Nuffnang Ads

Friday, July 1, 2011

Sarapan Pagi

Sewaktu saya drive ke tempat kerja pagi tadi saya dengar topik kat satu radio ni. Cerita tentang sarapan pagi. Sempat ke tak nak sediakan untuk anak-anak mahupun untuk diri sendiri. Maka ramailah rakyat yang prihatin telefon dan sms radio tu memberikan pendapat masing-masing.

Ada yang kata tak sempat sebab dia bekerja. Memberikan alasan lainlah kalau ada orang gaji ke. Datang pulak si pemanggil wanita yang agak sebak bila menceritakan dia adalah seorang ibu tunggal. Dialah ibu dialah bapa. Tapi masih sempat untuk bangun awal buatkan sarapan untuk anak-anak. Bekerja bukan satu alasan untuk kita skip buatkan sarapan untuk anak-anak kita. Kalau tak sempat bangunlah awal. Tak pun kalau ada yang instant macam cereal ke siapkan daripada malam tu lagi kat atas meja makan. Jadi takdelah kelam kabut. Macam tu lah si wanita ni mempertahankan hak perut anak-anak dia. Ada jugak cekgu yang telefon bagitahu kadang-kadang tu ada student yang pengsan kat sekolah sebab tak sarapan pagi. Alasannya sebab tak biasa sarapan. Mak ayah tak ajar. Dia cakap itulah perlunya kita ajar anak-anak untuk bersarapan pagi dari kecil lagi. Walaupun sekadar cereal dan roti atau telur setengah masak. Yang penting perut mereka tak menyanyi-nyanyi. Kalau lagi teruk bunyi kruk kruk kruk.

Memang betul pun. Emak saya sangat-sangat jarang skip buatkan sarapan untuk kami adik beradik. Saya ingat dulu masa saya kecik-kecik. Ada cekodok, pisang goreng, keropok lekor. Yelah dulu-dulu kita tak berapa kenal lagi dengan Coco Crunch dan kawan-kawan dia tu. Mak saya pun bekerja. Sampai satu masa kena kerja shift lagi. Tapi kalau mak takde abah akan belikan sarapan kat warung pagi. Sarapan tu tetap ada. Cuma saya dijadikan Tuhan sebagai manusia yang jarang ambil sarapan pagi. Alhamdulillah takde kesan buruk yang berlaku.

Sampailah saya dewasa pun pengambilan sarapan pagi sangat jarang saya amalkan. Saya tak tahulah kenapa. Kalau saya makan kadang-kadang tu lagi buat saya sakit perut. Saya tak selesa dengan diri saya. Sebab tu masa mula-mula masuk kerja dengan tempat sekarang ni saya agak tertekan pada awalnya bila hari-hari orang ajak sarapan pagi. Sejam dua lepas tu sarapan lagi. Dan lagi dan lagi dan lagi. Kebanyakannya saya tolak sebab saya memang tak biasa. Bukan sombong atau tak sudi tapi saya tahu kondisi badan saya macam mana.

Sekarang? Saya tak boleh nak amalkan macam tu lagi. Sebab saya kena fikir pasal Cinta dalam perut saya ni. Dia kena sarapan pagi supaya sihat dan berkhasiat. Senang cerita sebenarnya kita memang perlu bersarapan untuk bekalan tenaga kita sepanjang hari. Permulaan hari kenalah cergas dan bertenaga jadi kalau boleh jangan skip sarapan pagi walaupun hanya dengan sebiji cekodok.

Hari ni saya dapat makan cekodok. Yahoo.com.


0 comments: