Nuffnang Ads

Monday, June 20, 2011

Kerana Facebook

Saya ada facebook. Awak ada? Mesti ada. Pelik rasanya kalau zaman sekarang ni orang tak ada facebook. Atau paling tidak pun tak kenal apa itu facebook. Mak saya pun tahu pasal facebook walaupun dia tak tahu nak guna. Biarlah mak tak tahu guna sebab kalau tahu nanti dia bukak 'mesyuarat tingkap' dengan adik beradik dia, jiran-jiran, geng-geng mengaji mahupun kawan-kawan rewang kat kampung.

Saya suka update status saya tapi saya suka kias-kias. Tu kalau nak tuju kat seseorang lah. Saya tak suka nak terlalu direct sebab bukan semua orang boleh terima dengan cara tu. Kalau nak direct lebih baik kita cakap depan muka dia terus. Disebabkan suka kias-kias ni kadang-kadang si dia suka salah faham tapi tak apalah. Saya memang nak orang berfikir. Kadang-kadang kita tak tuju kat orang tu pun tapi orang tu masih terasa. Tu maknanya orang tu buatlah.

Saya tak kisah pun kalau orang nak update status dia dengan selamba tanpa memikirkan hati dan perasaan orang lain. Maksudnya sound direct la kan. Yelah sebab kalau kita cakap lebih-lebih nanti mesti dia akan jawab eh suka hati akulah nak tulis ape..wall aku..! Tapi biarlah antara kita je yang tahu. Maksudnya si pemerli dan yang kena perli. Kalau status tu tak mengaibkan tak apalah jugak. Tapi kadang-kadang ayat-ayat tu orang sekali baca je dah tahu dia tuju kat siapa. Dan saya lagi tak suka bila ada yang komen 'haaa aku tau ko ckp psl sape..' Bila dah macam tu sesetengah orang boleh tangkap dan faham. Kalau orang lain tak kenal yang kena perli tu tak apa lagi. Tapi ada yang kenal, tahu dan sangat cam. Seganlah member tu kan. Tapi tahu atau tidak bukan soalnya. Tapi apa niat kita bila update status tu? Kalau nak tegur betul-betul, tegurlah depan-depan. Kita bukan tak ada perasaan. Kita bukan buta. Kita bukan pekak. Dan selalunya kalau kita tegur dengan cara direct dan memalukan macam tu, keadaan bukan jadi makin elok tapi lagi buat kawan tu bengang, kecik hati, terasa hati dan seterusnya boleh buat gaduh. Haa masa tu barulah nak fikir eee menyesalnya aku tulis mcmtu td.. Ah tiada maaf bagimu!

Kadang-kadang orang ingat kita tak nampak. Tapi sebenarnya kita saja je buat-buat tak nampak. Sejujurnya saya tak berani nak keluar status yang direct sangat. Bahaya, boleh buat gaduh dan boleh tambah musuh. Apa lagi nak keluar ayat-ayat maki atau carut-carut. Tak kata saya ni baik sebab bila kat luar kadang-kadang emosi dan amarah saya pun melampaui segala-galanya tapi mana yang boleh dikawal kita cubalah kawal sebab nanti semua orang nampak dan baca. Susahlah nak cakap sebab takut nanti esok lusa kena kat kita. Takpelah kita anggap je sambil saya cakap-cakap macam ni samalah dengan saya tegur diri saya sendiri. Sebab selalu sangat keluarkan status berunsur pemerlian dan kekecewaan. Haha.

Kata dia, fb ni memang punca! Punca apa? Fikirlah sendiri.

1 comments:

buzzy said...

bolehkah mau add fb?