Nuffnang Ads

Thursday, December 15, 2011

Manisnya Cempedak Itu.

Saya suka makan cempedak. Ohhh sangat suka. Baik yang mentah mahu pun yang digoreng. Seronoknya rasa di dalam hati bila balik kampung hari tu dapat makan walaupun cuma 3 ulas. Okay takpe.

Semalam saya balik awal dan terus ke rumah kakak. Sebab apa? Sebab ada seguni cempedak yang sedang menunggu kehadiran saya. Mak kirimkan daripada kampung suruh adik saya bawak. Mak ni sejak saya mengandung memang ikutkan je selera saya. 8 biji saya ambik. Itu pun selepas cuba untuk mengawal diri supaya jangan tamak haloba dan tolong ingat adik beradik yang lain. Maka separuh lagi saya tinggalkan untuk kakak dan abang. Sampai rumah je saya terus potong dan cuma dapat 5 biji je sebab bekas tu dah penuh. Itu pun dah geram rasa macam nak telan semua sekali tak payah tunggu dia.

Kalau nak ikutkan saya memang dihalang daripada makan cempedak dan nangka. Lagi-lagi emak sebab dia tahu saya memang jenis yang mudah masuk angin. Bukan tak pernah ada sejarah masuk air 2 botol lepas makan 2 ulas cempedak. Sakit perut berguling-guling sampai kena injection. Tapi saya kesian dengan diri saya. Saya suka makan jadi saya makan jugak.

Cempedak yang abah tanam ni memang terbaik. Isi dia tebal dan manis sangat. Semuanya elok tak ada yang busuk. Tak macam cempedak kat pasar yang selalu saya beli. Harap tepung je tebal tapi cempedak kecik lepas tu tawar. Dia yang makan pun dok puji cakap sedap. 'Tengoklah abah siapa yang tanam..' Akhirnya supper kitorang malam tadi bersama dengan cempedak goreng dan chinese tea. Memang best.

Lupa pulak nak ambik gambar semalam. Balik nanti saya nak sambung potong dan makan. Yahoo.com.


Edit: Gambar balance cempedak semalam..huhuhu

Mengalir Jua Ayer Mata.


Mengalir juga akhirnya air mata saya. Bukan kerana kecewa. Bukan kerana sedih. Bukan juga kerana terlalu gembira. Apa lagi terharu. Tidak. Semuanya bukan.

Mengalirnya air mata saya di sini adalah kerana tak tahankan seram sejuk yang saya rasa sedari awal saya masuk ke pejabat pagi tadi. Kenapa bila datang pejabat je badan saya mula terasa sejuk yang amat sangat dan kepala pening berpusing-pusing.

Saya tak tahu adakah saya sudah demam atau tidak sebab bila sampai rumah je semalam badan saya okay je. Mungkin sebab tak kena aircond agaknya. Saya bukan jenis yang akan panas teruk kalau demam. Panas atau sejuk tu cuma saya je yang boleh rasa atau lebih tepat lagi panas atau sejuk di dalam. Bila sentuh kulit saya suhunya biasa-biasa je. Sebab tu selalu bila saya demam tak nampak macam orang demam pun.

Seingat saya demam yang paling teruk pernah saya kena pun masa kursus kat Perak dulu. Betul-betul panas sampai mencecah 39 darjah celcius. Itulah pertama kali saya panas luar dalam. Sampai kena ambil darah 2-3 kali sebab takut kena H1N1.

Sedih sungguh rasanya bila tengah macam ni. Beria-ria lap air mata macam orang mati kucing. Tapi sebenarnya saya memang tak tahan sejuk sangat sekarang ni. Keadaan begini betul-betul telah merubah wajah dan mood saya. Saya tak bercakap daripada pagi dan wajah saya sudah menjadi Joker. Sekian.

Wednesday, December 14, 2011

Nak Demam!

Baiklah badan saya sudah mula seram sejuk. Pada awalnya saya mahu menyalahkan aircond di pejabat tapi macam tak percaya sebab sebelum ni tak ada pulak rasa macam tu. Okay saya rasa mungkin kondisi saya yang macam ni telah mendatangkan pelbagai rasa dan ragam apa lagi bila dah sampai ke hujung waktu mengandung.

Sudah 2-3 malam saya batuk-batuk kecil. Saya masih menyangkakan semuanya adalah biasa-biasa saja. Biasalah batuk-batuk tu. Kadang-kadang sebab sejuk atau minum ais. Tapi bila pagi tadi tekak saya dah mula rasa macam tak best. Okay saya dah tahu kenapa!

Tolong. Tolong. Tolonglah jangan demam. Masa saya menaip ni pun saya tengah menahan sejuk yang amat sangat. Kepala saya pening-pening sikit. Kadang-kadang dia jadi pening banyak. Mungkin sebab saya tak berapa cukup tidur sejak akhir-akhir ni. Semalam pulak ada kena hujan sikit tapi itu semalam. Saya dah rasa seram sejuk sejak daripada kelmarin lagi.

Aduhai, janganlah macam ni. Dengan keadaan saya yang macam ni memang ketidaklaratan saya tu akan bertambah 8 kali ganda nanti. Cukuplah dengan letih dan mengah yang saya rasa. Kalau dah demam makin teruklah nanti. Helpppp~

Kelas Taekwando Dalam Perut.


Tidur saya tak lena malam tadi. Bukan sebab rasa tak selesa. Atau sesak nafas macam selalu.

Tapi sebab ada kelas taekwando dalam perut. Baby bergerak tak berhenti-henti. Pejam mata tu memang pejam tapi tidur-tidur ayam. Kejap-kejap saya terkejut sebab pergerakan dia memang non-stop. Daripada pagi lepas tu saya pergi checkup petang semalam sampailah malam. Saya tak tahulah apa yang dia buat dalam perut tu agaknya. Bergerak biasa-biasa tu tak apa lagi tapi ni jenis yang terbonjol di sana di sini di situ dan di sinun. Macam tengah berjoget-joget. Nak bagi lagi faham dia macam tengah menari lagu Chicken Dance. Siku ke lutut ke asyik bergerak je. Kalau saya letak tapak tangan kat perut memang tangan saya pun ikut bergerak dan terangkat. Perut saya tak habis-habis berombak.

Saya cakap dengan dia. "Baby, tidurlah cepat. Dah lewat sangat dah ni. Mummy nak keje esok. Nak bangun awal." Tapi sama jugak. Masa tu dah pukul 3 pagi. Aduhaiiii sabar jelah dengan budak kecik ni. Lama-lama saya tertidur sendiri dan bila alarm berbunyi pada pukul 5.45 pagi saya memang totally rasa stress sebab mata masih mengantuk lagi!

Kadang-kadang saya tanya diri sendiri sambil pegang perut. Bila masa dia ni rehat dan tidur agaknya? Kalau dah bergerak tak benti-benti macam ni? Tapi dia tak jawab pun? Duhhh~

Refreshing.




Macam ni agaknya kelas taekwando baby dalam perut saya.

Kau Memang Takde Sivik Kan.

Kalau saya kata kebanyakan orang yang duduk kat flat ni takde sivik agak-agak keterlaluan tak? Saya tak kata semua. Saya kata sesetengah je. Tapi saya rasa mesti ada yang setuju dengan kenyataan tu. Kenapa?

Masuk kali ni dah tiga kali cermin kecil yang kitorang lekat kat hujung side mirror tu kena cabut. Heeee sakitnya hati ni Tuhan jelah yang tahu. Rumah kau takde cermin ke hah sampaikan cermin kecil tu pun kau nak sebat? Dulu kali pertama dia dapat cabut cermin je tapi pelekat belakang tu tertinggal. Mungkin sebab gam dia kuat sangat. Tu yang belah kanan. Kali kedua dia cabut yang belah kiri pulak! Kali ni tertinggal serpihan pelekat putih tu sikit. Dan kali ni yang ketiga habis dengan pelekat-pelekat pun takde tertinggal walau sikit pun. Heeee menanah rasanya hati aku ni!

Itu baru pasal cermin. Saya tak kira lagi yang rembat berus baru beli kat tepi kereta saya. Yang tu memang salah dialah sebab terlupa nak bawak naik. Tapi kejap je dah takde dah? Dalam malam yang gelap tu pun dia boleh nampak kan. Heeee bengkak hati aku lagi besar daripada perut ni tau tak? Apa rumah kau takde berus ke sampai berus orang pun kau nak rembat?

Tu hal lain. Lepas tu boleh pulak dia buang sampah atas bumbung kereta? Makan burger lepas tu sampah dia main letak je atas bumbung. Nak kata tak sengaja ke tu? Mustahil dia buang daripada rumah sebab kedudukan parking kereta masa tu tak mengiyakan kemungkinan tu. Ya Allah sabarkanlah hati aku yang tak berapa nak sabar ni.

Saya bukan tinggal kat flat yang berbelas-belas tingkat yang jenis suka buang sampah daripada tingkap. Bukan jugak tinggal kat flat yang penuh sampah sarap kat tangga. Dan saya dengan dia tak pernah pun buat dajal kat siapa-siapa sejak pindah ke situ. Betul-betul buat hal sendiri je. Tak pernahlah nak cari gaduh ke atau nak buat muka kerek ke apa. Tapi kenapa lah manusia-manusia spesis macam ni letak otak dia kat lutut? Takde adab dan memang tak pernah diajar.

Aku geram!

Dendam.


Saya sedang sapu-sapu bedak kat muka pagi tadi. Tiba-tiba terdetik dalam hati tentang perasaan dendam. Orang kata selagi kita masih berdendam maknanya kita masih belum melupakan orang tu. Maaf? Nama pun dendam kan. Kalau dah maafkan takkan kita ada dendam lagi betul tak?

Tak tahu kenapa saya memang tak boleh nak ingat hal-hal lama yang pernah jadi dalam hidup saya. Apa lagi kalau hal atau manusia yang pernah buat saya menangis dari pagi sampai malam. Buat saya termenung setiap masa. Merubah saya menjadi seorang manusia yang pendiam dan berwajah seperti Joker.

Nasihat untuk melupakan dan memaafkan sudah seringkali saya terima. Tapi macam masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Orang kata berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul. Orang boleh bercakap tapi orang takkan faham apa yang kita rasa, tanggung, hadapi dan lalui. Itu tentang perasaan. Belum dikira lagi dengan hinaan atau malu yang ditanggung.

Kawan saya juga pernah kata bukan semua yang kita nak kita akan dapat. Realitinya hidup kita semua tak sama macam drama atau filem yang kita tonton. Itu semua hanya rekaan yang hanya akan membuatkan kita berangan dan bermimpi sesuatu yang belum tentu akan jadi realiti.

Dendam yang saya ada memang tak membawa ke mana. Sebab saya bukan wanita psycho yang sanggup jadi pembunuh semata-mata nak melunaskan dendam di hati. Cuma keadilan daripada Allah saja yang saya harapkan. Bukan niat untuk mendoakan yang tidak baik tapi biarlah manusia-manusia tu akan rasa apa yang saya rasa satu hari nanti. Bukan satu tapi 10 kali ganda sakit dan peritnya. Bukan untuk memusnahkan tapi cukuplah sebagai satu pengajaran dan peringatan.  Itu doa saya.

Anda, anda dan anda. Anda tahu siapa anda.

Monday, December 12, 2011

Sebulan Saje Lagik.


Sebulan saja lagi. Tak lama. Memang tak lama. Sedangkan 8 bulan yang berlalu pun terasa cepat berjalan. Inikan pulak sebulan. Melangkahnya saya ke tahun 2012 diiringi dengan rasa debar dan takut.

Tidur saya dah semakin tak lena. Keadaan perut dah semakin tak selesa. Apa juga posisi tidur saya sama ada mengiring, menelentang semuanya serba tak kena. Kejap tukar kepala kat kaki. Kejap lagi tukar kaki kat kepala. Jap lagi melintang kat tengah-tengah tilam. Dah penat berguling cuba duduk plak sambil bersandar kat dinding. Kadang-kadang rasa macam nak ambik tilam tu semua. Tidur sorang-sorang biar boleh berguling ke sana sini.

Kadang-kadang rasa tension dengan diri sendiri. Nak duduk nak baring macam mana lagi agaknya eh? Semuanya tak selesa. Takkan saya nak tidur berdiri? Kat pejabat ni pun saya boleh jadi macam ahli gimnastik. Kejap kepala kat meja. Kejap lagi menyenget kepala kat kerusi. Kaki asal boleh nak parking tapi takdelah sampai naik atas meja. Itu memang saya pantang.

Nak gelak bila teringat ragam diri sendiri tu memang lah. Dia sendiri pun kadang-kadang geleng kepala bila sampai masa saya nak tidur. Dengan dia-dia saya cross nak cari tempat yang selesa punya pasal. Dia jadi bantal tu tak payah nak cakaplah. Berpusing-pusinglah saya kat tilam tu. Tapi memang terasa sangat dia jaga saya. Dan saya perasan baru-baru ni, ada satu ketenangan yang lahir dalam hati saya bila melihat dia ada di sisi saat saya terjaga dari lena di waktu pagi.

Cepatlah masa berjalan. Dah tak larat dah rasanya. Ohhh~

Friday, December 9, 2011

I Want To.


Harapanku harapanmu jua.

Peluang

Semoga Dia memberikan peluang dan kebahagiaan itu kepada saya. Anugerah yang semakin menghampiri untuk menjengah dunia dan realiti benar-benar bakal memberikan saya kesempurnaan hidup sebagai seorang manusia dan perempuan.

Tuhan, terima kasih kerana pernah memberikan saya peluang untuk berada di dalam kesedihan dan kekecewaan. Satu waktu dulu. Terima kasih kepada insan-insan yang terlibat dalam memporak perandakan hidup saya. Terima kasih kepada kamu, kamu dan kamu yang pernah membuatkan saya menangis. Itu semua memberikan saya 1001 pengajaran dan pengalaman. 

Hidup saya hari ini? Walaupun tak sesempurna mana tapi sekurang-kurangnya saya ada apa yang saya ada hari ini. Dan kamu, kamu dan kamu masih begitu. Masih mendongak ke langit walaupun kaki menjejak tanah. Teruskanlah bermimpi di siang hari. Teruskanlah dengan sikap mengadili. Teruskanlah sikap memperjudi nasib dan perasaan orang lain semata-mata untuk memenuhi kesempurnaan yang dicari.

Belajarlah memberikan peluang sebelum kita mahu diberikan peluang. Peluang baik yang sama tak akan datang untuk kali kedua.

Thursday, December 8, 2011

Saya Datang Nihhh.

Lama. Memang lama. Bukan sebab tak rajin. Tapi sangat malas sebenarnya. Ehh apakah?

Berkali-kali saya view blog saya ni. Pergi new post lepas tu saya tekan button pangkah. Esoknya pun macam tu jugak. Bukan tak ada cerita tapi memang saya malas. Nak mencari mood rajin bukan senang. Perut berat tangan pun rasa berat. Eh eh lagi?

Nak kata sibuk takde la sibuk sangat. Mungkin sibuk dengan kehidupan di luar waktu pejabat. Saya sibuk kat pejabat? Jangan harap. Pernah sibuk tapi mungkin sehari dalam sebulan. Itu pun jarang. Heeee~

Tapi kehidupan di luar waktu pejabat memang agak menuntut masa yang tak seberapa. Alah takdelah apa sangat pun. Cuma saya sibuk buat persiapan untuk baby. Segala apa yang kitorang nak beli semua dah ada. Termasuk dengan stroller sekali. Saya nak sangat upload gambar stroller baby saya tapi nantilah dulu. Tunggu dia lahir okay. Nanti dah tak suprise lah. Stroller baby saya sporty tau. Dia yang pilih dan dipersetujui 100% oleh saya.

Saya tak rasa terlalu awal sebab untuk kemudahan kitorang jugak. Sekurang-kurangnya dah tak ada apa yang disediakan lagi. Bila nak pakai semua dah ada. Senang dah tak payah nak fikir. Tinggal tambah-tambah baju baby ikut pembesaran dia je nanti. Lega.

Lepas ni tinggal fikir nak cari duit lebih untuk memperbaiki ekonomi rumahtangga je. Supaya kehidupan lebih selesa dan sempurna. Semoga Allah limpahkan rezekiNya ke atas saya dan keluarga. Amin~