Nuffnang Ads

Thursday, December 3, 2009

Trip to Sabah

Baru2 ini aku pergi ke Sabah. Dgn family. 15 org kesemuanya. Yaaa kapal terbang itu kami yg punya. Huhuhu. Percutian itu memberikan aku satu ruang utk melupakan segala2nya. Fikir yg baik2 sahaja. Duit juga sudah habis. Pertama kali sejak aku bekerja aku merungut yg aku sudah tidak punya duit. Pertama kali! Itulah,masa mewah tanak beringat. Skrg ni padan muka aku. Tiada apa yg mahu dikongsi. Sekadar nak bgtau aku sudah sampai Sabah. Hehehehe. Alamak,tereksen sudaaa..!


Dia & Kamu

Disember hadir lagi utk kali ke 26. Dalam hidup ini. Menghampiri penghujung tahun 2009 memberikan aku satu peringatan bahawa aku sudah semakin tua! Umur sudah meningkat. Apa yg sudah aku capai? Hmm mungkin tak semua yg kita mahu akan kita perolehi dlm masa yg singkat. Usaha dan kesabaran perlu seiring dlm melewati kehidupan yg belum tentu apa,bila dan bagaimana kesudahannya. Matangkah aku dlm menzahirkan setiap perilaku dan fikiran? Terlalu kerap mereka mengatakan usia dan wajah aku tidak sepadan. Apa lg tingkah laku. Spt kanak2 riang. Mestikah aku peduli? Asalkan aku bahagia kan? Kejujuran dan ketelusan itu lbh penting rasanya drpd aku berpura2 dan berlakon spt wanita melayu terakhir abad ke 18. Mengikut telunjuk dan kemahuan org. Mengubah diri menjadi spt apa yg dia mahu. Kononnya mencari kesempurnaan? Argh hakikat sbnrnya sudah pun aku ketahui. Pembohongan yg aku terima bkn sedikit. Kononnya mahukan yg baik2 sahaja. Yg sempurna. Yg terbaik. Tp diri sndr sbnrnya lbh teruk dr itu. Khabar yg baru aku tahu baru2 ini juga benar2 memberikan aku satu kekuatan bahawa SEDIKIT PUN AKU TIDAK RUGI. Meletakkan dirimu begitu rendah di mata ini. Berubah utk kamu? Jgn kau mimpi.

Dia. Sentiasa hadir utk memberikan aku semangat. Sejak 2 tahun lps,katanya dia selalu menunggu aku. Katanya juga dia tidak boleh melupakan aku. Benarkah? Jujurkah? Aku sering mencuba utk membuka hati ini. Percayalah. Aku benar2 mencuba. Tp aku tidak mampu. Mungkin waktu yg berlalu selama ini hanya meletakkan kamu sebagai seorang rakan biasa. Masa dan peluang yg hadir dlm hidup kita sejak akhir2 ini hanya utk memberikan kita sedikit ruang utk bernafas dlm merasai bahawa hidup kita belum berakhir. Kita masih punya kawan. Ya,kawan. Sungguh kamu terlalu baik. Mungkin benar aku akan sedikit rugi. Tp aku benar2 tidak mampu. Perasaan ini hanya berhenti setakat itu. Kata emak, 'jgn ckp mcmtu sbb kita tak tahu masa dpn..nnt yg ko tanak tuela yg ko dpt..' Aku tidak menidakkan kata2 emak yg aku percaya mmg tiada yg mustahil dlm dunia ini. Tp apa yg aku pasti hari ini,waktu ini itulah yg aku rasa. Mmg aku tidak tahu soal masa dpn. Aku menerima sekiranya waktu itu dialah yg akan menjadi pemilik kekal diri ini. Tp mungkin bukan skrg. Kamu,bkn niat aku utk menjauh begini. Harapan yg aku berikan mungkin membuatkan kamu berasakan spt hidup itu hanya utk aku. Jauh aku hanya utk memberikan dirimu ruang dan peluang. Jgn pernah menganggap aku berniat dan sengaja. Itu bkn agenda dlm helaian nafas manusia bernama Nor Fazlina. Bkn aku tidak menghargai segala kebaikan dan pengorbanan yg kamu berikan. Tp kemampuan hati dan diri ini hanya setakat itu. Keadaan dan situasi diri ini takkan mungkin kau fahami dan mengerti. Namun andainya ada,pasti suatu hari nnt. Dan waktu itu,aku takkan menolak apa lg memungkiri.

Hanya di sini aku mampu utk mengatakan ini semua. Hampir setahun aku memendam rasa dan menahan perasaan. Sakit yg aku rasa bkn sedikit. Benar,jika ditanya pd aku sebulan yg lps pasti aku akan masih mengatakan ya. Tp skrg tidak lg. Cukuplah. Hari ini aku gembira. Bahagia yg mengiringi langkah amat2 aku hargai. Aku tidak mahu menjadi spt dia. Menolak peluang yg dtg yg pasti takkan lg diperolehi slps ini. Itu sumpah hati ini. Seharusnya perhatian aku berikan pd kerjaya dan keluarga. Itu lbh berharga dan bermakna. Lbh memberikan aku 1000 kebaikan yg aku akan pastikan dirimu hanya berada di bwh serendah2nya dan yg tidak akan aku pndg walau sebelah mata. Kasar bkn? U deserve for that. :)

Tuesday, November 24, 2009

Go 3G Go!

Melewati November 2009 bagaikan menyingkap kembali segala kenangan setahun yg lepas. Segalanya indah. Waktu itu hidup dan dunia ini berwarna-warni. Berseri-seri. Jelas dan nyata. Tidak kabur spt ini. Mendung yg hadir tidak lama selepas segalanya bermula sedang cuba aku sisihkan dr cerita hati. Sehabis daya aku cuba utk menggantikan dgn pelangi. Pelangi yg dtg slps hujan di waktu panas sbnrnya adalah satu anugerah. Bkn segalanya cerah. Pasti akan ada hujan dan mendung. Akhirnya hari ini,aku mampu tersenyum.

Tiba2. Rindukan rakan2 di Trolak. Bersama mereka selama 8 hari bermula 19hb hingga 26 hb 2009 utk Kursus Induksi Umum. Berkenalan dgn semuanya memberikan satu pengalaman baru. Skrg aku ada rakan di sana di sini di sinun. Bekerjasama dgn mereka di dalam satu kumpulan amatlah menceriakan hati. Walaupun yg perempuan spt agak skema (hahaha jgn mrh dgn statement ini..) tp yg lelaki berjaya men'tune' supaya kumpulan 3G selalu happening. Segala aktiviti kita buat bersama. Bermula dgn berkenalan, mencari nama group, tagline, sorakan dan lain2 lg. Aktiviti spt flying fox, low rope, merangkak, meniarap, menyeberang, berlari, berjalan, berakit dan sebagainya kita jdkan penguat dlm ikatan persahabatan kita semua. Ditambah lg dgn kehebatan kita sewaktu melakukan persembahan. Bermula dgn lakonan hebat kita di dlm lagu Andai Ku Tahu,kita sambung lg dgn lagu Joget Cari Jodoh. Kejam sungguh kamu yat kerana menjadikan aku seorang wanita yg curang. Sedangkan hakikatnya aku ini adalah seorang yg sgt setia. Kihkihkih. Hebatnya kita kerana berjaya meraih gelaran juara di mlm itu. Aku berasa sgt riak pulak skrg ini. Go 3G Go! Go 3G Go! Go 3G Go! Ohh agak emo plak aku. =)

Oh ye. Maaf kerana aku merahsiakan sesuatu sepanjang kita di Trolak. Bkn aku berniat utk menyembunyikan hal yg aku sendiri tak mampu utk suarakan. Namun aku pasti saat ini,mereka semua sudah mengerti dan faham dgn keadaan diri ini. Aku pasti mereka juga sudah tahu kenapa dan mengapa aku melakukan sebegitu. Sungguh,itu bknlah kehendak hati. Terima kasih kerana cuba utk memahami dan menyokong setiap apa yg akan dan bakal aku lakukan. Terima kasih kerana ada yg sudi mendengar cerita sedih aku yg agak menyeramkan. Wakakaka.

Bol, azhar, ujang, achik, vicky, azieq, lan, aziey, yat, sha dan rin. Semoga persahabatan kita semua akan kekal hingga akhir hayat. Serius,aku sayang korg semua. Aku tujukan ayat ini utk mereka. Ayat yg aku sering gunakan jika berkawan. KAWAN SAMPAI MATI.

Sunday, November 8, 2009

Munajat Cinta

Lama aku tak berada di sini. Mungkin laluan kehidupan agak sibuk kerana slps kursus di Melaka, aku menyambung kursus di Perak. Nnt saja aku ceritakan kisah2 selama itu. Kerana waktu ini, malam ini aku spt tak punya rasa utk bercerita. Sekadar mahu meluah rasa yg aku tak pasti apa. Mungkin bingung kerana segalanya tetap begitu. Masa berlalu tanpa sebarang kenyataan yg pasti. Tiada jawapan yg tepat. Soalan itu hanya terbiar begitu saja. Lagu Munajat Cinta menjadi halwa telinga ketika ini. Spt mengerti isi hati yg mahukan sesuatu. Kamu juga manusia kan? Manusia biasa. Mengharapkan kekasih yg baik hati. Yg mencintai kita apa adanya. Aku cuma mahukan satu kehidupan yg boleh aku banggakan. Yg boleh aku katakan pd semua. AKU SUDAH BERJAYA. AKU SEDANG BAHAGIA. Namun segalanya jauh. Sudah aku gapai tp menghilang tiba2. Sudah hampir aku genggam tp terlerai akhirnya. Menghalusi perasaan yg kosong ini, sekeliling terasa begitu sunyi. Sepi. Tiada yg menemani. Tiada yg menghiasi.

Sejak akhir2 ini, rutin harian aku penuhi dgn segala aktiviti yg aku mampu. Penat dan letih. Tp aku perlu begitu. Supaya rasa itu segera pergi. Supaya gembira dtg kembali. Semlm aku bahagia. Slps 10 tahun, senyuman itu kembali pada aku. Terasa begitu dekat dlm hati ini. Jarak dan masa yg pernah memisahkan spt hilang saat aku pasti dgn perasaan yg hadir. Waktu ini, rasa itu kembali. Perlukah begini? Berat tp aku rela. Senyum di bibir mengiringi hati yg berbunga. Namun ada yg aku kurang pasti. Samakah kita? Atau hanya aku saja?

Ke manakah menghilangnya itu? Apa agaknya kesudahan pd satu cerita yg bkn aku yg memulakannya? Terlalu sukarkah utk memberikan aku satu kepastian? Berdiam diri bknlah satu tindakan yg bijak dan terbaik. Mungkin nasib mmg tidak pernah menyebelahi. Hanya satu perkataan yg mahu aku katakan di sini. Pengecut.

Sunday, October 11, 2009

Melaka ~ Part 1

Bilik 726, Hotel Naza
Ahad
11 Oktober 2009
6.58 ptg

Hari pertama di Hotel Naza, Melaka. Aku dah sampai! Sbnrnya dah sampai dr td. Tp lepak2,rehat n solat. Perjalanan agak lmbt sikit sbb pg td aku pegi ke Keramat. Ada hal sikit. Melibatkan masa dpn. Hidup dan mati. Pkl 12.30 baru sampai umah. Lps tu terus siap2 kemas brg utk ke melaka plak. Dkt pkl 1.00 si khafi dah sms ckp dia dah on da way dr sime darby dgn aqilah. Aku pun relax jerla. Ingatkan lmbt tp kejap je dorg dah sampai. Blum pun 1.30. Kelam kabut aku bersiap. Ditmbh lg dgn mslh yg tiba2 dtg. Aduuu terbang duit aku RM50 mcmtu je. Ralat n terkilan. Tp nak buat mcmana. Aku anggap tu bkn rezeki aku. Lbh kurang jam 2.30 kitorg dah gerak masuk highway. Berhenti mkn kat RnR Seremban dlm stgh jam pastu gerak blk. Dkt pkl 5.30 jgk sampai ke hotel ni. Tu pun ada tersesat sikit tp nasib baik ada zura so dia yg guide aku thru phone.

Knp aku di melaka? Aku ada kursus Pengacara Majlis anjuran Jabatan. Sepanjang perjalanan aku yg drive amatla memberi satu pengalaman. Aku tak penah drive sejauh ni. Heheh padahal mana ada jauh mana pun. Bukak radio. Bosan tukar cd. Pastu menyanyi sepanjang jln. Melepaskan tekanan dan meluahkan perasaan . Haihhh betapa aku tak pernah jemu menyebut namamu. Seiring dgn nafasku. Selari dgn degupan jantung ini.

Pada mulanya aku sndr di bilik ini. Roomate masih belum sampai dan aku pun tak kenal siapa dia. Hotel dan kursus. Segala2nya mengingatkan tentang dia. Kursus. Kerana kursus lah aku bertemu dia. Kerana kursus lah aku mengenali dia. Kerana kursus lah segalanya bermula. Walaupun keadaan di sini tidak serupa namun hati ini tetap sama. Bertemu semula rakan2 seperjuangan. Riuh rendah mendengar suara mereka saat setiap bilik aku dail utk mengganggu. Hihihihi. Sungguh aku tidak sabar utk bersua dgn mereka sebentar lg.

Tapi... ada satu rasa yg pasti akan aku alami. Serba salah. Sayu. Sedih. Aku pasti aku tahu apakah soalan yg bakal mereka hujani pd aku. Tentang dia. Tentang kita. Andainya aku mampu utk menolak kehadiran di kursus ini. Pasti akan aku lakukan. Tp aku rindukan mereka. Peluang2 begini bkn sng utk aku miliki. Sudahlah free,dpt jumpa kwn2 lama plak lg. Wahhh best! Agak cuak sbnrnya utk berjumpa mereka. Mendengar suara salah seorang kwn aku td pun aku sudah menggelabah. Katanya 'aku nak interview ko sat lg..' Aduhh. Takpe2. Control2. Huhuhuhu. Takpelah. Yg penting adalah dpt berjumpa dgn dorg blk. Tentang kita. Percayalah. Aku takkan mampu utk meletakkan dirimu di situ. Aku tetap akan menjaga namamu spt mana awal dahulu kau berada di dlm hati ini. Tetap yg satu. Tetap yg pertama.

Aku harus bersiap. Utk mkn mlm dan sesi taklimat sblm kursus bermula.....

Bilik 726, Hotel Naza
11.21 mlm

Taklimat tamat lbh kurang pkl 9.30. Minum mlm dan mkn nugget. Erkk tak penah2 aku jumpa minum mlm kat hotel mkn nugget. Ngap jerla. Lepak skali dgn bdk2 lain. Riuh. Kecoh. Mcm2 cerita yg kuar. Ewahh buat mcm rumah sndr plak dorg ni. Bila cite psl keje confirm aku akan senyap sbb dorg ni tak abis2 cite psl LRA la, isu la, peristiwa la. Aku ni mana la tau benda2 gitu. Hehehe hihihi huhuhu tumpang gelak jerla. Pastu masuk plak bab bunga rampai. Perghhh ni yg tak bole dgr ni. Aku buat derk jerla. Buat2 sengih konon relax je takde mslh. Siap ada geng mak, geng bakal mak. Sadis giler mendengar ayat2 mereka. Haihhhh kwn2, geramnya aku dgn korg ni. Huhuhuhu.

Lbh kurang sejam borak2 kitorg pun naik bilik. Dlm lif pun buat mcm rumah sndr. Adoilaaa tak bole blah. Aku ssh hati ni. Nak kena perucapan awal lg. Kena jd MC lg. Aduhai dahla tak penah jd MC. Last aku jd MC time kursus asas mula2 masuk dulu tu jerla. Dah dkt setahun dah. Esok dia nak main tunjuk je sape2 yg buat perucapan awal. Masak la kalau aku yg kena. Kena standby je topik nak cite. Dahla kepala tgh jem tgh tension tgh stress. Takpe2 ni sume cabaran. Cewahhh yakin je berckp. Yerr kita kena yakin. Yakin serba serbi. Biarla org nak ckp apa pun. Yg penting kita tau siapa diri kita.

Dah lewat. Ada keja yg perlu aku buat. Kena buat. Kalau tak abis masa dpn aku. Aku kena komited buat benda ni. Stp mgu dan stp kali dia berikan pd aku. Ini adalah satu usaha aku utk yg terbaik. Utk memperbaiki diri dan segala benda yg ntah pape. Mmg gilela tgh2 mlm buat keje ntah pape gini. Bak kata dia. 'Sy suka semangat awk farz.. Awk btul2 berusaha..' Err jgnla puji gitu cik. Biasa jerla. Huhuhuhu. Hey, selamat malam!

Thursday, October 8, 2009

Sakit

Sakit kepala! Mcmtu la aku nak gambarkan mcmana sakitnya kepala aku sejak akhir2 ni. Ntah knp. Makin hari makin teruk. Dahla asyik kena marah konon aku ni suka fikir mslh la asyik nangis la apa la. Bape hari lps sakit kepala makin teruk bila time aku nak blk keje. Agak risau sbb aku nak drive. Bertahan selagi bole! Walaupun bwk keta mcm hape je time tu. Mmg berdenyut2 n berpusing gile. Berpinar je mata ni. Apa yg aku pelik bila aku cuba fokus utk hilangkan sakit ni mesti mata aku bergenang. Lps tu aku menangis. Knp ye? Stp kali aku diam dan cuba kawal rasa sakit ni mcmtu yg jd. Air mata mengalir. Hati rasa sayu sgt. Aku pasti aku tau knp tp aku cuba menafikan. Keraskah hati ini andainya aku sekadar mahu membuktikan yg aku tidak lemah?
Ketara kesakitan ini semakin terasa. Sudah berbulan tp aku diamkan. Kata mereka pergila membawa diri ke klinik. Tp aku menolak. Kata mereka 'biar aku temankan ko pegi klinik..'. Tp aku enggan. Kata aku 'takde papela..aku dah biasa dah ni..jap lg okla..'. Kata hati 'knp masih mahu menyeksa diri wahai fazlina?'. Utk kesekian kalinya. Air mata ini tumpah lg.
Mslh dan tekanan yg menekan amat2 meletihkan. Sudahla dgn mslh low blood pressure aku yg tak pernah berhenti mengganggu. Ditmbh plak dgn sakit kepala ni. Apa lg sakit yg nak dtg lps ni agaknya. Tekanan perasaan serba sedikit dah dpt dikenal pasti. Haihhhh sakit jiwa je yg blum lg. Isk jgnla jd gitu. Aku ckp je. Lemah. Itu sudah pasti. Terlalu lemah rasanya bdn dan jiwa ini. Aku bole rasakan dari hari ke hari hanya kosong yg mengisi ruang hati. Tiada apa-apa. Benar2 kosong.

Wednesday, October 7, 2009

Dalam Setiap Masalah Sebenarnya Ada Peluang

Ada satu ayat yg agak memotivasikan diri ini. Semlm. Bos ketiga aku mengajak sarapan pg bersama. Agak malas dan takde mood sbnrnya. Selera pun bkn ada. Tp aku pernah dipesan kalau bos ajak kuar mkn atau minum jgn terlalu kerap menolak. Sesekali kena diikut. Maka aku pun ikut jerla. Sepanjang mkn dia menasihati aku. Ttg kerja. Ttg masa dpn. Ttg kejayaan. Ttg diri sndr. Kdg2 aku perlu mementingkan diri sndr. Utk kebaikan aku, bkn utk menjatuhkan pihak lain. Aku perlu memajukan diri. Bkn di tahap ini sampai bila2. Peluang aku adalah di sini. Segala2nya ada berhampiran. Namun rasa hati ttp aku pertahankan didlm diam. Mana mungkin dia mengerti apa yg aku rasa.

Ada satu ayat yg diberikan pd aku. Aku agak terfikir dan berfikir. Katanya "Fazlina, dalam setiap masalah tu sbnrnya ada peluang. Cuma kita ni nmpk dgn tak. Sedar atau tak sedar je." Aku diam dan senyum. Dlm hati dlm fikiran agak terganggu. Dlm masalah ada peluang? Kalau ingin aku huraikan ttg masalah yg melewati hidup aku sejak akhir2 ni pasti ramai yg mengatakan ini adalah satu peluang. Pengalaman dan pengajaran. Drpd masalah itu juga mungkin adalah satu peluang utk aku memajukan diri. Utk ttp dan kekal di sini. Membina hidup yg lbh baik. Mencari peluang utk terus bertapak. Utk melangkah dan terbang lbh tggi. Meninggalkan sesiapa saja jauh ke blkg. Membuktikan bahawa kemajuan dan kejayaan itu mampu aku capai walaupun setelah melalui kekecewaan yg terlalu. Tp itukah yg aku mahu? Mmg aku mahu berjaya. Tp utk melupakan insan yg teramat2 aku sayangi bkn agenda dlm hidup aku skrg. Biarpun aku dipaksa tp hati ttp tidak rela. Aku mahu bersama-samanya. Susah dan senang, suka dan duka, perit jerih dan segala kepayahan. Aku mahu mengharunginya bersama. Namun, mampukah aku?

Berbalik kpd ayat tersebut. Mmg kita manusia menganggap stp masalah itu adalah satu beban. Bila kita dah ada masalah kita akan give up dan fed up. Kita tak berusaha utk menyelesaikan masalah tu. Terlalu mudah utk goyah dgn dugaan dan ujian yg datang. Kemudian lari drpd berhadapan dgn masalah tu sedangkan sepatutnya kita tempuh semua dugaan dan berusaha utk memperbetulkan keadaan. Kita sepatutnya cari peluang tu. Peluang utk muhasabah diri. Peluang utk memperbetulkan kekhilafan diri. Salah dan silap diri kita. Inilah peluang kita utk mencari di mana silapnya kita selama ni dan mengubah diri kita utk jd yg lbh baik. Kalau kita tak buat silap kita takkan tau apa yg perlu diperbetulkan dgn diri kita. Ttg soal kerja. Mungkin masalah kerja yg dtg baru2 ni mampu mengubah aku utk jd pekerja yg lbh baik kan? Kalau aku tak buat salah bos takkan tegur dan aku pun tak tau yg sbnrnya selama ni aku dah buat silap. Kat situla peluang aku utk mengubah kesilapan kpd kejayaan. Bos aku ckp "carilah peluang tu farz..naikkan diri kamu..tonjolkan kebolehan kamu..buktikan pd org lain.." Oh mudahnya kau berkata bos. Berikan aku masa dan peluang itu. Sptmana aku sering meminta pd dia. Berikan masa dan peluang pd kita. Kerana masa dan peluang kita tak pernah sempurna. Masa dan peluang kita tak pernah diberi atau digunakan sebaik2nya. Kesabaran kita terlalu rapuh dlm mengharungi perhubungan ini. Mungkin kita lupa ttg janji utk saling berpaut tgn dlm menempuh dugaan ini bersama. Jgn biarkan ianya terlerai mahupun longgar dgn ujian yg sekadar mahu menduga. Mungkin cinta dan kasih sayang kita belum cukup hebat. Hmmm.

Aku percaya apa saja yg dtg mengetuk pintu kehidupan kita pasti ada sebab. Pasti ada hikmahnya. Kita cuma perlu memohon kekuatan dan ketabahan hati. Dlm godaan syaitan yg senantiasa berbisik menghasut utk menghanyutkan aku dr jalanMu yg lurus, kadangkala aku tertewas juga. Namun doa yg tidak pernah putus sering aku panjatkan padaMu agar Kau sering melindungi aku. Memberikan yg terbaik selepas aku gagal. Menganugerahkan bahagia selepas aku melalui kekecewaan. Melimpahkan gembira selepas aku berduka.

Cerita Bosan

Hari ni 7 Oktober 2009. Hari lahir Anor (promote nama dia kat sini..). Mlm td dah sms wish birthday. Selamat Hari Tua kpd beliau. Pg td rutin bermula spt biasa. Jam 5.15 alarm berbunyi tp aku dok snooze. Uikss cpt2 bgn bila aku teringat yg aku blum iron baju pun lg. Haihhh mengantuknya mata hari ni. Tuela dok ym lg tak abis2. Pdn muka. Nak tel kwn aku ajak sembang tp mcm awal sgt la plak dok kacau dia pg2 buta mcmtu. Dlm perjalanan ke ofis ari ni aku berjumpa dgn 2 kemalangan. Yg pertama dkt highway baru area sek.19. Tgh mengantuk2 tu tiba2 keta dpn benti. Tgk2 ada org dah tersandar kat divider tepi tu. Aku tak pastila keta langgar dia atau apa. Sian dia pg2 dah eksiden. Aku cuma mampu memandang saja. Yg kedua plak kat highway kesas. Dlm 5 minit slps melalui tol batu 3. Eksiden keta kot tp tak bape nmpk la mcmana sbb still gelap lg. Yg aku hangin tu sume keta dok benti nak tgk. Kan dah kata kalau ada eksiden tak pyhla dok tgk2. Lainla kalau kat lorong yg sama ke. Ni yg eksiden lorong blah ke Shah Alam tp yg menghala ke KL pun ikut jam jgk sbb sume sibuk la nak benti nak tgk. Haihhhhh. Tuela org kata nak prihatin tp tak bertempat. Pastu kan lately ni aku selalu terbayangkan eksiden. Tak tau knp. Ada rasa risau yg bersarang di hati. Sbb dulu masa aku selalu terbayang2 mcmtu tak lama tu mesti aku eksiden. Sbb tu skrg ni bila aku terbayang2 benda2 gitu je mesti aku cpt2 buang fikiran tu pastu fikir benda lain. Menakutkan.

Sampai parking blum pkl 7. Mmg aku pekerja yg berdedikasi. Naik ke tgkt 11 melihat pintu ofis aku yg masih blum dibuka. Tgk pintu 11 barat tmpt aku punch card hari2. Aikk??? Tak bukak jgk lg? Hmm masuk ofis dulu la jwbnya. Dah 20 minit baru nmpk Angeline dtg bukak pintu. Cpt2 pegi punch card! Sampai pkl 7 tp punch card pkl 7.20. Okla tu janji tak lbh dr 7.30. Hari ni aku seorang saja di ofis. Sayunya hati. Rindu kwn2 ofis. Bila sume pegi show mmg aku bosan. Takde yg nak mengusik. Takde kwn nak berborak. Takde lg gelak ketawa. Takde lg aku kena buli. Senyap. Sunyi. Sepi. Ofis ni spt dilanggar garuda. Ada 2 org artis baru lapor diri mgu lps. Dah smgu duk kat ofis ni. Tp tak bole plak nak cope sbb dua2 lelaki pastu mcm tak bole ngam. So aku buat hal aku dorg buat hal dorg.

11.00 pg mata aku makin layu dan sayu. Dgn bangganya aku pun landing kepala aku kat meja pastu aku tido. Ym ke, skype ke, facebook ke yg duk blink2 tu aku biar je. Dah tak larat nak membalas. Dkt sejam gak aku tertido. Cewaahhhh konon TER. Kot kalau ada org dtg ke ape ke sia2 je. Dahla aku dok dpn pintu. Heheheh selamber. Jam 12 aku terjaga sbb hp berbunyi. Alahhhh kacau la kakak aku ni. Tel bertanyakan username n password utk website Malaysia Airlines. Aku jgk yg tlg ingatkan bg pihak dia. Pastu konon nak smbg tido lg tp tanak lelap plak. Apa lgla yg aku nak buat ni yer. Lapar tp takde selera. Nak mkn pun bkn ada kwn. Tak best lngsung nak mkn sorg2. Nak order McD tp aku mcm kesian plak kat org yg hantar tu nnt. Setakat order chicken porridge ngan fillet o fish je mcm tak berbaloi je dia nak anta. Tp aku lapar. Mlm ni aku mahu ke Old Town lg. Aku tak peduli. Aku nak paksa bdk umah aku ikut. Ada aku kisah?? Heheheheheh.

Monday, October 5, 2009

Old Town White Coffee

Old Town White Coffee. Bkn nak promote cafe ni. Tp sejak akhir2 ni aku selalu ke sana utk mengisi perut. Dah bape hari berturut2. Tak kira siang atau mlm. Haihhh betapa aku selalu terkenangkan springy noodle with chicken ham and egg di situ. Fuhh sungguh aku jatuh chenta kpdnya. Ada seseorang yg mengajar aku utk menjamu selera di sana. Old Town pertama yg aku jejak adalah di Kuantan, Pahang. Sarapan? Menunya mmg mknn utk bersarapan tp nak dkt time lunch baru pegi. Huhuhu. 1st menu adalah Prawn Mee. Ermm masa tu rasa mcm okla jgk. Takdela best sgt walaupun yg tukang bwk tu sibuk dok promote kata Old Town tu best. Tp nak jaga hati dia punya psl. Ye ye best best. Layan jerla. Huhuhu. Seterusnya aku pun dah tak ingat Old Town mana lg aku jejak. Terlalu byk. Kat klang, jusco bkt tggi, area pantai dalam, kuantan sekali lg, kota kemuning dan byk lg. Tak kira lunch, dinner mahupun berbuka puasa. Wahhh giler sungguh aku dgn Old Town. Heheheh.

Mlm ni? Aku mahu ke sana lg. Old Town branch Kota Kemuning. Sms berbunyi dan aku saja2 mahu mengajak. Lalu rakan tersebut terus setuju. Sy belanja! Weee itu yg aku mahu dgr! Huhuhu aku tau dia pasti akan membaca entry ini satu masa nnt. Heheheh time kaceh la ye. Susah2 je belanja nenek kebayan ni mkn. Almaklumlah dah lama tak jumpa. Huh ada hati konon nak paksa aku mkn. Elehhhh takat kat Old Town tu tak pyh paksa pun aku mmg nak mkn la. :P

Smlm kan aku sudah ke sana? Aiii ke sana lg mlm ni. Apa yg mau dimkn sudah diconfirmkan di dlm fikiran. Waaa sudah terbayang2 dah ni. Lapar! Lapar! Lapar! Jco Donuts yg di depan mata ni pun masih blum aku habiskan. Smlm ke sunway pyramid. Semata2 utk membeli donut? Haihhh. Mata sudah menjeling2 ke arah kotaknya yg btul2 berada di sblh Baby Lappy aku ni. Errr benti dulu la nak mkn Jco. Sekian,terima kasih.

Thursday, October 1, 2009

Aku Benar-Benar Rindu

Semlm. Menangis lg. Entah utk ke berapa kali. Tiada perkataan lain yg dpt menggambarkan apa yg aku rasa. Kecuali satu. RINDU. Tp aku tahu. Hanya aku yg punya rasa itu. Sungguh aku benar2 rindu. Semua rasa marah, benci, tak suka, kecewa hilang ditelan rasa rindu yg teramat. Aku lupa apa yg pernah dia suarakan. Aku lupa semua yg dia pernah katakan. Aku lupakan semuanya. Segalanya aku telan walaupun perit. Sakit tp aku redha. Demi kasih sayang ini. Yg tak pernah berpenghujung.

Apa kesudahannya? Aku tak punya sebarang idea, alasan atau jawapan utk soalan itu. Benar2 stuck. Tak mampu utk melangkah. Aku tak bole nak ke kiri, tak bole nak ke kanan. Aku tak mampu utk melangkah ke dpn. Utk berundur dan berpatah blk? Lgla tak mungkin. Itu bkn tujuan atau kesudahan yg aku mahukan. Setelah aku lalui segala sakit dan air mata. Mana mungkin aku hanya bertahan setakat ini. Tidak mungkin aku hanya berhenti separuh jln.

Knp kau tak pernah memahami? Knp kau tak pernah cuba utk menyelami hati ini? Betapa aku terlalu syg. Rindu yg tak pernah berhenti. Mati rasanya hati ini jika kau tiada. Hilang semangat ini andainya kau hilang. Aku benar2 tidak mampu utk berdepan dgn keadaan itu.

Wednesday, September 30, 2009

08/09/2009

Kek yg Jedah ngan Naz suprisekan aku mlm sblm birthday.. Tgh lepak2 lps buka pose tu tiba2 toing! Naz muncul dr dapur pegang kek ni dgn lilin yg menyala2 mntk ditiup.. Fuh fuh fuh! Bestnye.. Huhu time kaceh! Takpela celebrate awal sehari sblm.. Maklumla kan sambut birthday di bln pose jd dpt celebrate mlm jela.. Ape yg penting? Adalah ingatan dorg.. =)

Yg ni plak kek birthday celebrate kat kg.. Beberapa hari slps birthday aku on weekend.. Lps buka pose tu kitorg kuar pegi pekan.. Blk tu letih terus lupa.. Maka kek ini dipotong sewaktu bersahur.. Huhuhu tak penah dibuat org.. Tp takpe.. Berkat di bln pose la kunun..

Selamat Hari Raya


Assalamualaikum..


Selamat Hari Raya! Maaf Zahir Batin! Itu yg pertama aku nak tulis kat sini. Busynya aku mencuci dan membuang sawang yg menyeliputi blog aku ni. Labah2 ada,tikus ada,gajah pun ada. Dkt 2 bln aku tak post new entry. Mmg terlalu byk cerita yg terlepas utk dikongsi bersama. Kalau nak diingat mmg aku tak ingat. Dua bln tu mcm2 yg jd. Mcm2 tmpt aku pegi. Sumenye tak dpt nak dikongsi. Huhu takpelah aku akan cuba mengaktifkan semula jari jemari ku yg dah semakin keras ini. Nak rendam dulu kasi lembut blk. Barula bole menari semula. Weee~~


Walau pape pun, Selamat Hari Raya sekali lagi!

Friday, August 7, 2009

Serabut!

Skrg. Aku berada di Johor. Segamat. Itu destinasi show bulan ini sblm Ramadhan menjengah. 2 malam di sini. Atau mungkin semalam. Kemudian ke Tampin. Bkn aku giat berjalan atau lupa diri. Tp utk mencari duit lbh. Raya makin hampir. Itu saja yg terlintas dlm hati. Bkn utk bersuka ria atau bergembira sesuka hati.

2 mgu lps? Aku di Langkawi. Genap smgu di sana baru pulang ke KL. Have fun tp hati tak tenteram. Mengenangkan dia. Susahnya hati. Knp begini ye? Seribu kemaafan benar2 aku pohon dr hati ini. Apa yg berlaku kali ini benar2 mengajar. Serik. Menyesal. Sungguh rasa itu benar2 wujud.

Aku serabut. Bingung. Hati tak tenang. Hanya pada Dia aku memohon. Doa yg tak pernah henti selalu mengiringi diari harian. Semoga dikuatkan hati dan semangat. Ditetapkan hati dan keimanan ini agar tak berubah. Hanya padaMu yang Satu. Hanya pada dia yg tiada dua.

Benar2 serabut!

Thursday, July 23, 2009

Saya Yang Demam

Assalamualaikum..

Lama rasanya tak menulis. Tak menaip mksdnya. Nak kata takde masa tak pulak. Ada je masa nak melepak2 nak berjalan2. Nak kata takde idea pun tak jgk. Sbb tiap kali aku drive keta mesti byk giler idea yg dtg dlm fikiran ni utk dikongsi dlm blog. Tp bila dah ngadap laptop ni aku mesti lupa apa yg aku nak post. Mungkin disbbkan oleh tahap kesihatan yg tak bape nak ok smgu ni. Hari tu aku pegi Maju Junction. Pegi tgn kosong tp blk bwk plastic bag. Ni yg aku tak suka ni. Org pempuan ni kalau pegi shopping complex tak bole ke kalau pegi tgn kosong blk pun tgn kosong? Apa mslhnya kaum pempuan ni? Cewahhh mengata diri sndr plak. Heheheh.

Cuaca kat KL lately ni teruk sikit. Dgn jerebu, asap keta + motor lg. Blk2 ofis tghari tu aku terus sakit tekak. Esoknya terus rasa tak sdp bdn. Tp dlm tak sdp bdn tu aku masih larat lg pegi Ole-Ole kat Seksyen 18 utk bermain bowling. Pegi senyap2 tp blum sempat sampai lg dah kantoi. Skali dia 3G la pulak. Kalau tak angkat kang lgla dia syak yg bkn2. Maka dgn muka tak bersalahnya aku pun angkat jela. Tgk2 tgh driving plak. Kena bebel jap sbb kuar tak bgtau. Ampun yanggggg.. Pasni tak buat lg! Promise!

Kebiasaannya bila aku demam takdela teruk sgt. Sbb aku ni sng dpt sakit jd bila sakit tu takdela teruk sgt. Tp kali ni lama gile aku demam sampai smgu. Takut la plak sbb selalunya demam takdela lama gini. Ari sabtu tu plan nak pegi lawat nenek sbb dpt tau dia tak sihat. Dah siap2 tggl nak pakai tudung tiba2 bdn rasa makin lemah plak. Baring je kat sofa sampai terlelap. Terpaksa la call bgtau tak jd nak dtg sbb demam makin melarat. Esoknya aku terus pegi klinik swasta kat Kota Kemuning. Tp bengang gile sbb dia tak cek pape pun. Blood pressure aku pun tak cek. Dahla mahal sampai RM50! Esoknye aku pegi klinik kerajaan kat Pendamaran plak. Aku mntk utk cek darah sbb rasa mcm tak best plak demam sampai smgu ni. Tggu punye tggu bila keputusan darah kuar doktor ckp darah aku ada kuman. Erkk?? Mcmane bole ada kuman plak ni? Aku tanyala takde pape ke darah ade kuman ni? Doktor kata InsyaAllah takde pape. Dia suh aku abiskan antibiotik yg dia bg. Jd dgn rasa rendah dirinya aku pun ikut jela nasihat doktor tu. Dptla MC satu hari. Huh kedekut gile doktor ni! Esoknye aku rasa mcm tak best je nak pegi keje. Mula2 nak cuti tp rasa mcm bosan plak duk umah. Aku pun decide utk amik half day. Time lunch baru aku masuk keje. Selambe gile buat mcm ofis sndr. Hihihihi.

Skrg ni demam mcm dah ok sikit. Selesema dah ilang cuma batuk je yg tak ok2 lg. Haihhh bosannye! Tp takpela. Mkn jela ubat yg ada tu. Hmm org kata sakit ni penghapus dosa2 kecil. Alhamdulillah.

Monday, July 13, 2009

Aku Mahu Sedikit Gemuk

Salammmmmmmmmmm.....

Mgu lps blk kg. Walaupun rasa sgt malas tp aku gagahkan jgk. Dahla jumaat mlm sabtu tu tido pkl 5 pg. Pkl 7 abah dah call suh bgn blk kg. Aduhaiii mana la aku terdaya dgn tido cuma 2 jam je. Pkl 8 tu aku terbangun then terus bgn mandi n siap2. Kalau aku baring lg confirm terlajak tido sampai ke ptg. Sampai kg terus bwk mak abah pegi kenduri pastu pegi umah pakcik pun ada kenduri jgk sempena nak puasa bln dpn. Pkl 2 tu mata dah tak bole blah aku mntk nak blk umah. Tp kat umah bkn tido pun. Main facebook je. Heheheh. Tido pun kejap2 je. Dlm pkl 4 lbh kurang mak tel suh amik dorg nak blk. Bgnla dgn rasa malas yg teramat sgt. Lps amik mak abah terus anta pegi kenduri org lain plak. Haaa masa nak tggu dorg abis mkn niela aku singgah umah makcik aku yg lain plak. Umah dia tak jauh cuma selang 2 umah je. Kat umah tuela aku nmpk satu benda yg aku carik2.

Apa dia? Penimbang berat badan! Hihihi. Aku pun dgn confidentnya melompat la atas penimbang tu. Dlm hati aku sblm tu berkata2 'heee mesti berat aku dah naik..' Tp bila aku tgk jarum penimbang tu pegi kat mana mmgla aku terkejut. Aku turun blk dr penimbang tu pastu aku naik blk. Aku turun aku naik. Pastu tak puas ati pegi kat sepupu aku tanya blk. 'Penimbang ko ni btul ke tak? Rosak ke weh?' Knp aku ckp mcmtu? Sbb berat aku turun 4kg! Dr 49-50kg pegi ke 46kg plak. Aduhhh mcmana bole makin turun plak ni. Aku punya la mkn byk takkan la takde langsung lemak2 yg lekat kat bdn aku?? Siyes mmg rasa tak puas hati. Aku cek byk kali penimbang tu. Tgk jarum sume btul. Tak lbh tak kurang dr angka 0 tu. Haihhh mmg btulla ckp org aku ni terlalu kurus.

Maka,azam aku dr skrg ini adalah aku nak gemukkan bdn! Eh tak gemukla. Aku nak tambahkan berat bdn! Ditambah lg dgn ugutan2 yg aku terima supaya berisi sikit,maka terpaksalah aku mengikut dan mendengar nasihat. Yolahhh nasihat huhuhu. Mcm2 idea aku dpt utk naikkan sikit bdn ni. Ada yg ckp mcmtu,ada yg ckp mcmni. Takpe2 aku akan cuba mana yg aku rasa ok dan logik. Yg tak logik dan ntah pape tu dipersilakan nyah kau dr sini! Ngeee~~

Cikjin ckp ~ Semoga aku berjaya!

Monday, July 6, 2009

Lovely Niece

Org kata kita ni hidup kalau ada benda yg best jgn happy sgt. Tp kalau dah mmg happy takkan nak sedih plak kan. Mungkin pesanan tu supaya kita beringat2 je. Jgn terlalu happy sgt sbb takut nnt berduka plak. Btul jgk tu. Aku selalu marah dgn anak2 buah aku. Kalau main tu sana sini ketawa gelak suka2. Terkekek2. Cekiki'an org jawa ckp. Bila aku dah sound dorg gitu tak lama pastu nnt mesti ada yg 'huwaaaaaaaa'. Heheh pdn muka. Tu jela yg aku bole ckp. Tp kalau takde dorg mesti bosan kan? Anak buah 4 org tp mcm ada 40 org! Hmm i love them. :)


Aku tak tau knp aku tingat kat dorg plak. Lg2 kat Nur Amani Baiduri anak abg aku. Bln 8 ni umur dia 2 tahun. Degilnya tak taula nak ckp. Rasa mcm nak ikat kaki dia,pastu gantung kat kipas,pastu on suis kipas tu tekan speed no.5. Pastu tgk jela dia terpusing2 kat kipas tu. Mcm iklan eskem popper. Hahahah mmg dorg bertuah dpt makcik baik hati mcm aku. Rindu sgt dgn amani. Gender pempuan tp perangai mcm lelaki!


Aku tingat satu hal yg jd antara aku dgn dia. Masa tu bole plak kitorg gaduh. Aku lepik dia, dia lepik aku. Aku pukul dia, dia pukul aku. Pastu dia nangis majok lari kat mak dia. Aku biarkan jela kan. Tak kuasa aku nak pujuk dia. Pastu dah lama tu tiba2 dia dtg dkt dgn aku. Aku plak tgh belek2 hp barula konon. Aku biar jela dia dtg kat sblh sbb aku mati2 ingat dia nak tgk apa yg aku belek kat hp tu. Elok je dia dtg dkt sblh aku relax je tiba2 dia lepik aku pastu lari nyorok dkt mak dia. Cissssssssssssssssssssss! Bertuah punya bdk kecik! Menjerit2 aku tp pastu bantai gelak gila la tgk perangai dia mcmtu. Dgn kakak ipar aku,dgn mak aku sekali gelak tak hengat punye.


Aku cuma pelik mcmana dia bole terfikir nak bls dendam dgn aku? Bole plak dia pukul aku pastu dia lari nyorok blkg mak dia. Konon nak mntk bekap ar tu. Cehh ampeh btul bdk kecit tu. Dahla rambut gulung2! Nasib baikla aku ni suka bdk2 kecit. Tp takpela aku tak kisah pun. Aku ttp syg dorg sume.
Niela Nur Amani Baiduri.. :)

Wednesday, June 24, 2009

Ngeee~~~


Wuuu bestnye dpt award. First time plak tu. Hihihihi thanx to sis idah. Tp sy tak dptla nak bg kat org lain. Sy tak ramai kwn2 nak kasik la kak. Heheheh papepun time kasih skalik lagi.

Tuesday, June 16, 2009

Kita Dera Dia!

Baru-baru ni kita dikejutkan dgn satu kes penderaan amah / pembantu rumah / orang gaji. Yg menjadi mangsa? Sudah tentulah warga Indonesia. Agak hairan sbnrnya dgn sikap manusia yg tak spt manusia. Kejam. Tak berhati perut. Tak berperikemanusiaan. Tak bertamadun. Semuanya ada. Takde rasa simpati ke masa dera org tu ek? Dia tu kan manusia jgk. Tu yg menghairankan. Ataupun sbnrnya org yg mendera tu gila! Psycho! Ada mslh mental! Pasti. Layaknya dorg tu didera sama mcmana dorg dera amah dorg tu. Yaaa kita cucuh rokok kat bdn dia. Kita seterika perut dia. Kita ikat dia kat kusi kasik kena geget kengge! Huh barulah ganas.
Berbeza btul dgn abg ipar aku. Setakat ni dia dah ada 3-4 org maid. Yg paling lama yg skrg ni la. 7-8 thn jgk dia dah keje dgn kakak aku. Sbnrnya aku tak bape berkenan dgn dia ni. Walaupun dia dah keje lama tp kdg2 aku tgk batasan sbg majikan dan pekerja tu dah takde. Mmg takde lngsung plak kdg2 aku tgk. Aku nak tanya la kan. Maid mana yg bole lepak sekali dok dpn tv pastu dok atas sofa sdgkan kitorg pun dok kat lantai pastu tgk bola, tgk AF, tgk cerekarama sama-sama? Kalau ada jgk yg sama mmg terer la maid korg tu. Tu baru cite psl batasan kat umah. Ni kakak aku bwk mak dgn adik aku pegi zoo cuti sekolah lps bole plak dia tarik muka marah sbb kakak aku tak bwk dia. Pastu siap tak tegur kakak aku dgn mak aku skali. Aku blk keje ptg tu dgr pun rasa mcm nak sekeh je. Ek eleh suka2 dia je nak tarik muka dgn kakak aku mcmtu. Mengada2 plak buat perangai mcm awk tu sape.
Tu tak kira tanak dgr nasihat mak aku. Mak aku suh dia pelbagaikan masakan dia. Buat yg anak2 buah aku suka mkn. Bkn msk ikut suka dia jer. Tp tanak dgr. Bg alasan mcm2. Buat perangai mcm terror je. Mcm dah pandai sgt. Patutla hari2 lauk tak abis aku tgk. Masak lauk pun duk ulang2 je. Rotate tiap2 mgu tp menu yg sama jela. Tu yg kdg2 bila anak2 buah aku blk kg dorg mntk mcm2 kat mak aku. Nak mkn itu nak mkn ini. Dorg ckp 'bibik tanak masak mcmni la nenek..' Isk sian anak2 buah aku. Huh kalau aku bole sudah ku pecat maid kakak aku tu. Aku kdg2 pun boring nak mkn kat umah kakak aku. Bknla kita ni nak demand tp dia dibayar gaji utk buat keje. Bkn utk nak senang je semata2. Kalau org tegur tu terima la. Mak aku nasihat dahla tanak dgr. Tu yg aku tak suka.
Pastu dia suka sgt gaduh dgn anak2 buah aku. Tu blum lg gaduh dgn adik2 aku. Mcm bagus je suka2 nak marah2 nak kutuk2 adik aku. Kalau aku ni takpela sbb aku ni kakak. Dia tu org luar. Takde hak lngsung nak bersuara. Menci gile aku. Pegi umah makcik aku pastu dok buruk2kan adik2 akula kakak akula apela. Heee panas hati aku bila tau. Dia ni sbnrnya yg patut kena dera. Nasib dia baikla sbb dpt bos mcm kakak ngan abg ipar aku tu. Cuba dpt yg mcm tuttt dok dera2 org? Dah lama maut dah maid kakak aku tu aku rasa.
Tak faham aku. Nak salahkan org dia je pun tak bole. Bkn semua yg bermasalah walaupun kebanyakannya mmg bermasalah. Dtg negara org jd penjenayah la apela. Buat perangai ntah pape. Hmm nasihat aku,kita skrg ni cuma mampu berhati2 jela. Sbb skrg ni kdg2 dlm negara sndr pun kita dah tak selamat.

Tuesday, June 9, 2009

Risau

Hingga malam semakin larut
Aku masih tak penat juga
Menegur jalan yang kita tempuh
Sekedar menepis rasa gelisah

Walau diri berhias senyum
Namun hati tak pernah tenteram
Dan sering datang perasaan lain
Tentang kejujuranmu kepadaku

Setinggi apa kita mampu mendaki
Rasa cinta kasih dan kesungguhan
Namun bila hati jadi terpisah
Beri kepastian agar ku tebus semua

Ku akui aku selalu ingin memiliki
Dan engkau pun tak pernah terbuka
Untuk menghalang segala prasangka

Monday, June 8, 2009

Sekali Lagi!

Mgu lps aku anta mak ngan adik aku blk kg lps semgu dorg lepak shah alam sempena cuti sekolah. Apa yg aku nak ckp kat sini bkn psl mak aku, bkn psl adik aku, bkn psl kg aku apa lg psl cuti sekolah yg lngsung takde kena mengena dgn aku. Sbnrnya masa on the way blk ke kg ari tu aku telah terlanggar seekor burung yg tidak berdosa, seekor burung yg tidak bersalah! Yaaa aku telah bergelar pembunuh sekali lg. Tp tanpa niat dan lngsung tak berniat. Apa lg sengaja. Semuanya salah burung itu! Sape suh dia mkn bangkai kat tgh-tgh jln tu? Pastu bila aku dah dkt baru dorg nak terbang. Pastu tak sempat nak terbang dah kena langgar dgn keta aku. Sampai tercabut lampu signal aku! Tu pun dah sampai umah pastu siap dah pegi jln-jln kat sg besar baru perasan. Warghhh malunya org tgk lampu signal aku terkeluar mcmtu! Huuuuuhuuuuu...

Blk kpd cite burung tu. Lps 'bang..!!!' kena langgar dgn keta aku tu aku cpt-cpt tgk kat side mirror. Aku nmpkla dia mcm buat slide kat jln tu. Erk? Mesti dia dah mati. Pastu aku rasa mesti keta kat blkg sume langgar dia sampai penyek. Aduuu aku tak sengaja! Mntk maaf. Semoga burung tu dpt masuk syurga walaupun dia mkn bangkai kat tgh jln.

Azab Untuk Wanita

Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat Rasulullah menangis manakala ia datang bersama Fatimah. Lalu keduanya bertanya mengapa Rasul menangis.

Beliau menjawab, “Pada malam aku di-isra’-kan, aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya."

Puteri Rasulullah kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih."

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa dia disiksa seperti itu?

Rasulullah menjawab, “Wahai puteriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya."

Lalu mengapa perlu kamu mengubah wanita menjadi spt yg kamu mahu andainya kamu benar-benar menyayanginya?

Apa yg kamu dpt jika hanya mahu memandang pd rupa? Pd luaran semata-mata?

Jangan Kau Ubah..

Assalamualaikum..

Hari ni mmg black Monday. Aku tak happy lngsung hari ni. Dr mlm td lg. Ntahla knp bole jd mcmni. Makin hari makin aku kenal. Makin hari makin terserlah sikap. Makin hari makin tersingkap sifat. Dan aku rasa makin goyah. Haihhhh kuatnya dugaan yg menguji. Sampai bila agaknya aku bole terus tersenyum eh? Salahkah andainya aku punya satu pendirian? Untuk menjaga namamu. Untuk melindungi dirimu. Untuk menjaga amalan dan kebajikanmu di sana nnt. Hinanya diri bila itu yg telinga aku dgr. Sungguh sayang, sepanjang mengenalimu ini adalah kekecewaan yg paling hebat pernah kau berikan. Terlukanya hati ini adalah yg paling dlm pernah kau hiriskan. Tak pernah aku rasa diri serendah dan sehina ini. Kau semakin menampakkan rupa sebenarmu. Sikap, sifat dan perangai yg selama ini kau lindung. Ianya makin nmpk bila kau kian galak melukakan hati ini kelmarin. Satu hakikat yg harus aku terima dan belajar utk memupuknya di dlm hati. Dirimu juga manusia biasa. Makhluk Allah yg tersangat lemah dan mudah tertewas dgn godaan. Tp haruskah sampai bila-bila begitu? PERUBAHAN YG KAU JANJIKAN TAK PERNAH MENJADI KENYATAAN.

Hari-hari aku berdoa aku akan dikurniakan hati yg seteguh hati Siti Khadijah. Semangat yg tggi spt Siti Maryam. Kesabaran yg menebal spt sabarnya Siti Hajar. Dan keimanan yg jitu spt Siti Asiah. Tp aku ttp manusia yg lemah. HambaNya yg kerdil. Terlalu hina rasanya diri ini disampingNya. Air mata tumpah lg utk kesekian kalinya mlm td. Tp aku tahan agar esaknya tak kedengaran. Sekadar tak mahu dianggap lemah. Walaupun hakikat sbnrnya aku kian lemah. Tautan yg aku harapkan utk memimpin dan membimbing kian rapuh rasanya. Kadangkala hampir terlerai tp segera aku tarik kembali agar tak terlepas dr tangan ini. Menggeletar rasanya jemari ini saat berpegangan tangan dgnmu. Hati berdebar cinta makin mekar. Pautan itu aku harapkan akan terus erat biarpun 1000 tahun lg. Kau tetap di sisi menemani dan memahami. Saling menerima dan saling memberi. Mengharapkan titian ini akan kita titi bersama sehingga ke destinasinya. Walaupun serapuh mana titian yg kita lalui, walaupun sederas mana arus yg bertingkah di bawah laluan kita, walaupun sekuat mana angin yg bertiup utk menjatuhkan kita ke bwh. Harapan aku tak berubah. Kita tetap berpaut antara satu sama lain. Kerana kita adalah SATU.



Haruskah aku terus menunggu.. Atau berlalu pergi meninggalkan dirimu..?

Friday, June 5, 2009

Rokok Jahat!


Assalamualaikum..

Pagi td aku lmbt sikit kuar umah. Lmbt dlm 5-6 minit je. Bukak radio Era pastu dgr segmen Merisik Khabar. Segmen ni kalau tak salah aku satu segmen yg agak sedih. Sbb dah bape kali aku dgr sumenye Aznil Nawawi call org yg baru je kehilangan insan yg tersayang. Pagi td dia cite psl rokok. Sorang kakak ni suami dia dulu seorang perokok tegar. Kakak ni ckp suami dia kalau dlm 5 minit tu relax je 2-3 batang rokok abis. Satu hari tu tiba-tiba je dia sakit. Aku tak bape ingat jln cite dia tp mmg sedih sgt. Dia ckp satu-satu organ dlm badan suami dia tak bole berfungsi. Mula-mula hati, pastu buah pinggang pastu adala yg lain-lain lg tp aku tak ingat. Dlm masa beberapa hari je suami dia pergi meninggalkan dia dan anak-anak. Suami dia pergi dlm masa yg singkat. SEKELIP MATA. Masa tu dia dah sebak dan nangis-nangis time cite. Aku yg mendengar? Cuba mendasari isi hati beliau. Tp aku tau hanya yg rasa je yg faham.

Lps dia abis cite tu Aznil suh dia sampaikan nasihat atau kata-kata utk pendengar. Dia ckp sape-sape yg merokok tu TOLONGLAH FIKIR PASAL KELUARGA. INGAT ISTERI. INGAT ANAK-ANAK. Nak sakit tu bila-bila je bole jadi bole dtg. Tak pyh tggu tua. Pastu dia ckp la yg dia ada anak-anak kecik lg. Paling kecik umur 4 tahun kalau tak silap aku. Dia ckp anak dia selalu tanya lbh kurang mcmni 'ayah tak baik-baik lg ke drpd sakit..?' Kakak tu ckp anak dia mcm faham je. Tp sbnrnya dia masih blum faham lg. Hakikatnya ayah dorg dah tiada lg dlm dunia ni.

Aku dgr tu mmg sedih la. Just imagine la anak paling kecik pun umur baru 4 tahun. Maknanya arwah suami kakak tu still muda lg kalau nak kira. Tp sayangnya umur tak panjang. Tak sempat nak tgk anak membesar, berjaya dan hidup bahagia satu hari nnt. Tak rasa rugi ke? Peluang yg Allah bg bkn dtg berpuluh kali. Selagi hayat ni masih ada tlg la hargai dan jaga sebaik-baiknya. Kalau dah sakit teruk pastu umur tak pnjg, sempat ke kita nak tgk semua kebahagiaan yg sepatutnya kita rasa sbg ibu bapa? Semuanya kerana apa? Kerana keangkuhan korg yg tak pernah nak sedar. Tak pernah nak berfikir buruk baik dan bahaya apa yg korg buat. Tak pernah nak fikir psl keluarga. Psl isteri yg cintakan korg. Psl anak-anak yg memerlukan korg. Knp ssh sgt nak tanam perasaan mcmtu dlm hati?

Aku pernah dgr satu cite ni kat radio jgk. Dulu laki ni mmg kuat merokok. Tp satu hari tu dia tersedar bila anak dia tegur.

'Ayah.. Tlglah berhenti isap rokok.. Adik tanak ayah mati.. Adik nak hidup dgn ayah lg..'

Tak kesian ke dgr anak-anak kita ckp mcmtu? Laki tu ckp bila dia dgr je anak dia ckp mcmtu dia terus berhenti serta merta. Mmg dah tak sentuh rokok lg dah lps tu. Dan aku mmg salute gila dgn laki tuela. Mmg aku respect! Sbb dia gunakan otak dan akal fikiran yg Allah dah kurniakan pd dia. Dia fikirkan anak-anak. Dia tak pentingkan diri sndr. Dia sygkan anak-anak dan isteri dia. Dan yg lbh penting dia sdr betapa dia perlu sygkan diri dia. Dia kena jaga diri dan kesihatan dia dulu supaya dia bole jaga keluarga dia pulak. Takkanla kita sengaja nak tggu sakit pastu nak suh isteri dan anak-anak plak dok jaga kita yg dah terlantar sakit itu sakit ini dek kerana kebodohan diri kita sndr? Dahla kita ni degil pastu kita nak menyusahkan org lain pulak?

Aku hormat abah aku sbb abah aku langsung tak merokok. Sbb tu dia steady je buat keje kg sana sini sdgkan umur dah nak 70 tahun dah. Jarang sakit jarang demam. Sakit-sakit org tua tu adala jgk tp Alhamdulillah takdela teruk mcm abg aku yg perokok tu. Kalau batuk mmg berbulan-bulan la baru baik. Bknnya nak jaga kesihatan. Tak sdr yg awk tu ada anak kecik. Hish!

Catatan ni sbnrnya mmg seikhlas dan sejujurnya aku tujukan pd dia yg sgt aku syg. Tlg la sedar yg diri tu ada org yg sgt-sgt sygkan u dan tanak kehilangan u sampai bila-bila. Kalau bole biarlah kita menikmati hidup berdua ni sama-sama. Sampai tua. Sampai bila-bila. Sampai ke syurga. Janji kita utk hidup bersama dan saling menjaga antara satu sama lain. Bkn utk kehilangan yg sengaja dicari. Sesungguhnya diri ini Ingin Tua Bersamamu..

Tuesday, June 2, 2009

Kwn Aku Eksiden..

Smlm masuk keje mcm biasa. Walaupun sakit kepala masih terasa. Loya tekak masih mengganggu ketenangan hidup aku (ihiks tenang ke?). Sampai ofis terus on pc. Benda pertama yg aku click kat desktop tu adalah winamp. Pastu terus ke mozilla firefox. Cek email, tagged dan facebook. Tgh dok leka meng'update' apa yg patut tiba2 kwn aku epul aku msg kat 'chat'. Dia inform yg kwn kitorg S17 daerah sabak bernam eksiden motor. Berderau darah aku. Terkejut sgt. Tiba2 terus teringatkan si dia. Isk risaunya. Bkn apa. Kwn aku tu tgh darah manis. Baru je stgh thn bertunang dan dah nak kawin. Tak disangka2 jd mcmni. Aku teringatkan 'sayang'. Dia berulang pegi keje hari2 dgn jarak yg agak jauh. Aku selalu mendoakan keselamatan dia. Semoga perjalanan dia sentiasa dilindungi Allah. Dlm saat2 menghitung hari mcmni, aku selalu mengharapkan keselamatan dan kesejahteraan dia. Tuhan, jauhkan aku daripada kehilangan.

Kembali kpd citer kwn aku. Lps dpt tau psl kwn aku tu aku terus call bdk2 aku yg ada kat HQ tu. Aku ajak dorg pegi lawat dia kat hospital kajang. Walaupun aku tak tau jln tp aku nak pegi jgk. Sblm tu sempat pegi sapan pg dgn si param pastu dok luah2 perasaan sikit. Byk benda yg kitorg borak. Maklumlah dah lama tak lepak sama pastu nasib kitorg ni sama. Dibuang didelete dan dipersia sesuka hati. Wahahaha. Tp ada aku kisah? I dun care at all! Yg pasti hidup aku lbh aman skrg. Cuma pelik dgn sikap manusia yg emo tak bertempat. Aku pun kdg2 emo jgk tp takde plak nak buat perangai pelik mcmtu. Aku lbh fikirkan hidup kita ni bkn nak menongkat langit. Kita bkn hidup dlm dunia ciptaan kita. Tp dlm dunia ciptaan Allah. Kita bkn hidup sorg2 dlm dunia ni. Kita perlukan kawan dlm hidup kita. Kalau nak duk sorg2 buat perangai ntah pape pastu act mcm bagus plak baik duk dlm hutan jer. Tak terfikir ke kita kalau satu hari nnt kita dlm kesusahan? Sape yg nak tolong kita? Kwn2 jgk kan? Tp kalau dah kita ni duk pentingkan diri sndr pastu berlagak bodoh sombong mcmana org nak kwn dgn kita nak tlg kita? Kita nak org hormatkan kita tp kita ni jd manusia kena la hormatkan org lain dulu. Senang jer. Eh2 dah tukar topik plak. Ngeee~~

Dlm pkl 10.30 mcmtu aku,param dgn aqilah gerak ke kajang. Tau jln ke? Huhuhu belasah jerla. Aku kalau nak drive jln yg aku tak tau takde hal kalau berkawan. Asalkan jgn sorg2. Mmgla aku nangis nnt. Nasib baik jumpa jln lps dkt 1 jam drive. Sng jgkla tp aku tak ingat pun jln tu. Sekali drive je mana nak ingat. Dah sampai tu nak masuk wad tp still awal lgla plak. Time melawat 12.30 tp kitorg sampai pkl 11.30. So kitorg decide utk pegi lunch dulu. Tak lama tu si epul dgn officemate dia sampai. Lepak borak2 la jap sementara tggu time melawat on.

Masa kitorg nmpk je si nuwa tu aku tak tau nak ckp apa. Mmg sebak nak nangis tp aku control jerla. Kang nmpk mcm over sgtla plak. Keadaan dia mmg agak teruk. Betis patah dua, paha pun patah. Ibu jari pun sama. Tgn dua2 berbalut. Ibu jari kiri pun. Rahang pun nak kena operate. Bibir berjahit. Gigi patah. Muka bengkak gile. Aduuuu sedih sgt aku tgk keadaan dia time tu. Tak sangka sgt. Mcm baru lg aku borak2 dgn dia psl dia dah tunang masa aku pegi ikut show ke sg besar bln februari ari tu. Dan baru je lg mgu lps aku borak2 dgn dia psl hal aku dgn si dia. Takde rezeki la nuwa nak dtg umah nnt. Sedih sgt rasanya.

Tak lama pun kitorg kat hospital tu. Dlm pkl 1 tu kitorg gerak blk sbb si aqilah byk keje. Yg aku pelik tu perjalanan blk ofis jd makin jauh plak. Ntah mana2 jln kitorg belasah. Sume ni salah si param! Guide jln ntah pape. Mula2 tu nyaris nak sesat tp nasib baik sempat u-turn kat tol. Hahahah tak kisahla janji sampai ofis. Tp perjalanan sampai sejam stgh! Letih kaki aku tekan clutch oit! Si param sedap je duk blkg jd tuanku. Cisss!

Hmm walau apapun, kitorg sume ttp mendoakan nuwa supaya cpt sembuh. Supaya jd kembali ensem dan comel. Nnt bole kawin cpt ok. Doa kitorg sentiasa mengiringi ko nuwa!

Thursday, May 28, 2009

Mutiara Kata

Tuanku Abdul Rahman Putra Al-Haj
(1957 - 1970)

"Merdeka itu bukanlah suatu benda yang mudah boleh didapat, melainkan ialah dikehendaki untuk mendapatkannya itu iaitu pengorbanan yang sebenar pengorbanan.."


Tun Abdul Razak Dato' Hussein
(1970 - 1976)

"Marilah kita membanggakan Negara kita dan sentiasa berjaga-jaga supaya tidak dipengaruhi oleh fahaman kebangsaan yang sempit.."


Tun Hussein Onn
(1976 - 1981)

"Masa depan ekonomi negara tidak akan membawa apa-apa makna jika keselamatan tidak terjamin, keselamatan adalah teras keutuhan ekonomi dan kestabilan politik."


Tun Dr Mahathir Mohamad
(1982 - 2003)

"Kita mesti giat serta kemampuan untuk menjadikan diri kita sebagai rakyat yang cintakan negara dengan segala pengorbanan dicurahkan bagi kebahagiaan negara dan masa depannya. Biarlah setiap Hari Kebangsaan kita mencatit kejayaan yang bole dibanggakan terhadap Malaysia yang kita sayangi ini."


Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi
(2003 - 2009)

"Marilah kita bersama-sama menilai erti kemerdekaan dengan cara yang berbeza, supaya kita dapat menghayati nilai kebebasan yang dikecapi."



Mengenang sejarah kemerdekaan..?

"...bukan kecil tugas kita meneruskan perjuangan..."

Tuesday, May 26, 2009

Sekeras hati yang lembut..


Bermula smlm 25hb Mei, hati aku jadi keras sgt. Sekeras batu. Nak tulis sekeras kerikil tp mcm tajuk drama plak. Takpe. Sekeras batu pun ok jgk. Knp? Aku tak tau knp. Semuanya kerana hal ptg smlm. Bila perasaan aku diperlekehkan. Hati aku dipijak-pijak sesuka hati. Seolah-olah aku dipandang rendah. Hati? Terluka. Kecil hati. Menangis. Punca? Tak perlu diberitahu di sini. Haihhh knp la aku begitu sensitif sejak akhir-akhir ni. Aku yg sensitif atau org lain yg tidak peka? Soalan itu aku jwb dgn senyuman sinis. Senyuman yg menggambarkan betapa dlmnya luka yg tersimpan. Menahan tangis. Duka itu terlindung di sebalik senyuman yg lahir. Ianya terhenti di situ. Cukup. Setakat itu.

Aku berkeras utk tidak mempedulikan handphone yg ada di dlm laci. Bkn setakat tidak mempedulikan. Tp aku tutup terus. Pesanan aku sampaikan pd yg penting. Cari aku di nombor yg satu lg bila perlu. Selain dr itu? Hanya seorang dua yg tahu. Dan dia la yg menghabiskan kredit dan bateri hp aku. Melayan berborak dr pg sampai ke ptg. Rajin sungguh beliau mendengar aku membebel dan aku juga terlalu penat menjawab stp soalan yg wajib ada dlm stp sms yg dikirim. Sudahnya aku mrh dia. 'Bole tak ko simpan je soalan2 ko tu? Nnt jumpa ko tanya la.. Aku dah penat nak jwb ni..' Heheheh. Ntah pape ntah. Ketawa saja membaca sms beliau. Sengal jgk bdk ni. Terima kasihla ye sbb nak kwn dgn aku. ;)

Mujur masih ada yg mahu memberikan aku senyuman. Kalau tidak? Bole jd gila dgn mslh yg ada. Knp semuanya membisu? Knp semuanya tak bersuara? Aku ni dlm dunia atau di dlm mimpi? Nak sebut alam yg satu lg tp tak baik. Aku selalu doa aku dipanjangkan usia. Hehe. Amin.
Pelikla. Dorg tu lahir mmg takde perasaan ke? Mmg takde hati perut? Sampai hati btul nak menyakitkan hati org lain.

Tiba-tiba aku termenung kejap. Apa salah aku agaknya? Knp aku tak dipedulikan langsung? Aku ada buat salah ke? Kejamnya dunia ni! Dunia mmg kejam! Manusia pun sama jgk kejam! Sume2 la kejam! Takde yg tak kejam melainkan kejam belaka! (emotional sgt ni..aku tak peduli..!) Mcm2 perangai manusia yg ada dlm hidup aku skrg ni. Yg takde perasaan. Yg senyap tiba2. Yg emo tak bertempat mcm bdk2 kecik tak cukup umur! Bosanla. Perangai ntah pape. Malas aku nak komen byk. Suka hati mereka la.

Monday, May 25, 2009

Lelaki!

Aku copy? Mmg pun. Apa saja yg bole menjadi panduan atau ilmu lbh elok utk dikongsi. Utk pengetahuan dan pengajaran. Hmmm.

CIRI-CIRI LELAKI YANG MENJADI IDAMAN KAUM PEREMPUAN
1. LELAKI YANG PRIHATIN

Iaitu mendengar dengan teliti apa yang kami cakap bukan dengar dengan telinga yang kembang aje..dan bukan masuk telinga kiri keluar telinga kanan; sebab cara mendengar begitulah yang biasanya mendorong kaum perempuan jadi membebel, bila dah membebel, panjanglah ceritanya, lepas tu pandai pulak nak menuduh yg pempuan ni merepek la mengarut la apela..pastu ckp serabut dgn kita..kesalahan sendiri tak perasan..
2. LELAKI YANG MENJADI PENAWAR

Iaitu yang rajin dan pandai memberikan kata-kata keramat untuk jadi penawar hati kami; walaupun kurang rupa; tidak mengapa, yang penting kaum perempuan ni sentiasa menghadapi kemungkinan untuk ditimpa sakit dari sakit mata sampai sakit jiwa raga jadi, hatinya amat perlu dijaga; dan hanya kata-kata manis lagi betul susunan nahunya yang datang dari mulut lelaki akan menjadi penawar segala bisa.
3. LELAKI YANG MEMBERI KEBEBASAN SEWAJARNYA

Kebebasan tu bukan kebebasan yang melanggar batas-batas hukum, tapi memberi kebebasan yang berupa hak. Contohnya bila berada di dalam kedai perabot, kaum perempuan berhak untuk mengangkut sebanyak mana barangan yang dikehendaki, kecuali tokey kedai tu. Lelaki cuma perlu senyum saja. Jika hendak melarang pun, gunakanlah suara selembut bayu.
4. LELAKI YANG BERHATI-HATI

Iaitu berhati-hati dan tidak mudah-mudah saja untuk mengeluarkan kritikan terutama tentang masakan kami. Sebab? Ketahuilah ye.. Apabila kaum perempuan itu memasak, mereka bukanlah memasak untuk dikritik atau dikomen itu ini, kalau mereka maukan begitu, tentulah mereka memasuki peraduan masakan. Jadi biarkanlah mereka sendiri yang mengaku makanan itu tak sedap. Lain daripada itu, sedap tak sedap.. Makan jerla...!!!
5. LELAKI YANG WANGI

Ini adalah seimbang dengan fitrah kaum perempuan yang memang dicipta sebagai makhluk yang cenderung kepada kecantikan dan kebersihan. Oleh itu, kaum lelaki wajar memberi perhatian akan perkara ini. Jagalah fizikal anda, elakkan B.O; apalagi yang kuku berkarat dan selekeh macam pelarian tak cukup kaki. Kalau nak markah lebih tinggi, kenakan wangi-wangian selalu, mandi dan berendamlah dalam botol minyak wangi. ;P
6. LELAKI YANG PEMURAH

Dalam erti kata yang lain, lelaki yang pemurah adalah yang sentiasa rela dan redha menyerahkan wang ke tangan perempuan. Bukan untuk dikuasai, tapi inilah cara paling baik untuk kaum perempuan, terutamanya kaum isteri untuk mengawal asap rokok yang disedut suami. Paling penting langkahnya pun tidaklah terlalu panjang dan matanya pun tidaklah terlalu liar untuk memandang perempuan-perempuan lain.
7. LELAKI YANG TIDAK KISAH

Iaitu lelaki yang tidak ambil kisah sangat samada kaum perempuan ni nak memasak ke, nak membasuh ke, nak mengemas atau pun tidak bila di rumah tu. Malah, lelaki yang masuk dalam kategori lelaki tidak kisah ini adalah kaum lelaki yang memberi kelonggaran sepenuhnya kepada isterinya untuk menjadikan kedai makan sebagai dapur nombor dua mereka. Itulah yang menjadi idaman ramai wanita tu..!!
8. LELAKI YANG MEMBERI SOKONGAN PADU

Inilah ciri-ciri lelaki yang amat diidamkan perempuan. Sokongan padu mereka adalah sokongan padu yang amat padat kepada kaum perempuan untuk memanjangkan masa-masa bersidang mereka dengan teman-teman atau jiran tetangga. Apabila mereka mula bersidang, lelaki yang menyokong dengan sepenuh hati tidak sesekali akan bertindak tegas atau mengacau biarpun perut mereka waktu itu sudah berkeroncong; mereka pandai membawa diri dan perut sendiri tanpa perlu menyusahkan isteri. Sungguh bertuah siapa yang memiliki dia kan...!!
9. LELAKI YANG CINTAKAN KEDAMAIAN

Apabila seseorang lelaki itu bersifat cintakan damai, maka tenanglah hidup mereka bersama wanita pilihan. Contohnya, tidaklah lagi akan kedengaran perbalahan atau undian balik kampung siapa di musim-musim raya. Lelaki begini amat memahami dan sedar bahawa isterinya telah bertungkus-lumus menjaga anak dan jaga rumah jadi, sentiasa balik kampung isteri adalah hadiah terbaik. Cukuplah setengah hari setahun aje balik kampung sendiri; daripada tak balik langsung dan daripada bergaduh beramuk...lebih baik...beralah kan..
10. LELAKI YANG MENYERAHKAN KUASA VETONYA

Inilah ciri lelaki yang menjadi buruan kaum perempuan. Jika mereka sanggup menyerahkan kuasa veto ke tangan wanita, mereka akan menjadi lebih macho dan hensem daripada Brad Pitt atau Nicholas Cage di mata wanita. Kuasa Veto yang diserahkan itu adalah kuasa veto untuk menentukan samada lelaki yang jadi suami mereka tu boleh pasang 2,3,4 atau tidak. Selain itu wanita juga diberi kuasa veto untuk menentukan siapa kawan-kawan suami mereka; ini untuk pastikan suami tak terikut-ikut perangai yang tak elok. Dengan kuasa veto ini juga beerti kita, kaum wanita berhak sepenuhnya untuk meminta kaum lelaki membuat karangan bertajuk "BILA DAN DI MANA SAYA BERADA HARI INI" setiap kali mereka berhadapan dengan isteri, tunangan atau kekasih mereka.
"SESUNGGUHNYA..LIDAH WANITA ITU AKAN MENJADI SEMAKIN TAJAM APABILA LIDAH LELAKI MENJADI SEMAKIN BERCABANG!!!"

Cemburu Wanita

Memahami Kecemburuan Seorang Wanita

Kebanyakan lelaki berkata mereka tidak faham apa sebenarnya yang dimahukan oleh wanita yang cemburu. Menurut mereka, walau apa sekalipun yang mereka buat, isteri mereka yang cemburu tetap juga cemburu. Ditinjau daripada satu sudut, cemburu ialah manifestasi hilangnya rasa selamat dari dalam hati si pencemburu. Hilangnya rasa selamat bukan hanya menimbulkan cemburu, tetapi juga menghilangkan rasa kepuasan.

Menurut pakar-pakar pikologi perhubungan, bagi seseorang wanita, apabila dia berkahwin, dia mendapat kepuasan daripada dua sumber. Sumber kepuasan wanita yang pertama ialah tingkah-laku suaminya kepadanya. Dalam erti kata yang lain, dia mendapat kepuasan daripada cara-cara suaminya melayan dirinya. Setiap kali suaminya melayan dia dengan cara yang positif, maka wanita berasa sangat puas. Sebagai contoh, perbuatan membantu isteri membasuh pinggan lepas makan adalah tingkah-laku positif. Setiap kali si suami membasuh pinggan selepas makan, maka si isteri berasa sangat puas. Ini bermakna, untuk memuaskan hati isteri, lelaki digalakkan membuat banyak perkara-perkara yang positif.

Sumber kepuasan wanita yang kedua datang daripada makna yang diberikan olehnya ke atas tingkah-laku suaminya. Mana-mana perbuatan lelaki yang diberi makna dan nilai tinggi oleh wanita mecipta rasa kepuasan yang tinggi kepada wanita. Hasilnya, setiap kali seseorang suami melakukan perbuatan-perbuatan begitu, maka isterinya berasa sangat puas. Sebagai contoh, perbuatan lelaki memuji masakan isterinya diberi makna dan yang tinggi oleh si isteri. Setiap kali seseorang suami memuji masakan isterinya, maka isterinya berasa sangat puas. Ini bermakna lelaki perlu mengetahui pelbagai tingkah-laku suami yang diberi makna dan nilai tinggi oleh isterinya, dan mereka digalakkan banyak menunjukkan tingkah-laku jenis itu kepada isteri.

Suami-suami melakukan berbagai-bagai perkara. Setiap perkara yang dilakukannya diberi makna dan nilai oleh isterinya. Apabila perkara itu diberi nilai tinggi, setiap kali si suami melakukan perkara itu ke atas diri si isteri, maka si isteri mengecapi rasa puas yang sangat tinggi. Begitu juga yang sebaliknya. Setiap kali suami melakukan perkara-perkara yang diberi nilai rendah oleh isterinya, maka si isteri akan berasa amat tidak puas. Sebagai contoh, perbuatan balik lambat diberi nilai yang amat rendah oleh wanita, maka setiap kali lelaki balik lambat, isterinya akan berasa amat tidak puas.

Tetapi lelaki ingin tahu, bagaimanakah wanita memberikan nilai tinggi ataupun nilai rendah ke atas perbuatan dan tingkah-laku suami? Beginilah cara wanita memberikan makna dan nilai ke atas tingkah-laku suami mereka. Sebahagian daripada apa yang dilakukan oleh lelaki, mereka hanya melakukan perkara itu dengan isteri sahaja. Sebahagiannya pula mereka tidak pernah melakukannya dengan isteri. Manakala ada pula perkara-perkara yang mereka lakukan baik dengan isteri mahupun dengan orang-orang lain. Berikut ialah kriteria yang digunakan oleh wanita untuk memberikan nilai tinggi ataupun rendah ke atas tiap-tiap tingkah-laku suami:

1. Eksklusif dengan isteri
Bagi wanita, tingkah-laku suaminya yang bersifat eksklusif, iaitu ia hanya dilakukan oleh si suami dengan si isteri seorang sahaja, diberi nilai yang amat tinggi oleh wanita. Contoh perbuatan eksklusif yang dilakukan oleh lelaki dengan isterinya sahaja ialah seks. Jadi, semua tingkah-laku seksual si suami diberi nilai yang sangat tinggi oleh isteri selagi tingkah-laku seksual itu hanya dilakukan oleh si suami dengan si isteri sahaja. Tingkah-laku seksual termasuklah semua perbuatan yang mengiringi nafsu seks, dengan persetubuhan sebagai perbuatan yang paling tinggi nilainya. Itulah sebabnya setiap kali suaminya melakukan perbuatan-perbuatan seksual ke atas si isteri, maka si isteri mengecapi kepuasan yang sangat tinggi.
Kajian pakar-pakar mendapati lain-lain perbuatan lelaki yang dianggap eksklusif oleh wanita ialah:

a. Bercakap-cakap dan berbual-bual mesra lama-lama
Ramai lelaki menyangka mereka boleh melakukan perbuatan ini dengan wanita-wanita yang menjadi rakan-rakan rapat mereka dan lelaki menganggap perbuatan itu tidak patut menimbulkan rasa curiga di hati isteri mereka. Tetapi, bagi wanita perbuatan ini hanya boleh dilakukan oleh lelaki dengan isterinya sahaja, tidak boleh dengan mana-mana wanita lain. Itulah sebabnya wanita berasa cemburu yang kuat apabila suaminya menghabiskan waktu yang panjang bercakap-cakap dan berbual-bual mesra dengan wanita lain, tanpa mengira siapa wanita itu kepada suaminya.

b. Usik-mengusik, bergurau senda dan bergelak ketawa
Bagi wanita perbuatan ini juga hanya boleh dilakukan oleh lelaki dengan isterinya sahaja, tidak boleh dengan mana-mana wanita lain. Itulah sebabnya perbuatan ini juga menimbulkan perasaan cemburu yang amat kuat di hati wanita.

c. Mencurahkan masalah peribadi
Bagi wanita, suaminya tidak patut mencurahkan perasaan dan masalah peribadinya kepada wanita lain kecuali dirinya. Oleh yang demikian perbuatan ini juga menimbulkan perasaan cemburu yang amat kuat.
Apabila lelaki melakukan tingkah-laku yang sepatutnya sangat eksklusif itu dengan wanita lain, nilai tingkah-laku itu jatuh menjunam-junam di mata si isteri. Kepada si isteri, kini tingkah-laku itu tidak lagi membawa makna dan kepuasan yang sama seperti dulu. Itulah sebabnya, sebarang tingkah-laku seksual suaminya yang menyebabkan perbuatan itu kini tidak lagi ekslusif dengan dirinya seorang, ia menimbulkan reaksi cemburu yang sangat kuat daripada isteri.

2. Eksklusif tanpa isteri
Lelaki juga melakukan pelbagai perkara dengan orang-orang lain tetapi tidak pernah dengan isterinya. Sebagai contoh, lelaki tidak bermain bola dengan isterinya. Tingkah-laku suami yang tidak pernah dibuat dengan isterinya diberikan nilai yang rendah oleh si isteri. Jadi, perbuatan suaminya bermain bola dengan lelaki-lelaki lain tidak menimbulkan cemburu isterinya.

3. Inklusif
Ada kalanya lelaki melakukan perbuatan-perbuatan baik dengan isterinya, mahupun dengan orang-orang lain. Sebagai contoh ialah perbuatan makan. Perbuatan makan dilakukan oleh lelaki baik dengan isterinya dan juga dengan orang-orang lain. Perbuatan jenis ini diberi nilai yang sederhana tingginya. Setiap kali si suami makan bersama isterinya, si isteri berasa sederhana puas. Jadi perbuatan suaminya duduk makan semeja dengan rakan-rakan wanita sekerjanya menimbulkan reaksi cemburu yang sederhana kuatnya.

Inilah asas kepada rasa kepuasan seorang isteri. Apabila tingkah-laku yang dulu eksklusif dengan dirinya, kini dilakukan juga oleh suaminya dengan wanita lain, maka nilai tingkah-laku itu turun, ataupun hilang sama sekali. Akibatnya, tingkah-laku suaminya itu tidak lagi memberi kepuasan kepadanya. Sebagai contoh, jikalau suaminya menciumnya, dia berasa sangat puas kerana perbuatan itu adalah eksklusif. Apabila suaminya juga mencium wanita lain, dia akan berasa sangat cemburu. Akibatnya, apabila suaminya mencium dia, ciuman suaminya itu tidak lagi memuaskannya.
SUSAH SANGATKAH KAMU UTK MEMAHAMI WANITA WAHAI LELAKI???

Keluar bandar

Wuuuu malasnye nak taip. Bole tak tlg taipkan? Ngeee~~

Ari ni 1st day masuk keje lps dah smgu tak masuk ofis. Bestnye! 15hb ari tu aku pegi outstation ke pahang. Mula-mula tu plan nak pegi terengganu sekali tp tak jd plak. Heheheh knp? Sbb pahang lg best. Knp? Hihihi sbb pahang ada dia. ;P.. So decide utk stay kat pahang jerla..

1st show 16hb Mei kat area sg isap perdana. Ramai jgkla. Mcm biasa aku kenala agihkan borang kaji selidik. Dah half show baru aku edar sbb kalau bg awal-awal mana la dorg fhm lg apa yg ada dlm show tu. Utk 1st show ni ada benda yg tak best jd. Huh memendam lg aku mlm tu. Tp takpela buat bodo je suda. Mula-mula tak tau nak stay dgn sape tp akhirnya dtgla si polan 3 org tu maka aku telah dijemput utk satu bilik dgn dorg. Yahoo! Kitorg stay kat hotel murah-murah je. Janji bersih dan selesa. 2nd show 17hb Mei plak kat felda sg lepar. Gile jauh! Dkt 3 jam baru sampai. Kejam btul buat tmpt show jauh-jauh mcmni. Pening kepala aku naik bas jauh-jauh mcmtu. Nasib baik aku beli jeruk byk gile. Heheheh. Dahla nak pegi tu tertinggal bas pastu kitorg pun kejar. Dah kejar tu bole plak terlajak. Dgn pantas kitorg buat u-turn pastu u-turn lg sekali pastu parking keta kat shell pastu larik naik bas. Hahah kelakar. Mcm sengal je kitorg berempat time tu. Empat org anak dara dlm satu keta? Just imagine mcmana kecohnya at that time. Mmg kenangan yg best. Kg felda sg lepar ni best sbb ramai org. Mat bangla la paling excited sekali dok kat dpn pentas. Pastu bila lagu Koi Mil Gya kuar bkn main kecoh lg bersorak tepuk tangan. Rindu Bangladesh la tu. Hihihihihi. Tp malangnya show yg paling ramai org ni tak dpt nak diteruskan sbb hujan lebat tiba-tiba turun. Teramat la lebatnya. Show terpaksa dipendekkan dan dihentikan serta merta. Kalau diteruskan kang nnt abisla pemuzik kat pentas tu keras kena karen. Frust? Mmg dan sangat frust. Tp nak buat mcmana. Tu kuasa Tuhan. Esoknya bgn awal sbb nak check out pegi hotel lain. Heheheh travel jln2 nak rasa sume hotel kat kuantan tu. Hikhikhik.

3rd show 19hb Mei kat kg panching. Ramaila jgk tp tak seramai felda sg lepar. Kat sini pun ok sbb aku dok kat bwh khemah. Nmpk jelas. Heheheh. Sekali ada lagu Gelora la plak. Terus aku record tanpa rasa ragu. Wuuu bestnye. Kat sini org siap panjat-panjat pagar dok atas tembok. Budak-budak yg tgk pun sporting. Abis dikejarnya artis masa dorg nyanyi kat bwh tu. Seronok tgk budak-budak tu excited. Yela walaupun artis tu tak popular tp bkn selalu ada show mcmni kat kg dorg. Janji hiburan mesti dorg suka.

Show ke 4 20hb Mei plak kat kg merchong. Kat tepi jalan pekan - rompin. Heheh saje je state nama jalan tu ;). Sampai-sampai tu terus pegi minum kat tepi jln. Lama tggu pastu tiba-tiba ada satu keta satria lalu pastu dia benti. Heheheheh yeayy! Dpt jumpa tp tak lama pun. Cedey :(. Show kat sini pun not bad jgk kuantiti yg dtg. Teruja sungguh mereka. Aku pun teruja. Dok bwh khemah lg. Pemandangan mata yg sgt best dan best dan best dan best.

Hmmm sampai show ke 4 je aku dpt tgk. Esoknya aku blk naik van dgn 4 org artis lain yg kena blk KL utk show pengisahan. Lps show tu nnt dorg akan rushing blk pahang semula. Sian dorg penat. Patutnya aku blk hari rabu tu tp tak jd sbb ada mslh yg tak dpt dielakkan. Punyala beria dah sedih-sedih babai pahang, dah check out, dah nak masuk highway. Tiba-tiba kena patah blk. Haihhh kena la check in blk tp kat hotel lain plak. Lg best dr hotel kedua tu.

Nak dijdkan cite mlm show ke 4 tu aku tiba-tiba sakit perut. Mmg teruk gile sakit dia. Terbaring la aku kat kerusi tu dan kak nani terpaksa la mengalah dgn rela utk duduk kat tmpt lain. Syg jgk dia dgn aku. Sampai hotel pun still tak ok2 lg. Dpt mkn nasik pastu mkn ubat terus aku tido. Esoknya kemas-kemas baju blk semula ke KL dgn hati yg sgt berat. Wuuuu cedey~~

Dan skrg? Aku kat ofis blk buat keje-keje yg terbengkalai selama semgu ketiadaan aku. Hah mmg best! Meja punyala bersepah. Surat-surat byk nak mntk cop. Tp takpe. Aku ceria. Tak taula knp tp aku happy sgt. Dr td senyum jer. Terima kasih Tuhan. Pelangi yg dianugerahkan selepas mendung dan hujan yg berlalu sgt2 membahagiakan diri. Walaupun aku tahu mungkin hanya utk sementara. :)

Empat Segi

Tawar hati
Sepenuh masamu
Tercurah hanya pada dia
Aku yang memandang
Kau biar sepi

Tawar hati
Kau bijak bermain kata
Memanipulasi hati dan diri
Yang keliru dan rindu

Tawar hati
Kau sudah punya dia
Lalu untuk apa lagi
Terus bermain hati denganku

Tawar hati
Mungkin itu yang perlu
Menjauh dan membawa pergi
Hati yang pernah
Kau curi dulu
Jiwa yang pernah
Kau belai malu

Agar aku tak terus keliru
Agar aku tak terbahagi rindu
Agar aku berpegang satu
Setia padanya
Dan melupakanmu...

Thursday, May 14, 2009

Blur~~

Assalamualaikum..

Hari ni cikjin bgn lmbt. Consider awal tp dikira lmbt sbb cikjin kan keje jauh. Sepatutnya cikjin bgn pkl 5.30 tp cikjin bgn pkl 6. Dahla cikjin tetido kat ruang tamu. Yg pelik tu langsung tak terjaga. Dgn tido atas sofanya. Lampu terang benderang plak tu tp bole tak sedar langsung. Isk penat btul cikjin ni. Mula-mula tu dah terbangun pkl 5 tp cikjin pegi smbg tido blk dlm bilik. Spoil btulla. Cikjin lupa yg cikjin tak iron baju lg. Sekali bgn tido tgk jam dah pkl 6. Masa tu baru teringat yg baju tak prepare lg. Kelam kabut! Sudahnya dkt pkl 7 baru kuar umah. Masuk federal dah 7 lbh. Bosan giler ngadap jalan jem! Kat traffic light jln raja laut tu bdk ofis tel tanya kat mana. Sume pelik knp tak sampai2 ofis lg. Haha kelakar plak. Dorg ckp takutla kalau jd pape. Kot tayar pancit ke, tak sihat ke. Jahat2 dorg ni baik jgk amik berat kat 'bunga sekuntum' tgkt 11 timur ni. Huhuhu. Sampai ofis pkl 8 lbh! Buat muka selambe jerla. Heheheheh.

Sudahnya? Cikjin agak blur hari ni. Haihhhhh....

Ari ni exam jabatan kat tgkt 15. Sape je yg ade ek. Ramaila jgk. Seronok je jumpa dorg. Lunch pun sama2 td. Aku jela yg tot tet tot tet. Happy bila kwn2 dtg tmpt keje kite. Bkn senang nak dpt kumpul blk ramai2 mcmtu. Esok pun dorg ada jgk. Tp cikjin ingat nak cuti. Isi jerla borang dulu. Tak sure lg nak cuti ke tak sbnrnya. Standby je. Nak kena sorok borang ni. Ingat nak buat cuti kecemasan la sbb ni dah pkl bape. Mana sempat nak mntk sign. Dorg sume tgh meeting. Nnt mesti cikjin kena mrh sbb buat last minute. Heheheh. Hmm tu pun kalau nak cuti la. Kalau tak dtg jela mcm biasa.

Ptg ni pegi angkasapuri. Ada preview group mana ntah. Nak jgk tgk sesekali. Best gak kdg2 tu. Tp mmg best pun sbnrnya. Sbb kita antara org pengurusan. So bole tgk sambil goyang kaki tanpa memikirkan apa komen bos atau apa yg bos nak mrh ke ape. Kita bole komplen bole kritik apa yg patut dan perlu. Huhu. Seronoknye! Seronoknye! Sejak akhir2 ni cikjin rasa bahagia sgt. Walaupun tak selalu tp ada jgkla dgr apa yg dah jarang cikjin dgr sblm ni. Syukur. Adala jgk drpd takde kan? Ihiksss. ;)

Monday, May 11, 2009

Nokia E66

Handphone siapa??? Heheheheheheheheheheheheheheheheheheh......

Friday, May 8, 2009

Lagu

Cakk! Weee~~ Aku dah ubah lagu dlm playlist aku. Knp? Sbb lagu-lagu tu mcm dah takde makna lg. Bila dgr bkn lg membahagiakan tp cuma makin menyedihkan. So aku dah update playlist aku dgn lagu-lagu yg walau dgr beratus-ratus kali pun ttp best. Ttp menjadi pujaan hati. Lagu yg selalu aku nyanyi bila stress. Bila aku stress? Adala masa dia. Aku nak cite 4 lagu pertama tu mmg lagu-lagu favourite aku. Hmm sape yg tak suka lagu P.Ramlee ngan Saloma kan? Semuanya best. Lagu yg ke 5 tu pun favourite jgk. Sbnrnya lagu tu lagu dah lama. Aku siap cari kat youtube pastu post kat friendster aku. Masa tu time aku keje kat unisel lg. Kalau tak silap masa tu tahun 2007. Tp lagu tu baru-baru ni je famous. Elehhh lmbt btul korg ni update dgn lagu tu. Lagu tu aku dah bosan dah dgr hari-hari time keje dulu. Eheh eksen plak. Lagu tu tajuk dia Kekasih Yang Tak Dianggap. Tajuk mmg sentap la. Jd kekasih tp mcm tak dianggap. Mcm takde kekasih ke? Atau kita ni atas nama je jd kekasih tp tak rasa mcmtu pun. Haihhhh. Tgk jerla lirik dia ni.

aku mentari... tapi tak menghangatkanmu...
aku pelangi... tak memberi warna dihidupmu...
aku sang bulan... tak menerangi malammu..
akulah bintang... yang hilang ditelan kegelapan...
selalu... itu yang kau ucapkan padaku...
sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba mengalah...
menahan setiap amarah...

aku sang bulan... tak menerangi malammu..
akulah bintang... yang hilang ditelan kegelapan...
sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba mengalah...
menahan setiap amarah...

sebagai kekasih yang tak dianggap...
aku hanya bisa mencoba bersabar...
ku yakin kau kan berubah...
p/s : masalahnya skrg ni bole berubah ker???

Dah takde!

Dlm entry sblm2 ni cikjin ada cite psl keta cikjin kena langgar dgn org itam sampai patah side mirror. Smgu cikjin 'patah kaki' sbb tak berani sgt nak kuar bwk keta. Bahaya tau bwk keta takde side mirror tu. Selain drpd cikjin diarahkan utk menjalani perintah berkurung, cikjin sndr yg tanak kuar sgt apa lg time mlm. Tu pun ssh sbb pg2 cikjin pegi keje kan still gelap lg. 100% bergantung kpd cermin pndg blkg jer. Tak pun seksanya cikjin tertoleh-toleh kalau nak kuar simpang ke ape. Tawakal jerla drive keta tu dlm tempoh ketiadaan side mirror. Ptg sblm repair side mirror tu cikjin larik kuar umah jap amik gamba. Kenangan la konon. Kenangan yg menyakitkan hati! Tp sbnrnya mmg nak amik gamba pun. Nak letak kat blog. Heheheh. So,here the pictures.

Terluka hati ini melihatnya!
(eh2 kantoi plak ada byg2 cikjin..wahahahah..comot giler pakai baju kelawar jer kuar umah..)



Huwaaaaaaaaaa..........


Kat tingkap keta pun ada scratch jgk.. :'(
(sibuk ar keta org sblh umah ni pun nak jgk masuk dlm gamba..)


Isk isk.. Sob sob..
(sian baby blue cikjin..)

Si Cantik


ARAB SAUDI ANJUR RATU CANTIK MORAL


Bagus! Bagus pd wanita dan tersangatla bagus utk lelaki. Satu benda yg menarik kat sini adalah pertandingan ni pasti takkan ada yg seksi-seksi. Takkan ada yg dedah sana dedah sini. Dan takkan ada yg pakai bikini. Para lelaki jgn nak berangan! Lupakan jerla. Sama-sama la kita semua menjaga mata kita ok.

Knp aku ckp bagus? Sbb mereka tak menilai para peserta melalui kecantikan luaran semata-mata. Ianya tidak memandang pd tubuh dan wajah sahaja. Nama pun ratu cantik moral. Apa yg aku tau semua peserta diwajibkan memakai purdah dan pemenang akan dipilih berdasarkan sikap yg ditunjukkan kpd ibu bapa masing-masing. Selain itu jgk pertandingan ini turut menilai komitmen peserta terhadap nilai-nilai Islam. Markah pulak akan diberikan mengikut cara mereka melayan dan bergaul dgn ibu bapa masing-masing.

Kesimpulannya kat sini dia takkan tgk org tu cantik ke tak. Tp yg penting adalah hati, sikap dan sifat. Kecantikan dalaman yg dinilai dan bknnya luaran. Bagus kan? Tak mcm pertandingan ratu cantik yg lain. Yg luar yg ditgk. Yg dlm tu tak kira hitam ke jahat ke ape ke tak dipndg pun. Yg penting body mantap muka cun. Cantek ker mcmtu? Tu bkn cantek. Kdg-kdg manusia ni lupa yg luaran tu lbh mudah sirna drpd dalaman. Kita ni makin lama makin tua. Tak cantik selama-lamanya. Tp cuba kalau kita cantik dalaman? Sampai bila2 la kita ttp akan kelihatan cantik, muda, cantik, muda dan cantik dan muda.

Apa yg aku nak cite sbnrnya bkn psl ratu cantik je. Bila aku baca artikel tu aku terfikir satu benda. Mcmana kalau pertandingan tu dibuat kat negara kita ni? Aku rasa sure ramai yg fail. Satunya sbb wanita-wanita kat negara kita ni kebanyakannya lbh pentingkan kecantikan luaran. Sbb tu ramai yg sggp operate sana sini. Pakai mcm2 hanya utk nmpk cantik. Tu blum kira yg 'dia cucuk tang sana dia cucuk tang sini'. Cantek ker??? Tak pun! Serius. Dua tiga rius. Kesanggupan manusia utk buat apa je demi memenuhi kehendak dan nafsu sndr mmg ssh nak dijangka. Kdg-kdg mcm tak munasabah plak. Sggp itu utk cantik sggp ini utk nmpk muda sggp begitu utk lawa sggp begini utk cun. Kesan dia plak bkn semuanya ok. Ada yg makin buruk, makin kedut, makin huduh dan lbh menyedihkan lg ada yg sampai meninggal dunia. Semuanya kerana terlalu mengejar kecantikan luaran kan?

Kedua, syarat-syarat utk menang adalah dgn menilai cara peserta bergaul dan melayan ibu bapa. Kita sndr tau mcmana sikap, perangai, karenah dan ragam remaja zaman skrg ni. Yg tak hormat ibu bapa, yg kurang ajar, yg biadap, yg begitu, yg begini. Yg sggp pkl ibu bapa pun ada. Yg bunuh? Dah tak mustahil dah skrg ni. Tak kira lelaki atau perempuan dan sama berani. Itula cerita-cerita yg aku baca kat suratkhabar. Yg baik, hormat dan sygkan ibu bapa tu masih byk lg tp cerita negatif lg byk menghiasi ruang kehidupan kita skrg ni. Satu situasi yg sgt mengecewakan kan?

Komen MsGaijin : Cantikkan diri kita luaran dan dalaman.

Terima Kasih

Ucapan terima kasih ni ditujukan utk kwn aku yg bernama Naz. Ari tu aku dah ckp dgn dia yg aku akan post entry khas utk dia. Khas utk ucapkan terima kasih dan setinggi-tinggi (ayat bodek) penghargaan hanya utk dia jer. Naz, ko tau kan akak ucap terima kasih tu utk ape? ;) Semoga hidupmu sentiasa dilindungi dan dirahmati Allah hendaknya. Dan aku juga mendoakan semoga ko bahagia disamping "Atuk K" (bkn Datuk..ko jgn perasan ar Naz..) dan juga semoga ko akan cpt2 kawin walaupun aku tau ko akan melangkah bendul diri ini (sungguh durjana ko Naz..giler tak sabar nak kawin..) Giler ah ayat ngampu aku ni. Mmg tak mampu ko Naz. Hanya aku yg mampu ngampu.

Tp kat sini aku ttp nak listkan antara sebab-sebab knp kah aku harus berterima kasih kpd beliau. Terlalu byk rasanya budi beliau yg aku mmg tanak balas. Sbb org tua kata kan Naz tak baik tau kalau kita dah tlg org pastu kita mntk balasan. Aku tanak ajar ko mcmtu. Sbb ape kita ni kalau tlg org kena ikhlas. Tak baik tau mengharap balasan. Dgr ye ckp kakak ni. Jgn melawan.

Naz, terima kasih sbb :

1. Tiap-tiap bulan tolong bayarkan bil Astro umah akak.

2. Tiap-tiap bulan tolong bayarkan bil letrik umah akak.

3. Kdg-kdg tolong bayarkan bil air umah akak.

4. Kdg-kdg tolong bayarkan bil Celcom akak.

5. Kdg-kdg tolong itu..

6. Kdg-kdg tolong ini..

7. Kdg-kdg ko tak tolong..

8. Kdg-kdg akak pun tak tau apa yg ko tolong..

Dan yg penting sbb tolong akak repair blk layout blog akak ni. Walaupun tak sehebat mana tp ni pun dah cukup utk tidak menskemakan blog akak. Terima kasih sekalik lagik.

Akhir kata, semoga ko akan terus menolong akak di masa-masa akan datang. Dan semoga kita bertiga (masukkan la sikit nama Zaidah tu..kang kecik ati plak..wakakaka..!), Farz, Naz dan Zaidah akan terus berkawan sampai bila-bila. Walaupun korg dah ada 8 org anak. Walaupun korg dah tua kerepot pastu kulit korg berkedut-kedut. Walaupun korg masa tu dah bongkok pastu jln pun terketar-ketar pastu jln pakai tongkat. Walaupun korg masa tu dah nyanyuk pastu 24jam pakai pampers. Dan walaupun sampai kita dah takde lg dlm dunia ni. Kita tetap akan berkawan. SAMPAI SYURGA KU CINTAMU.

p/s: aku tau korg touching, sedih, terharu baca ayat aku tu..kan? kan? kan?