Nuffnang Ads

Tuesday, November 22, 2011

Malaysia Menang Lagi.


Macam-macam status yang keluar kat home facebook malam tadi. Orang update tak berhenti-henti daripada sebelum, sepanjang sampailah habis perlawanan. Semuanya gara-gara perlawanan akhir bola sepak Sukan Sea diantara Malaysia dan Indonesia. Termasuklah saya. Heee saya tulis 'harimau makan garuda goreng kunyit..aummmm'

Tak payah nak cerita banyaklah kalau dah sebut siapa lawan Malaysia tu. Fanatik yang dramatik. Tak dapat tiket masuk stadium pun boleh bakar kaunter. Kalau kalah? Bukan kalau lagi dah. Memang dah kalah dah pun. Sedangkan lagu negara kita pun dia tak hormat, langsung tak berdiri masa bendera Malaysia dinaikkan. Apa lagi bila diorang bakar bendera Malaysia tu kan? Kita nak rasa pelik tak? Rasa meluat dan menyampah lagi ada.

Kita pun bukan tak pernah kalah tapi akal kita masih waras daripada terjebak dengan benda-benda yang melibatkan sensitiviti macam tu. Paling-paling pun, bakar kerusi dan baling mercun jelah kot. Heee~ Tak adalah sampai nak memalukan negara sendiri di mata negara luar sampai tahap macam tu. Entah apa yang diorang bengang dan tak puas hati sangat dengan negara kita entah. Tak boleh terima lah tu dah kalah berapa kali dengan Malaysia kan.

Apa pun provokasi yang diorang semua buat, dah buat dan bakal buat. Kemenangan dan pingat emas dah pun termaktub memang milik Malaysia. Pemain-pemain kita pun dah balik ke tanahair. Buat apa pun tak guna. Jadi tak payahlah diorang nak lebih-lebih sangat. Its just a game. Its normal. Yang tak normalnya bila dah kalah tapi tak boleh terima lepas tu meroyan sampaikan laman web Malaysia pun habis kena godam disebabkan dengki dan busuk hati orang-orang yang kalah dan tak normal tu. Cerita banyak pun tak guna sebab Malaysia yang menang dan dapat pingat emas!

Tahniah Malaysia! I Love Malaysia!

Sejak Bila? Kerana Bola?


Sejak berada di Tiara Beach Resort, Port Dickson saya berasa sedikit musykil. Sejak bila laki aku suka tengok bola ni? Macam mana dia boleh join family aku tengok Malaysia lawan Myanmar? Channel sukan pun takde tau kat Astro rumah kitorang. Sebab dia memang bukan jenis kaki bola.

Malam tadi pun saya bertambah pelik. Rumah tu ada 2 orang je. Kalau tak saya dengan dia, dia dengan saya. Yang lagi setengah masih dalam perut. Tapi dia punya bising macam ada 20 orang! Makan pun tak pandang saya langsung. Straight terus ke tv tak pandang kiri kanan.

Nak gelak bila tengok. Memang dah gelak dah pun. Beria-ria tengok bola, jerit-jerit, tepuk tangan (macamlah orang tu dengar). Tapi bila saya cakap pasal kalau masih seri jugak nanti akan ada dua masa tambahan, penalti dan sudden death. Tiba-tiba dia datang duduk kat sebelah saya sambil tanya. 'Mummy, sudden death tu apa?'

Hahahahahahahahaha. Saya tak ada komen lain.

Thursday, November 17, 2011

Berkenduri & Bercuti


Saya nak cuti-cuti kat Bayu Beach Resort, Port Dickson. Tapi tak kesampaian sebab kakak saya booking kat Tiara Beach Resort. Saya tamau taman tema. Saya mahu pantai. Saya mahu apartment ada balkoni boleh buat gaya Titanic lepas tu boleh tengok laut lepas tu bangun pagi-pagi pergi breakfast kat coffee house. Tak kesampaian. Wuuu wuuu wuuu~

Ahaaa sebenarnya minggu ni rumah saudara saya kat Port Dickson ada kenduri kahwin. Mula-mula tu saya macam dah terfikir kalau pergi awal sehari pun best. Stay kat Bayu Beach Resort lepas tu berkasih sayang dengan dia sebab dah lama sangat kitorang tak holiday berdua. Tapi sungguh tak disangka rupanya kakak dan abang fikir benda yang sama. Jadi saya tumpang jelah. Hihuhihuhihu.

Disebabkan kakak saya tak dapat join jadi dia cuma suruh kitorang bawak anak-anak dia je. Sambil pergi kenduri kahwin sambil bercuti. Walaupun bukan di hotel yang diimpikan tapi mengenangkan dapat holiday free saya pun terima saja dengan rasa redha dan pasrah.

Yahoo.com!

Tentang Semoga...

Seperti yang saya katakan sebelum ni. Minggu ini adalah minggu yang sangat mencabar. Mencabar segala perasaan dan kesabaran yang ada. Emosi bertingkah bertukar-tukar dan bercampur baur. Sesuka hati nak berubah tapi okay saja. Semoga saya selalu dalam keadaan bertenang.

Kerosakan yang berlaku di rumah baru-baru ini tersangatlah mencabar kewibawaan saya sebagai seorang manusia yang tak berapa nak penyabar. Betapa syaitan-syaitan yang direjam itu tidak berjaya untuk mengipas amarah di dalam hati saya untuk menjadi seekor singa mahupun harimau apa lagi dugong. Saya kata pada emak lebih baik saya diam, diam dan diam sahaja. Sebab kalau mulut saya terbuka dan mula bersuara saya takut bukan barang di rumah saja yang rosak tapi satu blok flat tu runtuh. Sekian, terima kasih. Usaha saya berjaya. Semoga saya sentiasa berjaya menyabarkan diri ini.

Minggu ini juga saya mengharapkan ada rezeki yang datang. Kalau pun ianya tak datang bergolek-golek, dia datang bertatih-tatih pun saya dah bersyukur sangat. Apa saja limpahan rezeki yang Dia berikan pada saya waktu dan ketika ini hanyalah untuk baby saya. Itu saja yang saya fikirkan. Satu persatu peluang yang datang saya letakkan di satu situasi yang memungkinkan saya untuk tidak terlalu berharap tapi tetap disertakan dengan usaha yang saya mampu. Semoga Dia melimpahkan rezekiNya ke atas saya, dia dan baby. Amin~

Semoga rezekiNya sentiasa ada untuk saya. Tak perlu kaya raya, cukup hanya dengan sederhana.

Wednesday, November 16, 2011

Saya Suka Tengok Masterchef


Siapa yang tak tengok Masterchef Malaysia? Saya tengok. Hari-hari tengok. Mula-mula dulu bila saya nak tukar channel je mesti dia tak bagi tapi bila dah sekali tengok dia pun terus join tiap-tiap malam.

Sebelum realiti tv ni ada kat Malaysia lagi saya memang rajin dan suka tengok yang Junior Masterchef Australia. Pelik sungguh bila tengok macam mana budak-budak kecik tu boleh masak makanan yang macam-macam jenis tu. Lepas tu macam susah je bila kita tengok menu dia. Lagi pelik bila semuanya juri cakap sedap. Takkan takde yang tak sedap kot kan? Atau paling-paling pun ala-ala tak berapa nak sedap lah.

Bila realiti tv tu sampai kat Malaysia saya lagilah teruja nak tengok. Siap LIKE facebook Masterchef Malaysia lagi. Setiap kali tengah tengok rancangan tu pukul 9.00 malam saya akan bukak wall facebook Masterchef Malaysia sebab nak tengok apa komen-komen yang orang Malaysia ni bagi. Memang macam-macam. Yang negatif dan yang positif sama banyak. Biasalah kalau bab mengkritik ni. Tak perlukan sijil, diploma atau ijazah untuk menghentam mengeji mahupun menyokong memuji.

Realitinya, kadang-kadang kalau nak tengok macam tak tercapai dek kemampuan kita kalau nak dibandingkan dengan negara luar punya kualiti. Negara kita kena tengking sikit mulalah orang komen garang sangatlah, tak patutlah, itulah inilah. Habis tu macam mana? Cuba tengok Hell Kitchen. Kalau orang kita yang masuk saya takut episod pertama dah nangis nak balik Malaysia.

Bila Saya...

Seronok kan bila ada orang yang prihatin dengan kita. Sentiasa bertolak ansur. Memahami situasi dan saling membantu. Saya tak nak orang kata saya cuma tahu nak tarik perhatian atau tagih simpati orang. Tapi saya percaya orang yang ikhlas boleh nampak sedalam mana kejujuran dan keterbukaan kita dalam berterus terang.

Bila saya lapar, ada saja yang menghulurkan jajan, kuih muih, nasi lemak dan sebagainya.

Bila saya takde duit kecik nak bayar tol balik kerja, ada saja yang baik hati menghulurkan duit kecik untuk didahulukan.

Bila nampak saya menangis sorok-sorok, mesti ada yang bertanya kenapa dan mengapa walaupun ada yang gelak dan ejek bila tengok saya dok meleleh air mata.

Kadang-kadang saya rasa bertuah dan bersyukur sebab dijadikan satu-satunya perempuan yang ada di dalam ofis ni. Walaupun selalu kena buli tapi sikap prihatin dan ambil berat abang-abang, pakcik-pakcik, bapak-bapak, atuk-atuk yang ada kat sini sangat okay. Memang ada yang tak berapa okay tapi biarlah diorang dengan sikap masing-masing. Selagi hidup saya tak kena kacau saya okay saja.

Dia kata saya manja kat ofis. Mentang-mentang perempuan sorang. Heeee~

Hahaha.


Cramp perut aku tengok video ni. Hadoiiiii~

Kena Karen.


Pada satu malam yang sunyi dan sepi. Di waktu jiran sekeliling sudah lena tidur dibuai mimpi. Saya dan dia masih belum tidur lagi. Bingung, buntu, tertekan, sedih, marah. Tapi kelakar. Macam-macam ada. 

Saya check handphone saya. Oh kelihatannya bateri sudah mahu habis. Saya harus mengecas handphone saya itu. Kerana di ofis saya tak punya charger. Dan di dalam kegelapan suasana sekeliling itu saya bangun dan meraba-raba mencari charger handphone cap unta saya itu. Charger itu berjenis 2 pin. Jadi saya harus mencucuk lubang plug yang atas dahulu. Tapi saya rakus. Saya gunakan pin charger itu sendiri dengan niat lebih mudah dan cepat. Tiba-tiba........

Bzzzzzzzztttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt...!!!!

dan disusuli dengan......

Adoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..!!!!

Saya kena karen. Dia terus melompat cari saya. Bila suis lampu dihidupkan, saya hanya dapat melihat hujung jari hantu saya ada satu titik putih. Macam kulit keras. Tangan kanan saya rasa bisa, pedih dan kebas. Ohhh seronoknya rasa kena karen. Saya kena marah lepas itu. Saya cepat-cepat usap perut untuk memeriksa baby di dalam perut. Dushhh! Dia menendang. Alhamdulillah baby saya okay. Nasib baik saya dan baby tak apa-apa.

Lepas itu? Saya kena marah lagi. Sekian, terima kasih. Kini, saya sudah serik nak pegang plug.

Manisnya Air Gula Itu.


Minggu ini adalah minggu yang sangat mencabar. Mencabar minda, hati, perasaan, emosi dan segalanya. Tapi apa yang perlu dalam diri cuma tahap kesabaran yang harus ditinggikan. Bukan makin direndahkan.

Bermula dengan check up pada 14hb yang lepas. Saya terlebih naik berat badan daripada yang sepatutnya. Nurse menetapkan hanya 2kg sebulan tapi saya naik berat 2.8kg. Saya tak faham macam mana kita nak kawal berat? Kalau saya tak makan dan kurang berat nanti kena jugak. Saya naik berat pun saya tetap jugak kena. Dan saya lebih tertekan bila saya diwajibkan untuk minum air gula balik pada 18hb ni. Ya Allah macam nak ketuk kepala nurse tu dengan buku pink.

Saya dah menadah tangan bersyukur sangat-sangat bila keputusan air gula saya yang lepas normal. Nurse klinik Sekinchan tu dah cakap saya takkan minum air gula lagi. Tapi kat PJ ni masih kena jugak. Itu pun dia cakap kalau masih normal lagi dia nak try check guna benda lain pulak. Eh apa yang kau tak puas hati sangat kalau aku takde kencing manis nih? Heeeeee~

Saya masih mampu menahan kemanisan terlampau yang bagaikan seguni gula tumpah ke dalam secawan air kosong. Tapi saya tak mampu nak menahan loya dan pening yang akan berkunjung tiba sejam selepas tu. Saya nak standy by air masak banyak-banyak. Help~

Tuesday, November 15, 2011

Seminggu Horay-Horay

Dah lama tak keluar outstation. Disebabkan dia bercuti seminggu saya rasa macam tak best sangat kalau dia kat rumah tapi saya pergi kerja. Nanti saya akan terfikir-fikir makan minum dia macam mana. Saya yang tak senang hati kat ofis ni nanti. Disebabkan minggu tu ada show kat Klang jadi saya pun nak join supaya boleh selaraskan waktu yang ada dengan hari cuti dia.

Hari cuti yang ada memang kita gunakan sebaik-baiknya. Kita pergi scan baby, beli baju baby 2-3 helai, makan pizza hut yang dah lama teridam diidam mengidam. Semua hal yang tertangguh dek kerana ketiadaan dia kitorang selesaikan semuanya dalam satu hari. Servis kereta, tukar tayar kereta, bayar duit kereta, semua-semua lah. Lega~ Seminggu saya horay-horay.

Walaupun tiba-tiba dah dapat tahu minggu ni dia mungkin akan ke Melaka pulak tapi tak apalah sebab tak jauh sangat. Saya dah cakap awal-awal masuk je bulan 12 janganlah keluar outstation lagi. Saya tak nak duduk rumah sorang-sorang dalam keadaan tengah menunggu hari. Kenapa? Sekarang ni pun kondisi saya dah makin huru hara. Sana sini sakit serba serbi sakit. Ohhh~

Dah Lepas Tapi Boleh Lagikk

Dah terlambat ke saya nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha? Memang dah terlambat dah pun tapi tak apalah. Saya tak punya ruang dan waktu untuk mengucapkannya tepat pada waktunya ketika itu.

Saya pulang ke kampung lebih awal waktu itu. 3 hari sebelum raya atau lebih tepat lagi malam Jumaat pada 3hb 11 tu saya dah sampai ke rumah di kampung. Hari tu adalah hari emak mengadakan kenduri doa selamat 7 bulan untuk saya. Emak upah orang untuk masakkan nasi ambeng, rojak dan air cendol untuk orang-orang surau. Disebabkan dengan confirmnya dia memang tak sempat balik masa Raya Haji tu jadinya saya nekad untuk balik malam tu jugak. Rasa ralat sangat kalau saya tak merasa makanan kenduri doa selamat untuk baby saya sendiri. Akhirnya separuh talam tu habis kat saya sorang je. Mak cuma temankan dan makan sikit je. Sedapnya nasi ambeng!

Hari Raya Aidiladha dilalui seadanya. Sekadar berkunjung ke rumah pakcik saya kat sebelah rumah tu je. Ketiadaan suami di sisi untuk Hari Raya Aidiladha pertama ini agak memberikan kesedihan tapi boleh kawal lagi. Dan lepas Isyak saya terus bergegas pulang ke KL menunggu kepulangan dia dari Sabah.

Dia cuti seminggu. Saya? Tiba-tiba cuti jugak. Ehh?

Hai Hai Hai

Hai kawan-kawan! Saya dah datang! Macamlah orang kisah kau datang ke tak kan?

Lama saya tak membuka pintu rumah sendiri. Tetamu masih ada yang sudi berkunjung tapi tuan rumah pulak yang takde eh? Takpelah minum jelah air paip kat luar rumah ye. Ahakss~

Banyaknya yang saya nak cerita tapi memerlukan masa sikit. Sekarang kat rumah saya dah boleh online dah tapi bila dah kat rumah tu rasa macam malas je. Sebab kadang-kadang tu berebut lappy. Lappy kita masih koma lagi jadi cuma ada satu jelah kat rumah tu. Dah banyak kali saya log in blog saya ni tapi lepas tu log out balik. Log in lepas tu log out. Sudahnya malas terus.

Sekarang masa untuk mengumpul cerita. Sekian.

Thursday, November 3, 2011

Apam Balik


Pagi tadi kawan saya bercerita tentang apam balik yang dijual di Precint 9, Putrajaya. Dia cakap apam balik tu sangat sedap, memang sedap, sedap gila. Okay saya faham. Hasilnya? Saya dah teringin. Lain kali jangan cakap pasal makanan depan aku boleh tak?

Kalaulah 23 tahun dulu abah masih meneruskan usahanya, percaya tak bahawasanya saya ini adalah anak seorang tokey apam balik yang berjaya? Itulah sebenarnya. Masa kitorang masih menetap di Kampung Parit Serong, Tanjung Karang dan saya masih bergelar anak bongsu pada waktu itu, abah berniaga apam balik kat pasar. Tapi bila kitorang berpindah ke Kampung Sungai Burung abah terus berhenti berniaga.

Saya masih ingat lagi macam mana abah memukul bahan-bahan nak buat apam balik tu dalam satu tong merah besar. Abah pukul dengan satu cekak rotan kecil yang bersaiz jari kelingking lebih kurang. Setiap kali berniaga sayalah yang akan dibawa. Sebagai pelaris kata abah. Alhamdulillah apam balik abah tu sangat laris.

Kata abah bukan senang dia nak dapatkan resipi tu daripada kawan dia yang berasal dari Acheh, Indonesia. Biasalah bab-bab resipi ni kadang-kadang orang berahsia sangat. Sekian lama abah memujuk akhirnya orang tu mengalah jugak. Apam balik abah jugak dimasak dengan menggunakan bekas tembaga. Bekas tu pun masih ada sampai sekarang. Rasa dia memang terbaik sumpah tak tipu. Sebab tu sampai sekarang kalau abah beli apam balik dia mesti tahu apa nak dikomplen pada apam balik tu. Kurang gula lah, tak lembut lah, itulah, inilah.

Sampai hari ini kalau sembang pasal hal ni mesti saya akan melahirkan rasa kesal bila abah berhenti berniaga apam balik tu. Cuba bayangkan kalau abah masih teruskan sampai sekarang? Betapa stabil dan kuatnya jenama apam balik Wak Tomim tu sekarang kan? 25 tahun kot kalau nak kira. Bukan senang kita nak menstabilkan satu jenama makanan ni sampai berpuluh tahun. Sayang sungguh.

Saya cakap dengan mak, kalau abah masih berniaga sampai sekarang paling tak pun kita mesti dah ada van, kereta 2-3 biji, rumah lagi besar daripada sekarang. Wah kau punya berangan kan? Tapi logik betul tak?

Wednesday, November 2, 2011

Macarons..Finally!

Yang ni kena cerita. Sejak beberapa bulan yang lepas saya terpandangkan satu gambar dalam laman web favourite saya tu. Gambar makanan bulat-bulat ada inti lepas tu dia warna warni macam pelangi. Mesti tau apa kan? Its macarons!

Nak kata saya teringin sangat tu taklah tapi macam nak tahu sangat macam mana rasanya. Orang cakap sangat manis dan ada macam-macam perasa mengikut kepada inti dia. Tapi saya lebih teruja nak rasa sebab shape dia macam burger. Saya suka makan burger. Itu je point nya. Heeee~

Dah berapa lama saya simpan je keinginan tu. Mintak tolong dia belikan kalau saya tak ikut sekali memang kempunan lah. Sibuk je memanjang. Lama-lama keinginan tu hilang sedikit demi sedikit. Tapi tu kalau saya tak tengok gambar macarons tu lah.

Tapi hari ni kawan ofis saya pergi post pulak gambar tu kat wall facebook dia. Saya orang pertama yang komen 'nak satuuuu..' kat gambar tu. Hasilnya? Memang tak sangka dan tak mengharap pun. Mungkin kerana kasihankan saya dan baby, tiba-tiba dia datang bahagian saya bawak satu bungkusan tisu kecik dan dalamnya ada macarons warna hijau muda. Hahaha dengan penuh rasa tamak dan haloba saya terus gigit macarons tu dengan rakus. Sumpah manis gila tapi sedap. Dia tak boleh makan terus. Kena makan sikit-sikit sebab kalau tak rasa mual je.

Hahaha akhirnya dapat jugak rasa. Yahoo.com.


Kredit to Azza Aziz. Macarons kaler hijau tu lah yang dah selamat masuk dalam perut saya.

Ciumlah

Wahai Sang Suami..


Kucuplah 8 tempat di muka isteri mu. Lebih-lebih lagi ketika hendak masuk tidur. Pasti dia akan KENANG diri mu sepanjang hayat.

#1 - dahi
#2 - kelopak mata kanan
#3 - kelopak mata kiri
#4 - hidung
#5 - pipi kanan
#6 - pipi kiri
#7 - dagu
#8 - bibir


Senyumlah bila orang yang disayang berada dalam pelukan anda sekarang dan jagalah supaya ia tidak di dalam pelukan orang lain kelak.

Kredit to Facebook Realiti Alam Perkahwinan.

Gejala-Gejala Tak Sosial


Masuk saja ke trimester ketiga kehamilan saya mula merasakan gejala-gejala yang tidak menyelesakan. 'Sabar Farz..' Kawan saya cakap macam tu. Baeklahhh~

1. Gatal perut semakin teruk.

Gatal yang sebenar-benar gatal. Sambil berurut pun tangan menggaru. Sambil online facebook pun sama. Sambil update blog pun begitu. Cuba bertahan untuk garu daripada luar saja sebab tak nak kulit buruk dan huduh di suatu masa nanti. Kerana sesungguhnya menyesal kemudian hari tidak berguna lagi. Kena marah dah berkali-kali tapi telinga saya ala-ala segan dan pemalu nak terima dan masuk dalam hati.

2. Semakin kerap ke rest room.

Rekod setakat ini 5 kali ke sinun dalam masa tak sampai satu jam. Kalaulah saya Doraemon, saya akan jadikan rest room itu seperti beg galas tepi yang boleh di bawa ke mana-mana. Letak je kat sebelah. Tak payah susah-susah saya nak kena touch pass ni kat pintu lepas tu kena berjalan lagi. Dekat pun rasa macam jauh. Saya rasa masa ni kepala baby tengah kat bawah kot sebab tu pundi kencing tu asyik ditekan lepas tu terasa berat je. Yelah baby kan berpusing kan? Logik tak teori aku nih?

3. Semput dan sesak nafas. 

Gejala ini akan ketara bila saya lepas makan. Atau bila saya letih dan penat. Atau bila saya stress. Kadang-kadang tak buat apa-apa pun boleh semput. Mungkin perut dah semakin penuh dan sempit. Ada penghuni sayang comel-comel mummy tu dok dalam tu. Siaplah bila dia keluar nanti, saya nak geget pipi dia. Duhhh~

4. Perut tegang, cramp dan mengeras.

Sekali dia datang, rasa macam nak letak pelembut Daia kasik lembut sikit. Apalah ke bengong sangat idea aku nih? Sakit memang sakit tapi apa yang saya boleh buat. Terpaksa tahan jelah atau pun saya usap-usap biar dia lembut cepat. Kadang-kadang tu bila saya dah boleh rasa dia baru nak mengeras cepat-cepat saya usap perut. Setiap masa lah pulak dia nak menggeliat kan? Tak apalah sebab itu tandanya dia aktif dan sihat.

5. Sakit pinggang

Saya nak bantal macam JLO dalam filem The Back-Up Plan! Daripada kepala sampai ke kaki akan beralas bila tidur. Memang best kalau dapat bantal macam tu. Sakit pinggang tu buat saya tak selesa nak berbaring dan membataskan pergerakan lebih-lebih lagi bila nak bangun daripada duduk. Tidur pun jadi tak berapa nak selesa. Ke kanan salah ke kiri salah. Pinggang kanan kiri dah penuh dengan bantal tapi masih lagi lenguh-lenguh. Nasib baik ada baju dia kat sebelah. Bau perfume yang masih ada tu buat saya senyum dan tidur. Rindu~

Sekian saja info Bukan Salah Ibu Mengandung untuk kali ini. Saya nak cari makanan. Bila perut lapar, komputer ni pun nampak macam Kek Coklat.

Tuesday, November 1, 2011

Makannnnnnnn

Tuhan telah membuka satu peluang kepada saya untuk sesuatu. Sesuatu yang saya sangat suka. Apa dia? Sesuatu itu ialah MAKAN.

Apakah yang dimaksudkan dengan makan? Sesungguhnya saya tak peduli walau apa pun maksud yang ada disebalik makan sebab yang lebih penting sekarang adalah saya boleh makan. Makan tu best. 

Kenapa? Sejak daripada dulu lagi saya agak berjimat bila nak makan kat luar di waktu bekerja. Selagi boleh jimat saya akan jimat. Apa lagi sesudah pindah ke Putrajaya. Walaupun dikhabarkan bahawasanya setiap bangunan telah diberikan subsidi dan para pekerja akan dapat makan dengan harga yang murah tapi ianya masih memerlukan saya membawa duit bila pergi ke cafe tersebut. Jadi? Kau tak payah nak berbahasa karangan sangat boleh tak?

Okay, bila dah pindah ni ofis bahagian saya semuanya telah disatukan di dalam satu tingkat. Malang bagi saya yang sering hilang sebab nanti akan mudah kantoi. Okay okay bahagian yang sebelah sana tu dia ada buat satu kutipan untuk pantry yang berjumlah RM20 seorang dan terbuka kepada sesiapa yang mahu join. Kalau tak nak pun tak apa. Kebaikannya adalah saya boleh makan apa saja makanan yang ada di dalam pantry tersebut! Tak kira pagi, tengahari, petang mahupun malam. Eleh macamlah kau rajin sangat nak stay sampai malam. Haaa menarik bukan? Saya memang tertarik.

Maka dengan pantas saya telah membayar RM20 pada tukang jaga duit dan dengan segera saya telah memakan nasi lemak, biskut, kuih cara dan cekedis-cekedis yang ada tanpa rasa segan silu. Eh aku bayar tau? 

Itulah jalan yang Allah permudahkan pada saya. Mungkin ini salah satu jalan untuk saya lebih berjimat di masa akan datang. Bukan mahal pun kan. Alhamdulillah untuk ruang dan peluang.

Meja Saya Ofis Saya

Susahnya bila komputer sendiri takde internet. Terpaksalah saya menumpang mana-mana komputer yang tak bertuan. Bukan tak bertuan terus tapi ada yang tuannya pergi Mekah untuk menunaikan haji, ada yang tak masuk ofis dan lain-lain sebab lagi. Almaklumlah bila baru berpindah ni alkisahnya semua benda masih tunggang langgang.

Saya agak buntu untuk memikirkan entry apa yang mahu dipost. Segala gambar dan info yang selalu jadi bahan rujukan semuanya ada dalam komputer saya. Gambar-gambar tu semua saya dapat daripada laman web yang banyak bagi saya idea untuk berfikir dan bercerita tentang sesuatu.

Meja saya masih lagi belum berkemas. Selagi internet takde kat tempat saya tu memang saya tak nak duduk situ. Bila dah cukup semuanya nanti barulah saya kemas, duduk dan jaga dengan penuh kasih sayang. Hias chantek-chantek lepas tu buh gambar saya, gambar boyfriend, bla bla bla. Masa tu segala benda saya akan lock, buh password biar semua orang tak boleh guna harta benda saya. Huuuu~

Gila kedekut kau nih. Time kau takde internet komputer orang lain gak yang kau belasah kan? Hahaha~

Cerita Dari Putrajaya Ke Jalan Klang Lama

Semalam saya menangis. Menangis sebab ingatkan balik rumah lambat. Bila kawan yang saya tumpang tu sms cakap dia nak balik pukul 7.00 petang serta merta drama air terjun Niagara bermula. Kawan saya gelak. Okay mari gelak beramai-ramai. Memang diorang tanya itu ini tanda ambil berat. Tapi yang peliknya lagi diorang tanya lagi kuat saya menangis. Eh diorang gelak lagi? Nasib baik printer sebelah ni berat jadi saya tak larat nak angkat. Kalau tak diorang semua dah kena baling dengan printer tu.

Tapi tapi tapi. Tiba-tiba kawan saya tu telefon cakap nak hantar saya balik dulu. Ehh tiba-tiba air terjun Niagara surut terus. Serba salah pun ada bila dia cakap dia kesian kalau saya tunggu lama jadi dia hantar saya dulu lepas tu datang ofis balik. Tapi bila kitorang tengok hujan lebat ribut petir melanda Putrajaya semalam dan ditambah dengan sedikit kesesakan lalu lintas, kawan saya tu tak jadi nak patah balik. Lepas hantar saya kat Pantai Dalam dia terus balik rumah. Hahaha hilang terus rasa serba salah aku.

Semalam saya lapar sangat. Pagi tu dah makan nasi goreng yang banyak lepas tu beli kuih 3 ketul. Tapi saya masih lapar. Jamil bagi saya roti 2 bungkus. Eh lapar jugak lagi? Saya tahan je sampai balik rumah. Lepas siap solat Maghrib semua saya terus tung tang tung tang kat dapur. Daripada tengahari lagi saya dah terbayangkan 3 ketul kepak ayam yang masih ada dalam freezer. Apakah nasib kepak-kepak ayam itu?

Selamatlah sudah kepak-kepak ayam tersebut berada di dalam periuk menjadi sup kepak ayam. Saya buat pekat sikit lepas tu hanguskan sikit bahan-bahan tumisan tu supaya rasa dia lebih terasa. Bawang merah tu pun dah jadi macam bawang goreng. Tu yang buat lagi best. Dua kali tambah tanda kelaparan yang kritikal dan pujian kepada diri sendiri sebab rasa sup tu macam sedap sangat. Biarlah aku nak puji diri sendirikkkk~


Hari ni saya bawa bekal ke ofis. Masih ada lagi 2 ketul kepak ayam yang memang saya tinggalkan untuk hari ni. Bangun pagi-pagi tadi terus panaskan. Jimat sikit makan tengahari nanti.