Nuffnang Ads

Thursday, September 29, 2011

Berubahlah Sebelum Terlambat


Hidup ini adalah satu perjalanan. Tiada jalan yang selamanya lurus dan tidak berpenghalang. Ada yang berbatu, berlopak, bengkang-bengkok dan macam-macam lagi. Apa yang harus kita tempuh sepanjang perjalanan? Bagaimana kita menempuhi perjalanan tersebut?

Kadang-kadang bila Allah berikan kita jalan yang lurus dan sempurna sedikit kita terlalu mudah terleka dan alpa. Mudah hanyut dengan nikmat yang diberikan Dia. Perasaan bongkak dan takbur mula merajai hati dan mula rasa seolah-olah diri sudah terlalu bagus. Baru saja dikurniakan sedikit nikmat kita sudah lupa diri dan melupakan waktu susah payah. Lupa asal usul. Lupa orang yang sentiasa bersama waktu kita terjatuh dan tersungkur.

Bila berduit sikit diri sudah mula terasa bagaikan dunia ini kita yang punya. Pantas saja mengambil kesempatan dengan peluang yang ada. Hidup sudah tenang dan aman tiada masalah tapi masih mahu mencari masalah. Bila sudah terjatuh mulalah menggelabah. Bila diri sudah terperangkap otak ligat mencari helah untuk menyelamatkan diri. Tapi Allah itu kan Maha Adil. Tiada sebarang kejahatan yang boleh terlindung daripada pengetahuanNya. Tiada sebarang ketidakjujuran yang akan terselamat daripada menerima balasan daripadaNya.

Tapi itu pun kita masih tidak sedar. Masih tak bersyukur. Masih nak buat hal. Insaf, bertaubat dan berubahlah sebelum terlambat.

0 comments: