Nuffnang Ads

Monday, October 31, 2011

Biarlah Aku Muncet Pun.


Seorang wanita yang mengalami kemuncetan di bahagian perut.

Jangan Makan Cili Kalau Tak Nak Pedas

Ini blog saya. Bukan blog orang lain. Idea, cara dan gaya penulisan saya adalah hak milik saya. 100% terhasil daripada otak, fikiran dan hati saya sendiri. Tidak sesekali mencedok idea, cara dan gaya orang lain. Sekiranya ada ianya sekadar kebetulan dek kerana bahasa kita pada hari ini yang sudah pelbagai dan digunakan oleh kebanyakan masyarakattttt.

Saya jarang sangat nak view blog orang. Bukan sebab sombong tapi sebab saya lebih fokuskan pada blog sendiri. Cuma ada 2-3-4 blog sahaja yang saya view. Itu pun tak selalu. Sekadar kadang-kadang. Sampailah minggu lepas saya ter rajin untuk view satu blog ni. Errrr~

Pertama kali saya baca saya dah terdetik sesuatu. Dua kali baca masih lagi rasa yang sama. Tiga kali baca makin kuat pulak rasa tu. Saya tak suka nak tuduh tapi untuk menilai sesuatu tu saya perlukan kepastian daripada pihak lain jugak supaya saya tidak dikatakan sebagai syok sendiri. Saya hubungi 2-3 orang kawan saya dan suruh diorang baca blog tu dan kemudian saya nak diorang komen tanpa saya bagitahu sebab musababnya kenapa saya suruh diorang buat macam tu.

Tekaan saya memang tak salah. Semua kawan saya cakap gaya dan cara post dan entry blog tu sebijik macam saya. Kawan saya cakap baru baca 1-2 entry pun dah boleh perasan. Ketara sangat cara dia menulis macam saya. Nak kata apa eh? Itulah perasaannya bila saya mula-mula baca. Ehh kenapa aku terasa macam baca blog sendiri nih?

Saya nak komen lebih-lebih pun tak berani. Nanti orang cakap saya perasan artis pulak sampai ada orang yang nak tiru cara saya. Tapi kalau dilihat pada ayat, cara, gaya dan idea tu memang sangat serupa. Tak tahulah eh. Walau apa pun saya harap diri kita ni ada satu cara dan pendirian sendiri. Saya tahu orang tu rajin follow entry kat blog saya ni tapi janganlah sampai terlalu terikut-ikut. Sampaikan ayat-ayat pun dah serupa. Carilah identiti sendiri. Macam saya ni memang dilahirkan sebagai orang yang memang suka menulis dan mengarang. Kalau orang pernah baca entry saya pasal UPSR tu mesti tahu dan faham. Jadi nasihat saya cubalah jadi diri sendiri okay.

Yahoo Saya Dah Ada Blender!

Saya tak suka masak. Haaa kalau saya belum kahwin ada tak lelaki atau mak mertua yang berkenan bila dengar statement saya tu? Haha ada saya kesah? Sebab saya dah kahwin. Heeee~

Sejak saya kahwin saya sentiasa cuba untuk belajar. Macam-macam resipi yang saya print daripada internet. Kadang-kadang tanya kat mak. Tak boleh tanya selalu sebab nanti mesti kena perli, sindir dan kutuk. 'Tuela dulu tak nak belajar..sekarang baru kelam kabut..' Reaksi saya? Hehehe saja.

Bila belek-belek dan belajar satu-satu resipi tu bila saya tengok ada yang kena kisar halus mulalah saya rasa tak best. Sebab rumah saya tak ada blender. Sadisss~ Mula-mula tu ingat ala boleh je kalau pakai lesung batu. Tapi bila dah lama-lama barulah terasa betapa pentingnya blender tu untuk berada di dapur rumah. Dalam bercerita dengan emak pasal resipi-resipi tu tiba-tiba termasuk bab blender. Tau apa emak saya cakap?

'Tak payah beli..ambik je yang kat rumah ni..tak pakai pun..' Hehehehe saya sengih. Yahoo.com! Baik mak, esok jugak saya balik kampung! Mula-mula tu terfikir jugak mak ni nak bagi macam tu banyak la pulak blender kat rumah kampung tu kan? Rupanya mak ada 3 blender sebab beli masa kenduri kahwin saya dulu. Ada beberapa kesilapan teknikal yang membuatkan mak salah sangka pada blender lama dan kemudian terbeli lagi sampai dua. Sekarang rumah saya dah ada blender. Haha ada aku kesah kalau kau tak heran?

Mak, diorang semua cakap nor yang mintak. Padahal tak kan mak kan kan kan? Mak yang ikhlas nak kasik. Arghhhh diorang semua jeles. Sebab mak diorang tak kasik diorang blender.

Balik Kampung Deepavali

Dah seminggu lebih rasanya saya tak berada di sini. Kebosanan dan kesibukan untuk berpindah ke Putrajaya cukup mengekang waktu yang ada. Saya malas. Kan saya dah kata saya tak suka pindah sini? Satu hari je saya kerja dan saya sambung cuti Deepavali tu 2 hari terus untuk balik kampung.

Apa lagi yang boleh saya buat bila dia tiada di sisi? Mulanya saya tak terfikir pun nak sambung cuti. Eleh macamlah kau sambut Deepavali kan? Tapi bila balik daripada kerja hari Selasa lepas semput dan sesak nafas menyerang balik. Tambah dengan sakit pinggang yang melampau saya nekad untuk balik kampung. Petang tu jugak saya telefon emak dan cakap nak balik berurut.

Seronoknya bila kat kampung. Sejak saya mengandung ni emak memang melayankan je karenah saya. Saya nak makan itu ini mesti emak buat. Barulah terasa macam ada orang yang sayang dan ambil berat. Sadisss~ Walaupun ada beberapa makanan yang saya kempunan. Nak makan nasi ambeng tapi tak dapat sebab kenduri tu terlebih orang jadi abah tak dapat nak bungkus bawa balik. Nak makan ikan keli masak lemak cekur pun tak dapat sebab emak lupa bawak balik dari umah kenduri. Nak minum air kelapa pun tak dapat sebab semuanya malas nak pergi cari kelapa! Rasa macam nak nangis je bila abah tak layan request saya untuk cari air kelapa tu. Sampai hati abah. Rasa macam nak merajuk tapi saya tahan je.

Minggu ni balik kampung sambut raya Haji pulak. Saya nak urut lagi. Tak kira tak kira tak kira.

Saturday, October 22, 2011

Makan Itu Nikmat

Sejak saya kat Raub ni saya cuma tahu makan, makan dan makan. Sesungguhnya tiada yang lebih best selain daripada makan. Dah lama saya tak makan sebanyak ini. Kekurangan selera kerana tinggal sendirian disamping tak punya kawan untuk bersuka ria tentang makanan.

Daripada tengahari tadi saya dah terlebih makan waktu lunch di Marrybrown. Saya ambik menu burger yang double. Tak campur dengan kentang goreng dan tambahan coleslaw. Tak kira lagi saya curi makanan orang lain. Rasa bubur ayam Nad, makan roti cheese Kak Faiz, colet mashed potato Kak El, rasa ayam goreng Linda. Makan dengan penuh semangat!

Bila sampai ke tempat show, saya makan lagi pisang goreng. Lepas tu makan pulak mee goreng yang ditaja oleh Ayu dan emaknya. Tiba-tiba diorang cakap orang kampung dah masakkan ikan patin masak tempoyak. Haa silap besarlah kalau sebut lauk tu dengan saya. Perut dah penuh pun saya akan makan lagi demi untuk memenuhkan lagi ruang yang masih ada. Akhirnya saya tersandar di dalam kereta sebab dah mula rasa mengah dan semput sebab perut dah terlalu penuh.

Sesungguhnya makan itu adalah nikmat. Kan ke nurse suruh saya tambah berat badan 2kg sebulan bermula minggu ni? Jadi bukan salah ibu mengandung. Sekian.

Friday, October 21, 2011

Teh Tarik Pahit

Teh Tarik Kurang Manis. Itu telefilem yang saya tengok beberapa hari lepas. Saya memang suka nak komen cerita-cerita kat tv ni. Tapi bukanlah komen sebagai seorang yang profesional. Sekadar memberikan pendapat sebagai penonton dan cuba untuk mengaitkan jalan cerita sesebuah telefilem tu dengan realiti kehidupan sebenar.

Cerita tu mengisahkan tentang lelaki dan perempuan yang dijodohkan melalui family match. Kenal dalam 2 bulan je kemudian terus disatukan sebagai suami isteri dan kemudian berpindah ke rumah sendiri untuk memulakan kehidupan baru bersama. Si isteri berkorban untuk berhenti kerja demi menjaga makan, minum dan pakai suami dengan lebih sempurna lagi. Disebabkan perkenalan singkat tu hubungan diorang sekadar biasa. Maksudnya tiada apa yang menarik, tak tahu apa nak disembangkan bila bersama dan tiada aktiviti yang dikongsi berdua. Hidup diorang berutinkan jadual yang sama. Si suami bangun tidur, pergi kerja, balik kerja, makan dan tidur. Si isteri bangun tidur, buat kerja rumah, masak dan tidur. Akhirnya situasi tu telah membuatkan suami terpandang perempuan lain yang pada pandangan matanya lebih menarik dan membuatkan hidupnya lebih berwarna warni.

Sekali baca memang sakit hatilah. Dua kali baca pun masih sakit hati gak. Tiga kali baca pun sakit hati jugak lagi. Hahaha. Okay, pada siapa agaknya jari nak dituding dalam situasi seperti ini? Tak perlu nak tuding jari pada siapa-siapa. Kalau nak tuding jugak, tudinglah pada diri sendiri. 

Pertamanya kita tak boleh nak salahkan keluarga yang dah menjodohkan kita dengan pasangan. Sebab kalau Allah tak izinkan semua tu tetap tak akan berlaku jugak kan. Itulah jodoh. Setiap daripada kita dah pun ditentukan jodoh masing-masing. Cuma kita tak tahu apakah jodoh kita kekal lama, sampai ke syurga atau hanya di dunia dan sementara saja.

Keduanya sepatutnya pasangan tu sendiri yang cuba untuk memahami pasangan masing-masing. Cuba mengenali diri masing-masing contohnya minat, hobi dan lain-lain. Kalau nak ikutkan bukan susah pun nak berborak. Apa yang saya pernah baca, bila kita dah balik rumah tu berborak dan berceritalah dengan pasangan kita tentang apa yang kita lakukan hari ni. Beritahu dan berkongsilah cerita masing-masing. Itu adalah satu permulaan untuk kita menanamkan sikap sentiasa saling berterus terang, belajar memahami, mengenali dan jugak bersifat jujur dengan pasangan. Tak susah kan?

Dalam cerita tu isteri asyik telefon suami je tanya nak makan apa. Sedangkan suami tak kisah pun. Memang pada mulanya dia tak kisah langsung isteri tu nak masak apa sebab sudahnya dia tetap akan makan jugak. Tapi isteri terlalu nak menjaga hati. Terlalu nak menjadi isteri yang sempurna dalam menjaga makan minum suami. Akhirnya suami rasa rimas, bosan dan sudahnya tertarik pada perempuan lain kat ofis dia. Part ni memang haku hangin lah kan.

Akhirnya suami berpatah balik pada isteri jugak. Bila dia teringatkan isteri yang setia, buat kerja rumah, menjaga makan minum dan pakainya dengan sempurna sekali. Nak kata apa? Suami yang tak tahu nak menghargai sebab masih tak bersyukur dengan apa yang ada. Kalau dapat isteri yang tak tahu nak buat semua tu mesti akan komplen jugak kan? Ni dah dapat yang baik pun masih nak curang.

Ingat, jangan terlalu mudah nak menggantikan tempat pasangan kita dengan orang lain cuma disebabkan isteri / suami kita tu tak cukup atau terlebih memenuhi kehendak kita. Kalau ada yang terkurang tu belajarlah menegur dan menerima. Berbincang hati ke hati adalah lebih baik daripada mudah sangat nak cari hiburan luar kononnya nak cari tempat untuk menghilangkan rasa bosan atau nak bersuka-suka. Tapi kalau terlebih bagi perhatian pun nak curang jugak memang melampau lah. Tu namanya buta kayu, tak bersyukur dan tak menghargai.

Sekian saja ulasan saya pada hari ini. Banyak lagi nak cakap sebenarnya tapi sudah-sudahlah. Pendapat yang rasional pun boleh bertukar jadi emosional nanti.

Saya Bosan Tau

Saya bosan. Awak tahu apa maksud bosan? Mesti tahu kan. Itulah yang saya rasa sekarang. Saya bosan sebab tinggal sorang dalam bilik hotel ni. Oh ya, saya ada di Raub, Pahang. Dah lama tak ikut ofis saya outstation dan disebabkan minggu ni saya masih lagi tinggal sorang dan tak tahu nak ke mana jadi saya decide untuk ikut diorang pergi Raub.

Semuanya pergi training bola jaring katanya. Esok ada event apa entah. Saya tak ambik tahu pun. Saya ikut cuma nak hilangkan bosan dan sunyi dalam hati ni je. Saya tak join pun sebab kereta penuh dan malas lah nak tengok diorang semua main. Esok pun boleh tengok jugak.

Saya cuma tengok pintu. Tengok dinding. Tengok siling. Tengok tingkap. Tengok tilam. Tengok bantal. Jap lagi garu kepala. Garu dahi. Garu pipi. Garu hidung. Garu perut. Punyalah nak bagitahu betapa bosannya saya.

Agaknya kalau perasaan saya okay mesti saya tak bosan kan? Bosan + fedup.

Thursday, October 20, 2011

Ombak Dalam Perut

Suka hati sayalah nak kan cerita pasal baby saya. Ni kan blog saya. Dalam perut saya ni baby saya. Biarlah saya nak cerita. Heeee~

Sejak Isnin lepas saya memang tak makan nasi sampailah semalam. Saya tak lalu nak makan sangat bila tangan sakit tu. Balik kerja je saya terus masak nasi dan lauk telur masak kicap. Campak je apa yang ada tapi menjadi. Itu yang kita mahu bebeh~

Lepas makan adalah waktu yang saya kena berjaga-jaga sekarang ni. Sebab baby saya jadi cergas dan terlebih aktif. Selesai mandi dan solat saya cuma bersantai di depan tv sambil berbaring. Tahu apa yang saya rasa dan nampak? Demi Allah, sayalah antara manusia dan wanita yang bertuah kerana diberikan anugerah seindah ini.

Mulanya saya tak hiraukan pun bila tendangan dan pergerakan baby terlalu agresif tapi bila dah terlebih sangat tu saya pun baring menelentang dan perhatikan perut saya. Saya nampak perut saya bergerak! Warghhh tolong! Saya nampak kulit saya bergerak! Macam ombak! Eh apakah ini? Kejap saya nampak tiba-tiba kulit perut saya timbul kat sini. Kejap lagi kat sana. Kejap lagi kat sinun. Perut saya beralun-alun macam penyokong Selangor buat ombak bila player dia dapat score.

Hahahaha saya gelak, gelak dan gelak bila tengok. Rasa macam nak menangis konon touching tu memang ada tapi saya lebih kepada geli hati. Lagi saya usap, kacau dan respon dengan pergerakan dia lagilah dia berombak-ombak. Aduhai sayang Mummy. Tecik-tecik lagi dah buat perangai comel eh?

Tapi sayangnya saya melalui semua itu seorang diri. Hmmm~

Selamat Tinggal

Sengal-sengal tangan kiri saya akibat injection kancing gigi masih lagi belum hilang. Sejak hari Isnin lepas lagi. Terasa macam bukan daging saya yang kena cucuk tapi tulang saya! Rasa macam cedera parah sangat ni. Saya stress~

Ofis saya memang berada dalam keadaan santai sepenuhnya. Orang ke sana sini malah ada yang tak masuk ofis langsung. Ada kawasan yang sudah lapang dan ada yang bersepah-sepah. Sememangnya menunggu masa untuk berpindah ke Putrajaya. Saya tak tahu kenapa tiada sekelumit pun rasa happy dan suka nak berpindah ke sana. Saya memang tak suka. Tak tahulah kalau awal-awal memang rasa macam ni tapi bila dah kat sana boleh bertukar jadi riang ria. Tapi memang inilah perasaan saya sekarang. Saya tak ada mood langsung nak berpindah.

Sebulan dua ni saya boleh diumpamakan macam ombak pantai. Ada pasang surutnya. Hati saya boleh kata hampir setiap masa sentiasa tidak tenang dan tak pernah tenteram. Ya Allah, kenapa agaknya? Waktu ini juga begitu. Saya sudah penat dan bosan mungkin. Penat dan bosan dengan manusia yang masih sama. Tiada perubahan.

Selamat tinggal Wisma Sime Darby.

Wednesday, October 19, 2011

Move Move Move


Mulai semalam 18 Oktober 2011 saya dah mula diarahkan untuk membuat perkiraan pergerakan baby dalam perut. Pergerakan minima baby yang sihat jangan sampai bawah 10 kali sehari. Lagi banyak bergerak lagi baguslah maknanya. 

Caranya saya kena tick setiap kali baby bergerak daripada tempoh 9.00 pagi hingga 9.00 malam. Dalam tempoh tu saya kena tandakan 10 kotak kecil dalam buku pink tu sebagai ingatan setiap pergerakan baby. Kurang daripada 10 pergerakan dalam tempoh 12 jam tu saya kena straight away pergi ke hospital. Sebab itu tandanya baby bermasalah, tidak aktif atau dikhuatiri terbelit tali pusat sendiri.

Kalau nak ikutkan hari pertama semalam sebelum tengahari lagi dah siap dah 10 kali tick tu tapi saya tak naklah nampak macam terlalu aktif sangat. Tapi bila difikirkan balik bukan ke itu lebih baik? Kalau saya buat tempoh tamat pergerakan ke 10 tu lewat sangat maknanya nanti nampak macam baby tak aktiflah pulak kan? Okay saya dah lebih faham dah. Jadi mulai hari ni saya takkan ignore walau satu pun tendangan atau pergerakan yang ada.

Kadang-kadang memang rasa sakit bila baby terlebih bergerak. Terutamanya bila dia mengeras. Rasa macam nak berguling-guling suh dia bawak bertenang sikit kat dalam perut ni. Bak kata mak, dia eksais kat dalam tu. Duhhh~

Back To The Future

Saya sedang berada di ofis waktu ini. Tapi otak dan fikiran saya dah melayang-layang entah ke mana. Ke mana? Ke sana, ke situ dan ke sinun.

Semuanya kerana ada manusia yang sengaja mahu membawa saya kembali ke zaman lalu. Disebabkan komputer yang lain semuanya sudah ketiadaan internet jadinya mereka hanya boleh mendengar lagu dan main game angry bird. Komputer saya sahaja yang masih boleh berdansa riang. Hahaha haruslah.

Ya lagu-lagu yang dipasangkan memang membakar jiwa remaja saya. Ya remaja! Semuanya lagu-lagu yang pernah kita tukar-tukar. Lagu yang kita pernah kongsi-kongsi. Bagaikan menaiki kapal 'Back To The Future'. Merentasi masa kembali ke masa lalu. Ohhh memang saya mahu! Sungguh saya mahu. Saya mahu mengulangi masa itu. Dan saya akan pastikan hari ni saya tak akan seperti ini. Dan waktu itu juga tak akan jadi seperti itu. Awak faham tak? Saya tahu awak faham.


Tapi tapi tapi. Saya tahu saya cuma berangan.

Antara Masa & Peluang

Sorang kawan ofis saya nak pergi menunaikan haji hari Ahad ni. Alhamdulillah dah sampai seru untuk dia menjejakkan kaki ke sana. Dia baru je lepas datang jumpa saya dan minta maaf. Saya doakan dia selamat pergi dan balik.

Tiba-tiba rasa macam sedih dan terharu. Bilalah agaknya peluang untuk kita pulak kan? Dulu saya nyaris nak ke sana untuk menunaikan umrah. Sungguh saya menyesal sebab memilih yang lain daripada itu. Peluang dah ada masa tu. Mak dan abah memang nak menjadi penaja sepenuhnya. Tapi saya mensia-siakan peluang yang ada.

Betapa ruginya saya kan? Saya terlalu mengejar duniawi masa tu sedangkan mak dan abah punya niat yang baik untuk membawa saya bersama. Kasihankan saya yang sering ditimpa masalah. Mereka mahu saya menghambakan diri padaNya. Berdoalah untuk segala kebaikan agar hidup saya berubah ke arah  yang lebih baik. Tapi saya bodoh. Sangat bodoh.

Mood saya sedikit down hari ni. Jangan tegur.

Entah. Kita Pun Tak Tahu.

Entah. Kita pun tak tahu.

Habis tu nak buat macam mana.

Kita Dah Penat


Penatlah nak cakap benda yang sama je. Penat nak tegur benda yang sama. Tak habis-habis daripada dulu macam tu lah jugak. Rasa macam bercakap dengan dinding. Macam bagi nasihat kat orang yang tak ada telinga. Sia-sia dan tak guna.

Kita tak cakap kita ni baik dan bagus nak nasihat orang je kerjanya. Tapi salah ke kalau kita cakap benda yang betul? Salah ke kalau kita tegur tu untuk kebaikan? Kita bukannya mintak duit berjuta. Kita bukannya mintak harta benda. Kita bukannya mintak bulan dan bintang.

Kadang-kadang kita rasa macam tak adil sangat. Kita cuba bagi perhatian sebanyak dan sebaik yang mungkin. Kita tak nak ada siapa-siapa pun yang rasa terabai. Kita tak nak ada siapa-siapa pun yang berkecil hati. Kita tak mintak pun dibalas dengan layanan yang sama. Tapi salah ke kalau kita pun nak rasa benda yang sama? Salah ke kita?

Kita penatlah. Penat sangat. Dan kita dah bosan.

Tuesday, October 18, 2011

Marahhhh!!!

Pagi-pagi dah buat orang marah. Ya Allah sumpah saya sangat marah waktu ini. Sangat-sangat marah. Kenapalah manusia ni gatal tangan sangat usik barang-barang saya? Kenapa??????????

Semalam saya tak datang kerja sebab pergi check up. Hari ni pulak ada meeting dan disebabkan itu saya dah siapkan semua dokumen yang berkenaan dengan meeting tu siap-siap masa hari Jumaat lepas untuk kemudahan saya hari ni. Tapi pagi tadi saya tengok semuanya dah tak ada. Dengan minit meeting, memo panggilan meeting, borang order makanan semuanya dah hilang.

Saya nak cakap terima kasihlah sebab diorang terlebih rajin nak tolong dalam keadaan kelam kabut nak pindah ke Putrajaya ni tapi saya tak cakap pun saya perlukan pertolongan diorang! Saya tahulah nak kemas tempat saya sendiri. Tak perlu nak tolong tapi sampai bagi hilang semua benda! Saya cukup bengang dengan orang yang suka nak memandai-mandai ni. Saya dah asingkan apa yang nak dibuang, apa yang nak dibawa dan apa yang saya masih KIV dan nak review balik minggu ni. Tapi semuanya dah tak ada!!!

Istighfar.

Friday, October 14, 2011

Ini Blog Saya



'Kak, kenapa blog akak sume sedih-sedih je ni?' Apa saya nak jawab eh? Saya pun tak tahu nak jawab apa dengan soalan tu. Sebab kadang-kadang saya tak perasan pun entry saya tu sedih. Apa yang saya tahu saya cuma post apa yang saya rasa, lihat atau nampak. Tak semuanya datang daripada saya. Ada juga daripada sekeliling. Justeru itu kepada yang bertanya tu 'kau jangan banyak cakap..kau nak baca,baca jelah..hahaha..'

Setiap hari saya akan check kat ruangan visitor sebelah kanan bawah sekali tu. Saya perasan ada beberapa visitor yang datang luar daripada Malaysia contohnya Taipei dan apa lagi entah. Saya pelik daripada manalah diorang dapat link blog saya ni agaknya. Dan siapakah mereka itu? Orang Malaysia ke? Kalau tak takkan diorang faham Bahasa Melayu kan? Daripada dulu lagi saya punyalah cover blog ni tapi ada jugak kawan saya yang terlebih terror. Dia tahu nickname favourite saya dan dia cuma taip je kat Google search dan terus keluar link ni. Dah terkantoi secara tak sengaja kan.

Serius saya bukan sengaja nak menjadikan blog ni satu blog yang cuma penuh dengan cerita sedih. Tak pernah berniat untuk menjadikan ini sebagai satu cara untuk menarik simpati apa lagi menagih belas kasihan sesiapa pun. Kadang-kadang saya juga perlu bercerita. Walaupun pendengar saya cuma diam tak bersuara tapi sudah cukup dengan jari menari berbahasa meluah rasa.

Thursday, October 13, 2011

Macam Dia Je Yang Ada

Suka tak bila kita tengah drive tiba-tiba kereta kat belakang yang jauhnya masih berpuluh-puluh kilometer tapi dah beria-ria bagi lampu tinggi kat kita? Kalau kita kat lorong laju takpelah kot sebab mungkin kita agak mengganggu kosentrasi orang kat belakang yang tengah memandu laju. Tapi kalau kita kat lorong tengah? Drive pulak slow and steady je. Masa memandu pulak lebih kurang pukul 1.00 pagi? Lorong kanan dan kiri memang langsung takde kereta? Sakitnya hati kan?

Saya tak fahamlah orang yang suka sangat main lampu tinggi ni. Lepas tu bawa laju macam nak langgar orang. Tak payahlah nak menggelabah sangat bawa kereta tu. Bukan awak sorang yang nak sampai cepat kat tempat yang dituju. Buat macam tu macam dia sorang yang ada kereta. Macam dia sorang yang ada lampu tinggi. Macam dia sorang yang bayar road tax. Kalau ye pun ada kecemasan ke tengok tempat dan keadaan lah jugak. Bukan semua benda boleh redah tak fikir orang lain.

Just relax and chill. Kalau tengah banyak kereta ke okaylah jugak. Tapi kalau dah pukul 1.00 pagi pun nak menggelabah dok main lampu sedangkan jalan sangat clear memang takde kereta langsung dan saya pulak berada kat lorong tengah masa tu. Ada nampak macam saya ni mengganggu lalu lintas ke? Waktu tu dia nak ke lorong laju boleh ke lorong perlahan pun boleh. Saya tak kacau dan tak kisah pun. Dan sikit pun saya tak heran walaupun bila tengok sebelah masa tu kereta BMW yang melepasi saya. Tak batak langsung. Kereta mahal tapi kalau tak tahu adab dan hormat orang lain pun tak guna jugak. Baik naik kereta lembu je senang.

Saya bawa kereta kelisa je pun. Tapi pernah ada orang panggil saya dan tanya 'dik, tu kereta mini cooper ke?' Wuuuu~

Hanya Dia Yang Tahu


Bukankah Allah itu Maha Mengetahui? Tiada apa yang Dia tidak tahu. Tiada apa yang terlepas daripada pandanganNya. Tiada apa yang dapat lari daripada pengetahuanNya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Mengetahui.

Dia tahu apa yang kita mahu. Bahkan dia tahu apa yang kita tak tahu. Tapi walaupun Dia tahu apa yang kita mahu, Dia mahu kita meminta dan berdoa sendiri. Mintalah apa saja. Pasti akan dimakbulkan. Ada orang pernah berkata dengan saya, kadang-kadang doa yang tak baik tu pun Allah makbulkan apa lagi doa-doa yang baik. InsyaAllah akan diperkenankan. Cuma satu je. Jangan pernah berhenti meminta dan berdoa padaNya. Jangan pernah berhenti mengingatiNya. Dia tak pernah melupakan kita, cuma kita je yang selalu melupakan Dia.

Saban hari saya berdoa dan meminta. Ini bukan meminta-minta sesuatu seperti kita tidak mampu atau malas berusaha. Saya meminta dengan Yang Mencipta saya. Yang memberikan segala ujian dan dugaan. Yang Maha Mengetahui segala apa yang tersirat dan terbuku dalam hati saya. Saya berusaha dan berikhtiar. Doa saya, Dia perkenankan segala usaha saya, Dia izinkan segala ikhtiar saya dan Dia makbulkan segala doa dan niat baik saya. Kerana segala-galanya hanya untuk bahagia.

Holiday, I Need You


Saya perlukan percutian. Please! Please! Please! Tak kisahlah pergi mana pun asalkan dapat dok kat bilik hotel diam-diam lepas tu bangun pagi pergi breakfast kat cafe house. Macam dulu-dulu. Ke Penang, Port Dickson, Kuantan, bla bla bla. Even dok kat Summit Hotel tu je pun dah okay dah. Pagi-pagi makan banyak-banyak lepas tu sambung tidur.

Dah lama sangat saya tak rasa quality time macam tu. Kadang-kadang dapat 2 hari 1 malam pun dah cukup best dah. Bersantai-santai dok kat balkoni. Jalan-jalan sana sini berdua. Pergi lain-lain negeri makan pun macam-macam. Sihat dan berkhasiat tubuh badan saya waktu tu. Aduhai bila agaknya saya berpeluang untuk rasa macam tu lagi?

Bali! Saya nak ke sana lagi. Tapi macam mana eh? Status saya di Imigresen telah menjejaskan peluang untuk ke luar negara. Huwaaaa saya benci PTPTipu tu. Dulu waktu bercinta cita-cita kitorang memang nak ke Bali berdua. Saya akan pastikan itu terjadi juga satu hari nanti. Lagipun saya dah pernah ke sana jadi okaylah jugak sebab masih ingat lagi jalan kat sana sikit-sikit. Lagipun rupanya terlalu banyak tempat yang saya tak pergi dulu. Satu hari nanti. Pasti!

Kadang-kadang rasa macam mengidam pulak nak cuti-cuti dok kat hotel tepi pantai. Macam teringin sangat ni. Apa punya pesen mengidam ni?

Mummy Sayang Baby..


Seronoknya bila tengok kawan-kawan yang dah bersalin post gambar anak-anak diorang. Yang girl yang boy semuanya comel-comel. Eh ada ke baby yang tak comel kan?

Saya rasa macam nak pusing jarum jam tu biar masa cepat berjalan. Cepatlah baby saya lahir. Saya sangatlah teruja bila mengenangkan jantina baby yang masih tak ketahuan sampai hari ini. Tapi saya lagi lagi lagi lah teruja nak tengok rupa baby saya. Macam manalah agaknya hasil acuan saya dengan dia. Ahaaa~

Macam mana nak cakap ni eh? Saya sangat teruja. Teruja sangat. Kalau kira-kira memang dah tak lama lagi dah. Sekarang dah pertengahan bulan Oktober. Saya dijangka bersalin pertengahan bulan Januari 2012. Lebih kurang 3 bulan je lagi baby saya nak melihat dunia. Apa yang saya doakan hari-hari semoga dia sentiasa sihat dan sempurna. Dan comel! Macam mummy je. Bukan macam daddy.

Sayang baby mummy..

Abah Tak Bersalah

Alhamdulillah. Dugaan yang menguji saya satu keluarga dah pun berakhir. Tak sampai setahun kami berjuang untuk menegakkan keadilan dalam membuktikan abah tak bersalah dah pun membuahkan hasil yang melegakan. Abah memang tak bersalah.

Fitnah yang dilemparkan oleh remaja berumur 16 tahun itu sudah pun sampai ke penghujungnya. Keadilan telah membuktikan semuanya memang tak pernah berlaku. Walaupun bukan sedikit duit dan masa yang telah dikorbankan untuk ini tapi itu tak menjadi masalah bila segalanya berakhir dengan senyuman.

Kadang-kadang kita tak fikir panjang sebelum nak mengenakan seseorang. Kita tak fikir dunia ni masih ada undang-undang yang boleh dirujuk dan sekiranya kita tak bersalah, insyaAllah keadilan dan kebenaran akan sentiasa berada di sisi kita. Berdoa jelah pada Allah semoga segalanya akan terbukti juga satu hari nanti. Dan semalam, kebenaran sememangnya berpihak pada kami. Hendak dipanjangkan untuk menyaman semula atas aib dan tekanan yang kami tanggung memang boleh tapi itu semua akan memanjangkan lagi masalah dan masa. Disamping kos pun akan bertambah. Tak perlulah nak membuang masa untuk manusia tak bertamadun macam tu. Biar Allah saja yang membalasnya untuk segala fitnah yang dilemparkan. Biar saja mereka menganiaya kerana orang yang dianiaya sentiasa dilindungi olehNya.

Doa selamat untuk abah dan untuk saya sekali akan diadakan nanti. Hanya lafaz syukur dan Alhamdulillah yang mampu diucap.

Monday, October 10, 2011

Check Up Lagi

Berat saya tak naik lepas check up terakhir sebulan yang lepas. Hari tu memang naik sampai 2-3kg tapi check up lepas berat tak naik pun tapi turun 100gram. Mungkin sebab demam jadi saya memang takde selera nak makan. Atau emosi waktu tu yang memang membuatkan saya takde hati nak makan atau nak jaga diri macam biasa.

Bermula bulan ni jugak check up saya dah bertukar ke 2 minggu sekali bersamaan sebulan 2 kali. Aduhai percayalah saya agak stress bila diberitahu pasal ni. Bukan sebab apa pun tapi sebab kemungkinan saya akan pergi check up sorang-sorang tu yang buatkan saya rasa macam tak bermaya dan tak berdaya sangat rasanya. Saya dah cakap dengan dia yang saya dah tak nak pergi check up sorang-sorang lagi dah. Sebab rasa macam hidup dalam dunia ni sendiri je bila dok menunggu sorang lepas tu macam blur tak tahu nak borak dengan siapa. Lebih kronik kalau angin nak pitam saya datang. Serba serbi rasa tak kena. Tapi apalah daya saya sebab saya bukan bos kat company dia.

Untuk next check up ni jugak saya akan kena injection kancing gigi yang kali kedua. Lagilah menambah stress yang ada sebab saya dah rasa yang kali pertama hari tu. Sakit masa kena inject saya boleh tahan lagi tapi tidak rasa sakit yang datang selepas kena inject tu. Lenguh, sengal dan sakit tulang yang dirasakan cukup buat saya hilang mood dan hilang keupayaan untuk memandu, bergurau senda, bermesra apa lagi tersenyum gembira bersama rakan-rakan. Duhhh~

Serasa mahukan masa berjalan dengan lebih pantas lagi. Kerana saya terlalu mengharapkan rahmat dan hikmah kehadiran baby ini.

Cerita Seminggu

Hari pertama di ofis selepas seminggu lebih berada di kampung. Bosan dan malas yang saya rasakan memang mencengkam jiwa. Hanya 45 minit selepas alarm telefon saya berbunyi baru saya bangun. Itu pun kerana tersedar dek waktu Subuh yang sudah hampir ke penghujungnya. Tenangnya saat dapat bersujud padaNya di waktu dinihari seperti itu. Namun ada rasa sayu yang singgah di sudut hati.

Sampai saja di kampung pada 30 September lepas tekak saya sudah mula terasa lain. Perit dan sakit. Semakin lama saya semakin kerap bersin. Dapat saya rasakan virus demam sudah mula memasuki tubuh badan saya! Dan akhirnya lepas pergi ke klinik dan dapat cuti sakit, seminggu saya berada di kampung sambil menenangkan hati dan fikiran yang penuh dengan semak samun serabut. Sebab itulah tiada entry baru dan facebook pun tak berapa aktif.

Check up bulanan saya terpaksa diawalkan pada 6 Oktober. Sepatutnya check up saya pada 10 Oktober tapi saya malas nak tunggu balik KL dan terus tumpang check up di klinik mak dulu kat Sekinchan. Saya dimestikan minum air gula untuk check up kali ini. Sebab mak saya ada sejarah kencing manis. Hanya sejam saya dapat bertahan dengan loya dan pening kesan air gula itu. Akhirnya terpaksa saya muntahkan semula sebab memang dah tak boleh nak tahan lagi dah. Terlalu pening dan tekak saya semakin kembang. Terpaksa saya menyorok di dalam tandas sebab tak nak kena minum air gula lagi sekali sebab dah muntah. Lepas 2 jam berakhir saya buat-buat macam tak ada apa-apa dan ambil darah sekali lagi. Keputusannya saya tiada kencing manis! Alhamdulillah.

Saya masih blur dan malas. Hati saya? Masih sama.