Nuffnang Ads

Thursday, May 28, 2009

Mutiara Kata

Tuanku Abdul Rahman Putra Al-Haj
(1957 - 1970)

"Merdeka itu bukanlah suatu benda yang mudah boleh didapat, melainkan ialah dikehendaki untuk mendapatkannya itu iaitu pengorbanan yang sebenar pengorbanan.."


Tun Abdul Razak Dato' Hussein
(1970 - 1976)

"Marilah kita membanggakan Negara kita dan sentiasa berjaga-jaga supaya tidak dipengaruhi oleh fahaman kebangsaan yang sempit.."


Tun Hussein Onn
(1976 - 1981)

"Masa depan ekonomi negara tidak akan membawa apa-apa makna jika keselamatan tidak terjamin, keselamatan adalah teras keutuhan ekonomi dan kestabilan politik."


Tun Dr Mahathir Mohamad
(1982 - 2003)

"Kita mesti giat serta kemampuan untuk menjadikan diri kita sebagai rakyat yang cintakan negara dengan segala pengorbanan dicurahkan bagi kebahagiaan negara dan masa depannya. Biarlah setiap Hari Kebangsaan kita mencatit kejayaan yang bole dibanggakan terhadap Malaysia yang kita sayangi ini."


Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi
(2003 - 2009)

"Marilah kita bersama-sama menilai erti kemerdekaan dengan cara yang berbeza, supaya kita dapat menghayati nilai kebebasan yang dikecapi."



Mengenang sejarah kemerdekaan..?

"...bukan kecil tugas kita meneruskan perjuangan..."

Tuesday, May 26, 2009

Sekeras hati yang lembut..


Bermula smlm 25hb Mei, hati aku jadi keras sgt. Sekeras batu. Nak tulis sekeras kerikil tp mcm tajuk drama plak. Takpe. Sekeras batu pun ok jgk. Knp? Aku tak tau knp. Semuanya kerana hal ptg smlm. Bila perasaan aku diperlekehkan. Hati aku dipijak-pijak sesuka hati. Seolah-olah aku dipandang rendah. Hati? Terluka. Kecil hati. Menangis. Punca? Tak perlu diberitahu di sini. Haihhh knp la aku begitu sensitif sejak akhir-akhir ni. Aku yg sensitif atau org lain yg tidak peka? Soalan itu aku jwb dgn senyuman sinis. Senyuman yg menggambarkan betapa dlmnya luka yg tersimpan. Menahan tangis. Duka itu terlindung di sebalik senyuman yg lahir. Ianya terhenti di situ. Cukup. Setakat itu.

Aku berkeras utk tidak mempedulikan handphone yg ada di dlm laci. Bkn setakat tidak mempedulikan. Tp aku tutup terus. Pesanan aku sampaikan pd yg penting. Cari aku di nombor yg satu lg bila perlu. Selain dr itu? Hanya seorang dua yg tahu. Dan dia la yg menghabiskan kredit dan bateri hp aku. Melayan berborak dr pg sampai ke ptg. Rajin sungguh beliau mendengar aku membebel dan aku juga terlalu penat menjawab stp soalan yg wajib ada dlm stp sms yg dikirim. Sudahnya aku mrh dia. 'Bole tak ko simpan je soalan2 ko tu? Nnt jumpa ko tanya la.. Aku dah penat nak jwb ni..' Heheheh. Ntah pape ntah. Ketawa saja membaca sms beliau. Sengal jgk bdk ni. Terima kasihla ye sbb nak kwn dgn aku. ;)

Mujur masih ada yg mahu memberikan aku senyuman. Kalau tidak? Bole jd gila dgn mslh yg ada. Knp semuanya membisu? Knp semuanya tak bersuara? Aku ni dlm dunia atau di dlm mimpi? Nak sebut alam yg satu lg tp tak baik. Aku selalu doa aku dipanjangkan usia. Hehe. Amin.
Pelikla. Dorg tu lahir mmg takde perasaan ke? Mmg takde hati perut? Sampai hati btul nak menyakitkan hati org lain.

Tiba-tiba aku termenung kejap. Apa salah aku agaknya? Knp aku tak dipedulikan langsung? Aku ada buat salah ke? Kejamnya dunia ni! Dunia mmg kejam! Manusia pun sama jgk kejam! Sume2 la kejam! Takde yg tak kejam melainkan kejam belaka! (emotional sgt ni..aku tak peduli..!) Mcm2 perangai manusia yg ada dlm hidup aku skrg ni. Yg takde perasaan. Yg senyap tiba2. Yg emo tak bertempat mcm bdk2 kecik tak cukup umur! Bosanla. Perangai ntah pape. Malas aku nak komen byk. Suka hati mereka la.

Monday, May 25, 2009

Lelaki!

Aku copy? Mmg pun. Apa saja yg bole menjadi panduan atau ilmu lbh elok utk dikongsi. Utk pengetahuan dan pengajaran. Hmmm.

CIRI-CIRI LELAKI YANG MENJADI IDAMAN KAUM PEREMPUAN
1. LELAKI YANG PRIHATIN

Iaitu mendengar dengan teliti apa yang kami cakap bukan dengar dengan telinga yang kembang aje..dan bukan masuk telinga kiri keluar telinga kanan; sebab cara mendengar begitulah yang biasanya mendorong kaum perempuan jadi membebel, bila dah membebel, panjanglah ceritanya, lepas tu pandai pulak nak menuduh yg pempuan ni merepek la mengarut la apela..pastu ckp serabut dgn kita..kesalahan sendiri tak perasan..
2. LELAKI YANG MENJADI PENAWAR

Iaitu yang rajin dan pandai memberikan kata-kata keramat untuk jadi penawar hati kami; walaupun kurang rupa; tidak mengapa, yang penting kaum perempuan ni sentiasa menghadapi kemungkinan untuk ditimpa sakit dari sakit mata sampai sakit jiwa raga jadi, hatinya amat perlu dijaga; dan hanya kata-kata manis lagi betul susunan nahunya yang datang dari mulut lelaki akan menjadi penawar segala bisa.
3. LELAKI YANG MEMBERI KEBEBASAN SEWAJARNYA

Kebebasan tu bukan kebebasan yang melanggar batas-batas hukum, tapi memberi kebebasan yang berupa hak. Contohnya bila berada di dalam kedai perabot, kaum perempuan berhak untuk mengangkut sebanyak mana barangan yang dikehendaki, kecuali tokey kedai tu. Lelaki cuma perlu senyum saja. Jika hendak melarang pun, gunakanlah suara selembut bayu.
4. LELAKI YANG BERHATI-HATI

Iaitu berhati-hati dan tidak mudah-mudah saja untuk mengeluarkan kritikan terutama tentang masakan kami. Sebab? Ketahuilah ye.. Apabila kaum perempuan itu memasak, mereka bukanlah memasak untuk dikritik atau dikomen itu ini, kalau mereka maukan begitu, tentulah mereka memasuki peraduan masakan. Jadi biarkanlah mereka sendiri yang mengaku makanan itu tak sedap. Lain daripada itu, sedap tak sedap.. Makan jerla...!!!
5. LELAKI YANG WANGI

Ini adalah seimbang dengan fitrah kaum perempuan yang memang dicipta sebagai makhluk yang cenderung kepada kecantikan dan kebersihan. Oleh itu, kaum lelaki wajar memberi perhatian akan perkara ini. Jagalah fizikal anda, elakkan B.O; apalagi yang kuku berkarat dan selekeh macam pelarian tak cukup kaki. Kalau nak markah lebih tinggi, kenakan wangi-wangian selalu, mandi dan berendamlah dalam botol minyak wangi. ;P
6. LELAKI YANG PEMURAH

Dalam erti kata yang lain, lelaki yang pemurah adalah yang sentiasa rela dan redha menyerahkan wang ke tangan perempuan. Bukan untuk dikuasai, tapi inilah cara paling baik untuk kaum perempuan, terutamanya kaum isteri untuk mengawal asap rokok yang disedut suami. Paling penting langkahnya pun tidaklah terlalu panjang dan matanya pun tidaklah terlalu liar untuk memandang perempuan-perempuan lain.
7. LELAKI YANG TIDAK KISAH

Iaitu lelaki yang tidak ambil kisah sangat samada kaum perempuan ni nak memasak ke, nak membasuh ke, nak mengemas atau pun tidak bila di rumah tu. Malah, lelaki yang masuk dalam kategori lelaki tidak kisah ini adalah kaum lelaki yang memberi kelonggaran sepenuhnya kepada isterinya untuk menjadikan kedai makan sebagai dapur nombor dua mereka. Itulah yang menjadi idaman ramai wanita tu..!!
8. LELAKI YANG MEMBERI SOKONGAN PADU

Inilah ciri-ciri lelaki yang amat diidamkan perempuan. Sokongan padu mereka adalah sokongan padu yang amat padat kepada kaum perempuan untuk memanjangkan masa-masa bersidang mereka dengan teman-teman atau jiran tetangga. Apabila mereka mula bersidang, lelaki yang menyokong dengan sepenuh hati tidak sesekali akan bertindak tegas atau mengacau biarpun perut mereka waktu itu sudah berkeroncong; mereka pandai membawa diri dan perut sendiri tanpa perlu menyusahkan isteri. Sungguh bertuah siapa yang memiliki dia kan...!!
9. LELAKI YANG CINTAKAN KEDAMAIAN

Apabila seseorang lelaki itu bersifat cintakan damai, maka tenanglah hidup mereka bersama wanita pilihan. Contohnya, tidaklah lagi akan kedengaran perbalahan atau undian balik kampung siapa di musim-musim raya. Lelaki begini amat memahami dan sedar bahawa isterinya telah bertungkus-lumus menjaga anak dan jaga rumah jadi, sentiasa balik kampung isteri adalah hadiah terbaik. Cukuplah setengah hari setahun aje balik kampung sendiri; daripada tak balik langsung dan daripada bergaduh beramuk...lebih baik...beralah kan..
10. LELAKI YANG MENYERAHKAN KUASA VETONYA

Inilah ciri lelaki yang menjadi buruan kaum perempuan. Jika mereka sanggup menyerahkan kuasa veto ke tangan wanita, mereka akan menjadi lebih macho dan hensem daripada Brad Pitt atau Nicholas Cage di mata wanita. Kuasa Veto yang diserahkan itu adalah kuasa veto untuk menentukan samada lelaki yang jadi suami mereka tu boleh pasang 2,3,4 atau tidak. Selain itu wanita juga diberi kuasa veto untuk menentukan siapa kawan-kawan suami mereka; ini untuk pastikan suami tak terikut-ikut perangai yang tak elok. Dengan kuasa veto ini juga beerti kita, kaum wanita berhak sepenuhnya untuk meminta kaum lelaki membuat karangan bertajuk "BILA DAN DI MANA SAYA BERADA HARI INI" setiap kali mereka berhadapan dengan isteri, tunangan atau kekasih mereka.
"SESUNGGUHNYA..LIDAH WANITA ITU AKAN MENJADI SEMAKIN TAJAM APABILA LIDAH LELAKI MENJADI SEMAKIN BERCABANG!!!"

Cemburu Wanita

Memahami Kecemburuan Seorang Wanita

Kebanyakan lelaki berkata mereka tidak faham apa sebenarnya yang dimahukan oleh wanita yang cemburu. Menurut mereka, walau apa sekalipun yang mereka buat, isteri mereka yang cemburu tetap juga cemburu. Ditinjau daripada satu sudut, cemburu ialah manifestasi hilangnya rasa selamat dari dalam hati si pencemburu. Hilangnya rasa selamat bukan hanya menimbulkan cemburu, tetapi juga menghilangkan rasa kepuasan.

Menurut pakar-pakar pikologi perhubungan, bagi seseorang wanita, apabila dia berkahwin, dia mendapat kepuasan daripada dua sumber. Sumber kepuasan wanita yang pertama ialah tingkah-laku suaminya kepadanya. Dalam erti kata yang lain, dia mendapat kepuasan daripada cara-cara suaminya melayan dirinya. Setiap kali suaminya melayan dia dengan cara yang positif, maka wanita berasa sangat puas. Sebagai contoh, perbuatan membantu isteri membasuh pinggan lepas makan adalah tingkah-laku positif. Setiap kali si suami membasuh pinggan selepas makan, maka si isteri berasa sangat puas. Ini bermakna, untuk memuaskan hati isteri, lelaki digalakkan membuat banyak perkara-perkara yang positif.

Sumber kepuasan wanita yang kedua datang daripada makna yang diberikan olehnya ke atas tingkah-laku suaminya. Mana-mana perbuatan lelaki yang diberi makna dan nilai tinggi oleh wanita mecipta rasa kepuasan yang tinggi kepada wanita. Hasilnya, setiap kali seseorang suami melakukan perbuatan-perbuatan begitu, maka isterinya berasa sangat puas. Sebagai contoh, perbuatan lelaki memuji masakan isterinya diberi makna dan yang tinggi oleh si isteri. Setiap kali seseorang suami memuji masakan isterinya, maka isterinya berasa sangat puas. Ini bermakna lelaki perlu mengetahui pelbagai tingkah-laku suami yang diberi makna dan nilai tinggi oleh isterinya, dan mereka digalakkan banyak menunjukkan tingkah-laku jenis itu kepada isteri.

Suami-suami melakukan berbagai-bagai perkara. Setiap perkara yang dilakukannya diberi makna dan nilai oleh isterinya. Apabila perkara itu diberi nilai tinggi, setiap kali si suami melakukan perkara itu ke atas diri si isteri, maka si isteri mengecapi rasa puas yang sangat tinggi. Begitu juga yang sebaliknya. Setiap kali suami melakukan perkara-perkara yang diberi nilai rendah oleh isterinya, maka si isteri akan berasa amat tidak puas. Sebagai contoh, perbuatan balik lambat diberi nilai yang amat rendah oleh wanita, maka setiap kali lelaki balik lambat, isterinya akan berasa amat tidak puas.

Tetapi lelaki ingin tahu, bagaimanakah wanita memberikan nilai tinggi ataupun nilai rendah ke atas perbuatan dan tingkah-laku suami? Beginilah cara wanita memberikan makna dan nilai ke atas tingkah-laku suami mereka. Sebahagian daripada apa yang dilakukan oleh lelaki, mereka hanya melakukan perkara itu dengan isteri sahaja. Sebahagiannya pula mereka tidak pernah melakukannya dengan isteri. Manakala ada pula perkara-perkara yang mereka lakukan baik dengan isteri mahupun dengan orang-orang lain. Berikut ialah kriteria yang digunakan oleh wanita untuk memberikan nilai tinggi ataupun rendah ke atas tiap-tiap tingkah-laku suami:

1. Eksklusif dengan isteri
Bagi wanita, tingkah-laku suaminya yang bersifat eksklusif, iaitu ia hanya dilakukan oleh si suami dengan si isteri seorang sahaja, diberi nilai yang amat tinggi oleh wanita. Contoh perbuatan eksklusif yang dilakukan oleh lelaki dengan isterinya sahaja ialah seks. Jadi, semua tingkah-laku seksual si suami diberi nilai yang sangat tinggi oleh isteri selagi tingkah-laku seksual itu hanya dilakukan oleh si suami dengan si isteri sahaja. Tingkah-laku seksual termasuklah semua perbuatan yang mengiringi nafsu seks, dengan persetubuhan sebagai perbuatan yang paling tinggi nilainya. Itulah sebabnya setiap kali suaminya melakukan perbuatan-perbuatan seksual ke atas si isteri, maka si isteri mengecapi kepuasan yang sangat tinggi.
Kajian pakar-pakar mendapati lain-lain perbuatan lelaki yang dianggap eksklusif oleh wanita ialah:

a. Bercakap-cakap dan berbual-bual mesra lama-lama
Ramai lelaki menyangka mereka boleh melakukan perbuatan ini dengan wanita-wanita yang menjadi rakan-rakan rapat mereka dan lelaki menganggap perbuatan itu tidak patut menimbulkan rasa curiga di hati isteri mereka. Tetapi, bagi wanita perbuatan ini hanya boleh dilakukan oleh lelaki dengan isterinya sahaja, tidak boleh dengan mana-mana wanita lain. Itulah sebabnya wanita berasa cemburu yang kuat apabila suaminya menghabiskan waktu yang panjang bercakap-cakap dan berbual-bual mesra dengan wanita lain, tanpa mengira siapa wanita itu kepada suaminya.

b. Usik-mengusik, bergurau senda dan bergelak ketawa
Bagi wanita perbuatan ini juga hanya boleh dilakukan oleh lelaki dengan isterinya sahaja, tidak boleh dengan mana-mana wanita lain. Itulah sebabnya perbuatan ini juga menimbulkan perasaan cemburu yang amat kuat di hati wanita.

c. Mencurahkan masalah peribadi
Bagi wanita, suaminya tidak patut mencurahkan perasaan dan masalah peribadinya kepada wanita lain kecuali dirinya. Oleh yang demikian perbuatan ini juga menimbulkan perasaan cemburu yang amat kuat.
Apabila lelaki melakukan tingkah-laku yang sepatutnya sangat eksklusif itu dengan wanita lain, nilai tingkah-laku itu jatuh menjunam-junam di mata si isteri. Kepada si isteri, kini tingkah-laku itu tidak lagi membawa makna dan kepuasan yang sama seperti dulu. Itulah sebabnya, sebarang tingkah-laku seksual suaminya yang menyebabkan perbuatan itu kini tidak lagi ekslusif dengan dirinya seorang, ia menimbulkan reaksi cemburu yang sangat kuat daripada isteri.

2. Eksklusif tanpa isteri
Lelaki juga melakukan pelbagai perkara dengan orang-orang lain tetapi tidak pernah dengan isterinya. Sebagai contoh, lelaki tidak bermain bola dengan isterinya. Tingkah-laku suami yang tidak pernah dibuat dengan isterinya diberikan nilai yang rendah oleh si isteri. Jadi, perbuatan suaminya bermain bola dengan lelaki-lelaki lain tidak menimbulkan cemburu isterinya.

3. Inklusif
Ada kalanya lelaki melakukan perbuatan-perbuatan baik dengan isterinya, mahupun dengan orang-orang lain. Sebagai contoh ialah perbuatan makan. Perbuatan makan dilakukan oleh lelaki baik dengan isterinya dan juga dengan orang-orang lain. Perbuatan jenis ini diberi nilai yang sederhana tingginya. Setiap kali si suami makan bersama isterinya, si isteri berasa sederhana puas. Jadi perbuatan suaminya duduk makan semeja dengan rakan-rakan wanita sekerjanya menimbulkan reaksi cemburu yang sederhana kuatnya.

Inilah asas kepada rasa kepuasan seorang isteri. Apabila tingkah-laku yang dulu eksklusif dengan dirinya, kini dilakukan juga oleh suaminya dengan wanita lain, maka nilai tingkah-laku itu turun, ataupun hilang sama sekali. Akibatnya, tingkah-laku suaminya itu tidak lagi memberi kepuasan kepadanya. Sebagai contoh, jikalau suaminya menciumnya, dia berasa sangat puas kerana perbuatan itu adalah eksklusif. Apabila suaminya juga mencium wanita lain, dia akan berasa sangat cemburu. Akibatnya, apabila suaminya mencium dia, ciuman suaminya itu tidak lagi memuaskannya.
SUSAH SANGATKAH KAMU UTK MEMAHAMI WANITA WAHAI LELAKI???

Keluar bandar

Wuuuu malasnye nak taip. Bole tak tlg taipkan? Ngeee~~

Ari ni 1st day masuk keje lps dah smgu tak masuk ofis. Bestnye! 15hb ari tu aku pegi outstation ke pahang. Mula-mula tu plan nak pegi terengganu sekali tp tak jd plak. Heheheh knp? Sbb pahang lg best. Knp? Hihihi sbb pahang ada dia. ;P.. So decide utk stay kat pahang jerla..

1st show 16hb Mei kat area sg isap perdana. Ramai jgkla. Mcm biasa aku kenala agihkan borang kaji selidik. Dah half show baru aku edar sbb kalau bg awal-awal mana la dorg fhm lg apa yg ada dlm show tu. Utk 1st show ni ada benda yg tak best jd. Huh memendam lg aku mlm tu. Tp takpela buat bodo je suda. Mula-mula tak tau nak stay dgn sape tp akhirnya dtgla si polan 3 org tu maka aku telah dijemput utk satu bilik dgn dorg. Yahoo! Kitorg stay kat hotel murah-murah je. Janji bersih dan selesa. 2nd show 17hb Mei plak kat felda sg lepar. Gile jauh! Dkt 3 jam baru sampai. Kejam btul buat tmpt show jauh-jauh mcmni. Pening kepala aku naik bas jauh-jauh mcmtu. Nasib baik aku beli jeruk byk gile. Heheheh. Dahla nak pegi tu tertinggal bas pastu kitorg pun kejar. Dah kejar tu bole plak terlajak. Dgn pantas kitorg buat u-turn pastu u-turn lg sekali pastu parking keta kat shell pastu larik naik bas. Hahah kelakar. Mcm sengal je kitorg berempat time tu. Empat org anak dara dlm satu keta? Just imagine mcmana kecohnya at that time. Mmg kenangan yg best. Kg felda sg lepar ni best sbb ramai org. Mat bangla la paling excited sekali dok kat dpn pentas. Pastu bila lagu Koi Mil Gya kuar bkn main kecoh lg bersorak tepuk tangan. Rindu Bangladesh la tu. Hihihihihi. Tp malangnya show yg paling ramai org ni tak dpt nak diteruskan sbb hujan lebat tiba-tiba turun. Teramat la lebatnya. Show terpaksa dipendekkan dan dihentikan serta merta. Kalau diteruskan kang nnt abisla pemuzik kat pentas tu keras kena karen. Frust? Mmg dan sangat frust. Tp nak buat mcmana. Tu kuasa Tuhan. Esoknya bgn awal sbb nak check out pegi hotel lain. Heheheh travel jln2 nak rasa sume hotel kat kuantan tu. Hikhikhik.

3rd show 19hb Mei kat kg panching. Ramaila jgk tp tak seramai felda sg lepar. Kat sini pun ok sbb aku dok kat bwh khemah. Nmpk jelas. Heheheh. Sekali ada lagu Gelora la plak. Terus aku record tanpa rasa ragu. Wuuu bestnye. Kat sini org siap panjat-panjat pagar dok atas tembok. Budak-budak yg tgk pun sporting. Abis dikejarnya artis masa dorg nyanyi kat bwh tu. Seronok tgk budak-budak tu excited. Yela walaupun artis tu tak popular tp bkn selalu ada show mcmni kat kg dorg. Janji hiburan mesti dorg suka.

Show ke 4 20hb Mei plak kat kg merchong. Kat tepi jalan pekan - rompin. Heheh saje je state nama jalan tu ;). Sampai-sampai tu terus pegi minum kat tepi jln. Lama tggu pastu tiba-tiba ada satu keta satria lalu pastu dia benti. Heheheheh yeayy! Dpt jumpa tp tak lama pun. Cedey :(. Show kat sini pun not bad jgk kuantiti yg dtg. Teruja sungguh mereka. Aku pun teruja. Dok bwh khemah lg. Pemandangan mata yg sgt best dan best dan best dan best.

Hmmm sampai show ke 4 je aku dpt tgk. Esoknya aku blk naik van dgn 4 org artis lain yg kena blk KL utk show pengisahan. Lps show tu nnt dorg akan rushing blk pahang semula. Sian dorg penat. Patutnya aku blk hari rabu tu tp tak jd sbb ada mslh yg tak dpt dielakkan. Punyala beria dah sedih-sedih babai pahang, dah check out, dah nak masuk highway. Tiba-tiba kena patah blk. Haihhh kena la check in blk tp kat hotel lain plak. Lg best dr hotel kedua tu.

Nak dijdkan cite mlm show ke 4 tu aku tiba-tiba sakit perut. Mmg teruk gile sakit dia. Terbaring la aku kat kerusi tu dan kak nani terpaksa la mengalah dgn rela utk duduk kat tmpt lain. Syg jgk dia dgn aku. Sampai hotel pun still tak ok2 lg. Dpt mkn nasik pastu mkn ubat terus aku tido. Esoknya kemas-kemas baju blk semula ke KL dgn hati yg sgt berat. Wuuuu cedey~~

Dan skrg? Aku kat ofis blk buat keje-keje yg terbengkalai selama semgu ketiadaan aku. Hah mmg best! Meja punyala bersepah. Surat-surat byk nak mntk cop. Tp takpe. Aku ceria. Tak taula knp tp aku happy sgt. Dr td senyum jer. Terima kasih Tuhan. Pelangi yg dianugerahkan selepas mendung dan hujan yg berlalu sgt2 membahagiakan diri. Walaupun aku tahu mungkin hanya utk sementara. :)

Empat Segi

Tawar hati
Sepenuh masamu
Tercurah hanya pada dia
Aku yang memandang
Kau biar sepi

Tawar hati
Kau bijak bermain kata
Memanipulasi hati dan diri
Yang keliru dan rindu

Tawar hati
Kau sudah punya dia
Lalu untuk apa lagi
Terus bermain hati denganku

Tawar hati
Mungkin itu yang perlu
Menjauh dan membawa pergi
Hati yang pernah
Kau curi dulu
Jiwa yang pernah
Kau belai malu

Agar aku tak terus keliru
Agar aku tak terbahagi rindu
Agar aku berpegang satu
Setia padanya
Dan melupakanmu...

Thursday, May 14, 2009

Blur~~

Assalamualaikum..

Hari ni cikjin bgn lmbt. Consider awal tp dikira lmbt sbb cikjin kan keje jauh. Sepatutnya cikjin bgn pkl 5.30 tp cikjin bgn pkl 6. Dahla cikjin tetido kat ruang tamu. Yg pelik tu langsung tak terjaga. Dgn tido atas sofanya. Lampu terang benderang plak tu tp bole tak sedar langsung. Isk penat btul cikjin ni. Mula-mula tu dah terbangun pkl 5 tp cikjin pegi smbg tido blk dlm bilik. Spoil btulla. Cikjin lupa yg cikjin tak iron baju lg. Sekali bgn tido tgk jam dah pkl 6. Masa tu baru teringat yg baju tak prepare lg. Kelam kabut! Sudahnya dkt pkl 7 baru kuar umah. Masuk federal dah 7 lbh. Bosan giler ngadap jalan jem! Kat traffic light jln raja laut tu bdk ofis tel tanya kat mana. Sume pelik knp tak sampai2 ofis lg. Haha kelakar plak. Dorg ckp takutla kalau jd pape. Kot tayar pancit ke, tak sihat ke. Jahat2 dorg ni baik jgk amik berat kat 'bunga sekuntum' tgkt 11 timur ni. Huhuhu. Sampai ofis pkl 8 lbh! Buat muka selambe jerla. Heheheheh.

Sudahnya? Cikjin agak blur hari ni. Haihhhhh....

Ari ni exam jabatan kat tgkt 15. Sape je yg ade ek. Ramaila jgk. Seronok je jumpa dorg. Lunch pun sama2 td. Aku jela yg tot tet tot tet. Happy bila kwn2 dtg tmpt keje kite. Bkn senang nak dpt kumpul blk ramai2 mcmtu. Esok pun dorg ada jgk. Tp cikjin ingat nak cuti. Isi jerla borang dulu. Tak sure lg nak cuti ke tak sbnrnya. Standby je. Nak kena sorok borang ni. Ingat nak buat cuti kecemasan la sbb ni dah pkl bape. Mana sempat nak mntk sign. Dorg sume tgh meeting. Nnt mesti cikjin kena mrh sbb buat last minute. Heheheh. Hmm tu pun kalau nak cuti la. Kalau tak dtg jela mcm biasa.

Ptg ni pegi angkasapuri. Ada preview group mana ntah. Nak jgk tgk sesekali. Best gak kdg2 tu. Tp mmg best pun sbnrnya. Sbb kita antara org pengurusan. So bole tgk sambil goyang kaki tanpa memikirkan apa komen bos atau apa yg bos nak mrh ke ape. Kita bole komplen bole kritik apa yg patut dan perlu. Huhu. Seronoknye! Seronoknye! Sejak akhir2 ni cikjin rasa bahagia sgt. Walaupun tak selalu tp ada jgkla dgr apa yg dah jarang cikjin dgr sblm ni. Syukur. Adala jgk drpd takde kan? Ihiksss. ;)

Monday, May 11, 2009

Nokia E66

Handphone siapa??? Heheheheheheheheheheheheheheheheheheh......

Friday, May 8, 2009

Lagu

Cakk! Weee~~ Aku dah ubah lagu dlm playlist aku. Knp? Sbb lagu-lagu tu mcm dah takde makna lg. Bila dgr bkn lg membahagiakan tp cuma makin menyedihkan. So aku dah update playlist aku dgn lagu-lagu yg walau dgr beratus-ratus kali pun ttp best. Ttp menjadi pujaan hati. Lagu yg selalu aku nyanyi bila stress. Bila aku stress? Adala masa dia. Aku nak cite 4 lagu pertama tu mmg lagu-lagu favourite aku. Hmm sape yg tak suka lagu P.Ramlee ngan Saloma kan? Semuanya best. Lagu yg ke 5 tu pun favourite jgk. Sbnrnya lagu tu lagu dah lama. Aku siap cari kat youtube pastu post kat friendster aku. Masa tu time aku keje kat unisel lg. Kalau tak silap masa tu tahun 2007. Tp lagu tu baru-baru ni je famous. Elehhh lmbt btul korg ni update dgn lagu tu. Lagu tu aku dah bosan dah dgr hari-hari time keje dulu. Eheh eksen plak. Lagu tu tajuk dia Kekasih Yang Tak Dianggap. Tajuk mmg sentap la. Jd kekasih tp mcm tak dianggap. Mcm takde kekasih ke? Atau kita ni atas nama je jd kekasih tp tak rasa mcmtu pun. Haihhhh. Tgk jerla lirik dia ni.

aku mentari... tapi tak menghangatkanmu...
aku pelangi... tak memberi warna dihidupmu...
aku sang bulan... tak menerangi malammu..
akulah bintang... yang hilang ditelan kegelapan...
selalu... itu yang kau ucapkan padaku...
sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba mengalah...
menahan setiap amarah...

aku sang bulan... tak menerangi malammu..
akulah bintang... yang hilang ditelan kegelapan...
sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba mengalah...
menahan setiap amarah...

sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba bersabar...
ku yakin kau kan berubah...
p/s : masalahnya skrg ni bole berubah ker???

Dah takde!

Dlm entry sblm2 ni cikjin ada cite psl keta cikjin kena langgar dgn org itam sampai patah side mirror. Smgu cikjin 'patah kaki' sbb tak berani sgt nak kuar bwk keta. Bahaya tau bwk keta takde side mirror tu. Selain drpd cikjin diarahkan utk menjalani perintah berkurung, cikjin sndr yg tanak kuar sgt apa lg time mlm. Tu pun ssh sbb pg2 cikjin pegi keje kan still gelap lg. 100% bergantung kpd cermin pndg blkg jer. Tak pun seksanya cikjin tertoleh-toleh kalau nak kuar simpang ke ape. Tawakal jerla drive keta tu dlm tempoh ketiadaan side mirror. Ptg sblm repair side mirror tu cikjin larik kuar umah jap amik gamba. Kenangan la konon. Kenangan yg menyakitkan hati! Tp sbnrnya mmg nak amik gamba pun. Nak letak kat blog. Heheheh. So,here the pictures.

Terluka hati ini melihatnya!
(eh2 kantoi plak ada byg2 cikjin..wahahahah..comot giler pakai baju kelawar jer kuar umah..)



Huwaaaaaaaaaa..........


Kat tingkap keta pun ada scratch jgk.. :'(
(sibuk ar keta org sblh umah ni pun nak jgk masuk dlm gamba..)


Isk isk.. Sob sob..
(sian baby blue cikjin..)

Si Cantik


ARAB SAUDI ANJUR RATU CANTIK MORAL


Bagus! Bagus pd wanita dan tersangatla bagus utk lelaki. Satu benda yg menarik kat sini adalah pertandingan ni pasti takkan ada yg seksi-seksi. Takkan ada yg dedah sana dedah sini. Dan takkan ada yg pakai bikini. Para lelaki jgn nak berangan! Lupakan jerla. Sama-sama la kita semua menjaga mata kita ok.

Knp aku ckp bagus? Sbb mereka tak menilai para peserta melalui kecantikan luaran semata-mata. Ianya tidak memandang pd tubuh dan wajah sahaja. Nama pun ratu cantik moral. Apa yg aku tau semua peserta diwajibkan memakai purdah dan pemenang akan dipilih berdasarkan sikap yg ditunjukkan kpd ibu bapa masing-masing. Selain itu jgk pertandingan ini turut menilai komitmen peserta terhadap nilai-nilai Islam. Markah pulak akan diberikan mengikut cara mereka melayan dan bergaul dgn ibu bapa masing-masing.

Kesimpulannya kat sini dia takkan tgk org tu cantik ke tak. Tp yg penting adalah hati, sikap dan sifat. Kecantikan dalaman yg dinilai dan bknnya luaran. Bagus kan? Tak mcm pertandingan ratu cantik yg lain. Yg luar yg ditgk. Yg dlm tu tak kira hitam ke jahat ke ape ke tak dipndg pun. Yg penting body mantap muka cun. Cantek ker mcmtu? Tu bkn cantek. Kdg-kdg manusia ni lupa yg luaran tu lbh mudah sirna drpd dalaman. Kita ni makin lama makin tua. Tak cantik selama-lamanya. Tp cuba kalau kita cantik dalaman? Sampai bila2 la kita ttp akan kelihatan cantik, muda, cantik, muda dan cantik dan muda.

Apa yg aku nak cite sbnrnya bkn psl ratu cantik je. Bila aku baca artikel tu aku terfikir satu benda. Mcmana kalau pertandingan tu dibuat kat negara kita ni? Aku rasa sure ramai yg fail. Satunya sbb wanita-wanita kat negara kita ni kebanyakannya lbh pentingkan kecantikan luaran. Sbb tu ramai yg sggp operate sana sini. Pakai mcm2 hanya utk nmpk cantik. Tu blum kira yg 'dia cucuk tang sana dia cucuk tang sini'. Cantek ker??? Tak pun! Serius. Dua tiga rius. Kesanggupan manusia utk buat apa je demi memenuhi kehendak dan nafsu sndr mmg ssh nak dijangka. Kdg-kdg mcm tak munasabah plak. Sggp itu utk cantik sggp ini utk nmpk muda sggp begitu utk lawa sggp begini utk cun. Kesan dia plak bkn semuanya ok. Ada yg makin buruk, makin kedut, makin huduh dan lbh menyedihkan lg ada yg sampai meninggal dunia. Semuanya kerana terlalu mengejar kecantikan luaran kan?

Kedua, syarat-syarat utk menang adalah dgn menilai cara peserta bergaul dan melayan ibu bapa. Kita sndr tau mcmana sikap, perangai, karenah dan ragam remaja zaman skrg ni. Yg tak hormat ibu bapa, yg kurang ajar, yg biadap, yg begitu, yg begini. Yg sggp pkl ibu bapa pun ada. Yg bunuh? Dah tak mustahil dah skrg ni. Tak kira lelaki atau perempuan dan sama berani. Itula cerita-cerita yg aku baca kat suratkhabar. Yg baik, hormat dan sygkan ibu bapa tu masih byk lg tp cerita negatif lg byk menghiasi ruang kehidupan kita skrg ni. Satu situasi yg sgt mengecewakan kan?

Komen MsGaijin : Cantikkan diri kita luaran dan dalaman.

Terima Kasih

Ucapan terima kasih ni ditujukan utk kwn aku yg bernama Naz. Ari tu aku dah ckp dgn dia yg aku akan post entry khas utk dia. Khas utk ucapkan terima kasih dan setinggi-tinggi (ayat bodek) penghargaan hanya utk dia jer. Naz, ko tau kan akak ucap terima kasih tu utk ape? ;) Semoga hidupmu sentiasa dilindungi dan dirahmati Allah hendaknya. Dan aku juga mendoakan semoga ko bahagia disamping "Atuk K" (bkn Datuk..ko jgn perasan ar Naz..) dan juga semoga ko akan cpt2 kawin walaupun aku tau ko akan melangkah bendul diri ini (sungguh durjana ko Naz..giler tak sabar nak kawin..) Giler ah ayat ngampu aku ni. Mmg tak mampu ko Naz. Hanya aku yg mampu ngampu.

Tp kat sini aku ttp nak listkan antara sebab-sebab knp kah aku harus berterima kasih kpd beliau. Terlalu byk rasanya budi beliau yg aku mmg tanak balas. Sbb org tua kata kan Naz tak baik tau kalau kita dah tlg org pastu kita mntk balasan. Aku tanak ajar ko mcmtu. Sbb ape kita ni kalau tlg org kena ikhlas. Tak baik tau mengharap balasan. Dgr ye ckp kakak ni. Jgn melawan.

Naz, terima kasih sbb :

1. Tiap-tiap bulan tolong bayarkan bil Astro umah akak.

2. Tiap-tiap bulan tolong bayarkan bil letrik umah akak.

3. Kdg-kdg tolong bayarkan bil air umah akak.

4. Kdg-kdg tolong bayarkan bil Celcom akak.

5. Kdg-kdg tolong itu..

6. Kdg-kdg tolong ini..

7. Kdg-kdg ko tak tolong..

8. Kdg-kdg akak pun tak tau apa yg ko tolong..

Dan yg penting sbb tolong akak repair blk layout blog akak ni. Walaupun tak sehebat mana tp ni pun dah cukup utk tidak menskemakan blog akak. Terima kasih sekalik lagik.

Akhir kata, semoga ko akan terus menolong akak di masa-masa akan datang. Dan semoga kita bertiga (masukkan la sikit nama Zaidah tu..kang kecik ati plak..wakakaka..!), Farz, Naz dan Zaidah akan terus berkawan sampai bila-bila. Walaupun korg dah ada 8 org anak. Walaupun korg dah tua kerepot pastu kulit korg berkedut-kedut. Walaupun korg masa tu dah bongkok pastu jln pun terketar-ketar pastu jln pakai tongkat. Walaupun korg masa tu dah nyanyuk pastu 24jam pakai pampers. Dan walaupun sampai kita dah takde lg dlm dunia ni. Kita tetap akan berkawan. SAMPAI SYURGA KU CINTAMU.

p/s: aku tau korg touching, sedih, terharu baca ayat aku tu..kan? kan? kan?

Thursday, May 7, 2009

Alasan Kami

"Diakui artikel ni cikjin copy. Tp info yg sgt berguna. Utk siapa-siapa yg membaca. Silakan. Oh ye. Cikjin jgk siap boldkan lg mana-mana yg cikjin suka, suka, suka dan suka. ;)"


ALASAN WANITA BERBOHONG


1. Balas dendam

Sekiranya kamu berani mengkhianati cintanya, dia juga akan berani membalasnya. Bahkan, dia lebih hebat daripada kamu. Walaupun tindakannya itu telah diketahui, mungkin dia sengaja melakukan sedemikian. Ramai wanita mempunyai cara tersendiri saat menghadapi situasi pembohongan yang dilakukan kekasihnya. Malah, dia juga berani melakukannya dengan secara tersembunyi, tanpa pengetahuan kamu.

Komen MsGaijin : Watch out guys! I dun care for wut u did to me. Now we r talking wut i'll do for u!

2. Urutan kasih

Wanita sememangnya menginginkan dirinya dicintai dan dihargai. Apatah lagi, mengharapkan sebuah percintaan yang tiada titik noktahnya. Lebih-lebih lagi daripada insan tersayang. Mereka ingin menjadi wanita pertama di dalam hidup kamu dan bukannya, berada di tangga kedua atau berikutnya. Sekali kamu menduakan cintanya, dia akan berkali-kali mengkhianati hidup kamu.

Komen MsGaijin : I like that!

3. Kekerasan

Kini, ramai wanita semakin sedar tentang pentingnya penghargaan yang patut diterimanya. Salah satunya ialah bersikap tegas ketika pasangannya melakukan kekerasan (umumnya secara fizikal) kepadanya. Mungkin pada awalnya dia akan cuba bertahan, tetapi apabila kamu kembali mengulangi tindakan tersebut, mereka akan meninggalkan kamu tanpa sebaris nota. Mereka yakin, masih ramai lelaki di luar sana yang dapat menghargai dirinya yang jauh lebih baik daripada kamu.

Komen MsGaijin : Pengalaman itu yg mematangkan kita. Percayalah.

4. Hambar

Wanita begitu gemar hal-hal yang remeh atau kecil. Misalnya, hari ulang tahunnya, hari jadi kamu berdua atau hal-hal istimewa lainnya. Hati-hati bila kamu menganggap semua ini sebagai hal yang remeh. Apatah lagi apabila selama ini, si dia selalu mengurus hal yang melibatkan pengorbanan demi kekasihnya.

Sekiranya, kamu tidak pernah sesekali menghargai apa yang dia lakukan untuk kamu dan mengabaikan hal-hal yang dianggapnya penting, bersiap sedialah menghadapi pertengkaran yang hebat.

Komen MsGaijin : Btul! Btul! Btul!

5. Seks

Meskipun kamu tidak memberikan perhatian yang sepenuhnya terhadap si dia, ketidakpuasan dalam urusan seks mampu memberi kesan yang mendalam terhadap perhubungan. Ingat, akibat kurangnya layanan seks, ia akan mendatangkan kesan bahaya dalam perkahwinan. Oleh itu, segeralah mencari jalan penyelesaiannya.

Komen MsGaijin : Erkk?? No comment. (Cikjin blum kawin so tak reti nak komen psl ni..)

6. Cadangan

Saat putus cinta, biasanya kaum wanita lebih cepat 'menderita' ketika menghadapi hari-hari mendatang sebelum mampu bangkit semula untuk hidup gembira.

Ini kerana, sewaktu dia mendapat petunjuk bahawa perhubungan itu tidak dapat dipertahankan lagi, mungkin dia akan mencari pengganti kamu. Jadi, sekiranya kamu benar-benar mencintainya, perbaikilah hubungan kamu dengannya segera.

Komen MsGaijin : Guys! Please alert!

7. Jejaka bermasalah

Maksudnya, terdapat banyak perkara di sekeliling kamu yang membuatkan pasangan merasakan kamu tidak diperlukan lagi. Sebabnya, selain menjalani hubungan cinta yang sudah tentunya tidak lepas daripada kekangan masalah, kamu juga harus menangani karakter kekasih yang semakin berani. Ingat, dia bersikap sedemikian disebabkan kamu yang memulakannya dahulu.

Komen MsGaijin : Hi hi bye bye la..

8. Hubungan tiada kesudahan

Kebiasaannya, saat menjalani hubungan dengan pasangan, wanita menginginkan adanya hubungan yang penuh komitmen, iaitu hubungan yang diakhiri dengan keputusan membanggakan.

Apabila sudah lama menjalin hubungan cinta, tetapi tiada keputusan untuk ke jinjang pelamin, wanita akan berfikir bahawa kamu tidak lagi menginginkan dia dalam hidupnya. Jadi, buat apa menunggu kamu dengan lebih lama?

Komen MsGaijin : Agree!

9. Bosan

Hal ini muncul disebabkan dia terperangkap dalam rutin hariannya sama ada kerja rumah mahupun hubungan yang dijalinkan itu begitu membosankan.

Baginya, jika kamu tidak memberinya perhatian yang diharapkan dan waktu kamu pula lebih banyak dihabiskan untuk urusan lain, biasanya wanita akan mencari jalan penyelesaiannya yang tersendiri. Perlu diingatkan bahawa wanita gemarkan suatu kejutan dan selalu ingin dirinya lebih istimewa.

Komen MsGaijin : Ohhh artikel ini sungguh menyeronokkan bila dibaca..!

10. Hubungan tidak diduga

Pada awalnya, dia berasa terlalu selesa saat menjalin hubungan dengan kamu. Tetapi ternyata, dia tidak menikmati kehangatan bersama dan terasa begitu terikat dengan kamu. Tidak hairanlah apabila kamu masih cuba membawanya ke sana dan ke sini, dia mula bersikap dingin kerana sudah menyerahkan seluruh perasaannya kepada insan lain.

Komen MsGaijin : Oooo penyakit ini sgt merbahaya...


KESIMPULANNYA?

Wanita berbohong bukannya disebabkan mereka tiada arah tuju atau cuba mencipta sesuatu perkara yang tidak masuk fikiran. DAN JUGA??

Kisah Kita

Comel? Cute? Sweet? Adorable? Seronok kan tgk gamba ni. Cuba ckp sape yg tak nak one happy family (mcm nama game plak..) mcmni kan? Semoga cikjin akan dpt merasai pengalaman spt di atas satu hari nnt. Bersama siapa? Bersama si dia. Amin.

Menjadi mummy yg baik adalah impian cikjin. Tak kirala walau ape sekalipun jantina anak cikjin nnt. Cikjin sbrnya sgt sukakan budak2. Tp yg baby2 jerla. Yg kecik2 tu. Bab jaga anak bg je kat cikjin sbb cikjin ada 3 org adik dan 4 org anak buah. Org lain tak berani nak mandikan baby tp cikjin sgt suka nak buat dgn tgn ni sndr. Perasaan dia lain sgt walaupun tu bkn anak cikjin. Rasa tenang dan bahagia walaupun sbnrnya geram tgk dia kecik je dan rasa mcm nak picit2!! Walaupun cikjin ni garang tp jauh dlm hati ni cikjin ttp nak jd mummy yg penyayang dan memahami anak-anak. Luaran je nmpk kasar ngan garang tp dlm hati ni lembut jer tau. Kuat nangis kuat merajuk. Heheheheh. Jd kpd bakal anak-anak (statement agak malu-malu) cikjin nnt, semoga cekal dan tabah mendapat ibu spt MsGaijin. Wahahaha!

Eh2? Main lumpat2 plak bdk tecik ni. Haaa anak cikjin esok tanak mcmni ok. Kuar umah tak pakai kasut! Hohhh degil! Pastu main pasir main tanah. Kalau nak kuar umah kena dgn mummy ngan daddy. Biar mummy yg bwk jln2. "Ye Zara? Zara nak eskem? Ape? Zara nak mainan? Lagi-lagi? Nak baju baru? Bole-bole. Lagi? Penampar tanak? Wakakaka!" Sbg ibu, cikjin akan cuba memenuhi stp permintaan anak-anak cikjin nnt. Tp yg tak keterlaluan dan tak melampau jerla. Nak layan sgt pun tak bole jgk. Nnt bdk2 cpt naik lemak. Pantang tak dpt apa yg dia nak nnt dia ngamuk. Tanak la sampai mcmtu kan. Nnt menyusahkan kita jgk. Apa lg dgn sikap si dia yg agak tegas dlm sesetengah perkara. Cikjin dah selalu kena dah. Heheheh. Tak kesian lngsung. "Takpe ye Zara. Nnt mummy backing awak."

Kewangan

Cikjin kena belajar berjimat-cermat drpd skrg. Sbb cikjin byk nak pakai duit dlm tempoh 10 bulan dr skrg. Utk apa? Apa-apa aja.. Apa-apa aja.. Wahahaha! Oleh itu MARILAH BERJIMAT! MARILAH MENABUNG!

Wednesday, May 6, 2009

Something to share

ALL ABOUT YOU

1. For all sad words of tongue and pen, the saddest are these, 'It might have been.'


2. How sad to see a father with money and no joy. The man studied economics, but never studied happiness.

3. They that sow in tears shall reap in joy.

4. Solitary trees, if they grow at all, grow strong.

5. Reject your sense of injury and the injury itself disappears.

6. Usually when people are sad, they don't do anything. They just cry over their condition. But when they get angry, they bring about a change.

7. He is a hard man who is only just, and a sad one who is only wise.

8. My feeling is that there is nothing in life but refraining from hurting others, and comforting those who are sad.

9. Hearts will never be practical until they are made unbreakable.

10. The tragedy of life is not that it ends so soon, but that we wait so long to begin it.

ALL ABOUT ME

1. Break-up is a sad loss. It shatters lives. But is a break-up bad? If the circumstances before the break-up were intolerable, then the break-up may actually be good for the couple. It is better to break-up with an abusive partner than to continue living with the torture. Of course, you will still have trouble coping with the loss. But it is time to move on.


2. When you are deeply in love, heartbreak can be traumatic. If you are going through a period of heartbreak, you must accept the fact that life goes on and so must you. Face those feelings of rejection and anger by acknowledging them, dealing with them, and then achieving closure. The most important thing is to get in touch with reality.

3. People suffering from heartbreak find their body and mind reacting strangely even in normal situations. They experience mood swings. They avoid places and people that bring up nostalgic memories. And heartbreak songs make them weep uncontrollably. If you are facing a similar heartbreak syndrome, don't despair.

4. A famous adage goes as follows: "A friend is one who walks in when others walk out." All those who have had their hearts trampled upon will agree that the presence of a friend can ease the pain. So, if you have a friend going through a tough heartbreak, make sure to be around. If you find yourself at a loss of words, don't fret.

5. It is better to suffer wrong than to do it, and happier to be sometimes cheated than not to trust.

6. When one is in love, one always begins by deceiving one's self, and one always ends by deceiving others. That is what the world calls a romance.

7. Love does not begin and end the way we seem to think it does. Love is a battle, love is a war; love is a growing up.

8. To be no part of anybody is to be nothing.

9. When one door closes, another opens; but we often look so long and so regretfully upon the closed door that we do not see the one which has opened for us.

10. Friends will keep you sane. Love could fill your heart. A lover can warm your bed. But lonely is the soul. Without a mate.

Bila berbeza

Assalamualaikum & Salam Perpaduan..

Cehh~~mcm nak bg ceramah plak kasik tulis salam perpaduan. Ngantuknyer pg ni! Mlm td tido lewat dkt pkl 1 pg. Buat ape? Haihhhhh ntah! Jap lg cikjin ada meeting. Jd pencatat minit. Abisla mesti cikjin mengantuk nnt. Kena standby gula-gula dan mknn ni. Harus!

Sila lihat gambar tersebut. Lihat cpt! Btul ckp org sekeping gambar bole memberi 1001 mcm tafsiran. Tp apa yg cikjin nmpk hanya pasangan yg berada 'dekat' tp sbnrnya 'jauh'. Duduk bersebelahan tp tak sehaluan. Sentiasa berhampiran tp tak sependapat. Sorg ke utara sorg ke selatan. Sorg ke barat sorg ke timur. Eh2? ;P

Knp dorg tak duduk bersebelahan btul2? Memandang ke arah yg sama. Bertujuan yg serupa. Andainya matlamat berbeza sekalipun biarlah melangkah seiringan. Knp mesti jd mcmtu???!! (emo plak pg2 ni..)

Mcmana plak dgn pasangan yg 'jauh' tp 'dekat'? Aku rasa dorg lbh bahagia drpd pasangan yg 'dekat' tp 'jauh'. Mungkin ada yg 'dekat' tp 'dekat' dan lbh teruk lg kalau 'jauh' tp makin 'jauh'. Cuma pd aku tak semua org bertuah. Tak semestinya pasangan tu akan bahagia sampai bila2. Tak seharusnya pasangan tu akan mesra setiap masa. Tak mungkin pasangan tu akan saling bermanja dan memanjakan hingga akhir usia. Mungkin hanya pd permulaan hbgn jer. Setakat 1,2 atau 3 bln pertama jer kot. Sekadar ayat @ sikap @ sifat sblm mengurat atau sblm dpt pasangan. Dah dpt? Hari2 mkn hati! Percayalah, aku lebih memahami......

Tuesday, May 5, 2009

Backstabber!

Kalau sekali kita tgk gamba ni mesti kita tak bape fhm apa mksd sbnrnya. Tp kalau kita fhmkan btul2 sbnrnya gamba ni menunjukkan ttg org yg bersifat talam dua muka, dpn baik blkg jahat, berpura-pura dan yg seangkatan dgnnya. Sikap dan sifat mcmni aku rasa mmg wujud kat mana2 pun. Tmpt yg paling sng kita nak jumpa adalah kat tmpt keje. Jgnla nak ckp takde sbb rasanya sgt2 mustahil kalau takde tu. Walau mcmana pun mesti ada punya. Tuela yg aku nmpk sejak akhir2 ni tak kira kat mana2 pun. Dulu time kat tmpt keje lama mmg bersepahla makhluk / musibat (kasar sikit) mcmni. Mmg tak guna pun nak baik2 dgn org jenis mcmtu. Tak rugi la takde kwn yg perangai mcm makhluk asing huduh (emo sikit). Dpn kita punyala baik manis muka, senyum ketawa sama2, breakfast n lunch sekali, duk satu ofis tp blkg kita? Mulut mcm naga! Bkn main kutuk, ngumpat kita sesama sndr. Dgn kwn2 ofis yg sama plak tu. Dpn kita takdela dia nak gebang sana sini tp tau kat mana? Kat dlm ym / skype. Berchatting berdua mengumpat psl kita. Mengutuk mengumpat tu dah satu hal la. Ni siap memfitnah lg tu. Alahaiii apa la nak jd dgn manusia-manusia tu? Dah cukup sgt ke amalan korg dlm dunia ni yg nak memfitnah org @ kwn korg sndr? Korg tu confirm masuk syurga ke nak tuding org tu salah org ni dosa? Dan yg penting korg tu dah bagus, baik n sempurna sgt ke nak bercite hal org? Jagala hal sndr. Lg2 kalau yg dah ada anak tu. Korg ckp2 psl org lain nnt kalau Tuhan tu nak bls kat korg dia jdkan anak korg tu perangai lg teruk dr sape2 yg korg duk kutuk2 tu baru korg tau. Masa tu barula kita tau langit tu tinggi ke rendah. Skrg ni Tuhan byr cash jer. Dunia balas dunia. Ingat tu. Dlm hbgn adik beradik? Aku tak pasti plak kalau ada mslh ni. Tp mungkin ada sbb pd aku dlm dunia skrg ni dah tak terkira perkara mustahil jd tak mustahil. Dan mungkin takde yg mustahil lg dah. Psl harta, psl tumpuan / perhatian. Mcm2 bole jd. Isu family ni mungkin agak sensitif pd aku. So malas ar nak cite byk. Haaaa dr attire dia kita tau yg ni mesti kat ofis kan? Mcm yg aku ckp td la. Kat ofisla paling byk mslh tikam blkg @ backstab berlaku. Aku bkn nak ckp kosong la. Ada satu ofis ni dia baru je menerima kemasukan staf baru. Tak lama. Baru sbln je dah mcm2 cite yg aku dgr. Org lama cuba nak jatuhkan yg ni. Org lama jgk cuba nak jatuhkan yg tu. Juga org lama tak suka yg tu. Masih lg org lama tak suka yg ni. Direct cite kat org atas pangkat besar supaya lucutkan jawatan, tamatkan kontrak dan mcm2 lg. Mcm2 permainan manusia zaman skrg ni aku tgk. Dorg tak kesian ke dgn kwn tu? Dorg tu bknnya kacau periuk nasi korg pun. Unless! Unless korg yg dengki sbb jwtn tu korg nak sgt tp korg tak dpt. Haa kan? Selalunya mcmtuela. Mcmla aku tak tau. Aku pun bkn bdk2 tak bole nak nilai. Cerita2 ni pun aku tak cari tp dtg sndr ke telinga suci ni (eksen sikit). Kalau aku perhatikan mmgla ada sedikit kekurangan pd org tu. Ketidakmatangan beliau dan cara dia bekerja. Komitmen pd keje dan juga cara dia berkomunikasi dgn org lain. Mungkin tu yg buat org tak suka kat dia kot. Cuma pd aku tak perlula yg lama ni nak jd backstabber plak. Biarla org atas je yg nilai si dia tu. Kalau btul dia tak bole buat keje nnt lama2 bos nmpk takdela kontrak dia disambung. Senang je kan? Kita ni tak pyhla nak jd batu api ke ape. Org yg tak buat keje ni akan kena jgk satu hari nnt. Tak baik weh tikam blkg kwn ofis sndr. Hishh!

Pastu korg tgkla ape yg jd? Mati beb kwn kita tu kerana kita. Tak kesian ke? Dahla kita tikam blkg dia. Pastu kita jahanamkan nama n hidup dia. Tak baik! Moralnya skrg ni, kalau btul org tu tak baik atau tak buat keje ke ape, tegurla dgn cara baik. Bkn main taktik kotor dgn buruk2kan dia pastu hasut kat org atas sampai dia nak kena terminate. Gila jahat ar manusia yg buat mcmtu! Pastu jgnla nak cemburu plak kalau org tu lbh dr kita. Kalau kita ni kurang, improve la diri masing2. Jdkan dia tu sbg pendorong utk kita buat lbh bagus lg. Lgpun dah dia mmg layak utk dpt apa yg dia dah dpt. Kita nak dengki khianat nak cemburu apsal? Kalau dia tak layak takdela dia dpt keje tu. Nnt Tuhan bls kat kita lg teruk baru tau. Masa tu barula nak nyesal tingat sikap sndr yg suka sgt musnahkan periuk nasik org. Dah terlambat la kan? Hahh yg suka kutuk kwn ofis sndr tu pun sama jgk la. Kurang2kan la sikit berat bahu kiri tu. Kita ni asyik nak beratkan bahu kanan kwn jer tak teringin ke nak beratkan bahu kanan sndr? Dan sudah2la mkn daging saudara sndr. Byk lg benda lain yg kita bole mkn kat sini mahupun kat sana esok. Fikir!

Hari ini dan semalam..

Assalamualaikumm..

Heeee jarang btul cikjin nak start entry dgn salam. Tak baik! Haaa hari ni cikjin sampai awal. Blum pkl 7 lg dah ada kat parking bwh tu. Erkk mcmane ni? Dahla gulap gulita. Tatotnyer nak turun keta. Tggu terang sikit baru cikjin kuar naik ofis. Bln ni cikjin amik WP1 time keje 7.30 - 4.30. Jd cikjin bole blk awal yeayy! Smlm jln clear jer kat federal tu. Best btul drive smlm. Sampai umah pun awal. Baru tido stgh jam dah kena 'gugah' dgn nurul ajak pegi pasar beli brg dapur. Huhh kacau btul!

Cikjin nak buktikan kat seseorang yg cikjin akan msk kat umah dan kurangkan kuar mlm pegi beli mamam walaupun sbnrnye cikjin jarang kuar mlm. Alaaa kuar pun takat pegi mamam jer. Bknnye pegi gude2 laki lain. Pegi mamam pun kat dpn umah jer. Tak penah pegi jauh2 pun. Kalau ikutkan cikjin bkn jenis yg suka nak lepak2 time mlm. Siyes tak tipu! Sbb cikjin jenis yg cpt ngantuk lps mkn. Lps mkn je mesti nak tido. Dulu time keje kat unisel selalu kena mrh dgn kwn sbb bila kuar mkn dgn dia cikjin mesti paksa dia blk terus lps mkn. Cikjin mmg pk nak tido jer. Cikjin tak suka sgt kuar lepak2 lps pkl 10 / 11 mlm. Sbb hobi cikjin kan tido jd cikjin asyik nak tido jerla. Cikjin btul2 tido lmbt kalau blk kg ataupun duk kat umah kakak. Tu pun sbb tgk tv. Bkn sbb kuar mlm ke lepak2 ke. Sumpah tak cari lain! Eh salah. Sumpah tak tipu. Kat 'dragon hill' tu cikjin cuma kuar mamam jer. (Syggg.. Tlgla percaya.....)

Smlm cikjin dpt tau yg information yg cikjin dpt selama ini adalah salah! Tarikh tutup exam jabatan bkn 9 Mei 2009 tp sbnrnya 9 April 2009! Huwaaaa cikjin tak dpt nak amik exam awal. Rupanya dorg salah tulis kat jadual tu pastu bila dah btulkan cikjin plak yg tak update laman web. Haihhh lmbt la cikjin nak confirm mcmni. Bila cite dgn dia, dia ok plak. Dia ckp takdela kelam kabut sgt. Byk masa lg nak buat preparation. Hmm yerla. Kenala tggu lg 1/2 thn lg baru dpt amik exam tu. Tp takpela sbb dpt amik sama2 dgn dia. Tu yg penting. Barula semangat. ;)

Td bos pggl. Heee pg2 dah pggl cikjin masuk ofis dia. Dia ckp "Fazlina, ari ni jgn blk selagi advance tak siap..Nnt cek dgn kak yah ngan cek didi (rahsia) mcmana nak buat..Tgk format kat pc lama kak yah.." Errr??? Cikjin pun senyummmmmm jerla maniskan muka ni. Baru nak suka2 dpt blk awal bln ni. Tgk2 kena jgk blk lmbt. Okla bossss.......

Pg ni dah 3 sms send kat dia tp satu pun dia tak reply. Takkan la nak reply satu sms pun ssh sgt. Tak say "Selamat Pagi Cinta!" mcm selalu pun. Org lain pun kursus jgk tp takkan la pkl 6 pg dah start. Sukala buat org tertunggu-tunggu, tertanya-tanya sedih mcmni.... :(

Hmm baru bape jam kita jaga dr lena. Mencelikkan mata memulakan hidup baru, cerita baru, lembaran baru utk hari yg baru. Tp dah mcm2 cerita cikjin lalui. Dlm pg ni jer cikjin dah ada cite happy, cite sedih, cite stress, cite itu cite ini. Semoga jam-jam seterusnya yg bakal cikjin lalui akan memberikan cikjin kegembiraan dan pengalaman baru. Happy Tuesday yaa!

Monday, May 4, 2009

Fazlina! Awk kena OT..


Terdiam jap bila dgr bos ckp mcmtu. Kat blkg tu dia tmbh lg "nnt buat OT sy sign.." Aku tertanya2 la knp tiba2 suh aku buat OT. Rupanya dia nak aku buat advance utk bdk2 ofis. Untuk technician dah siap tggl buat utk artis jer. Haihhhhh baiklah bosss....

Knp aku mcm mls nak OT? Sbb nnt kena blk lmbt. Bila aku blk lmbt maka lmbtla aku sampai ke umah. Maunya sampai mlm. Dahla parking blkg tu gulap. Aku sorg2 plak tu. Jd pape kang mcmane. Adehhh pastu mesti penat aku nnt. Aku ni kalau umah aku dkt takpe. Ni dahla jauh nun di sane. Dgn jln jam lg. Alahaiiii bosss.....

OT jd urusetia ari tu pun tak buat lg. Rasa penat sgtla sejak akhir2 ni. Dah bape bln aku tak apply cuti. Nak cuti tp setakat duk umah je rasa mcm membazir plak. So far aku takde pape plan lg. Nak sgt pegi cuti mana2 tp skrg ni mcm tak sesuai sbb keadaan kewangan lbh memerlukan aku fokus ke arah lain. Duit duit duit duit......

Outstation bln 5! Haaa aku ingat nak mntk ikut dlm smgu. Tp masa tu serentak dgn exam jabatan. Exam yg aku tak apply lg. Adoilaaa syg ku.. Bila kita nak anta borang ni? Dah bape bln hold benda ni. Dia asyik lupa je tau. Tp mcmane aku nak pegi outstation kalau exam dah nak dkt? Rasa mcm rugi plak tak ikut outstation kali ni. OT n TnT kencang tu. Hmm takpela. Kena sembang blk dgn dia. Kena refer jgk dgn org HR. Haihhhhh......

Duka Hati

Bln April 2009 adalah bln yg sgt tak best! Eeee menci! Menci! Menci! Mcm2 benda yg jd dlm bln 4 ni. Ada je benda yg tak best tak seronok tak hepi jd. Errr kdg2 je best. Heheheh. Alaa bknnya aku nak mengeluh ke ape. Tp mslh tu dtg bertimpa-timpa. Manusia mana yg tak penah tension kan? Haihhh beginilah nasib seorang manusia comot bernama MsGaijin. Drpd baby blue aku eksiden patah side mirror. Pastu lps 2 mgu baru aku perasan yg pintu driver tu kemek. Huwaaaaa apa punya driver la aku ni lps 2 mgu eksiden baru perasan! Pastu plak stress dgn sikap office mate yg sgt2 buat aku naik darah. Nasib baik aku ni cuma ada low blood pressure jer. Kalau ada high blood pressure? Hah tak pyh jwb! Ni satu hal yg aku tak fhm. Manusia ni kalau ada bf baru mmg lupa keje lupa kwn ke ek? Bole nak lbhkan bf tp jgnla sampai pijak kepala kwn. Dan bole jgk nak lbhkan kwn tp jgnla sampai melukakan hati bf. Yg tu takpela lg sbb tak mengganggu keje pun. Tp kalau sampai keje pun terganggu tu mmg tak patutla. Performance kena la jaga. Biarla org kata kita ni kemaruk bercinta sekali pun tp jgnla sampai mengabaikan keje. Biarla balance. Jgn lbhkan satu pihak je! Tu yg tak adil tak saksama tak patut tak bagus tak baik! (emo plak aku nih.. :P) Dulu aku pun penah buat kesilapan yg sama. Tp skrg aku tanak buat lg. Biarla kita nak lbhkan bf sekali pun tp jgn lupakan jgk kwn kita. Cuma jgnla kerana kwn kita lupakan org yg kita syg pulak. Tak baik.

Isnin ngan selasa 27-28hb April 2009 aku terlibat dgn satu program ni. Aku tak tau pape tiba2 nama aku naik. Tp okla jgk kan sbb bole mengaktifkan diri dan nama aku. Takdela mcm katak bwh tempurung. Nnt bole jgk lawakan lg aku punya SKT tu. Yg tak tahannya hari isnin time raptai tu aku blk umah dkt pkl 12. Tu pun dah ujung2 baru dorg perasan yg aku ni la yg umah dia paling jauh. Bahaya plak nak blk lewat2 so dorg suh aku blk dulu. Time drive tu toksah ckpla mcmane aku punya mengantuk. Tgh tggu traffic light pun aku bole terpejam terlelap tertido. Cpt2 aku sms si dia then dia terus tel (syg jgk dia kat aku..hihihi..)

Mgu lps aku stay kat umah jedah n naz. Malas nak blk kg. Aku plan hari ibu mgu dpn baru aku blk kg. On da way blk ke umah aku tu tiba2 aku perasan side mirror aku mcm beralih sikit. Aku pun turunkan la cermin keta nak btulkan. Pastu bila aku nak naikkan blk dah tak bole dah. Alahai ape lg la malang yg dtg ni! Menggelabah dah time tu. Dahla cermin terbukak seluas-luasnya. Nak kuar keta tak pyh bukak pintu dah aku rasa. Lompat je lalu cermin tu pun bole muat. Aku pun fikir punya fikir punya fikir. Aku teringat pekerja abg ipar aku. Nasib baik dia bole tlg. Tu pun dkt pkl 11 baru dia sampai. "Haihhh baby blue. Knp la buat mummy susah hati. Duit lagiii.."

Jumaat lps 1 Mei 2009 aku perasan ada benda lain plak yg tak best. Aku tgk hp baru aku tu mcm tgh tenat jer. Jap lampu tak padam2. Jap lg plak lampu tak menyala. Tak lama tu touch screen plak tak function. Aduuuuuu baru 3 bln aku pakai hp ni! Teruk jgk la nak biasakan diri dgn keadaan touch screen yg tak bape nak ok tu. Tp lama2 makin teruk plak sampaila mlm td dah tak bole pakai lngsung. Huwaaaaa..! Oleh kerana aku terlalu bengang aku ketuk2 hp tu kat meja. Tung tang tung tang! Tgn dah genggam hp tu dah tggl nak baling ke dinding jer. Tp bila fikir2 blk apala salah hp tu kan. Argh mmg dia salah pun! Aku beli dia mahal2 knp dia rosak? Aku cuma risaukan fail2 dlm hp tu je. Haaa takde yg terlampau ek. Cuma gamba, sound, video and phone number yg aku syg sgt tu. Kalau ilang manela bole dpt blk. Aduhaiiii ssh hati aku ni.

Maka, aku pun menggunakan hp taiwan lama aku tu. Nak jdkan cite aku lupa yg hp tu tak set alarm. Oleh itu lmbtla aku bgn pg td. Tiba2 je aku dgr si nurul kejutkan aku.

"Weh nor, ko tak keje ke"
"Keje laaa.."
"Dah pukul 6 wehhhh.."
"Aduuuuuuuu.. Alarm aku kat hp lg satu arr.. "
"Ohhh patutlaaa.."

(pastu berangan nak smbg tido lg..dlm kepala aku tiba2 terkuar idea utk mntk cuti kecemasan..dlm tersengeh2 tu tiba2 aku..erkk tak bole tak bole..syg cuti aku.. ;P)

Haihhhh dgn mata yg terpejam aku pun meraba2 tilam aku carik hp utk dijadikan lampu. Supaya aku dpt membuka pintu gerobok baju2 aku utk mencari apa yg harus aku pakai hari ni. Kesudahannya dkt pkl 8 baru aku sampai ofis. Dahla tertinggal kad staf kat keta. Dah menyusahkan org lain kalau nak kuar masuk ofis. Tak baik!

Kesimpulannya mood aku 2-3 mgu ni mmg tak baik. Mcm2 mslh yg dtg. Ramai org kat ofis yg tegur knp muka aku tak ceria n nmpk sedih je. Bila org tegur tu baru aku perasan dan berfikir, muhasabah diri dan cari semula apa sbnrnya mslh aku. Mungkin tak semuanya aku perlu catat kat sini. Ada yg peribadi dan aku terlalu nak menjaga segala yg berkaitan dgnnya. Biarlah hati ni je yg tau dan aku pasti dia juga tau. :)

Sunday, May 3, 2009

Tanda Kasih Suami Pada Isteri

1. Hubungi Isteri
- Jika selama ini isteri yang sering mengambil berat dengan menelefon ke tempat kerja untuk bertanya perkembangan anda. Apa kata, mulai saat ini, buang sifat ego dan mulalah menelefon isteri di tempat kerjanya.

Komen MsGaijin : Aku sgt2 setuju. Jgnla nak harapkan pempuan jer yg tel atau sms. Kdg2 kitorg pun nak jgk rasa mcmana lelaki yg start dulu, mcmana rasanya lelaki yg amik berat. Yg penting jgnla buat kitorg rasa mcm kitorg ni terhegeh2 sgt. Ok?

2. Rajin Membantu
- Apa kata anda bersikap ringan tulang membantu isteri menguruskan hal di rumah. Misalnya anda menolong membasuh pinggan setelah makan, mengemas bilik tidur setiap pagi, membuang sampah tanpa disuruh ataupun terbalikkan stoking bagi memudahkan cucian.

Komen MsGaijin : Pun setuju! Sape ckp lelaki dah tak macho kalau tlg isteri buat keje2 umah? Bg aku lelaki mcmtue lah lelaki yg paling macho, bertanggungjawab dan didambakan oleh semua pempuan dlm dunia ni. Trust me! Kita bkn nak jdkan lelaki tu kuli atau hamba tp sekadar utk meringankan beban isteri jer. Kitorg pun keje jgk. Mana nak kemas umah, jaga anak, jaga korg lg. Kalau dah sumenye kitorg yg jaga, sape nak jaga kitorg???

3. Tindakan Spontan

- Apabila anda berada di rumah, apa kata peluk dan dakaplah isteri bila ada kesempatan. Misalnya ketika isteri sedang memasak di dapur anda mendakapnya dari belakang. Tindakan spontan ini pastinya membahagiakan hati isteri. Selain itu sekali sekala berikan kejutan pada isteri. Memberi sesuatu yang diinginkan atau memasak hidangan kesukaan isteri pastinya tidak akan dilupakan olehnya.

Komen MsGaijin : Sesungguhnya wanita itu hanya mahukan perhatian, belaian dan kasih syg sepenuhnya dr lelaki. Bg aku itu saja sudah cukup membahagiakan hidup aku nnt. Kepentingan? Keutamaan? Jgnla letakkan wanita jauh ke blkg. Knp ye ssh sgt nak pentingkan atau lbhkan kitorg sikit dlm hidup korg? Kitorg ni pun ada perasaan jgk.

4. Bersihkan Diri
- Semua isteri akan berasa senang hati bila melihat suami mereka berada dalam keadaan kemas dan bersih sentiasa. Begitu juga sebaliknya. Selain itu pastikan diri anda dalam keadaan kemas dan wangi sebelum tidur.

Komen MsGaijin : Ermm aku rasa semua org suka pasangan dia kemas dan bersih. Tak perlu dipertikaikan lg.

5. Pimpin Tangannya

- Ketika anda keluar bersama, berilah perhatian lebih sedikit pada dirinya berbanding orang lain. Tunjukkan sifat penyayang anda dengan sentiasa memimpin tangannya dengan erat. Kalau boleh pegang bahunya dan pastikan keselamatan dirinya terjaga di tempat awam. Layanlah dirinya bak permaisuri dengan bertanya apa yang dia mahu beli ataupun teringin untuk dinikmati.

Komen MsGaijin : Yg ni pun aku teramat2 setuju! Aku siap boldkan lg tu. Bkn apela, aku kesian dgn pempuan yg kalau bercinta atau berkahwin dpt lelaki yg takde perasaan. Apala salahnya pegang tgn isteri tu. Masa blum dpt bkn main lg berjanji mcm2, berkepit mcm belangkas. Korg tak kesian ke dgn hati dan perasaan pempuan yg terasa hati dgn perlakuan korg yg endah tak endah dgn kitorg?

6. Dengar Pandangannya
- Wanita mahu perhatian dan kasih sayang terutamanya daripada insan yang disayangi. Oleh sebab itu sebagai suami anda harus menunjukkan sifat keprihatinan dan kasih sayang yang tidak ternilai kepada mereka. Sentiasalah mendengar pendapatnya dan berilah pandangan bersesuaian yang tidak menyinggung hati. Dengar juga luahan atau cerita mereka, walaupun anda menganggap ia perkara remeh-temeh.

Komen MsGaijin : I'm speechless. Hanya Allah yang Maha Mengetahui apa yg aku rasa bila baca statement tu. Sedih.

7. Sentiasa Berhubung Bila Berjauhan
- Apabila berjauhan pastikan anda sentiasa menghubunginya. Tahukah anda betapa bahagianya hati seorang isteri bila suami selalu menghubungi mereka saat berjauhan. Biarpun tidak diluahkan tapi isteri tahu bahawa itu adalah tanda kerinduan suami.

Komen MsGaijin : Aku tak tau nak komen ape. Terkedu, tergamam. Mungkin tak semua lelaki nak mcmtu. Tanpa mengira yg kita golongan wanita sgt2 perlukan dorg. Apa lg kalau berjauhan. Kita perlukan semua tu utk menguatkan hati dan cinta ni. Bkn saje2 je kan? Mcmana hbgn nak mesra nak manis kalau jarang berhubung? Tp lelaki tak pernah fikir. Tak takut ke gf dorg kena kacau, kena ayat dgn org lain. Kalau dah jarang nak call, sms. Jarang bg perhatian, mcmana gf nak tahan lama? Tepuk dada tanya hati.

8. Sambut Tarikh Penting
- Jgnlah bersikap remeh dalam soal yang dikira amat penting buat isteri. Misalnya tarikh ulang tahun perkahwinan atau hari lahir. Ini kerana isteri memang cukup mengambil berat akan tarikh-tarikh ini. Kalau ia amat penting bagi isteri maka suami haruslah menghormatinya. Tak perlu bermewah-mewah dgn hadiah yang mahal. Pemberian kad ucapan juga sudah memadai bagi menunjukkan bahawa diri anda sentiasa mengingatinya.

Komen MsGaijin : Yg ni benda biasa berlaku. Lelaki selalu lupa tarikh penting. Tak fhm btul aku. Knp mcmtu ek? Haihhhh mmg golongan lelaki ni ssh nak difahami.