Nuffnang Ads

Friday, August 12, 2011

Bila Hati Dah Tak Suka

Tiba-tiba rasa macam nak komen pasal kisah putus tunang. Saya tak terlalu mengikuti perkembangan kisah cinta antara pemain bola sepak Malaysia yang tengah popular tu dengan bekas tunangnya. Sama ada daripada diorang berkawan sampai bertunang sampailah akhirnya putus tunang. Cuma bila dah putus tu baru saya rasa macam nak ambik tahu. Laju je kalau bab-bab macam ni.

Mungkin saya tak tahu apa yang berlaku sebenarnya. Saya tak dapat nak memahami jalan cerita apa yang dah jadi antara mereka berdua. Tapi percayalah saya sangat-sangat faham dengan perasaan si gadis. Baru 2 bulan merasa gelaran bergelar tunang orang yang tersayang. Baru 2 bulan mengikat janji menyarung cincin di jari. Tapi semuanya musnah dalam sekelip mata je. Pedih dan perit tak boleh nak cakap. Air mata yang keluar tu air terjun Niagara pun tak boleh nak lawan tahap kederasannya dalam km/jam. Mustahil kalau dia kata dia dah okay sebab ini bukan bercinta tapi dah bertunang. Nak melupakan kenangan dan rutin harian tu dah satu hal pulak. Lepas tu segala-galanya melibatkan banyak benda dan pihak. Keluarga pun sama terlibat dalam setiap apa keputusan diambil sebab bila dah bertunang tak bolehlah nak main putus lepas tu blah macam tu je kan. Lainlah kalau lelaki tu pengecut takde otak buat bodoh buat keras buat bangang sampai dekat setahun siap dah bertukar-tukar girlfriend lepas tu putus tunang pun melalui telefon je. Lagi takde adab bila suruh pulang cincin pakai pos laju. Wah masa meminang dulu takde pulak suruh posmen jadi wakil hantar pos laju? Eh aku pulak yang emo ek?

Mungkin jugak usia yang muda menjadi sebab dalam sesuatu masalah. Kematangan yang tak berapa nak ada, rasa nak enjoy yang masih ada dalam diri dan sebagainya selalu jadi punca. Tapi susah kita nak cakap sebab itu hati mereka berdua. Apa je yang sebenarnya berlaku pun hanya mereka berdua dan Tuhan je yang tahu. Dan sesungguhnya Tuhan jugak yang Lebih Mengetahui sama ada masih berjodoh kah mereka atau semuanya cuma akan jadi kenangan dalam hidup masing-masing. Doakan saja yang terbaik.

0 comments: