Nuffnang Ads

Wednesday, October 19, 2011

Move Move Move


Mulai semalam 18 Oktober 2011 saya dah mula diarahkan untuk membuat perkiraan pergerakan baby dalam perut. Pergerakan minima baby yang sihat jangan sampai bawah 10 kali sehari. Lagi banyak bergerak lagi baguslah maknanya. 

Caranya saya kena tick setiap kali baby bergerak daripada tempoh 9.00 pagi hingga 9.00 malam. Dalam tempoh tu saya kena tandakan 10 kotak kecil dalam buku pink tu sebagai ingatan setiap pergerakan baby. Kurang daripada 10 pergerakan dalam tempoh 12 jam tu saya kena straight away pergi ke hospital. Sebab itu tandanya baby bermasalah, tidak aktif atau dikhuatiri terbelit tali pusat sendiri.

Kalau nak ikutkan hari pertama semalam sebelum tengahari lagi dah siap dah 10 kali tick tu tapi saya tak naklah nampak macam terlalu aktif sangat. Tapi bila difikirkan balik bukan ke itu lebih baik? Kalau saya buat tempoh tamat pergerakan ke 10 tu lewat sangat maknanya nanti nampak macam baby tak aktiflah pulak kan? Okay saya dah lebih faham dah. Jadi mulai hari ni saya takkan ignore walau satu pun tendangan atau pergerakan yang ada.

Kadang-kadang memang rasa sakit bila baby terlebih bergerak. Terutamanya bila dia mengeras. Rasa macam nak berguling-guling suh dia bawak bertenang sikit kat dalam perut ni. Bak kata mak, dia eksais kat dalam tu. Duhhh~

0 comments: