Nuffnang Ads

Tuesday, September 27, 2011

Nak Jimat Saja

Sejak duduk kat rumah sendiri saya jadi terlalu berkira tentang isu jimat. Semuanya kena jimat. Apa saja kena jimat. Selagi barang tak habis tak payah beli kecuali benda yang cepat habis jadi kena standby je. Selagi ada kita pakai. Selagi boleh guna kita guna. Jimat kan kan kan?

Kalau duduk kat kampung mesti boleh lagi jimat lagi-lagi kampung saya tu. Bukannya sebab nanti boleh harapkan mak dan abah je. Tapi memang boleh jimat serba serbi. Contohnya barang-barang dapur macam sayur-sayuran. Abah saya dijadikan Dia sebagai orang yang tak reti nak duduk diam. Mak pun lebih kurang macam tu jugak. Kenapa saya cakap macam tu?

Nak daun limau purut, petik je tepi rumah. Nak daun pandan, ada kat belakang rumah. Nak pokok serai, pun ada kat tepi parit tu. Nak daun kari, ada kat depan rumah tepi pokok pelam. Nak daun kesum, pun ada kat belakang rumah tepi tempat sidai baju. Nak limau kasturi, tinggal petik je kat tepi bilik saya. Haaa jimat kan kan kan? Lagi best dulu abah pernah berjaya tanam pokok epal hijau. Saya tengok sendiri buah epal tu tapi malangnya tak sempat nak rasa. Pokok pelam? Sampai rasa macam dah takde perasaan bila tengok pokok-pokok yang penuh kat keliling rumah, tepi rumah, depan rumah tu.

Seronoknya kalau boleh macam tu kalau duduk kat apartment kos rendah ni. Tapi kat mana saya nak tanam semua-semua tu? Makanya tempat yang sesuai untuk bercucuk tanam adalah Giant, Tesco, Fresh Mart, pasar malam, pasar basah blablablabla. Bercucuk tanam duit. Sayur-sayur~

0 comments: