Nuffnang Ads

Thursday, June 23, 2011

Mitos. Bukan Mentos.

Masuk je kedai runcit mamak tu tadi mata saya terus terpandang pada satu majalah ni. Tajuk dia Bakal Mama. Saya selak dan selak dan selak untuk tahu apa isi kandungannya. Saya memang sangat teruja bila dia tunjuk perkembangan bayi daripada minggu ke minggu. Itu yang saya nak tahu sangat. Banyak lagi info-info yang saya dah baca dan tengah baca dan akan baca. Ada beberapa artikel yang sangat menarik perhatian saya yang agak tak ketahuan tentang proses kehamilan ni. Bila borak dengan kawan-kawan yang dah ada pengalaman saya memang rasa macam nak cakap dengan diri sendiri eee bodohnya aku ni..byk btul benda yg aku tak tau..

Daripada hari tu lagi saya memang nak beli buku info dan panduan untuk ibu mengandung tapi tak berkesempatan. Sekarang saya dah beli dan saya up satu lagi magazine! Saya beli Pa&Ma edisi bulan Julai. Cover depan dia baby lelaki lepas tu kat pipi dia ada kesan liptip. Comel gila anak Usop Wilcha tu! Oh ya terlalu banyak mitos-mitos tentang keguguran kandungan yang kita pernah dengar. Baik yang disampaikan daripada mulut ke mulut mahupun email-email rambang yang kita dapat entah daripada mana asal usulnya. Saya nak kongsi anggapan-anggapan atau pun mitos-mitos yang hanya sekadar cakap-cakap orang je.

1. Hubungan seksual menyebabkan keguguran.

2. Tidak boleh senaman atau olahraga.

3. Jangan naik kapal terbang.

4. Ujian ultrasound.

5. Menggunakan komputer.

Percayalah yang paling saya suka sekali adalah yang nombor 3. Saya cukup risau pasal tu sebab banyak orang cakap tak boleh naik kapal terbang sebab nanti takut gugur. Apa yang buku ni tulis tiada bukti yang mengesahkan dakwaan ini. Cuma kita dinasihatkan jangan naik kapal terbang masa trimester yang ketiga. Sebab masa tu kan dah hujung-hujung kehamilan jadi dikhuatiri ter bersalin kat atas tu pulak. Jenuh nak fikir nombor IC baby nak letak nombor negara mana. Buku ni tulis lagi kita boleh naik tapi mengikut waktu trimester yang sesuai. Asalkan tidak menyusahkan kita dan dan tidak membahayakan kandungan tu. Okay bolehlah saya proceed plan honeymoon saya! Nanti boleh jalan-jalan tepi pantai dengan perut yang muncet macam filem Fast & Furious 5 tu. How sweet!

0 comments: