu menyusukan anak. Lagipun apa yang nak segan melampau? Menyusukan anak tu satu 'pekerjaan' yang sangat mulia di sisi Allah tau. Asalkan kita menjaga aurat kita dengan sebaiknya sudahlah. Yang penting niat kita baik dan suci murni. Kelas ayat kau~


0 comments: