Nuffnang Ads

Thursday, July 28, 2011

Bila Hati Sayu..

Seawal 6.30 pagi saya sudah keluar daripada rumah. Memandu sendiri ke tempat kerja. Dalam kemurungan hati saya perdengarkan Surah Yassin sekuat-kuatnya di dalam kereta. Untuk menenangkan hati dan melindungi perjalanan saya. Dan untuk memperindahkan bahasa telinga baby saya. Mummy tahu baby dengar. Cd ni daddy beli untuk baby tau. Sayu jap~

3 - 4 hari je lagi semua umat Islam akan menyambut bulan Ramadhan untuk tahun 2011. Kesayuan hati saya lebih mendalam bila mengenangkan kemungkinan besar dia tiada di sisi waktu itu. Demi saya dan baby katanya. Rezeki yang Allah bagi bukan hanya untuk ditadah dan diharap begitu saja. Tapi perlu disertakan dengan usaha dan doa dan saya tak pernah berhenti berdoa agar Allah sentiasa berada di sisi saya. Justeru saya mengharapkan bulan Ramadhan ini akan memberi rahmat dan mengubah segala apa yang tidak baik dan tidak saya ingini.

Hati saya benar-benar tidak tenang ketika ini. Hanya zikir-zikir yang menemani bibir dan hati saya. Saya berusaha keras agak air mata yang sedia untuk tumpah tidak terus mengalir dan membasahi pipi. Hati saya. Jiwa saya. Entah kenapa saya masih belum mampu untuk membiasakan diri dengan situasi ini. Ditinggalkan pergi dan harus berdikari sendiri. Saya hanya mampu mengadu pada Dia. Serasa masih jauh diri saya daripadaNya. Sangat jauh. Usaha saya masih belum cukup untuk sentiasa dekat denganNya. Amalan saya hanya sebesar zarah untuk dihitung agar layak masuk ke syurgaNya. Kerdil dan hinanya diri dapat saya rasakan waktu ini. Semoga Dia sentiasa membukakan pintu hati saya agak tidak gelap dan sentiasa celik dalam melalui kehidupan dan segala ujianNya.


0 comments: