Nuffnang Ads

Tuesday, August 23, 2011

7 Hari Lagi

Tinggal seminggu je lagi kita nak sambut Hari Raya Aidilfitri yang mulia. 7 hari lagi. Sekejap je masa berlalu. Tahun ni saya tak menghitung hari langsung macam tahun-tahun sebelum ni. Dok kira hari bilalah nak raya. Sebab tu rasa lambat kot. Berbeza dengan tahun ni. Mungkin sebab kesibukan berpindah rumah dan keemosian perasaan di dalam sesetengah perkara membuatkan saya lupa sekejap lapar dan dahaga di bulan Ramadhan ni. Sampai tak terasa masa berlalu begitu cepat.

Saya teringat kenangan bulan puasa masa awal sekolah menengah. Nakal dan degil tak usah cakap. Saya sorang je kot budak perempuan yang main meriam kat kampung tu. Tapi takdelah hebat mana pun. Dok main senyap-senyap je kat kebun tepi rumah. Tapi masa tu ada arwah embah. Dia suka marah-marah. Boring betul.

Kenangan yang sangat membuatkan saya rasa macam malu dan segan dan rasa nak terjun tingkap rumah tetamu masa tu bila saya sebagai tetamu yang datang dulu terpaksa pergi ke dapur bila tuan rumah ada tetamu lain yang baru sampai. Itu bukan masalahnya. Masalahnya sekarang ni perempuan tu pakai baju kurung yang sama macam saya. Memang sama, serupa, sebijik dan takde beza. Sama 100%. Saya tengok dia dan dia tengok saya. Tak tahu nak buat muka macam mana masa dia datang salam saya masa tu. Rasa nak lempang dia lepas tu mintak maaf lepas tu tanya 'ko takde baju lain ke nak pakai?' sambil tarik-tarik rambut sendiri. Sejak tu saya taubat tak nak beli baju kain meter lagi-lagi kalau kat pekan Tg Karang. Memang taklah! Apa lagi kalau saya tengok gulungan kain tu dah tinggal sikit. Hah confirm dah banyak orang beli. Bila dah banyak orang beli maknanya banyaklah orang yang baju sama. Oh tidakkk~

Banyak sangat kenangan raya yang saya dah lalui. Macam-macam perasaan dan peristiwa. Tapi raya 2010 adalah raya yang akan saya kenang sampai saya menutup mata. Raya yang benar-benar mengubah segenap rasa, jiwa dan perasaan saya. Rasa yang sangat-sangat membahagiakan saya. Walaupun tak lama.

0 comments: