Nuffnang Ads

Thursday, August 4, 2011

Bila Kita Lupa Untuk Bersyukur

Saya dikelilingi dengan ramai kawan-kawan yang bertuah. Hidup senang dan sederhana, punya rumah yang selesa, suami atau isteri yang baik dan setia, anak-anak yang comel dan keluarga yang saling sayang menyayangi antara satu sama lain. Saya tumpang bahagia melihat kebahagiaan mereka.

Tapi realiti hidup yang kita nampak kadang-kadang tak seindah zahirnya. Itulah yang dinamakan dunia. Untuk melihat dunia kita lihat atau tonton je drama-drama Melayu yang ada. Banyak kebenaran walaupun kadang-kadang ada yang tak logik dek akal kita. Tapi sebagaimana drama dicipta, begitu jugalah drama kehidupan kita. Kitalah pelakon di dalam kisah hidup kita sendiri. Wataknya? Lihat cermin dan renunglah wajah yang terlihat.

Dilema di dalam sebuah rumahtangga bila kejujuran dan kenaifan pasangan dipijak-pijak dan dipersendakan. Kepercayaan pasangan diperbodohkan secara diam. Mencari hiburan di luar melayan nafsu menambah dosa. Tak terfikirkah dengan rumahtangga bahagia yang sedia ada? Tak terbayangkah wajah anak-anak di rumah yang lahirnya daripada kasih sayang kita dan pasangan juga? Tak takutkah kita dengan dosa, balasan dan hukum Allah yang jelas dan nyata? Hari ini mungkin kita selamat dan berjaya melepaskan diri. Tapi esok? Lusa? Kiri dan kanan kita sentiasa melakukan tugasnya menghitung segala amalan, pahala dan dosa. Andai mata kita bisa melihat, saya pasti sang bahu kiri kita lebih rendah dan berat dari sang kanan.

Simpati saya tak terluah dengan kata-kata. Melihat pasangan cuba bertahan dan bersabar. Redha menerima dugaan daripadaNya. Masih setia di sisi dan sanggup menerima. Melupakan khilaf seolah tiada apa-apa. Mulianya hati dia dapat saya lihat. Berkorban segalanya demi anak-anak walaupun hati dan perasaan sendiri terkorban dan kecewa. Sungguh saya marah bila melihat ketidak bersyukuran manusia yang sebegini. Tidak menghargai apa yang ada. Saya tak tahu apa lagi yang mahu dicari dalam hidup ini andai saya punya kehidupan begitu. Punya segalanya dan sentiasa dirahmati Dia. Andai saya berada di tempatnya, saya hanya perlu melalui dan menghargai apa yang ada dengan sebaik-baiknya. Dengan penuh rasa syukur pada Dia.

Betapa dia bertuah. Malangnya dia tak punya rasa seperti saya.

0 comments: