Nuffnang Ads

Friday, October 21, 2011

Teh Tarik Pahit

Teh Tarik Kurang Manis. Itu telefilem yang saya tengok beberapa hari lepas. Saya memang suka nak komen cerita-cerita kat tv ni. Tapi bukanlah komen sebagai seorang yang profesional. Sekadar memberikan pendapat sebagai penonton dan cuba untuk mengaitkan jalan cerita sesebuah telefilem tu dengan realiti kehidupan sebenar.

Cerita tu mengisahkan tentang lelaki dan perempuan yang dijodohkan melalui family match. Kenal dalam 2 bulan je kemudian terus disatukan sebagai suami isteri dan kemudian berpindah ke rumah sendiri untuk memulakan kehidupan baru bersama. Si isteri berkorban untuk berhenti kerja demi menjaga makan, minum dan pakai suami dengan lebih sempurna lagi. Disebabkan perkenalan singkat tu hubungan diorang sekadar biasa. Maksudnya tiada apa yang menarik, tak tahu apa nak disembangkan bila bersama dan tiada aktiviti yang dikongsi berdua. Hidup diorang berutinkan jadual yang sama. Si suami bangun tidur, pergi kerja, balik kerja, makan dan tidur. Si isteri bangun tidur, buat kerja rumah, masak dan tidur. Akhirnya situasi tu telah membuatkan suami terpandang perempuan lain yang pada pandangan matanya lebih menarik dan membuatkan hidupnya lebih berwarna warni.

Sekali baca memang sakit hatilah. Dua kali baca pun masih sakit hati gak. Tiga kali baca pun sakit hati jugak lagi. Hahaha. Okay, pada siapa agaknya jari nak dituding dalam situasi seperti ini? Tak perlu nak tuding jari pada siapa-siapa. Kalau nak tuding jugak, tudinglah pada diri sendiri. 

Pertamanya kita tak boleh nak salahkan keluarga yang dah menjodohkan kita dengan pasangan. Sebab kalau Allah tak izinkan semua tu tetap tak akan berlaku jugak kan. Itulah jodoh. Setiap daripada kita dah pun ditentukan jodoh masing-masing. Cuma kita tak tahu apakah jodoh kita kekal lama, sampai ke syurga atau hanya di dunia dan sementara saja.

Keduanya sepatutnya pasangan tu sendiri yang cuba untuk memahami pasangan masing-masing. Cuba mengenali diri masing-masing contohnya minat, hobi dan lain-lain. Kalau nak ikutkan bukan susah pun nak berborak. Apa yang saya pernah baca, bila kita dah balik rumah tu berborak dan berceritalah dengan pasangan kita tentang apa yang kita lakukan hari ni. Beritahu dan berkongsilah cerita masing-masing. Itu adalah satu permulaan untuk kita menanamkan sikap sentiasa saling berterus terang, belajar memahami, mengenali dan jugak bersifat jujur dengan pasangan. Tak susah kan?

Dalam cerita tu isteri asyik telefon suami je tanya nak makan apa. Sedangkan suami tak kisah pun. Memang pada mulanya dia tak kisah langsung isteri tu nak masak apa sebab sudahnya dia tetap akan makan jugak. Tapi isteri terlalu nak menjaga hati. Terlalu nak menjadi isteri yang sempurna dalam menjaga makan minum suami. Akhirnya suami rasa rimas, bosan dan sudahnya tertarik pada perempuan lain kat ofis dia. Part ni memang haku hangin lah kan.

Akhirnya suami berpatah balik pada isteri jugak. Bila dia teringatkan isteri yang setia, buat kerja rumah, menjaga makan minum dan pakainya dengan sempurna sekali. Nak kata apa? Suami yang tak tahu nak menghargai sebab masih tak bersyukur dengan apa yang ada. Kalau dapat isteri yang tak tahu nak buat semua tu mesti akan komplen jugak kan? Ni dah dapat yang baik pun masih nak curang.

Ingat, jangan terlalu mudah nak menggantikan tempat pasangan kita dengan orang lain cuma disebabkan isteri / suami kita tu tak cukup atau terlebih memenuhi kehendak kita. Kalau ada yang terkurang tu belajarlah menegur dan menerima. Berbincang hati ke hati adalah lebih baik daripada mudah sangat nak cari hiburan luar kononnya nak cari tempat untuk menghilangkan rasa bosan atau nak bersuka-suka. Tapi kalau terlebih bagi perhatian pun nak curang jugak memang melampau lah. Tu namanya buta kayu, tak bersyukur dan tak menghargai.

Sekian saja ulasan saya pada hari ini. Banyak lagi nak cakap sebenarnya tapi sudah-sudahlah. Pendapat yang rasional pun boleh bertukar jadi emosional nanti.

0 comments: