Nuffnang Ads

Thursday, November 3, 2011

Apam Balik


Pagi tadi kawan saya bercerita tentang apam balik yang dijual di Precint 9, Putrajaya. Dia cakap apam balik tu sangat sedap, memang sedap, sedap gila. Okay saya faham. Hasilnya? Saya dah teringin. Lain kali jangan cakap pasal makanan depan aku boleh tak?

Kalaulah 23 tahun dulu abah masih meneruskan usahanya, percaya tak bahawasanya saya ini adalah anak seorang tokey apam balik yang berjaya? Itulah sebenarnya. Masa kitorang masih menetap di Kampung Parit Serong, Tanjung Karang dan saya masih bergelar anak bongsu pada waktu itu, abah berniaga apam balik kat pasar. Tapi bila kitorang berpindah ke Kampung Sungai Burung abah terus berhenti berniaga.

Saya masih ingat lagi macam mana abah memukul bahan-bahan nak buat apam balik tu dalam satu tong merah besar. Abah pukul dengan satu cekak rotan kecil yang bersaiz jari kelingking lebih kurang. Setiap kali berniaga sayalah yang akan dibawa. Sebagai pelaris kata abah. Alhamdulillah apam balik abah tu sangat laris.

Kata abah bukan senang dia nak dapatkan resipi tu daripada kawan dia yang berasal dari Acheh, Indonesia. Biasalah bab-bab resipi ni kadang-kadang orang berahsia sangat. Sekian lama abah memujuk akhirnya orang tu mengalah jugak. Apam balik abah jugak dimasak dengan menggunakan bekas tembaga. Bekas tu pun masih ada sampai sekarang. Rasa dia memang terbaik sumpah tak tipu. Sebab tu sampai sekarang kalau abah beli apam balik dia mesti tahu apa nak dikomplen pada apam balik tu. Kurang gula lah, tak lembut lah, itulah, inilah.

Sampai hari ini kalau sembang pasal hal ni mesti saya akan melahirkan rasa kesal bila abah berhenti berniaga apam balik tu. Cuba bayangkan kalau abah masih teruskan sampai sekarang? Betapa stabil dan kuatnya jenama apam balik Wak Tomim tu sekarang kan? 25 tahun kot kalau nak kira. Bukan senang kita nak menstabilkan satu jenama makanan ni sampai berpuluh tahun. Sayang sungguh.

Saya cakap dengan mak, kalau abah masih berniaga sampai sekarang paling tak pun kita mesti dah ada van, kereta 2-3 biji, rumah lagi besar daripada sekarang. Wah kau punya berangan kan? Tapi logik betul tak?

0 comments: