Nuffnang Ads

Tuesday, September 13, 2011

Cerita UPSR

Mendengar radio di waktu pagi lebih-lebih lagi sewaktu memandu adalah satu rutin hidup seorang manusia. Lebih-lebih lagi kalau kerja dia memang menuntut pemanduan kereta, van, lori atau apa-apa saja ke pejabat dan sebagainya. Kenapakah ayat saya sebegini skema?

Satu stesen radio mengeluarkan topik tentang Coret-Coret UPSR. Maksudnya pendengar di Malaysia ni bolehlah berkongsi segala kenangan atau sejarah atau cerita yang menarik berkenaan UPSR yang kita pernah lalui dulu. Zaman UPSR saya berjalan pada tahun 1995. Lama sudah. 16 tahun sudah berlalu dan sekarang saya sudah pun berumur 22 tahun. Sila abaikan rasa tidak percaya anda~

Daripada kecik sampailah sekarang saya memang cukup tak suka dengan kira-kira ataupun Matematik. Saya tak suka nombor sebab saya pening. Jap nak tambah jap nak tolak jap lagi nak bahagi pulak lepas tu dah penat-penat buat semua tu kena darab balik. Nombor tu pun boleh pening kot. Saya teringat sorang kawan saya yang memang tak boleh blah dengan subjek Matematik tu. Kalau 1/2 tambah dengan 3/4 dia akan jawab tanpa rasa bersalah dan ragu-ragu dan bagi jawapan 4/6. Dia tambah macam tu je. Tak payah nak guna formula ke apa. Suka-suka hati dia je.

Daripada kecik jugak fokus dan minat saya lebih dan sangat-sangatlah kepada subjek Bahasa Melayu. Karangan memang jadi minat saya waktu tu. Punyalah minat sampaikan waktu rehat yang 30 minit tu pun saya gunakan untuk menyiapkan kerja sekolah 2 karangan yang cikgu bagi. Siap masa tu jugak jadinya malam tu boleh relaks tak payah fikir pasal kerja sekolah. Dan hasil daripada minat melampau tu jugak semua kerja sekolah karangan saya akan dijadikan contoh untuk dibacakan di hadapan kelas dan jadi karangan terbaik setiap kali kerja sekolah diberikan oleh cikgu. Sampaikan ada budak kelas saya yang sound 'lagi-lagi muka dia..' Ehhh? Sape suh kau tak buat kerja elok-elok kan? Sampai sekarang saya tak suka dengan budak tu sebab dahlah masa tu dia budak baru kat kelas saya lepas tu boleh dia sound gitu pulak kan. Gila pendendam aku nih~ Dan sewaktu peperiksaan UPSR tu berjalan saya masih ingat lagi ayat cikgu Bahasa Melayu saya sebelum kertas karangan bermula. 'Fazlina ni saya tak risau..dia mesti boleh buat punya..' Errr naik ke langit sambil lompat-lompat atas awan jap~ Keputusan UPSR saya? Dua-dua kertas Bahasa Melayu saya dapat A tapi Matematik dan Bahasa Inggeris tu rahsia. Heee hokkk~

Inilah hasilnya. Sekarang orang dah tahu kenapa saya gila mengarang dalam blog ni. Heee~

0 comments: