Nuffnang Ads

Wednesday, December 14, 2011

Dendam.


Saya sedang sapu-sapu bedak kat muka pagi tadi. Tiba-tiba terdetik dalam hati tentang perasaan dendam. Orang kata selagi kita masih berdendam maknanya kita masih belum melupakan orang tu. Maaf? Nama pun dendam kan. Kalau dah maafkan takkan kita ada dendam lagi betul tak?

Tak tahu kenapa saya memang tak boleh nak ingat hal-hal lama yang pernah jadi dalam hidup saya. Apa lagi kalau hal atau manusia yang pernah buat saya menangis dari pagi sampai malam. Buat saya termenung setiap masa. Merubah saya menjadi seorang manusia yang pendiam dan berwajah seperti Joker.

Nasihat untuk melupakan dan memaafkan sudah seringkali saya terima. Tapi macam masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Orang kata berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul. Orang boleh bercakap tapi orang takkan faham apa yang kita rasa, tanggung, hadapi dan lalui. Itu tentang perasaan. Belum dikira lagi dengan hinaan atau malu yang ditanggung.

Kawan saya juga pernah kata bukan semua yang kita nak kita akan dapat. Realitinya hidup kita semua tak sama macam drama atau filem yang kita tonton. Itu semua hanya rekaan yang hanya akan membuatkan kita berangan dan bermimpi sesuatu yang belum tentu akan jadi realiti.

Dendam yang saya ada memang tak membawa ke mana. Sebab saya bukan wanita psycho yang sanggup jadi pembunuh semata-mata nak melunaskan dendam di hati. Cuma keadilan daripada Allah saja yang saya harapkan. Bukan niat untuk mendoakan yang tidak baik tapi biarlah manusia-manusia tu akan rasa apa yang saya rasa satu hari nanti. Bukan satu tapi 10 kali ganda sakit dan peritnya. Bukan untuk memusnahkan tapi cukuplah sebagai satu pengajaran dan peringatan.  Itu doa saya.

Anda, anda dan anda. Anda tahu siapa anda.

0 comments: