Nuffnang Ads

Thursday, June 30, 2011

Cerita Tentang Pengalaman

Saya tak pernah nak mendoakan bangsa saya sendiri untuk jatuh dan tersungkur. Saya tak pernah nak berasa seronok melihat kegagalan bangsa saya dalam hidup masing-masing. Untuk apa? Kerana pada saya hanya orang yang dengki dan busuk hati je yang akan ada perasaan macam tu. Orang macam tu dia akan rasa macam ulat bulu yang kita kuis guna kaki pastu dia berguling-guling bajet macam comel padahal sangat menggelikan! Ala-ala tak boleh tengok orang senang. Dia jadi panik dan menggelabah peghak.

Kalau tak ada pengalaman kita tak akan cakap. Sebab pengalaman yang akan mengajar kita di hari muka. Hari muka bukan muka buku. Ko tak abis-abis dgn muka buku ko kan? Ko tau tak muka buku tu dah kena block kat ofis aku? Kerana pengalamanlah kita menjadi diri kita hari ini. Itu pun kalau yang belajar daripada pengalaman lepas. Kalau dia tak belajar makanya kelmarin ke semalam ke esok ke lusa ke dia tetap sama dan serupa. Tiada perubahan.

Salah ke orang yang ada pengalaman nak menasihatkan orang yang tiada pengalaman? Sudah tentulah tak salah kan. Apa lagi situasi tu berkenaan dengan duit. Melibatkan duit yang berpuluh ribu ringgit. Siapa yang nak rugi? Siapa yang tak nak untung? Tapi biarlah berpada dan masuk dek akal. Kalau sampai menyusahkan diri sendiri agak-agak berbaloi tak? Risikonya terlalu besar. Hal macam ni kita bukan kena fikir 2-3 kali tapi 8983 juta kali. Jangan sampai kita terkena. Terjatuh dan tersungkur.

Bukan senang nak jadi senang.

0 comments: