Nuffnang Ads

Tuesday, July 5, 2011

Cerita Tentang Bahagia

Saya baru je post satu status kat Twitter saya. Saya tulis 'kita tak akan rasa apa itu bahagia selagi kita sendiri tak membahagiakan orang yang kita sayang'. Sama dengan ayat yang saya tulis dalam entry tentang Nora Elena sebelum ni. Saya tak tahu orang akan setuju dengan saya atau tidak tapi memang itulah yang sebenarnya. Ayat ni pun bukan saya yang cipta tapi saya pernah baca. Cuma sumbernya saya betul-betul dah lupa.

Saya suka nak huraikan apa yang saya faham daripada ayat tu. Kadang-kadang kita selalu merungut hidup kita tak pernah bahagia. Kita merungut kenapa hidup kita tak macam orang lain. Kita cakap orang tu tak pernah bahagiakan kita. Kita cakap kita tak pernah bahagia hidup dengan orang tu. Kita selalu salahkan orang lain kan?

Tapi pernah tak kita fikir adakah kita sendiri sudah cukup membahagiakan orang lain? Adakah kita sudah berjaya membahagiakan orang yang kita sayang? Kalau kita sendiri tak pernah membahagiakan orang yang kita sayang, macam mana kita nak rasa bahagia? Kita lupa kebahagiaan bukan boleh datang daripada sebelah pihak je. Tapi kena ditoleransikan hasil daripada pemahaman kedua-dua pihak. Kita kena sama-sama memberi dan barulah kita akan sama-sama merasa.

Bila saya baca ayat tu. Saya berfikir dan muhasabah diri saya sendiri. Patutkah saya merungut mempertikaikan hak saya dalam mencari sebuah kebahagiaan sedangkan ada kemungkinan saya sendiri tak pernah berjaya untuk membahagiakan orang lain? Dunia ni kan adil. Allah juga Maha Adil. Orang kata apa yang kita rasa hari ni itulah rasa yang pernah kita berikan pada orang lain satu waktu dulu. Ataupun waktu sekarang mungkin. Saya tak nak toleh ke belakang tapi kadang-kadang waktu dahululah yang akan memberikan kita pengajaran.

Jangan pernah berhenti untuk membahagiakan orang yang kita sayang.

0 comments: