Nuffnang Ads

Monday, October 31, 2011

Balik Kampung Deepavali

Dah seminggu lebih rasanya saya tak berada di sini. Kebosanan dan kesibukan untuk berpindah ke Putrajaya cukup mengekang waktu yang ada. Saya malas. Kan saya dah kata saya tak suka pindah sini? Satu hari je saya kerja dan saya sambung cuti Deepavali tu 2 hari terus untuk balik kampung.

Apa lagi yang boleh saya buat bila dia tiada di sisi? Mulanya saya tak terfikir pun nak sambung cuti. Eleh macamlah kau sambut Deepavali kan? Tapi bila balik daripada kerja hari Selasa lepas semput dan sesak nafas menyerang balik. Tambah dengan sakit pinggang yang melampau saya nekad untuk balik kampung. Petang tu jugak saya telefon emak dan cakap nak balik berurut.

Seronoknya bila kat kampung. Sejak saya mengandung ni emak memang melayankan je karenah saya. Saya nak makan itu ini mesti emak buat. Barulah terasa macam ada orang yang sayang dan ambil berat. Sadisss~ Walaupun ada beberapa makanan yang saya kempunan. Nak makan nasi ambeng tapi tak dapat sebab kenduri tu terlebih orang jadi abah tak dapat nak bungkus bawa balik. Nak makan ikan keli masak lemak cekur pun tak dapat sebab emak lupa bawak balik dari umah kenduri. Nak minum air kelapa pun tak dapat sebab semuanya malas nak pergi cari kelapa! Rasa macam nak nangis je bila abah tak layan request saya untuk cari air kelapa tu. Sampai hati abah. Rasa macam nak merajuk tapi saya tahan je.

Minggu ni balik kampung sambut raya Haji pulak. Saya nak urut lagi. Tak kira tak kira tak kira.

0 comments: