Nuffnang Ads

Tuesday, August 23, 2011

Batu Blok


Bermula semalam banyak web yang tak boleh nak log in kat ofis ni. Semua kehairanan dan tertanya-tanya apakah yang sedang berlaku sebenarnya. Pada awalnya kita ingatkan itu hanya sekadar sementara waktu. Mungkin ada masalah teknikal di mana-mana. Tapi persoalan tersebut makin terjawab bila dah melewati waktu lunch pun keadaan yang sama masih berlaku.

Kita cuma dapat kesan keadaan kembali seperti biasa pada jam 1.00 - 2.00 petang iaitu sewaktu rehat sahaja. Okay sekarang kita dah faham apa yang terjadi sebenarnya. Ini bukan masalah teknikal mahupun kerosakan wayar atau keputusan kabel atau sebagainya. Tapi ada kemungkinan semuanya dah kena block.

Kita tak kisah kalau nak block benda-benda yang tak membawa faedah atau mendatangkan mudarat kepada diri, negara, bangsa atau agama. Contohnya laman web lucah ke atau apa-apa jelah. Tapi kalau Yahoo dan Maybank2u pun nak block jugak memang dah melampau lah. Kita sendiri kadang-kadang menggunakan email untuk menghantar minit mesyuarat pada bos kita. Sekarang dah tak boleh. Nak bayar bil, nak transfer duit guna Maybank2u pun dah tak susah. Jangan kata nak bayar atau transfer, nak check balance tengok claim dah masuk ke belum pun jadi terbatas. Nasib baik Maybank kat bawah tu je. Tapi tetap tak berbaloi bila dengan keadaan perut yang semakin muncet ni kena turun lepas tu kita jadi bengang sendiri bila tengok kat skrin ATM tu cuma ada RM6.71 je. Cuba kalau boleh log in Maybank2u tu? Takdelah kita rasa susah sangat.

Kita tak fahamlah. Kita pun tak tahulah sama ada memang betul atau tak semua tu dah kena block tapi kalau betul alamak memang susah sikitlah nampaknya. Kalau semuanya nak close lebih baik kita pakai mesin taip je kat ofis. Duh~

0 comments: