Nuffnang Ads

Thursday, March 19, 2009

Pengangkutan Kita

Semlm 18 Mac 2009, tren pertama komuter jam 5.35 pagi dr pelabuhan klang dibatalkan. Tak tau apa sbb musababnya. Aku dgr pun dr announcement je. Aku buat derk jela sbb tren aku pkl 5.55 pagi. Tu pun lmbt sikit sampainya. Naik2 jer aku tak fikir ape dah. Terus melelapkan mata jela. Sambil aku buat head banging tersengguk2 tu tiba2 aku dgr ada org kecoh2. Masa tu kalau tak salah aku kat stesen Pantai Dalam. "Isk apela bising2 ni. Org nak tido pun tak bole tau."

Aku tak tgk pun sbb bila aku bukak mata je makk aiii penuhnya tren ni. So kalau aku intai2 pun mmg tak nmpk la sape yg buat kecoh tu. Aku cuma dgrkan jela pergaduhan tu. Puncanya? Mcm biasa la kalau tren cancel sape2 yg naik lps stesen Subang biasanya akan bole tgk jela pintu tren tu terbukak tertutup. Sbb org mmg crowded gila. Kalau bole nyelit pun mesti ada jgk yg tercicir tak dpt naik. So at that time dah sampai kat Pantai Dalam plak mmg jgn harapla nak dpt naik. Antara yg aku dgr?


Lelaki A : Eh sudahlah! Jgnla tolak2 lg. Sudah tak bole masukla weh!
Lelaki B : Masukla sikit. Sy mau naik!
Lelaki A : Mcmana mau masuk?! Org dlm tak nak penuhkan yg tgh2!
Lelaki B : Sape dorg tu?!
Lelaki A : Dorg la!!
Lelaki B : Yg u mrh2 sy apsal bai?!
Lelaki A : Siapa mrh u?!
Lelaki B : Abis tu yg u mrh2 sy knp? Kecoh ar lu bai!!
Lelaki A : U la kecoh!
Lelaki B : Argh pegi mampus la lu bai!!
Lelaki A : U la pegi mampus!

Ermm lbh kurang mcmtu la dialog dorg. Telan air liur jgkla dgr tu. Bangsa? Ermm sensitif tak bole kasitau tp sorg tu org melayu. Isk memalukan aku org melayu jerla. Dahla tu yg mula2 berkasar tu org kita plak tu. Adehhh! Psl tren pun bole gaduh ke? Dah tak bole tu dahla. Tggu jela next tren. Dahla jd tu kat gerabak aku. Risau je kang kalau dia bertumbuk kat situ. Aku nyuruk bwh kerusi ar. Sy tak salah cek! Sy tak tau pape! Kihkihkih.. Dan secara automatiknya mata aku yg ngantuk tu terus segar bugar. Huh! Dah tak bole tido dah tau. Ermm takpela dah nak sampai dah pun.

Kesimpulannya? Aku pun tak tau nak simpulkan mcmana. Sikap ke? Tp bkn salah dorg tren tu lmbt. Salah tren? Tren tu tak tau papela wehh. Salah sape ek? Aku rasa tak perlu la nak menuding jari pd sesiapa kot. Kalau tren la yg menjadi punca maka siapakah owner kpd tren tu? Haa itulah dia! Sepatutnya pembatalan tren tak patut berlaku pd waktu2 kemuncak mcmtu. Cthnya time pergi kerja dan blk kerja. Kalau nak batalkan skalipun batalkan la time tghari ker tgh mlm ker. Org tak ramai nak naik. Dan yg aku pun jd bengang ptg smlm pun tren batal jgk?! Ciskek btul la. Time dia? Time kemuncak org blk kerja. Heee aku tak taula apa mslh company tu. Dan nak kasik aku lg bengang pg td pun tren pertama batal? So skrg ni kita nak blame sape? Kalau sesekali takpela kan. Mungkin adala hal2 yg tak dpt nak dielakkan. Tp ni dahla pg ptg pastu dah 2 hari berturut2 plak tu. Sape tak bengang. Dah tau mcmtu carila jln penyelesaian utk solve problem tu. Jgnla melampau sgt sampai menyusahkan org lain. Kita naik bkn free. Byr tau. Tet tit tut touch n go aku munyik hari2.

Kpd company tuela kan. Perlukah kami pengguna2 komuter ni mencabut, menjual atau menjahanamkan rel ketapi anda sbg tanda protes?

0 comments: