Nuffnang Ads

Wednesday, July 27, 2011

Nak Itu, Nak Ini


Ini adalah normal bagi seorang manusia. Selalu mahukan apa yang dia tak boleh nak miliki. Kehendak dan keperluan tak berjalan seiring bila mana kehendak lebih didahulukan dan keperluan tak diutamakan. Ehh?

Kenapa? Kenapa? Kenapa? Itu soalan yang mesti akan keluar daripada mulut kita kalau apa yang kita nak tu kita tak dapat. Terlalu banyak kenapa dalam hidup kita. Dalam hidup saya juga. Terlalu banyak pertikaian tentang sesuatu itu. Baik apa yang sudah berlaku, sedang berlaku atau akan berlaku.

Saya pernah marahkan seseorang kerana terlalu demand dengan orang sekeliling. Terlalu mengharapkan sesuatu yang tak pasti. Katanya dia redha kalau dia tak dapat tapi dia tak akan berhenti mencuba untuk mencari dan memiliki. Kata saya pula jangan pernah pandang sebelah mata peluang yang datang dan ada di depan mata. Kerana peluang yang baik takkan datang dua-tiga kali. Kalau datang pun takkan sama dengan yang sebelumnya. Saya berani jamin. Sebab itu Allah mengajar kita untuk selalu bersyukur dan menghargai apa yang ada. Tapi itu kan sifat manusia. Sentiasa mahu mengejar yang lebih tanpa menyedari apa yang ada itu mungkin sudah cukup baik. Cuma perlu lebih diperhalusi akan kecantikan dan kelebihan yang tersirat disebaliknya.

Bonus dan satu kelebihan pada kita kalau Allah memberikan kita apa yang kita mahu. Mahu itu dapat mahu ini dapat. Tapi sangat jarang rasanya. Bukan kerana Allah itu tidak adil tapi kerana adil lah dijadikannya setiap kejadian itu dengan hikmah yang cuma Dia yang tahu. Agar kita lebih menghargai sesuatu. Agar kita tidak mudah naik dan lupa diri dengan segala kehendak yang berjaya kita miliki. Saya pernah mendengar seorang rakan di ofis berkata 'KITA TAKKAN DAPAT APA YANG KITA NAK. JADI BELAJARLAH UNTUK SUKAKAN APA YANG KITA DAPAT'. Okay saya berdiri tanda setuju sambil tunjuk gaya rock.

0 comments: