Nuffnang Ads

Friday, September 9, 2011

Cerita Perut Saya

Saya suka dan seronok dan teruja bila nak cerita pasal perut saya. Kalau lebih kurang 6 bulan dulu mungkin takde apa yang menarik pada perut saya tapi sekarang dah jadi sangat menarik. Menarik pada saya lah. Pada orang lain tak kot.

Sejujurnya pada awalnya memang saya belum bersedia untuk menerima sebarang kehadiran orang baru dalam perkahwinan. Bukan kerana tak suka atau terlalu mahukan privacy atau nak hidup berdua dulu tapi saya lebih fikirkan keadaan ekonomi dan persediaan mental dan fizikal. Bila segala-galanya hanya berpaksikan kepada duit banyak benda yang kita rasa akan jadi seperti satu masalah. Fikir saya waktu tu mahu memberikan masa sekurang-kurangnya setahun pada diri sendiri dan juga dia. 

Saya risaukan keadaan ekonomi yang kurang stabil waktu itu. Saya juga risaukan persediaan fizikal dan mental diri sendiri dalam berhadapan dengan karenah dan ragam anak-anak. Tambah-tambah lagi dengan masalah-masalah lain yang datang. Biasalah di awal-awal perkahwinan banyak benda dan masalah yang boleh mengganggu perjalanan sesebuah perhubungan. Ada saja yang menghalang dalam usaha untuk mencari keserasian dan kefahaman di antara satu sama lain. Tak perlulah dikenang apa lagi nak dihurai dengan lebih lanjut sebab nanti cuma menambah luka di hati. Haihhh~

Tapi rezeki daripada Allah tak siapa pun yang tahu. Pada awalnya saya rasa biasa-biasa saja. Tapi bila saya semakin sedar dan terasa bahawa ada satu nyawa yang berdiam di dalam jasad saya, saya sedar ini adalah satu anugerah yang paling indah dalam hidup saya. Diberikan Dia supaya saya menjadi insan yang lebih sabar dan tabah. Supaya saya lebih matang dalam setiap perlakuan dan tindakan. Supaya saya dapat merasakan nikmatnya bila bakal menjadi seorang ibu. Supaya saya lebih bahagia dan tidak lagi menangis dalam derita.

Hari demi hari, perut saya semakin ketara. Sudah pun melangkaui 21 minggu tapi perut saya nampak kecil sahaja. Tapi pergerakan si dia dah terlalu banyak saya rasakan. Bermula dengan pergerakan kecil sampailah tendangan kuat sudah saya alami. Begitu juga dengan bonjolan-bonjolan kecil di sana sini. Tiba-tiba saya boleh rasa ada bucu-bucu keras di perut. Atau pun mungkin anggota-anggota badan dia yang lain. Kejap kat sana kejap kat sini. Saya suka sangat nak kacau biar dia bergerak-gerak tak duduk diam. Biarkan dia tension sebab asyik kena kacau je. Susah nak digambarkan macam mana perasaan bila melalui semua ni. Hanya Dia dan yang pernah mengalaminya je yang akan tahu dan faham apa yang saya rasa.

Semoga dia akan mengubah segala derita. Semoga dia akan membahagiakan saya.

0 comments: