Nuffnang Ads

Monday, August 1, 2011

Saya Penat!

Saya dah penat berkecil hati. Sangat penat. Kalaulah hati saya boleh dikeluarkan dan ditunjukkan saiznya saya rasa semut halus pun lagi besar daripada hati saya.

Kadang-kadang orang kata saya ni tak reti nak bersabar. Tak reti nak tolak ansur. Macam mana saya nak sabar kalau orang sekeliling saya sendiri tak sabar? Hal saya, masalah saya tapi orang lain yang sibuk nak fikir itu ini. Orang lain yang sibuk nak rasa pelik rasa risau rasa busy body rasa stress. Kenapa? Saya kacau hidup diorang ke? Saya menyusahkan hidup diorang ke? Sekarang ni saya pulak yang pelik tengok orang-orang yang mulut macam pokemon tu. Lantaklah kalau takde kena mengena pun~

Saya dah sehabis baik dan sehabis daya bersabar dengan keadaan diri. Saya sentiasa cuba untuk muhasabah diri saya. Saya sedar sejauh mana kemampuan saya. Tapi kenapa orang tak boleh nak faham? Saya tak suruh diorang tolong selesaikan masalah saya. Tapi tolonglah faham. Bukannya semua benda saya boleh dapat hari ni. Saya usaha perlahan-lahan. Saya dahulukan apa yang lebih penting. Orang cuma tahu nak cakap. Konon bagi idea bagi pendapat. Tapi sebenarnya lebih kepada nak kondem kehidupan saya. Kenapa mesti ada pertikaian dengan siapa saya kawan? Dengan siapa saya kahwin? Suami saya lebih tua atau lebih muda? Kat mana saya tinggal? Apa yang diorang semua dapat bila mengata saya kat belakang macam tu? Seronok ke tengok saya susah? Seronok sangat ke bila tengok saya jatuh dan menangis?

Mak, walau macam mana pun dia membebel dan marah saya tapi dia tetap bantu saya. Dia tanya saya terus kalau ada apa-apa. Takde pun nak cakap-cakap belakang ke apa. Tak pernah nak main passing-passing. Orang cuma nak cari salah saya je. Diorang tak fikir ke inilah bahagian hidup saya yang Allah dah bagi. Inilah jalan kehidupan saya yang Dia dah tentukan. Kalau saya sentiasa mencuba untuk redha, menerima dan bersabar kenapa orang lain tak boleh? Kenapa susah sangat nak terima cara hidup saya? Salah ke saya memilih kehidupan saya yang sekarang ni. Kenapa diorang susah sangat nak terima yang Allah dah tentukan semua ni untuk saya. Ini hidup saya. Biarkan saya dengan cara saya. Biarkan saya dengan kehidupan saya. Siapa dia nak bising-bising tentang hidup saya?

Saya penat. Penat sangat. Saya ditikam oleh 'jari jemari' saya sendiri.

0 comments: