Nuffnang Ads

Thursday, July 14, 2011

Act & Think


Kenyataan kat atas ni bukan sesuatu yang pelik rasanya. Manusia kan. Selalu sangat menjadi terlalu mudah kalah dengan emosi, perasaan dan nafsu sendiri. Bila mana akal yang diberi tak pernah digunakan dengan sebaiknya. Bila dah jadi apa-apa orang selalu cakap 'tu lah ikutkan perasaan sgt'. Tak pun orang akan cakap 'tu lah aku dah nasihatkan..tapi ko tak nak dengar..'. Atau pun 'ko ni suka sgt buat benda tak fikir tau tak?'. Kita jugak yang salah.

Kadang-kadang orang boleh bercakap apa saja. Tapi orang tak faham apa yang kita rasa. Bertindak tanpa berfikir mungkin terdorong daripada emosi atau amarah yang tak dapat dikawal waktu tu. Sebab tu akhirnya tindakan tu akan dipanggil tindakan bodoh. Sebab buat tak fikir. Buat benda ikutkan hati. Ikutkan perasaan sangat. Dan kebiasaannya ianya akan berakhir dengan penyesalan. Masa tu barulah terkeluar ayat 'aduu kalaulah aku sabar sikit'. Tak pun 'eee kenapa lah aku tak fikir dulu sblm buat td'. Lagi sadis 'arghhh menyesal! menyesal! menyesal!'. Tapi waktu tu apa yang kita boleh buat agaknya. Sama ada kesilapan tu boleh diperbetulkan atau tidak. Sama ada masih ada peluang untuk mengubah keadaan atau membiarkan masalah tu berterusan. Semuanya kat tangan kita sendiri.

Berbeza dengan berfikir tapi tiada tindakan. Takut atau tak berani? Eh macam sama je. Selalunya kalau asyik berfikir je tapi takde tindakan diambil berlaku sebab kita takut nak buat keputusan. Kita takut kita buat keputusan yang salah. Kita takut kesudahannya akan membuatkan kita kecewa. Kita takut hasilnya tak seperti yang kita nak. KITA TAKUTKAN RISIKO. Asyik nak berfikir je perempuan tu sesuai ke tak dengan kita. Perempuan tu boleh jadi isteri yang baik ke tak. Orang tu orang ni baik dan jujur ke tak. Kerja ni bagus ke tak untuk masa depan. Semua benda nak difikirkan tapi tindakan takde. Akhirnya, menyesal jugak.

Kadang-kadang bila kita tercepat atau terlambat buat keputusan pun boleh buat kita menyesal di kemudian hari. Susahnya nak buat keputusan. Sukarnya nak buat pilihan. Bila masa dah berlalu dan segala tindakan, keputusan dan pilihan dah dibuat? Kita cuma mampu menoleh ke belakang dan mengenang segala tindakan yang berlaku tanpa iringan akal. Tanpa mampu berbuat apa-apa.

0 comments: