Nuffnang Ads

Monday, October 31, 2011

Jangan Makan Cili Kalau Tak Nak Pedas

Ini blog saya. Bukan blog orang lain. Idea, cara dan gaya penulisan saya adalah hak milik saya. 100% terhasil daripada otak, fikiran dan hati saya sendiri. Tidak sesekali mencedok idea, cara dan gaya orang lain. Sekiranya ada ianya sekadar kebetulan dek kerana bahasa kita pada hari ini yang sudah pelbagai dan digunakan oleh kebanyakan masyarakattttt.

Saya jarang sangat nak view blog orang. Bukan sebab sombong tapi sebab saya lebih fokuskan pada blog sendiri. Cuma ada 2-3-4 blog sahaja yang saya view. Itu pun tak selalu. Sekadar kadang-kadang. Sampailah minggu lepas saya ter rajin untuk view satu blog ni. Errrr~

Pertama kali saya baca saya dah terdetik sesuatu. Dua kali baca masih lagi rasa yang sama. Tiga kali baca makin kuat pulak rasa tu. Saya tak suka nak tuduh tapi untuk menilai sesuatu tu saya perlukan kepastian daripada pihak lain jugak supaya saya tidak dikatakan sebagai syok sendiri. Saya hubungi 2-3 orang kawan saya dan suruh diorang baca blog tu dan kemudian saya nak diorang komen tanpa saya bagitahu sebab musababnya kenapa saya suruh diorang buat macam tu.

Tekaan saya memang tak salah. Semua kawan saya cakap gaya dan cara post dan entry blog tu sebijik macam saya. Kawan saya cakap baru baca 1-2 entry pun dah boleh perasan. Ketara sangat cara dia menulis macam saya. Nak kata apa eh? Itulah perasaannya bila saya mula-mula baca. Ehh kenapa aku terasa macam baca blog sendiri nih?

Saya nak komen lebih-lebih pun tak berani. Nanti orang cakap saya perasan artis pulak sampai ada orang yang nak tiru cara saya. Tapi kalau dilihat pada ayat, cara, gaya dan idea tu memang sangat serupa. Tak tahulah eh. Walau apa pun saya harap diri kita ni ada satu cara dan pendirian sendiri. Saya tahu orang tu rajin follow entry kat blog saya ni tapi janganlah sampai terlalu terikut-ikut. Sampaikan ayat-ayat pun dah serupa. Carilah identiti sendiri. Macam saya ni memang dilahirkan sebagai orang yang memang suka menulis dan mengarang. Kalau orang pernah baca entry saya pasal UPSR tu mesti tahu dan faham. Jadi nasihat saya cubalah jadi diri sendiri okay.

0 comments: