Nuffnang Ads

Thursday, July 14, 2011

Kerana Kau


Itu bukan statement menyalahkan orang lain. Bukan jugak statement nak menyelamatkan diri atas kesilapan sendiri. Itu satu kenyataan yang berdasarkan satu hakikat dalam kehidupan. Pernah dengar perkataan pengaruh kan? Siapa yang mempengaruhi atau kenapa kita mudah dipengaruhi bukan soalnya. Apa yang berlaku kalau hasilnya akan memberikan kesan yang buruk boleh dicegah kalau kita berfikir sebelum berbuat apa-apa.

Kadang-kadang orang selalu menyalahkan kita dengan satu-satu benda. Tapi orang lupa yang kita jadi macam tu kerana dia. Kita bertindak macam tu kerana dia. Kita berkelakuan sebegitu kerana dia. Antara dendam, tekanan atau pengalaman yang pernah dilalui sebelum tu. Pengalaman terutamanya. Benar-benar memberikan kesan dalam hidup kita. Mampu mengubah hidup kita menjadi seperti apa yang kita jadi hari ini. Saya berikan contoh paling mudah. Anak yang selalu kena dera dari kecil mesti akan jadi pemberontak atau pembuli bila dah besar. Dia cuba melepaskan segala tekanan dan amarah yang dia pendam pada orang lain. Begitu jugak bila orang kecewa dalam rumahtangga. Suami atau isterinya bermain kayu golf sampai tiga sekaligus. Bila rumahtangga runtuh, dendam yang tersimpan dalam hati mengakibatkan dia membalas dendam dan mempermainkan perasaan orang lain pulak. Itulah yang berlaku bila kepercayaan dikhianati.

Sebab tu orang kata kita kalau nak orang hormat kita, kita kena hormat orang dulu. Kalau nak orang baik dengan kita, kita baiklah dengan orang dulu. Kalau kita kasar dengan orang, orang pun berkasarlah dengan kita. Tapi kita jangan suka menyalahkan sikap dan sifat yang ada pada diri seseorang. Cuba kita tengok dulu kenapa dia jadi macam tu. Segala apa yang berlaku ada sebabnya. Hikmah yang cuma Dia saja yang tahu.

Aku jadi macam ni pun kerana kau.

0 comments: