Nuffnang Ads

Thursday, September 15, 2011

Peperangan

Peperangan adalah satu keadaan yang sangat kita elakkan. Satu situasi yang memang kita tak nak ianya berlaku. Sama ada untuk negara, kaum dan bangsa, rumahtangga apatah lagi dengan diri sendiri. 

Banyak yang boleh dimaksudkan dengan peperangan ni sebenarnya. Peperangan kebiasaannya memang akan mendatangkan kerosakan tak kira daripada segi apa pun. Harta benda, ekonomi, perasaan, emosi dan macam-macam lagilah.

Tapi dalam banyak-banyak peperangan dalam dunia ni saya rasa peperangan dengan diri sendiri adalah lebih menyakitkan sebenarnya. Peperangan yang lebih dahsyatttt. Lebih menghuru-harakan kehidupan dan masyarakatttttt. Berperang dengan emosi dan perasaan sendiri. Cuba untuk menenangkan hati yang penuh dengan kerisauan. Cuba untuk menenangkan diri yang serba serbi dilanda kekacauan. Sentiasa berusaha untuk melawan segala perasaan yang tidak elok yang ada dalam hati. Susah kan? Sebab kita sentiasa dibisikkan dengan hasutan syaitan. Sentiasa diuji dengan kelemahan iman. Sentiasa diduga dengan emosi dan perasaan yang selari dengan fikiran yang kurang waras. 

Sesungguhnya orang yang paling gagah perkasa adalah orang yang berjaya melawan kesunyian dalam dirinya. Semoga kita tidak gagal dalam peperangan.

0 comments: